Update: Mokotjo krijgt verlossend bericht en mag opgelucht ademhalen

Update: Mokotjo krijgt verlossend bericht en mag opgelucht ademhalen

vrijdag 24 maart 2017 om 19:37

Kamohelo Mokotjo leek het nationale elftal van Zuid-Afrika de rug toe te keren. De soap kent echter een verrassend vervolg, zo meldt Kick Off. Het Zuid-Afrikaanse medium stelt dat Mokotjo als Nederlands staatsburger toch naar het kamp van Bafana Bafana afreist.

Het is echter onduidelijk of de middenvelder wel speelgerechtigd is voor Zuid-Afrika, omdat hij sinds december Nederlands staatsburger is. Teammanager Barney Kujane wil onderzoeken of Mokotjo ondanks al deze perikelen kan uitkomen voor zijn vaderland. De Twente-speler wilde aanvankelijk niet meer spelen in het nationale team onder de vorige bondscoach Shakes Mashaba.

"We willen laten weten dat Mokotjo zich ook bevindt in ons kamp. Iedereen weet dat hij Nederlands staatsburger is geworden, maar we hebben hem toch uitgenodigd. Wat betreft het staatsburgerschap: dat wordt uitgezocht door onze overheid", aldus Kujane. "De reden waarom we Kamohelo hebben opgeroepen, is omdat hij voor zijn land wil spelen. Nu kunnen we enkel afwachten en blijven trainen voor de wedstrijden."

Update 24/3 19:35: Kamohelo Mokotjo heeft de Zuid-Afrikaanse nationaliteit weer teruggekregen. De middenvelder van FC Twente werd eind vorig jaar Nederlands staatsburger en dacht dat hij daardoor niet meer in actie kon komen voor zijn vaderland, omdat hij de Zuid-Afrikaanse nationaliteit kwijt was geraakt. Maar het ministerie van Binnenlandse Zaken in Zuid-Afrika heeft vrijdag na een verzoekbrief van Mokotjo besloten dat hij toch weer mag spelen voor Bafana Bafana. Hij krijgt zijn Zuid-Afrikaanse nationaliteit terug en mag deze interlandweek direct in actie komen.

Poll

Is Mokotjo klaar voor een stap hogerop?

(596 stemmen)

Plaats een reactie

Feye1908 +1761
maandag 20 maart 2017 om 14:43
Dus? Je kunt nog steeds een dubbele nationaliteit hebben. Of heeft hij officieel afstand genomen van zijn Zuid-Afrikaanse nationaliteit?
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 16:42
Over het algemeen neem je afstand van je oude nationaliteit als je een nieuwe nationaliteit aanneemt. Er zijn een aantal landen waarbij dat niet mogelijk is, o.a. Marokko en Turkije. Je kan niet afstand doen van je Turkse nationaliteit. Nederland heeft met die landen afgesproken dat een dubbele nationaliteit mogelijk is.
Vind ik leuk
redknap +464
maandag 20 maart 2017 om 15:07
De Nederlandse Turken hebben toch ook 2 nationaliteiten dat weten we nu toch wel.

Bij Kotcho ligt het niet anders.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 15:51
Toch wel. Turken mógen er geen afstand van doen en de Nederlandse regering accepteert dit. Zuid Afrika en Nederland hebben daarentegen beide de regel dat je maar 1 nationaliteit mag hebben, tenzij je een uitzondering zoals Marokkaans, Argentijns of Turks bent.

Maar in de regel wordt hier helemaal niet moeilijk over gedaan en iedereen die ik hier ken heeft gewoon een dubbele nationaliteit. Uiteraard valt het bij een international wat meer op, maar Zuid Afrika heeft vaker mensen met Zuid Afrikaanse roots uit bijvoorbeeld NL of de UK gehaald en ze een paspoort gegeven enkel om onder de SA vlag een sport uit te oefenen.

Ze regelen wel wat dus, maar officieel mag het niet.
Vind ik leuk
maandag 20 maart 2017 om 18:10
Dat ligt het wel. Je neemt er van rechtswege afstand van tenzij het betreffende land in haar wetgeving geregeld heeft dat je er geen afstand van kunt nemen.
Vind ik leuk
FSCeara +543
vrijdag 24 maart 2017 om 19:50
Heb een vraag. stel, zoals in het geval van Ziyech hij afstand zou doen van zijn Marokkaanse nationaliteit. dan mag hij niet meer voor Marokko spelen maar dus ook niet meer voor een ander land aangezien hij al voor Morokko heeft gespeeld ? of mag je dan gewoon voetballen onder de nationaliteit die je dan hebt ? Ik vond trouwens belachelijk dat je afstand zou moeten doen van een nationaliteit. Zou nooit afstand doen van mijn Nederlandse ook al zou ik er hier 1 krijgen. is verschil tussen verblijfsrecht ( met paspoort ) en je nationaliteit
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 maart 2017 om 19:51]
Vind ik leuk
John M. +1155
vrijdag 24 maart 2017 om 19:51
Als de wet voor iedereen geldt is Mokotjo vanaf vandaag geen Nederlander meer.
Een nederlandse kennis van mij die al jaren in Zwitserland woont wilde Zwitser worden maar volgens de nederlandse wet moet hij dan zijn nederlandse nationaliteit afgeven.
Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat met Mokotjo en hoop dat VP ons op de hoogte houdt.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: Mokotjo krijgt verlossend bericht en mag opgelucht ademhalen