Whisky-sponsor verboden, Jupiler League mag wél: 'Gebonden aan de regels'
De KNVB heeft voor gefronste wenkbrauwen gezorgd door de Koninklijke HFC uit Haarlem te straffen, omdat de voetbalclub met de sponsornaam 'Scotch Whiskey international' op het shirt speelt. Het gaat om alcoholhoudende drank, en dat is tegen de regels in. Maar waarom mag de Jupiler League dan wel?
'In de Reclame Code staat dat reclame voor alcoholhoudende drank niet gevoerd mag worden op een individuele sporter of sportploeg', laat de KNVB weten via de officiële kanalen. 'Reclame op een sportbeleving zoals 'Holland Heineken House' of de 'Jupiler League' is volgens deze code wel toegestaan.'
'Dit betekent dus dat reclame voor een alcoholhoudende drank op het shirt van Koninklijke HFC niet mag en dat voor de 'Jupiler League' geldt dat dit een sportbeleving is en dat dit dus wel is toegestaan.'
HFC, dat uitkomt in de Tweede Divisie, heeft een geldboete van 4540 euro gekregen, en een voorwaardelijke straf om het eerste elftal uit competitie te halen. 'Uiteraard snapt de KNVB dat deze uitspraak vervelend is voor Koninklijke HFC, maar als voetbalbond ben je, net als heel Nederland, gebonden aan de regels omtrent de Reclame Code.
'Hier heeft de KNVB Koninklijke HFC ook op gewezen. De Reclame Code is ook niet iets dat specifiek geldt voor voetbal, dit is een Nederlandse regelgeving en hier kan niet van worden afgeweken.'
Lees ook: KNVB ziet 'whisky-reclame' en deelt zware straf uit aan oudste voetbalclub