Fransman met 125 kilo springstof aangehouden: 15 aanslagen op EK voorbereid

Fransman met 125 kilo springstof aangehouden: 15 aanslagen op EK voorbereid

Gepubliceerd: maandag 6 juni 2016 om 14:58ma 06-06-2016 om 14:58

Op de grens tussen Oekraïne en Polen is vorige maand een Fransman aangehouden die aanslagen wilde plegen op het EK 2016 in Frankrijk. Dat stelt de Oekraïense veiligheidsdienst SBU.

De man wilde zich vorig jaar naar eigen zeggen als vrijwilliger aansluiten bij Oekraïne om te vechten tegen Russische separatisten. Het bleek echter dat hij op zoek was naar wapens. NOS meldt dat hij 'vijf machinegeweren, pantsergranaten, 125 kilo springstof en ander militair materieel' heeft gekocht.

Vervolgens besloot hij om via Polen de Europese Unie binnen te gaan. De aanhouding van de Fransman is gefilmd. Op de beelden is te zien dat er ook een andere man uit zijn vervoersmiddel werd gehaald, maar daarover wordt niks gezegd door de veiligheidsdiensten.

In totaal zou de aangehouden man, van wie de identiteit niet bekend is, vijftien aanslagen hebben voorbereid rond het EK. Volgens het Franse medium M6 is ook het huis van de man doorzocht. En daar zijn explosieven en shirts met symbolen van een extreem-rechtse groep gevonden.

Lees meer over:EK 2016Frankrijk

Plaats een reactie

Feydieddje +223
maandag 6 juni 2016 om 15:13
Goed dat die gepakt is, hopelijk lopen er niet nog veel van die mafkezen rond.
Vind ik leuk
Ruud40 +12815
maandag 6 juni 2016 om 16:28
Het hele verhaal is een beetje vreemd.

Waarom helemaal naar Oekraine om dan met zo'n enorme hoeveelheid wapens en explosieven in een auto heel Europa door te moeten reizen?

Kijk eens naar Amsterdam, hoeveel er daar al over een machinegeweer beschikken. Wat moet je dan in Oekraine waar je echt niemand kent en als buitenlander enorm opvalt om dergelijke zooi te kopen?

"Volgens het Franse medium M6 is ook het huis van de man doorzocht. En daar zijn explosieven ...... gevonden."
Als dat laatste waar is, is het je dus ook gelukt daar gewoon in Frankrijk aan te komen. Waarom ga je dan naar Oekraine?

"In totaal zou de man aangehouden man, ..., vijftien aanslagen hebben voorbereid rond het EK."
Ja ja. Volgens mij kreeg ie daarbij hulp van de Kerstman en Sinterklaas. Denk is effe na of zo iets echt zou kunnen, 1 iemand die in no time op 15 plaatsen toeslaat.

Het verhaal valt voor mij een beetje in de categorie broodje aap. Nauwelijks serieus te nemen. Zelfs als het waar is hoef je voor dit soort figuren niet bang te zijn.
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 16:32]
Vind ik leuk
Itsese +5658
maandag 6 juni 2016 om 17:30
Hahah heb je gezien wat deze kerel in z'n bestelbusje had?
Vind ik leuk
Ruud40 +12815
maandag 6 juni 2016 om 18:17
Ja, en ook dat het busje rondom NIET geblindeerde ramen heeft... en de hele zooi zo hoog opgestapeld was dat je het gewoon voor het raam kon zien liggen.

En als je aan het eind van het filmpje ziet hoeveel er kisten "in beslag genomen zijn" dan moet ie toch verrekte goed hebben kunnen stapelen als ie dat allemaal in dat Kangoo-tje had staan. En knap van dat autotje dat het met zoveel gewicht aan boord van achteren nauwelijks inveert.

Het enige wat ontbrak waren de stickers "gevaar, deze auto vervoerd explosieven". Was wel een stuk netter van hem geweest als ie die er op geplakt had.
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 18:18]
Vind ik leuk
Feydieddje +223
dinsdag 7 juni 2016 om 08:20
maar ff serieus, dat valt toch minder op als je in een normaal busje rijd waar je naar binnen kunt kijken.
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
maandag 6 juni 2016 om 18:11
Je hebt niet door dat dit nieuwsbericht waarschijnlijk niet het hele verhaal is? Je kunt je niet indenken dat hij bijvoorbeeld handlangers in Frankrijk heeft, of gelijkgestemden in Oekraïne?

Ik ben blij dat jij niet bij de veiligheidsdiensten werkt.
Vind ik leuk
Youri99 +9851
maandag 6 juni 2016 om 15:14
Hij had beter wat geld kunnen uitgeven aan wat te vreten, wat een gratenpakhuis haha.
Vind ik leuk
derksen +8937
maandag 6 juni 2016 om 15:15
Zo blij dat ik er niet heen hoef komend weekend, het zou mij alles verbazen als er komend ek niks gebeurd in Frankrijk maar ik ben bang van wel..
Vind ik leuk
diekertjedap +5004
maandag 6 juni 2016 om 15:16
die wat ze nu gepakt hebben is een veeg teken . iedereen weet dat de wapens in het voormalig oostblok op elke hoek te krijgen zijn en nog gaan we door met die open grenzen en vrij verkeer door heel Europa . deze is nu opgepakt , maar die wat je niet ziet , dat zijn de gevaarlijkste . ik hou mijn hart vast komende weken . goed gedaan vvd , alles voor de handel .
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 15:17]
Vind ik leuk
jamesquinn +3732
maandag 6 juni 2016 om 15:49
Hij is juist aan de buitengrenzen van de EU opgepakt...

Ook vrij sneu trouwens om de VVD de schuld te geven van de vrij verkeer regels in de EU. Die bestaan al tientallen jaren.
Vind ik leuk
Paul Roelofs +1325
maandag 6 juni 2016 om 15:17
Ze hadden hem beter kunnen volgen en kijken met wie hij contacten had, want dit kan hij onmogelijk in zijn eentje hebben willen uitvoeren.
Vind ik leuk
FCBayern-fan +1036
maandag 6 juni 2016 om 15:17
Waar gaat de wereld heen?! Je kan niet eens meer normaal een wedstrijdje kijken zonder te denken dat er iets gaat ontploffen, waar eindigt dit ik snap gewoon niet wat er in die hoofden van die terroristen afspeelt
Vind ik leuk
maandag 6 juni 2016 om 15:23
Wat is er voor hun nou zo leuk om mensen dood te maken? Gaat het daar om in het leven volgens hun? Wat een gekken zeg..
Vind ik leuk
stratumseind +185936
maandag 6 juni 2016 om 15:24
De wereld is naar de klote alleen beseffen we het allemaal nog niet.
Vind ik leuk
dyanneruda +747
maandag 6 juni 2016 om 15:25
Mooi, ze hebben een gek kunnen aanhouden, perfect!
Een Fransman, extreem rechts, de wereld zal milder over hem oordelen dan bij een moslim die iets wil doen.
Niet 1 keer het woord terrorist of terroristische aanslagen in dit stuk.
Vind ik leuk
diekertjedap +5004
maandag 6 juni 2016 om 15:46
dan ga je nu maar eens helemaal kopzorgen maken .
Vind ik leuk
Bep Slatter +11250
maandag 6 juni 2016 om 16:19
Volgende keer dan maar wel die link erin wat wil je nou eigenlijk?

PS zelf zie totaal geen verschil tussen extreem links of rechts en/of geloofsovertuiging extremisten. Iedereen die de nuance kwijt is is niet voor rede vatbaar.
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 16:23]
Vind ik leuk
Foebele +53757
maandag 6 juni 2016 om 15:51
Ah ja, dus naast de moslim terroristen hebben we nu ook random Europeanen die aanslagen willen plegen...
Vind ik leuk
stratumseind +185936
maandag 6 juni 2016 om 15:58
vind je dat echt een verrassing of staat je sarcasme knopje op aan?
Vind ik leuk
Foebele +53757
maandag 6 juni 2016 om 16:08
Ik geloof er geen hol van, net als dat ik er geen hol van geloofde dat Pim Fortuyn door een milieu activist vermoord is.

Hoezo komt dit nu ineens weer uit het niets? Waarom zou een 'gewone' Fransman dit willen doen? Met welk nut? Met welk doel?
Vind ik leuk
henkmeijer +3258
maandag 6 juni 2016 om 16:49
Hoezo komt dit nu ineens weer uit het niets? Waarom zou een 'gewone' Fransman dit willen doen? Met welk nut? Met welk doel?

Je gelooft iets niet omdat je zijn beweegredenen niet weet? Als iemand gek is (en daar mag je deze onder vernoemen) dan hoef ik zijn motief niet te weten om te weten dat zo iemand gestoord is.

Ook dat dit uit het niets komt lijkt me een aanname omdat hij in huis ook al explosieven had liggen. Hieraan lijkt me wel een voorbereiding vooraf gegaan.

Maar geloof wat je wilt, ik ben al blij dat er 1 zo'n mafkees minder vrij rondloopt.
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 16:51]
Vind ik leuk
Foebele +53757
maandag 6 juni 2016 om 21:56
Ik geloof het niet nee, maar ik geloof uberhaupt bar weinig wat onze media ons wijs wil maken.

Of ben jij er zo een die denkt dat propaganda alleen in Rusland of Irak plaats vindt?

Ze zijn al jaren bezig Europa te destabiliseren, maar goed, jij denkt natuurlijk dat het allemaal losse 'incidenten' zijn? Jij ziet niet in dat de politiek al ruim voordat het een probleem werd wist dat er miljoenen vluchtelingen richting Europa zouden komen? Jij denkt dat ze hier gewoon door overvallen werden en toen voor het verdongen feit stonden en ze wel binnen moesten laten???

Ik hoop dat je het niet daadwerkelijk denkt, want dan ben je wel heel erg naief.
Vind ik leuk
stratumseind +185936
maandag 6 juni 2016 om 19:19
is er een "nut " dan?
Vind ik leuk
dyanneruda +747
maandag 6 juni 2016 om 17:01
Je bent een Nederlander.
Aanslagen is niet iets van deze tijd en niet gebonden aan een aardplaat.
Onze vader des vaderlands is niet op natuurlijke wijze overleden.
[Reactie gewijzigd op maandag 6 juni 2016 om 17:02]
Vind ik leuk
Foebele +53757
maandag 6 juni 2016 om 21:56
Ik heb geen idee wat je allemaal zegt.
Vind ik leuk
Toto71 +357
maandag 6 juni 2016 om 16:05
Oekraïense propaganda..... leuk filmpje. Zo iedereen weer voor de Oekraïne.
Vind ik leuk
Foebele +53757
maandag 6 juni 2016 om 16:37
Precies, een Oekraine promo topic, kijk eens hoe goed behulpzaam ze zijn en hun rol spelen binnen de EU... Het blijft een fascistische regering die dankzij een coup aan de macht is gekomen, gek genoeg is het nu ineens helemaal niet belangrijk dat er een democratisch proces heeft plaats gevonden, zoals ze steeds beweren als ze het midden oosten weer kapot bombareren...

Leugens, leugens, leugens, de hele dag door leugens!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws