Ajax-middenvelder háát kunstgras: Voetbal op kunstgras ís geen voetbal

Ajax-middenvelder háát kunstgras: "Voetbal op kunstgras ís geen voetbal"

zondag 4 september 2016 om 10:07

Davy Klaassen heeft een ontzettende hekel aan kunstgras. Dat vertelt de aanvoerder van Ajax in het nieuwe boek Weg met de Hollandse School van Jan-Cees Butter. 

"Kunstgras. Dat is het ergste wat er is. Voetbal op kunstgras ís geen voetbal, vind ik. De bal rolt niet – hij glijdt – en stuitert ook niet lekker. Je kunt er als club ook niet op trainen, want elk type kunstgras is weer anders", vertelt de 23-jarige middenvelder, die eerder deze week de Gouden Schoen - de prijs voor beste speler van de Eredivisie - uitgereikt kreeg.

"Je ziet tegenwoordig ook dat teams die thuis op kunstgras spelen, minder goed op echt gras uit de voeten kunnen. Omdat het totaal anders is. Internationaal speelt iedereen op echt gras. Daarom is het cruciaal dat alle clubs in de Eredivisie op echt gras gaan spelen", stelt Klaassen. "Daarnaast is de belasting op kunstgras totaal anders. Ik merk dat een dag na de wedstrijd aan mijn gewrichten, zoals mijn knieën, enkels en rug."

Plaats een reactie

zondag 4 september 2016 om 10:14
Helemaal mee eens, Klaassen.

KNVB, clubs sla de armen ineen en zorg dat dat kunstgrasverbod er komt!
Vind ik leuk
Perkz +158
zondag 4 september 2016 om 10:19
Het probleem is dat kunstgras goedkoper is en makkelijker te onderhouden. Voor kleine clubs met een klein budget is dit natuurlijk ideaal. Het neemt niet weg dat voetbal gewoon op echt gras moet worden gespeeld.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:54
Je kijkt er verkeerd tegen aan! Die clubs hebben dan gewoon te dure spelers. Wat is het volgende een met een minder kwalitatieve bal of één wc in het stadion? Kunstgras wordt door veruit grootste deel voetballers veracht en supporters merken het verschil... dus gewoon niet doen.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 14:28
Ik merk geen verschil als supporter. En wc minder of kwalitatief mindere bal zou ik denk ik inderdaad wel merken. Het voetbal op kunstgras wordt naar mijn mening juist sneller en dus leuker om na te kijken.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 14:57
Zaal voetbal is ook sneller dat mag toch ook niet? Zelfde als met tennis ook niet verschillende ondergronden. Dus het spel wordt anders als jij veel medestanders hebt start dan lekker een kunstvoetbal competitie en laat het spel zo als het hoort.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:44
Voetbal is net als andere sporten aan verandering onderhevig. Als het aan jou ligt moeten we dus ook terug naar het oppakken van een terugspeelbal of buitenspel weer afschaffen? Dan laten we het spel in zijn oorspronkelijke vorm.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 17:33
Buitenspel en regels verandering is appels en peren. Ondergrond is gewoon gelijk een andere sport klaar... anders zijn we snel klaar en zien we jullie bij de volgende wedstrijd in de sporthal op de toekomst. Bij Feyenoord kunnen ze mooi in een zaal gaan spelen tot de nieuwe kuip d'r is. Kan allemaal he welkom in de meest variërende competitie ter wereld.

En fuck dat gelul met buitenspel afschaffen... en zo snel mogelijk de golden goal terug! Sta je gvd nu gewoon naar een schaakspel te kijken van 30 min... al die mensen die om dat soort verandering roepen moeten maar eens na gaan of die andere wel goed zijn geweest. Gewoon de standaard regels en gras wil je een soort american football show start dan lekker European football ofzo
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:21
Ook in ben het eens met Klaassen. Overigens weer een stukje wanbeleid van de KNVB door als enige land wel kunstgras toe te staan
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:27
Onzin, kijk eens in Rusland of Amerika.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:58
Rusland heeft zeer koude gebieden waar gras groei erg lastig wordt. Amerika tja moet ik daar echt antwoord opgeven? Daar is zelfs de kaas en de rijstkorrel niet heilig dus kunstgras is hun kleinste probleem. Mooi dat ttip niet door lijkt te gaan.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 11:40
Ik geef enkel aan dat de opmerking van objectief1 niet juist is.
Vind ik leuk
HanV +1854
zondag 4 september 2016 om 13:30
En België (Sint Truiden) , Frankrijk (Lorient en Nancy), Denemarken (Nordsjælland), Italië (Cesena, Novarra), Portugal (Boavista), Zwitserland (Young Boys), Noorwegen (oa Molde) en Zweden (meerdere clubs) hebben het niet toegestaan?
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:00
Frankrijk gaat ook stoppen het is simpel niemand is ergens te vreden hier mee. Wie op kunst wil spelen mooi maar doe het dan zoals het tennis en zaalvoetbal aub.
Vind ik leuk
Quaresma +1883
zondag 4 september 2016 om 10:25
Hopelijk spreken meer voetballer als Klaassen hun onvrede uit over het kunstgras in Nederland. Misschien dat de KNVB dan is gaat nadenken
Vind ik leuk
chicken +5994
zondag 4 september 2016 om 10:30
@VP waarom kan ik niet reageren op berichten van anderen? Scherm klapt open en weer dicht..
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:31
Dan heb je een ban !
Vind ik leuk
isnake +1283
zondag 4 september 2016 om 12:53
Ik heb het probleem alleen op tablet en mobiel.
VP moet daar toch eens iets aan doen, beetje onzin dat je kunstgrepen moet uithalen om te kunnen reageren.
Vind ik leuk
frank1971 +1913
zondag 4 september 2016 om 10:35
Onzin, die voetballers moeten niet zeiken maar gewoon voetballen. Ze verdienen er ook naar. Bij veel amateurclubs spelen ze al jaren op kunstgras en die klagen ook niet.
Vind ik leuk
inimini +1442
zondag 4 september 2016 om 10:44
Wat jij dus zegt in onzin. Ook bij de amateurs wordt er over geklaagd. Zeker mbt de blessures die ontstaan. Zelf heb ik ook mijn kruisband afgescheurd op het kunstgras. Helaas zijn vele mij gevolgd. Ook de demping in het kunstgras is gewoon slecht voor de enkels en knieën.
Vind ik leuk
frank1971 +1913
zondag 4 september 2016 om 14:25
Das minder
Vind ik leuk
Cantona +773
zondag 4 september 2016 om 12:25
Zou het helpen als amateurs gaan klagen als het bij de profs ook al niets uithaalt?
Vind ik leuk
frank1971 +1913
zondag 4 september 2016 om 14:28
Ik heb geen idee maar het is nou eennaal zo. Het is kostenbesparend en met die bezuinigingen overal is het voor veel verenigingen beter om kunstgras te hebben.
Vind ik leuk
zekers +81
zondag 4 september 2016 om 10:35
Een goede speler kan op elk veld goed spelen anders komt hij techniek te kort en het ligt ook aan de bal waarmee gespeeld word of de bal rolt en het gras bij de arena is ook niet altijd goed geweest kwamen ook vaak blessures door
Bij andere veldsporten klagen ze ook niet
[Reactie gewijzigd op zondag 4 september 2016 om 11:41]
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 11:00
...wat een onzin Ajax pakt zelfs de meeste punten maar het voetbal is anders! Het spel aanpassen aan nep gras is geen voetbal.
Vind ik leuk
chicken +5994
zondag 4 september 2016 om 10:37
Oké...fijne dat ze ff vertellen waarom..
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 10:50
meneer wint gouden schoen en denkt gelijk dat hij Jezus is ga eerst maar weer eens normaal voetballen en ga dan klagen over velden want thuis tegen willem2 was je ook niet best of kwam dat ook Door het gras
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 11:03
Nog kunnen lopen op je 50ste das meer zijn zorgen! Kunstgras is bewezen schadelijk voor het lichaam. Rechtszaken van spelers zou zo gewonnen zijn Arbo wet geld ook voor hun.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 12:01
Hij geeft zijn mening over kunstgras. Waaruit blijkt dat hij denkt dat hij jesus is? Jouw opmerking heeft lekker veel met kunstgras te maken.
[Reactie gewijzigd op zondag 4 september 2016 om 12:03]
Vind ik leuk
HJR +4141
zondag 4 september 2016 om 10:55
Mee eens Klaassen. Jeugd zal dr van mij nog wel op mogen spelen.
Belastingen van je gewrichten kan je voor komen door op turfschoenen te spelen. Daar zit een dempende laag in, die niet in voetbalschoenen zit. In kunstgras zit niet de natuurlijke dempende laag van het echte gras.
Nadeel van turfschoenen is dat je hoger staat en moeilijker onder de bal komt.
Op het hoogste niveau kunstgras afschaffen!
Vind ik leuk
Cantona +773
zondag 4 september 2016 om 12:28
En je gaat met turfschoenen eerder door je enkels.
Vind ik leuk
Emiel +13
zondag 4 september 2016 om 11:01
Zodra wij in Nederland weer meedoen in de top van het mondiale voetbal mogen ze klagen.

Nu is het een slap excuus, want op echt gras zijn de prestatie vaak bedroevend.
Vind ik leuk
Dordmund +1338
zondag 4 september 2016 om 11:36
He klaassen ga dan eerst tv geld eens eerlijk verdelen onder de clubs en dan gaan we naar stap 2.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 12:29
die speler van twente was gewoon de beste
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 12:29
Voetbal op kunstgras is als neuken met een condoom.... het is het allemaal net niet.
Vind ik leuk
EddyT67 +2401
zondag 4 september 2016 om 12:30
KNVB moet gewoon alle eredivisieclubs verplichten om op normaal gras te spelen. In het buitenland zie je ook nauwelijks kunstgras op het hoogste niveau. Als je als betaald voetbalclub niet voor een fatsoenlijke grasmat kan zorgen moet je jezelf geen betaald voetbalvereniging noemen.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 13:26
Dan hou je weinig betaald voetbal verenigingen over in Nederland.

Ik durf zelfs te stellen dat Nederlandse clubs, met uitzondering van Ajax en PSV, gebaat zijn bij kunstgras. Door de personeelskosten zo laag mogelijk te houden, heb je meer geld over voor een kwalitatief goede selectie. We lopen nu al achter de feiten aan in Europa.

En in het buitenland zie je ook steeds meer kunstgras.in Frankrijk speelt volgens mij EA Guingamp op zo'n veld. In Zwitserland en Oostenrijk ook een aantal clubs. Zelfde geldt voor bijna heel Scandinavië en half Rusland. Ook is er al sprake van WK-Wedstrijden op kunstgras in 2018.

En als het kunstgras goed onderhouden wordt vind ik het zelfs fijner voetballen.
Vind ik leuk
Drobtine +1862
zondag 4 september 2016 om 14:00
Die salarissen waarop je bespaart zijn een fractie van de salarissen van de spelers !!!!
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:47
Voor clubs als Excelsior of in de eerste jaren na een promotie is het denk ik een degelijk verschil. Daar verdienen voetballers gewoon een modaal salaris.
[Reactie gewijzigd op zondag 4 september 2016 om 17:27]
Vind ik leuk
EddyT67 +2401
zondag 4 september 2016 om 18:15
Als je als BV geen normaal veld kunt onderhouden ben je de naam BV in mijn optiek niet waard.
Maar de ontwikkeling gaat hard. Zo'n combiveld als Vitesse is wat mij betreft prima. Heb er eens over gelopen. Niet van echt te onderscheiden, 90 procent echt gras en 10 procent ondersteuning door kunstgras. Maar de velden van Zwolle, Excelsior en Cambuur om er maar een paar te noemen zijn om te janken.
Vind ik leuk
Cantona +773
zondag 4 september 2016 om 12:35
Leuk voor hockey dat kunstgras, voor voetbal moeten ze het op alle niveaus verbieden.
Je moet vanaf de jeugd op echt gras spelen, door de blubber, zware velden, harde velden, goede velden enz., zodat ze later op een hoger niveau gehard zijn, minder verwend, een betere sliding beheersen , over meer kracht beschikken en misschien dat dan het Nederlandse voetbal over 15 jaar weer op een behoorlijk niveau is.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 12:38
KLaasen haat ajax?
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 12:55
als je als BVO geen echt grasveld kan onderhouden , krijg je ook geen licentie KNVB? wij als Nederland hebben straks overal nep velden met als gevolg dat ons voetbal internationaal ook steeds meer nep begint te lijken.
Vind ik leuk
Robdev +73
zondag 4 september 2016 om 13:01
Het mag als heel bijzonder beschouwd worden, dat ik een speler van 020 helemaal gelijk geef:-)
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 13:11
"Voetbal op kunstgras is geen voetbal" .......alsof ze op echt graa wel kunnen spelen......
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 13:12
Niks meer aan toevoegen. behalve dan dat de KNVB het verplicht moet stellen om op doodnormaal gras te voetballen.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 13:16
Mensen als Achterberg en ook Ten Cate doen inderdaad beweren dat het goedkoper is maar dat lijkt zo omdat de zogenaamde levensduur veel lang voorgespiegeld wordt dan daadwerkelijk het geval is. Na een paar jaar is zo'n kunstmat nog best geschikt voor de bijvelden van amateurclubs maar niet voor de top. Je hoort nu ook clubs uit de eredivisie met kunstgras erover klagen mbt blessures en die bedrijven roepen vervolgens dat het niet waar is dat het door kunstgras komt en dat het bij andere clubs goed gaat.

Dit terwijl ze die data helemaal niet hebben. Het is een soort wij van wc eend adviseren wc eend.

Kunstgras is gewoon niet geschikt voor voetbal, voor hockey wel maar dat is een compleet andere sport. Voor voetbal is de ondergrond te stug en op den duur gaan die matten ook wat losliggen waardoor je vooral bij de uiteinden kan blijven "hangen" en laat dat nou vooral bergen leed bezorgen aan enkelbanden kruisbanden enz
Vind ik leuk
Nick Kools +12143
zondag 4 september 2016 om 13:29
Klaassen heeft gewoon helemaal gelijk!
Ik begrijp best dat amateurclubs op kunstgras spelen vanwege de kosten van onderhoud.
Maar op t hoogste niveau MOET er gewoon op echt gras gespeeld worden.
Buiten dat t een soort competitievervalsing is raken we internationaal achterop.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 13:49
Kunstgras moet gewoon verboden worden in de eredivisie. Op deze manier raken nog verder af van 'normale' voetballanden. Vanaf seizoen 2017/2018 verplicht op echt gras.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 14:32
voetbal met een dak is ook geen veldvoetbal maar zaalvoetbal .
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:46
maar je voetbalt niet op het dak.
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:51
maar weersinvloeden horen bij de sport . en ten 2e verschaft de thuisliggende ploeg zich een voordeel .
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 15:56
Die spelen toch niet altijd met het dak dicht. Van mij hoeft zo,n dak ook niet , maar is niet echt vergelijkbaar met dat ku(ns)tgras.
Vind ik leuk
maandag 5 september 2016 om 09:20
Slaat echt op stront dit. Jij laat een wedstrijd aflasten? Bespeur hier enige vorm van jaloezie, balen als je in de regen voetbal moet kijken.
Vind ik leuk
maandag 5 september 2016 om 12:16
sport in een afgesloten ruimte is een zaalsport . en of ze dat in amsterdam op stront vinden slaan is echt niet boeiend . ze krijgen in amsterdam al 10 miljoen tv geld per jaar , tijd dat we daar wat aan gaan doen , dan wordt alles eens een beetje eerlijker .
Vind ik leuk
maandag 5 september 2016 om 09:19
Jankbek
Vind ik leuk
maandag 5 september 2016 om 12:17
tijd dat dat clubje eens wat priveleges kwijt komt .
Vind ik leuk
zondag 4 september 2016 om 19:26
Kut pec
Vind ik leuk
maandag 5 september 2016 om 09:18
De reden dat ik kunstgraswedstrijden over sla, kan een week niet lopen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax-middenvelder háát kunstgras: "Voetbal op kunstgras ís geen voetbal"