'Veel weerstand binnen Ajax bij komst van Dolberg voor 350.000 euro'

'Veel weerstand binnen Ajax bij komst van Dolberg voor 350.000 euro'

Gepubliceerd: dinsdag 27 september 2016 om 09:15di 27-09-2016 om 09:15

Kasper Dolberg is opgestaan bij Ajax. De Deense spits scoort vaak als hij speelt. Het had niet veel gescheeld of Dolberg had niet in Amsterdam gespeeld. Marc Overmars en Dennis Bergkamp staken daar een stokje voor.

De Telegraaf meldt dat de weerstand tegen de komst van Dolberg bijzonder groot was in de jeugdopleiding. Dit vanwege het feit dat hij andere talenten in de weg zou staan in hun ontwikkeling. Overmars en Bergkamp wilden daar niks van weten en drukten de transfer er doorheen, waardoor Dolberg nu de kans krijgt om zich te bewijzen in het eerste van Ajax.

De achttienjarige Dolberg tekende in 2015 een overeenkomst bij Ajax, na vele positieve rapporten van talentenscout John Steen Olsen, die ook Zlatan Ibrahimovic ontdekte. Uiteindelijk moest Ajax een transferbedrag van 350.000 euro overmaken naar Silkeborg, de vorige club van Dolberg. Inmiddels is hij ongetwijfeld een veelvoud van dat bedrag waard én ligt Dolberg tot medio 2021 vast.

Lees meer over:EredivisieAjax

Poll

Moet Bosz voor Dolberg als eerste spits voor Ajax kiezen?

(4639 stemmen)

Plaats een reactie

JonathanAjax +9492
dinsdag 27 september 2016 om 09:21
Held.
Stoïcijns als een betonnen paal, maar watervlug en nuchter als wat!
Vind ik leuk
Frietbakker +5599
dinsdag 27 september 2016 om 09:31
En de fans maar zeiken over Overmars.

Ondertussen heeft hij wel Sanchez, Cassiera, Ziyech en Dolberg gehaald. Oja en Milik voor een absurd bedrag verkocht.
Vind ik leuk
danny117869 +2311
dinsdag 27 september 2016 om 09:47
De kritiek op overmars was terrecht omdat hij onder de boer eigenlijk niks goed heeft gedaan.
Sinds afgelopen transfer periode is er eigenlijk weinig commentaar alleen dat ziyech eerder gehaald moest worden. Die kritiek lijkt me terecht.
Vind ik leuk
Frietbakker +5599
dinsdag 27 september 2016 om 09:50
Nouja.. Vorig seizoen werd Milik gekocht voor ik meen 1,5 miljoen. Dat was ook onder de boer toch?

Het lijkt me dat Overmars niks meer fout kan doen.
Vind ik leuk
Sazzz +11026
dinsdag 27 september 2016 om 11:49
Onder De Boer? Staat hij juist niet boven De Boer?
Vind ik leuk
danny117869 +2311
dinsdag 27 september 2016 om 13:08
Zou beide kunnen denk ik.
Ik denk dat ze op gelijke hoogte staan. Als de boer (nu bosz) iets wou was het toch vaak de bedoeling dat hij gaat handelen. En niet als overmars wat wil dat de boer er maar mee moest leven.
Vind ik leuk
Patdaddy +523
dinsdag 27 september 2016 om 09:49
Cassiera speelt voor dik 5 miljoen in Jong Ajax, goed hoor.
Vind ik leuk
2cents +59338
dinsdag 27 september 2016 om 10:09
Cassierra heeft ongeveer 3 keer zoveel minuten gemaakt in Ajax 1 dan Pereiro vorig seizoen rond deze tijd bij PSV. Die was bovendien een stuk duurder. Het punt is alleen dat dit soort gasten gewoon moet wennen aan de overgang. Dat iemand als Sanchez gelijk een basisplaats pakt en niet meer weggeeft zijn juist de uitzondering. Een periode van gewenning zoals Pereiro en Cassierra meemaken is de regel.
Vind ik leuk
DOEMAAR133 +6107
dinsdag 27 september 2016 om 10:53
Zelfs Jari Litmanen had eerst 2 of 3 jaar nodig om zich een basisplaats te veroveren,

die kwam ook op jonge leeftijd naar amsterdam, je moet de spelers gewoon even de tijd geven om te wennen aan het NL voetbal.
Vind ik leuk
2cents +59338
dinsdag 27 september 2016 om 10:57
Z'n eerste jaar speelde hij nog niet en begin van z'n tweede jaar was hij eigenlijk tweede keus. Alleen raakte de eerste keus geblesseerd en de rest is geschiedenis. ;)

Maar je hebt gelijk, spelers moeten gewoon wennen. Het voordeel voor Dolberg is dat hij dat vorig jaar al heeft kunnen doen.
Vind ik leuk
dinsdag 27 september 2016 om 14:21
Helaas worden die spelers vaak afgebrand door hun eigen publiek, welke top club het ook moge zijn.
En als ze dan een paar wedstrijden goed spelen worden ze alweer doorverkocht.
Vind het echt jammer, maar dat het hoe het in ons land gaat.
Vind ik leuk
410hhw +1731
dinsdag 27 september 2016 om 10:06
Ja en dat er ook en stel clowns is gehaald afgelopen jaren hebben we het verder niet over.
Vind ik leuk
Frietbakker +5599
dinsdag 27 september 2016 om 10:15
Ja voor bedragen die niks voorstellen. (op Sinkgraven na dan)
Vind ik leuk
DOEMAAR133 +6107
dinsdag 27 september 2016 om 10:56
dat houd je bij iedere topclub, je kan bij zowel ajax/feyenoord/psv zo een lijstje maken

denk dat het dan niet eens zoveel afwijkt van elkaar. hoeveel en de transfer bedragen,

denk alleen dat er door de media meer op gelet wordt bij Ajax. en ze daarvoor dus veel meer opvallen.

en ja PSV heeft de afgelopen jaren meer spelers gehaald die wel slaagde bij PSV. dan dat ajax spelers heeft gehaald die slaagde bij AJAX

maar Ajax heeft weer veel meer jeugdspelers uit "eigen opleiding" lopen, en dat vind ik ook leuk om te zien.

Vind ik leuk
buddha +10481
dinsdag 27 september 2016 om 15:29
heb je gelijk in . vd hoorn, duarte ,boilissen, en nog veeeel meer dat soort spelers tellen we gewoon niet mee . dan valt het best mee idd . financieel gezien heeft hij het perfect gedaan natuurlijk .daar kunnen we niet op klagen .
Vind ik leuk
2cents +59338
dinsdag 27 september 2016 om 09:36
Die weerstand is op zich best te begrijpen als je hard werkt om bepaalde spitsen op te leiden voor Ajax 1. Het oog voor écht talent is echter belangrijker dus het is goed dat Overmars en Bergkamp voet bij stuk hielden.
Vind ik leuk
dinsdag 27 september 2016 om 09:40
Kijkend naar de jeugd: welke topspits in wording staat Dolberg in de weg? Ik zie alleen Sierhuis veel scoren maar die is nog wat jonger en echt nog niet klaar voor het grote werk. Maar ik leer graag bij als jij meer weet ;-)
Vind ik leuk
2cents +59338
dinsdag 27 september 2016 om 09:50
Zoals je hierboven leest schrijf ik dat Dolberg het échte talent is en dat dat belangrijker is dan het jarenlang proberen klaar te stomen van spelers. In die zin staat hij dus niemand in de weg aangezien hij gewoon simpelweg beter is en daarbij ook veel verder in z'n ontwikkeling.

De spitsen die Ajax zelf heeft opgeleid maken geen van allen tot nu toe die laatste stap zoals Dolberg die wel kon maken. El Idrissi was lange tijd degene die de meeste speeltijd kreeg. Jongens als Walian en El Azzouzi bleven achter hem steken. En dat zegt, met alle respect voor El Idrissi, natuurlijk best veel. Dat is namelijk een harde werker maar niet iemand die vaste spits van Ajax 1 gaat worden.

Kaj Sierhuis is inderdaad een half jaartje jonger dan Dolberg en is extreem doelgericht. Ik dacht altijd dat hij nooit meer dan een goede pinchhitter kon worden voor Ajax. En ook op de Toekomst schoven ze hem niet direct naar voren in leeftijdsgroepen, dus ook daar had men twijfels. Inmiddels is hij dusdanig gegroeid in z'n meevoetballen en is hij zo sterk aan de bal dat hij beter bij Ajax zal passen dan spelers als El Azzouzi, Walian of Zivkovic. Zijn doelpunten gemiddelde is in ieder geval ongeëvenaard.
Vind ik leuk
dinsdag 27 september 2016 om 10:16
Dat is een lang verhaal voor de conclusie dat we het volstrekt met elkaar eens zijn ;-)
Vind ik leuk
RodeBaan +1877
dinsdag 27 september 2016 om 09:41
Zie je toch dat Jonk niet zaligmakend was.
Vind ik leuk
2cents +59338
dinsdag 27 september 2016 om 09:51
Nee, dat heb ik hier wel vaker gezegd. Jonk was de opleider, dus dat hij ging voor spelers in de opleiding is wel te begrijpen. Echter ook de spelers die hij persoonlijk naar de Ajax jeugdopleiding heeft gehaald redden het niet dus ik twijfel vooral ook aan zijn oog voor het echte talent.
Vind ik leuk
michelhx +4456
dinsdag 27 september 2016 om 10:16
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Dolberg doet het nu goed, maar zo zijn er meer goed begonnen bij Ajax. Typisch Nederlands om hem nu zo omhoog te schrijven. Verdedigers weten nu ook wel beter en zullen zich gaan instellen op zijn sterke punten. Alles valt en staat met hoe hij daar mee omgaat de komende maanden. Zijn ontwikkeling begint nu pas echt. Dus zullen we nog even wachten met hem de Gouden Schoen toe te schuiven?
Vind ik leuk
isnake +2694
dinsdag 27 september 2016 om 10:37
Het moet ook niet te gemakkelijk worden voor de eigen jeugd om zichzelf in het eerste te spelen. Je merkt dat die spelers daarna juist problemen hebben om zich door te ontwikkelen. Juist door betere concurrentie leren die spelers om harder te vechten en zich beter verder te ontwikkelen.
Vind ik leuk
Korm +39447
dinsdag 27 september 2016 om 10:57
blij dat marc en dennis dit hebben doorgedrukt, deze jongen maak veel indruk
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws