Smit haalt uit naar KNVB: 'Zolang Ajax geen kampioen wordt bij De Graafschap..'

Smit haalt uit naar KNVB: 'Zolang Ajax geen kampioen wordt bij De Graafschap..'

dinsdag 10 januari 2017 om 19:41

Heracles Almelo-voorzitter Jan Smit voelt niets voor de plannen om de Eredivisie terug te brengen naar zestien clubs. De KNVB kijkt naar de mogelijkheden om de competitie in te krimpen. Dat schiet bij Smit in het verkeerde keelgat en komt nu met zijn persoonlijke standpunt.

"De KNVB moet niet leidend zijn, maar is er om de boel te faciliteren. De KNVB is er voor de clubs", zegt Smit tegen TC Tubantia. "En het argument dat je met minder clubs meer spanning krijgt is ook flauwekul. Zolang Feyenoord nog verliest bij Go Ahead en Ajax geen kampioen kan worden bij De Graafschap is er met de spanning in onze competitie niets mis."

Gijs de Jong, de beoogde directeur van de KNVB, liet afgelopen week weten voorstander te zijn van inkrimping. Op dit moment wordt er bekeken of dat mogelijk is en per wanneer dat dan gerealiseerd kan worden. Als het aan Smit ligt, gebeurt dat niet.

Poll

Eens met Smit?

(1434 stemmen)

Plaats een reactie

feyeniels +16806
dinsdag 10 januari 2017 om 19:44
Van mij hoeven er niet per se clubs uit de competitie te verdwijnen. Echter vind ik wel dat er meer eisen aan Eredivisieclubs gesteld moeten worden. Zo moet het kunstgras z.s.m. verdwijnen en mogen er wat mij betreft ook eisen worden gesteld aan de stadioncapaciteit.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 19:47
Daar ben ik wel mee eens over het kunstgras
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:11
prima , en de kleinere ploegen mogen dan gaan eisen dat de tv gelden fatsoenlijk verdeeld gaan worden en dat de jong=teams uit de jupiler verwijderd worden .
Vind ik leuk
feyeniels +16806
dinsdag 10 januari 2017 om 20:17
Van mij mogen die inderdaad wel eerlijker verdeeld worden. Echter vind ik wel dat, als de meeste mensen naar Ajax, Feyenoord en PSV kijken, deze clubs dan ook het meeste moeten krijgen. Dat het eerlijker verdeeld mag worden ben ik het echter wel mee eens.
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 07:17
gewoon een domme vraag , maar waarom zouden die 3 clubjes meer geld moeten krijgen dan de rest? volgens mij heeft fox de competitie gekocht .
Vind ik leuk
feyeniels +16806
woensdag 11 januari 2017 om 12:58
Wat zou de competitie nog waard zijn al die drie clubs niet meer mee zouden doen? Ajax, Feyenoord en PSV hebben veruit de meeste supporters. De wedstrijden van die clubs worden dus veel beter bekeken dan die van andere teams. Dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat Ajax, Feyenoord en PSV ook het meeste tv geld krijgen. Zij leveren voor FOX en andere zenders die wedstrijden en samenvattingen uitzenden immers ook het meeste kijkers (en dus geld) op.
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 januari 2017 om 12:58]
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 14:51
wat zou het waard zijn als psv , feyenoord en ajax met zijn 3en een competitie zouden moeten organiseren . fox is helemaal geen partij , dus ik vraag me af waarom je fox erbij haalt . fox heeft een competitie gekocht . de prijs wat je in nederland moet kunnen verdienen in de competitie moet cl of el zijn , daar kun je extra geld winnen . dus omdat bolt meer fans heeft dan de andere sprinters mag hij met 10 meter voorsprong beginnen ? mocht hij eerste worden dan krijgt bolt 10 x meer prijzengeld ? Mercedes heeft ook meer fans dan pak hem beet renault , dus Mercedes moet ook een factor 10 krijgen ? ik vind het a-sociaal dat bijv ajax 10 miljoen krijgt en de nummer laatst 1 tot 1,5 . is wel een voordeel : jullie hebben jezelf nu heel hard genaaid omdat jullie de kleinere ploegen aan de bedelstaf hebben gekregen .
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 januari 2017 om 14:53]
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:17
wat heb je aan stadioncapicitieit van bijv 12.500 als er bij club x max 8000 komen?
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 22:16
en dit....

1. 20 clubs

2. 3 clubs degraderen en 2 spelen voor degradatie ( zo ook in de eerste divisie, hoofdklasse etc )

3. 2 extra beker toernooien( goed voor de spelers, het nederlandsvoetbal meer wedstrijden, meer topwedstrijden, meer sponsers, meer geld ) :
-bekertoernooi tussen de eredivionisten.
-bekertoernooi van de 12 provincieen; Ieder provincie heeft zijn eigen toernooi ( Goed voor de region’s, de clubfans, goed voor de sfeer binnen de Nederlandse voetbalcultuur ), misschien dat Flevoland wordt toegevoegd. Vervolgens spelen de provincie-bekerwinnaars tegen elkaar en vervolgens is er de finale.

4. De competitie start na einde zomer transferperiode . ( goed qua toeschouwers )

5. winterstop vanaf 1 januari. ( goed qua kijkers )

6. Ranglijst bepaalt wie wel/niet Europa in gaat

7. -knvb moet beter opkomen voor de clubs
-meer kenniscentrum worden
-flexibeler naar clubs qua schulden
-transparanter worden
-maak de opleidingen beter ( meer focus op top voetbal, wetenschap en ervaring )
-ervoor zorgen dat er voldoende geld in het laatje komt

Creeer top voetbalklimaat maak het aantrekkelijk voor trainers, fans, regio's, Nederland, bedrijven en investeerders
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 19:47
Ik ben het helemaal eens met Jan Smit!
Vind ik leuk
Tienus +700
dinsdag 10 januari 2017 om 19:48
Zolang we financieel niet kunnen opboksen tegen landen als Spanje Engeland Duitsland etc.kun je van alles verzinnen. De beste spelers zullen altijd naar het buitenland gaan. Niveau wordt er met dit soort voorstellen echt niet beter van.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 10 januari 2017 om 19:51]
Vind ik leuk
Foebele +33199
dinsdag 10 januari 2017 om 20:07
We presteren slechter dan landen met minder geld, dus er valt absoluut nog zat te winnen. Dat je daarmee niet zomaar concurreert met de grote drie is duidelijk, maar waar we nu staan horen we absoluut niet thuis, het is al vele jaren alarm fase 1, maar incapabele mensen kunnen daar niets aan veranderen, want ze bezitten dus niet de kwaliteiten om er iets aan te doen!
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 19:58
Competitie niet terugbrengen naar 16 clubs! 18 clubs behouden! Wel kunstgras verbieden. Mede dankzij Jan Smit zit we met deze velden opgescheept.
Vind ik leuk
Foebele +33199
dinsdag 10 januari 2017 om 20:06
Gijs de Jong is ook de zoveelste incapabele drol die op het pluche probeert te kruipen, zoals ongeveer op ieder pluche tegenwoordig een incapabele drol zit die zichzelf ophemelt met titels en andere schone schijn.

Het grote probleem is dat bedrijven, instellingen, stichtingen, enz gerund worden door managers/bestuurders die een fancy studie hebben gedaan, maar totaal geen raakvlakken hebben met de business.

Zo zitten er oud politici bij bijvoorbeeld het VU op de belangrijkste stoel (Wouter Bos), die man heeft 0,0 kennis van de geneeskunde, maar is wel de bobo op de stoel.

Zelfde geldt voor Roger van Boxtel als bobo van de NS, heeft ook geen enkele kennis van logistiek, treinen en dergelijke, maar die lul mag krijgt wel de leiding.

En zo kunnen we nog 100 miljoen voorbeelden noemen van mensen die niet gekwalificeerd zijn, maar wel de functie hebben. Een maat van mij heeft een mooie baan bij de KLM en heeft zich kapot geergerd aan die dwaas van een Eurlings, niemand binnen de KLM snapte wat hij er deed, maar toch had die lul weer de baan te pakken.

En ja Bertje was er ook zo een net als Gijs de Jong!

Daarom geloof ik ook heilig in van der Sar, iemand die zich laat omscholen en laat bijstaan door mensen die kennis hebben van de zaken waar hij minder verstand van heeft, zodat Edwin met zijn voetbal kennis juist op dat vlak kan uitblinken!

Dus voortaan gewoon weer artsen aan het roer bij ziekenhuizen, voetballers bij voetbalclubs (of bonden) enzovoorts, enzovoorts.
Vind ik leuk
Vak-DD +7785
dinsdag 10 januari 2017 om 20:10
Niks aan toe te voegen.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:11
Des te meer reden om Gijssie deze functie niet te laten bekleden! Vraag het de supporters eens.. voor wie het voetbal bedoeld is!
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:16
Ik vind dat alleen de kunstgras clubs weg moeten.
Vind ik leuk
JCJWZ +9146
woensdag 11 januari 2017 om 00:19
Kunst hoort aan de muur;)
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 06:34
Of in een museum in het buitenland ;-)
Vind ik leuk
stollie38 +11872
dinsdag 10 januari 2017 om 20:23
De KNVB, FIFA en UEFA zijn net zoals cabaretiers. Niemand neemt ze serieus en blijven lachen om ze. Voetbal draait tegenwoordig om geld en politiek meer niet. Je kan wel inkrimpen,maar de charme is al jaren weg.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10862
dinsdag 10 januari 2017 om 20:49
'Voetbal draait tegenwoordig om geld en politiek meer niet.'

Ik heb Wilders trouwens nog nooit geld zien uitgeven om een voetbalwedstrijd te bezoeken hehe..

;-)

Nee Smit heeft ook gewoon gelijk, de Eredivisie is spannend en vermakelijk..
Vind ik leuk
stollie38 +11872
dinsdag 10 januari 2017 om 20:56
Duhh bijgoochem. :-P
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10862
dinsdag 10 januari 2017 om 21:00
Hehe... ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:26
Eens met Smit, als die grotere clubs eerst de Europese wedstrijden serieus gaan nemen dan spelen ze vanzelf meer wedstrijden op topniveau.. die wedstrijden laten we nu weleens schieten omdat we in het weekend tegen een subtopper moeten spelen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 10 januari 2017 om 20:28]
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:29
Ik ben het niet eens met meneer smit... Er zouden Veeel meer clubs uit de eredivisie moeten!

Zelf zou ik meer een voorstander van het schotse model zijn (12 clubs 3x per jaar tegen elkaar spelen en dan een splitsing tussen nummers 1 t/m 6 en 7 t/m 12 en dan nog een rondje erbij om het kampioenschap te beslissen) Krijg je veel meer weerstand in de competitie meer topwedstrijden meer belangstelling vanuit het buitenland... of terug naar 10 clubs en dan een dubbele competitie spelen.

Terug gaan naar 16 clubs... zit je nog steeds met de ''Mindere Goden'' qua spanning zal het niks toevoegen, en de weerstand zal afnemen omdat er minder wedstrijden zullen zijn en laten we eerlijk zijn dat de nummer 16 over het algemeen niet echt beter is dan de nummer 18 in de competitie.
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:40
Het schijnt dat de KNVB, in de geest van de nieuwe opzet van het WK, de eredivisie wil uitbreiden naar 48 clubs. En dan elk gelijkspel beëindigen met penalties.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 10 januari 2017 om 23:17]
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 20:47
Ze kunnen beter een competitie met 20 teams doen dan 16 net als landen als Engeland en Spanje
Vind ik leuk
dinsdag 10 januari 2017 om 23:18
Ik zeg, de Graafschap voor altijd terug in de Eredivisie.
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 11:07
Smit heeft volkomen gelijk!!!!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Smit haalt uit naar KNVB: 'Zolang Ajax geen kampioen wordt bij De Graafschap..'