Verbazing België: Nederland sleeping beauty die snel wakker gekust moet worden

Verbazing België: "Nederland sleeping beauty die snel wakker gekust moet worden"

vrijdag 17 februari 2017 om 16:23

De laatste weken gaan er vanuit Nederland en België weer stemmen op om te praten over het organiseren van de Beneliga, een competitie bestaande uit Nederlandse en Belgische clubs. Ivan De Witte, voorzitter van AA Gent, vindt dat het hoog tijd is voor zo'n competitie.

"Een Beneliga heeft zin. Daar zou ik me hard voor durven maken. In tegenstelling tot een Atlantic League. Dat idee is pure flauwekul'', laat hij weten aan Voetbal International. Eerder werden er ook al pogingen gedaan. ''Toen was er niet veel appetijt in Nederland. Alleen PSV was voor. Maar langzaam worden de geesten rijper. Door de toestand van het voetbal en de moeilijkheden om nog wat te bereiken in Europa, zal de redelijkheid toenemen.''

De Witte denkt dat een Beneliga noodzakelijk is gezien de ontwikkelingen in het voetbal. ''Er komt een enorme discussie op ons af: de grote jongens praten nu over een Super League. Straks zullen Nederland en België sowieso in een soort tweede klasse spelen. Beter zou er daarom een hand-in-hand-verzet kunnen komen. Ik zou het een goede zaak vinden een Beneliga op een termijn van vijf jaar op z'n minst te proberen.''

De voorzitter van AA Gent heeft ook nog een waarschuwing voor het Nederlandse voetbal. ''Ik ben er verbaasd over dat België hoger staat op de Europese ranglijst en in een kleinere markt hetzelfde bedrag aan tv-gelden ophaalt. Ik denk dat Nederland een sleeping beauty is geweest, die nu heel snel moet worden wakker gekust'', aldus De Witte.

Poll

Moet Nederland meewerken aan een Beneliga?

(275 stemmen)

Plaats een reactie

United +1714
vrijdag 17 februari 2017 om 16:32
Ik denk dat dit goed is voor het Nederlandse en Belgische voetbal!
Vind ik leuk
HanV +532
vrijdag 17 februari 2017 om 17:12
En ik denk het niet goed is! Deze man geeft aan dat Nederland op 2 gebieden gewoon faalt, laat ze dat eerst maar eens oplossen.
Vind ik leuk
Beulen +19
vrijdag 17 februari 2017 om 18:31
En hoe zit het dan met de Europese plekken. Nu mogen er 5 Nederlandse en 4/5? Belgische clubs Europa in. Als je samen gaat ga je echt geen 9 Europese plekken onderling verdelen. Dus schiet je jezelf in je eigen voet.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 16:35
In Nederland heeft men altijd de arrogantie gehad door te stellen dat het Belgisch clubvoetbal niets voorstelde. Er werd / wordt erg nederig gekeken naar de Belgische competitie. Nu niet alleen de Rode Duivels veel beter zijn dan Oranje maar ook het Belgisch clubvoetbal het Nederlands clubvoetbal ontstegen is, wordt men in Nederland wakker. Het plan van Harry van Raaij van veel jaren terug over een grensoverschrijdende competitie werd hier in Nederland weggehoond. Nu het slecht gaat met het Nederlands voetbal wil men eindelijk verder gaan denken. Een duidelijk gevalletje: hoogmoed komt voor de val......
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 16:44
Ik deel uw mening voor 100%. Kijk maar naar de resultaten van gisteren. Ajax gelijk en AZ verliest. RC Genk gelijk en AA Gent en Anderlecht winnen. Dat zijn weer veel punten voor de ranking, daar waar Nederland hopeloos achter blijft.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 16:57
Klopt helemaal. Het gaat jaren duren voordat het Nederlands clubvoetbal en het nationale team weer een beetje op niveau kunnen komen. Dit terwijl men in bepaalde regionen in Holland denkt dat men het voetbal uitgevonden heeft. Hogeschool voetbal of totaalvoetbal zijn van de populaire termen die men daar graag gebruikt. "Diknekken" zou men in België zeggen.
Vind ik leuk
zaterdag 18 februari 2017 om 09:10
U bent toevallig geen Belg zoals ik?
Vind ik leuk
zondag 19 februari 2017 om 10:48
Nee, ik ben geen Belg maar woon in de regio Eindhoven.
Vind ik leuk
zondag 19 februari 2017 om 10:52
Altijd goed. Als het maar in het zuiden is.
Vind ik leuk
zondag 19 februari 2017 om 11:23
Juist. Ik ben overigens 3 jaar geleden wel bij een wedstrijd van OH Leuven tegen KV Mechelen geweest. Uitslag 0-0 en el Torro, of iets dergelijks, was de spits toen.
Vind ik leuk
zondag 19 februari 2017 om 17:17
Ik woon in Leuven en heb gezien dat u mijn logo heeft herkend. Veel succes volgende week met PSV. O wat hoop ik dat ze winnen!
Vind ik leuk
HanV +532
vrijdag 17 februari 2017 om 17:25
De waan van de dag, tel dat afgekeurde doelpunt mee en het ziet er anders uit. Nederland valt inderdaad in een jaar hopeloos terug, vorig jaar stonden deze landen 9e en 10e.
Vind ik leuk
zaterdag 18 februari 2017 om 09:11
Plus het verlies van de directe CL-plaatsing. Het gaat echt heel hard en het duurt echt nog veel meer jaren om (eventueel) weer terug te komen.
Vind ik leuk
Savior +142
vrijdag 17 februari 2017 om 17:13
Competitie nee beker kun je mischien een keer doen om de 2 jaar ofzo
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 17:20
Beneliga geniet ook mijn voorkeur als ik mocht kiezen.
Vind ik leuk
Gerro +655
vrijdag 17 februari 2017 om 17:25
Ben benieuwd wat de Nederlanders ervan vinden als in deze competitie Anderlecht,Standaard luik en club Brugge boven aan staan en de Nederlandse topclubs alle EL moeten spelen. Andersom kan natuurlijk ook en dan zijn de belgen niet blij.

Ik zou zeggen waarom koppel je het beker toernooi van beide landen niet aan elkaar met als inzet een voorronde CL ticket met wedstrijden uit en thuis. Je zou in een dergelijk toernooi ook nog Schotland kunnen betrekken.
Maar in competitie verband zie ik dit geen lang leven beschoren.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 17:35
Heeft niks geen zin zolang er niet meer geld binnenkomt en daar wordt alles bepaald geld verder is er niks van
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 17:43
Hier zou geen eens discussie over moeten bestaan. Willen ze nog wat bereiken zullen er keuzes moeten worden gemaakt die niet iedereen even leuk vindt, maar die wel noodzakelijk zijn voor het niveau en de wederopbouw.
Vind ik leuk
kcim +1260
vrijdag 17 februari 2017 om 18:29
Vraagje... Spelen ze in België op kunstgrasvelden op het hoogste niveau?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Verbazing België: "Nederland sleeping beauty die snel wakker gekust moet worden"