Familie Cruijff krijgt vervelend bericht: 'Ik heb daar een raar gevoel bij'

Familie Cruijff krijgt vervelend bericht: 'Ik heb daar een raar gevoel bij'

maandag 10 oktober 2016 om 07:50

De reacties naar aanleiding van de autobiografie van Johan Cruijff, die afgelopen week is uitgekomen, hebben zoon Jordi Cruijff erg goed gedaan. Ook ontving de familie Cruijff een minder leuk bericht. 

'Als je opnieuw merkt hoeveel mensen hij geraakt heeft, dan sterkt dat de familie om er alles aan te doen om zijn gedachtegoed te bewaken en uit te dragen', schrijft Cruijff in zijn column voor De Telegraaf. 'Als ik nu zie hoe mijn moeder zich daarin opstelt, dan geeft dat me echt een heel warm gevoel. Het werkt voor mij alleen maar extra inspirerend.'

Naast alle positieve berichten, ontving de familie Cruijff ook een minder bericht. 'Een andere opvallende reactie is natuurlijk de brief die de afgelopen week bij mijn moeder in Barcelona is bezorgd, met het verzoek om de lintjes van mijn vader in te leveren. Ik heb daar een raar gevoel bij. Helemaal omdat we ze wel in bruikleen mogen houden, als we daar zo'n drieduizend euro voor betalen. Alsof we een museum willen beginnen. Regels zijn natuurlijk regels, maar dat wil niet zeggen dat ik ze allemaal begrijp.'

Plaats een reactie

Korm +12322
maandag 10 oktober 2016 om 08:02
de regel snap ik ook niet zo, laat de rouwende familie lekker de lintjes houden!
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 10:57
Zo is de staat, naait de doden nog. Als je je hele leven belasting betaald over je gewerkte salaris en je laat wat voor je kinderen over, leg mij eens uit waarom je daar dan ook nog erfbelasting over moet betalen terwijl je al je hele leven belasting hebt betaald. Als ik een ton voor m'n kinderen wil overlaten, betalen ze daar nog minimaal 30.000/40.000 belasting aan...Met andere woorden, als je dood bent ben je nog steeds niet van ze af. Hoorde laatst dat er een eekhoorntjesbrug gemaakt was ergens voor een paar miljoen.In 2 jaar hebben er 10 eekhoorns gebruik van gemaakt....
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 11:05
Denk aub eerst is wat verder na dan u neus lang is.

Ik kan zo een paar argumenten opvoeren waarin het geheel gerechtvaardigd is.

Verder moet je niet zeuren over een investering in de natuur, ook al blijkt die niet effectief te zijn. Er zijn genoeg projecten die achteraf niet effectief blijken te zijn, zulke dingen weet je vaak van te voren niet. Vooruitgang is ten delen gebaseerd op 9 keer een fout maken en de 10e keer een stap(je) vooruit maken.
Verder word de natuur zo verkracht door de mensheid dat ze wel meer dan een paar miljoen verdienen.
Vind ik leuk
Korm +12322
maandag 10 oktober 2016 om 11:46
wil wel je argumenten weten waarom je belasting moet betalen over geld waar je al belasting over heb betaald... verklaar :)
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 14:27
Dat is in de eerste plaats een budgetair argument, we willen nou eenmaal veel uitgeven als land dus moet er veel geheven worden. Bij de erfenis voelt men de pijn en economische verstoring van belasting niet zo erg als bijvoorbeeld op arbeid of overdrachten.
Daarnaast heeft het te maken met het tegengaan van accumulatie van grote vermogens bij individuen (hierom is er ook een progressief tarief en een relatief grote vrijstelling).
Bovendien is praktisch gezien een erfenis van uit het oogpunt van de ontvanger een bron van inkomsten. Een derde rechtvaardiging is dan ook dat mensen die het gewoon gratis komt aanwaaien evengoed belast dienen te worden als mensen die er hard voor gewerkt hebben.

Ik zal je er gelijk bij melden dat ik het niet met (alle) rechtvaardigingen eens ben, maar dat zijn wel zo'n beetje de belangrijkste 3 argumenten.

Ik snap overigens wel dat Cruijf net als iedereen z'n lintjes moet inleveren, we hebben nou eenmaal met z'n allen afgesproken erfbare titels af te schaffen. Dat koninklijke onderscheiden vind ik al dubieus, hou het dan maar zo goedkoop mogelijk aub.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 14:31
Als je een ton wil nalaten aan je kinderen vallen ze daarmee geheel in de vrijstelling en betalen ze niets. Bovendien was die brug 'slechts' anderhalf ton die overigens geheel door de Amerikaanse ambassade betaald die wouden verhuizen en daartoe een milieu compenserende maatregel moesten treffen in de vorm van die brug. maar goed verhaal verder.
Vind ik leuk
hannes +181
maandag 10 oktober 2016 om 14:32
Ja Hallo, die brug is wel in Wassenaar he en daar lopen natuurlijk wel heeele sjieke eekhoorntjes die niet zomaar over een doodgewone brug gaan lopen.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 16:49
Laat die dikke Willem Bier die lintjes lekker in z'n reet steken. Cruijff heeft meer voor Nederland betekent dan hij en zijn hele familie zolang dat achterlijke koninkrijk bestaat ooit gedaan hebben. Terug naar de Republiek der Verenigde Nederlanden. Ik zou een briefje terugsturen. Onderscheidingen kwijt, groetjes van Jordi
Vind ik leuk
Degraaf +3803
donderdag 13 oktober 2016 om 08:42
En dam moet je weten dat van de week bekend is geworden dat de koninklijke familie al zo'n 7 miljoen heeft terug ontvangen van belastinggeld via een dubieuze afspraak die heel Nederland niet mocht weten. Ze zijn al één van de rijkste koningshuizen ter wereld.
Vind ik leuk
AFCAlex +1764
maandag 10 oktober 2016 om 08:05
Lekker respectloos ook. Weet niet welke instantie dit gênante verzoek heeft gedaan aan de familie Cruijff, maar dit getuigt niet erg van respect.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 08:19
Lintjes inleveren?
Wat een bullshit en Nederland ten top.
Ik dacht dat de zwarte pieten-discussie al tenenkrommend was, maar dit slaat alles !
Vind ik leuk
Cookee +1651
dinsdag 11 oktober 2016 om 13:19
Ja laat die witte pieten die lintjes inleveren aan hun hoed.
Vind ik leuk
Drobtine +1103
maandag 10 oktober 2016 om 08:24
Typisch Nederland kleinzielig gezeik, zelf graaien als beesten in Den Haag, zal wel zijn om dat graaien mogelijk te maken hoeven ze niet steeds opnieuwe lintjes te maken shame on Holland
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 08:29
dat is nederland
Vind ik leuk
666 +2184
maandag 10 oktober 2016 om 08:45
Yup zo gaat dat in Nederland.
En dat is echt niet alleen bij Johan Cruijff zo respectloos hoor.
Vind ik leuk
dinsdag 11 oktober 2016 om 23:13
Zeg, ik weet niet wat voor 'n figuur u bent, maar u komt op mij over als een pauper. U begrijpt kennelijk niets van deze samenleving. Zeg eens eerlijk, bent u een parasiet die een uitkering trekt? En in welk opzicht is het respectloos? U mag dat wel wat meer toelichten heur. Cruijff is overleden, dus die lintjes kunnen gewoon terug en daarmee basta! Deaud is deaud. Nou en?

Ik kan het u wellicht ook niet geheel kwalijk nemen dat u er geen biet van snapt. U komt waarschijnlijk uit een lager milieu, klopt dat? Indien dit juist is heb ik nog wel wat literatuur voor u die u kunt raadplegen in een bibliotheek. Zullen we dat zo afspreken? Zijn de reacties die u vanaf dan plaatst ook wat nuttiger en voorzien van wat betere inhoud. Regelen wij het op die manier. Akkoord?
Vind ik leuk
666 +2184
woensdag 12 oktober 2016 om 08:19
Als je mijn bericht niet begrijpt zwijg dan gewoon.

En neem je medicatie nou eens gewoon netjes.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 08:49
Niets ten nadele van deze grote voetballer, echter is het zo dat na de dood lintjes ingeleverd moeten worden. Wat wel kwalijk is is dat ze geld vragen om ze in bruikleen te mogen houden. We kunnen het niet met alle regels eens zijn in Nederland maar we moeten ons er wel aan houden.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 12:55
Je stuurt gewoon een briefje dat het kwijt is geraakt en je hoort er nooit meer iets van.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 09:02
Lintjes inleveren? Om ze vervolgens weer uit te delen aan figuren als Paul de Leeuw ed.? Kansloos.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 09:12
Nederland op z'n smalst inderdaad. Met het verschil dat de Cruijfjes het zo aftikken die 3 mille, maar dat vrienden van ons met de pet rond moesten toen hun vader kwam te overlijden en er (te) weinig bleek geregeld (al waa het wel minder herinner ik me).

De achterblijvers zijn zo verschrikkelijk trots op zo'n lintje, misschien nog wel meer dan de drager bij leven, dat het afpakken gewoon onmenselijk is.

Als ik in Spanje zat konden ze een dikke krijgen sowieso, kom maar halen dan als je ze terug wil.
Vind ik leuk
Guust +1213
maandag 10 oktober 2016 om 09:54
Dus de koning of koningin reikt ze met veel bombari uit maar als je overleden bent moet je deze inleveren, dat degene die ze uitreikt daar nog nooit iets van heeft gezegd of mee heeft gedaan. Ben benieuwd of ze dat ook bij het koningshuis doen, als Beatrix straks dood is even de Groene Draak terug halen die ze zogenaamd van het volk heeft gehad. Valt mee dat ze geen leasecontract afsluiten bij uitreiking.
Vind ik leuk
Eric55 +267
maandag 10 oktober 2016 om 10:21
Kan je wel een Ajacied zijn het erg vinden voor de familie maar er zijn zoveel families die dat verzoek krijgen dus zou je het niet alleen voor de familie Cruijff erg moeten vinden maar voor al die families die dat verzoek krijgen en die ook nog in de rouw zijn, de regels zijn nou eenmaal zo en daar moeten we ons aan houden en dat dit het Nederlands op zijn smals zou dat zal dan wel maar je moet je aan de regels houden wie het ook is.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 10:52
Nederland op zijn smalst.
Misselijk!
Geen woorden voor...
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 11:02
Welke Respectloze Kleinzielige Ambtenaar .
durft zo brief naar de family Cruijff te sturen en dit te vragen
ik krijg hier een Befehl ist Befehl gevoel van bah
er zijn toch dingen die je als ambtenaar niet moet uitvoeren
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 11:15
Joh doe normaal.
Het is gewoon een normaal verzoek. Verder is dit al jarenlang zo dus Cruijf wist dat ze uiteindelijk weer ingeleverd zouden moeten worden na zijn dood.

Verder is de brief na een respectable tijd pas verstuurd. Het leven gaat verder, dat is hard maar is feitelijk zo.
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 11:16
Ambtenaar zeker
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 11:19
Nope sorry. Verkeerde conclusie van je.

Zegt genoeg over jou en je intellectuele capaciteiten dat je meteen zo'n aanname maakt.
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 11:26
vielleicht sind Sie ein deutscher Beamter ist auch möglich,
Oder nicht?“
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 12:29
ook fout
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 12:45
soms regeert de emotie
dan zeggen we dingen die wij voelen irrationeel misschien
maar rationeel kan ik mij hier niet in voelen
zoals jij al zei het zijn de regels
maar toch is het een herinnering aan de overledene
en zijn prestaties die deze heeft betekend voor de samenleving
en daarom vind ik het respectloos
mvg Senna
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 13:58
De prestaties, noch de erkenning worden niet van hem afgenomen.

Als ik zo heel vlug nogmaals erover nadenk, kom ik met deze vergelijking. Wellicht gaat die mank, maar zoals ik zei het was een vluchtige gedachte.
Iemand die iets bereikt heeft, mag bepaalde titels opvoeren, zoals doctor, professor, ingenieur. Zodra die te overlijden komt, noem je hem ook niet meer bij die titels. Betekent niet dat hij ze nooit heeft verdient.

Er zal vast wel een reden voor zijn, dat standaard ze terug genomen worden. Wellicht om misbruik en fraude ermee te verkomen. Dat iemand later doet alsof hij een lintje heeft gekregen ipv zijn vader.
Tuurlijk kan je dan opbrengen dat, dat hier dat nooit zal gebeuren, maar dan maak je voor een geval een uitzondering alleen omdat die bekend is.
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 14:19
Door het terug vorderen van de onderscheiding vervalt ook de erkenning
Erkenning =waardering krijgen voor jouw verdienste = lintje
deze neem je af dus verlies je de erkenning = waardering-lintje
als sergeant bij defensie verloor ik mijn strepen de rest van het verhaal begrijp je wel denk ik

Beste Sanji ik vind het wel goed zo
en respecteer jou standpunt
Vind ik leuk
Sanji +220
maandag 10 oktober 2016 om 17:10
Ik begrijp wat je bedoelt.

Maar ik vind het een foutieve argumentatie.
Het terugvorderen van een onderscheiding duidt inderdaad erop dat er een fout is gemaakt en de erkenning niet terecht was.
Maar dit fenomeen geldt voor een levende persoon. Niet voor een persoon die niet meer bestaat.

Zo zou namelijk het behouden van het lintje in de familie, niks uitmaken, want de persoon in kwestie is niet meer in het bezit van het lintje. Die bestaat namelijk niet meer. Dus dan zou het overlijden opzich in jou redenering er al op duiden dat de erkenning vervalt.

Dus jou redenering is correct, maar alleen in het speciale geval dat de persoon nog bestaat.
Vind ik leuk
HanV +934
maandag 10 oktober 2016 om 11:55
Dat ze even wachten is wel mooi. Omdat we een traplift hadden kregen toen binnen een week te horen dat die weggehaald zou worden. Ook mag je snel met een overlijdensakte naar de bank als je een hypotheek hebt of betalen voor het overschrijven van een auto.
Vind ik leuk
Mass +196
maandag 10 oktober 2016 om 14:09
Cruijff is niks meer dan welke nederlander dan ook welke een lintje heeft mogen ontvangen hoor.
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 14:21
daar gaat het niet om
het geld voor iedereen
maar dit stuk ging over Cruijf
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 11:14
In tegenstelling tot wat iemand anders stelt, heeft Johan Cruijff meer gegeven aan het Nederlands volk, dan alleen maar met voetbal. Hij is ambassadeur geweest voor de Nederlandse economie. Hij heeft het klein denken in de Nederlandse cultuur veranderd. Hij heeft zich sterk gemaakt aan de zwakkere in onze samenleving. Hij heeft voor duizenden Nederlanders direct / indirect er voor gezorgd dat zij een (hoger) inkomsten kreeg. Daarbij ook de marktwaarde van de voetballers verhoogd.
Iemand die het durft de lintjes terug te vragen, en dan ok nog voor een bedrag in bruikleen laten gebruiken? Diegene moet eens een lint te strak om het nekkie knopen. wat een randdebiel.
Trouwens.......... Dit betreft ook een eer zaak. Hoe zit het eigenlijk met de grote woorden en beloftes om de Arena om te dopen in het Johan Cruijff stadion???
Vind ik leuk
Senna +3703
maandag 10 oktober 2016 om 11:58
If this is the way
How it is
it remains sad
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 12:06
@ Sanji: misschien geen ambtenaar, maar wel een moraalridder van de ergste soort!
We hebben het hier over de bekendste Nederlander ooit. Het zou de betreffende instantie sieren wanneer ze uit respect voor Johan dat geld zouden laten zitten.
Ik vind dit eigenlijk totaal ongepast en respectloos ongeacht de wet of de regeltjes.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 13:05
Er zijn honderden onbekende Nederlanders die net zo hard of harder hebben gewerkt voor hun lintje. Dat lintje hebben ze gekregen als waardering voor wat ze hebben gedaan. Ook aan de nabestaanden van al die andere Nederlanders wordt gevraagd om het lintje terug te sturen na het overlijden van de gedecoreerde. Zo is het nou eenmaal geregeld in Nederland, daarom is een term als ongepast of respectloos, omdat het om Johan Cruijff gaat, niet op zijn plaats.
Overigens vind ik persoonlijk dat de nabestaanden zo'n lintje gewoon moeten kunnen houden. Wij kregen na het overlijden van mijn vader, 25 jaar geleden, ook een verzoek om het lintje in te leveren. Hebben we een briefje geschreven dat we het niet konden vinden, nooit meer iets van gehoord.
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 13:54
Nou ik vind het ook respectloos en ongepast dat jullie dat lintje van je vader hebben moeten teruggeven.
Het lijkt alsof mensen die belangrijk zijn geweest voor de samenleving een sigaar uit eigen doos krijgen.
En omdat het in Nederland nou eenmaal zo geregeld is, is onzin, want alles kan veranderd worden.
Maar Johan Cruyff heeft heel Nederland op de kaart gezet en last but not least ook nog een geweldige foundation opgezet. Dus wat mij betreft mogen ze deze regels aanpassen voor iedereen.
Vind ik leuk
Mass +196
maandag 10 oktober 2016 om 14:29
Daar heb je een punt, maar om nou te roepen dat hij de bekendste nederlander ooit is...gaat wat ver.
Gewoon een voetballer geweest hm:)
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 14:38
Noem jij eens iemand die hem overtreft?
Vind ik leuk
Mass +196
maandag 10 oktober 2016 om 14:41
Pim Fortuyn
Willem van Oranje
Willem Drees
Antoni van Leeuwenhoek
Desiderius Erasmus
Michiel de Ruyter
Anne Frank
Rembrandt van Rijn
Vincent van Gogh


Om er maar eens een paar te noemen...:)
Vind ik leuk
666 +2184
maandag 10 oktober 2016 om 14:55
ohw shit.....

durf te wedden dat hij alleen maar in het voetbalhoekje dacht ;)
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 15:18
het "voetbalhoekje"? lol...
Vind ik leuk
666 +2184
dinsdag 11 oktober 2016 om 08:35
ingewikkeld he
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 15:16
Dus jij denkt dat een Willem Drees wereldwijd bekender is dan Johan Cruyff? hahahaaa
Vind ik leuk
Iggy +891
maandag 10 oktober 2016 om 20:28
100% bullshit!
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 23:06
Hahahaha dit is een grap toch? Vraag in Zuid Amerika 100 personen van boven de 30 jaar of ze deze mensen kennen en 90 personen zeggen dat ze er nog nooit van gehoord hebben. Vraag je of ze Cruyff kennen dan zeggen minimaal 60 van de 100 dat ze hem kennen.
Onderschat de bekendheid van Cruyff niet!
Vind ik leuk
Mass +196
dinsdag 11 oktober 2016 om 08:42
Als ik aan cruijff denk...dan denk ik eraan hoe hij het wk van 74 verprutste...Was toen ook een keeper issue:)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 11 oktober 2016 om 09:46]
Vind ik leuk
dinsdag 11 oktober 2016 om 09:34
Er waren WK's in 74 en 78. Cruyff deed alleen mee in 1974 en toen werden net als in 78 bijna wereldkampioen.Bedoel je dat gedoe in 1978 met Cruyff?
Vind ik leuk
Mass +196
dinsdag 11 oktober 2016 om 09:46
Ja...dat:)
Vind ik leuk
Mass +196
maandag 10 oktober 2016 om 20:00
Ik persoonlijk vond Van Basten beter...
Vind ik leuk
maandag 10 oktober 2016 om 16:30
Oke noem maar een bekendere Nederlander dan :D
Vind ik leuk
Mölby +475
maandag 10 oktober 2016 om 15:10
Tja dat moet iedereen die een lintje heeft gekregen, dus ook Johan Cruijff. Mochten ze mij voordragen voor een lintje, zou ik 'm daarom zeker weigeren.
Vind ik leuk
Gerro +1168
dinsdag 11 oktober 2016 om 04:47
Waar gaat dit over,eerst een lintje krijgen om daarna weer in te leveren. Worden die lintjes dan weer aan een andere gegeven als ze worden onderscheiden of zo. Lijkt een typische ambtenaren beslissing die nergens op lijkt.
Vind ik leuk
John M. +1487
dinsdag 11 oktober 2016 om 10:14
De volgende die onderscheiden wordt krijgt een tweede hands lintje. Zo zie je maar hoe zuinig onze overheid met geld omgaat.
Vind ik leuk
bal +30
dinsdag 11 oktober 2016 om 10:46
Ik had iemand in de familie die zich 55 jaar met volle overgave heeft ingezet voor de invalide mensen onder ons, en waarvan wij ook de twee lintjes hebben moeten inleveren na zijn dood. Hebben we ons zonder slag of stoot bij neergelegd omdat je weet dat de regels zo zijn, maar heeft zich verder niemand druk om gemaakt omdat het een gewone Hollandse man was die zijn hele leven lang hard heeft moeten werken om van zijn kleine loontje rond te kunnen komen. Daar word niet over gediscussieerd maar om een geld verslindende nep Hollander die al jaren ons land de rug heeft toegekeerd door in Spanje te gaan wonen meent men wel te moeten discussiëren!! Dat hij wat voor Nederland heeft betekend is wel zo maar is er ook miljonair door geworden en heeft het dus verdomd goed betaald gekregen!! Maar om zo een iemand te bevoordelen ten op zichten van een gewone hard werkende en zijn land trouw blijvende persoon gaat me veel te ver. Wat betreft dat de lintjes behouden kunnen blijven tegen betaling van 3000 euro vind ik al helemaal schande, want dit is dan alleen weggelegd voor hen die zat hebben en dus weer niet voor de gewone nette hard werkende Nederlandse arbeider die altijd in Nederland zijn belasting heeft afgedragen!!
Vind ik leuk
Cookee +1651
dinsdag 11 oktober 2016 om 13:16
Ik hoorde ook over wat moeder Danny nu voor de foundation doet. Daar past 1 woord Groots! Ze steunen hem in zijn denken zelfs na de dood.
Nu nog een bondscoach die Johan zijn filosofie uitdraagt.
Nooit meer in de Nederlandse taal die roep om 5 verdedigers s.v.p. Denk aan Johan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Familie Cruijff krijgt vervelend bericht: 'Ik heb daar een raar gevoel bij'