Kuyt-mania levert miljoenen op: "Je hoort mensen niet over het Botteghin-effect"
Dat heel Feyenoord dolblij is met de terugkeer van Dirk Kuyt, behoeft geen twijfel. De Katwijker werpt zich in De Kuip op als leider, is een zekerheidje met de strafschoppen en brengt zijn kenmerkende strijdlust in de ploeg. Ook de penningmeester knijpt in zijn handen na de komst van de 35-jarige clubheld.
"Kuyt brengt hoop, leiderschap en positieve energie. Dit slaat door naar alle geledingen binnen de club", vertelt sportmarketeer Bob van Oosterhout in gesprek met Voetbal International. "Sponsors, seizoenskaarthouders, spelers. In zijn eentje versterkt hij het merk Feyenoord enorm. Daarom vertegenwoordigt Kuyt een enorme commerciële waarde."
"Feyenoord heeft van nature iets rauws, maar nu proef je een vorm van uitzonderlijk optimisme", gaat Van Oosterhout verder. "Ik durf dat voor een groot deel toe te schrijven aan de komst van Dirk Kuyt. Je zult mensen immers niet horen over een Eric Botteghin-effect, hoe goed die jongen ook speelt. Maar dat soort versterkingen komen waarschijnlijk mede, omdat ze, met de komst van Kuyt, denken dat er wat moois kan ontstaan in De Kuip. Kuyt is de verpersoonlijking van het Feyenoord van nu. Commercieel gezien is zijn komst een tweehonderd procent veilige keuze."