Update: KNVB reageert op manifest en blijft bij standpunt: 'Het is begrijpelijk'

Update: KNVB reageert op manifest en blijft bij standpunt: 'Het is begrijpelijk'

donderdag 18 mei 2017 om 15:08

De aanvoerders van de twaalf Eredivisie-clubs die niet op kunstgras spelen hebben in een open brief opgeroepen tot een verbod op kunstgras. De spelersvakbond VVCS plaatste donderdagochtend de verklaring die werd ondertekend door twaalf Eredivisie-captains.

SC Heerenveen-aanvoerder Stijn Schaars nam het initiatief en nam contact op met de VVCS om te vragen of er iets tegen de opmars van kunstgras gedaan kon worden. Liefst elf andere aanvoerders, waaronder Davy Klaassen (Ajax), Dirk Kuyt (Feyenoord) en Luuk de Jong (PSV), wilden meewerken aan de verklaring. Alleen de zes captains die bij een Eredivisie-club die op kunstgras speelt onder contract staan wilden niet meewerken.

"Alle technische vaardigheden zoals passen, trappen, aannemen zijn anders op kunstgrasvelden", zegt FC Utrecht-aanvoerder Willem Janssen. "Daarnaast vind ik kunstgras competitievervalsing, omdat clubs er dagelijks op trainen en de uitspelende ploeg eens in de zoveel tijd met kunstgras wordt geconfronteerd."

Voorzitter van de VVCS Danny Hesp snapt wel waarom de zes aanvoerders van de op kunstgras spelende Eredivisie-clubs niet meewerken. "Ik begrijp deze spelers. Voetballen op kunstgras verandert het spel en beïnvloedt de ontwikkeling van het Nederlands voetbal op een negatieve manier", zegt Hesp. "We moeten met zijn allen deze ontwikkeling stoppen en beginnen om de Eredivisie kunstgrasvrij te maken. Met dit statement willen we de discussie aanwakkeren om samen met alle betrokkenen tot de beste oplossing te komen voor het Nederlandse topvoetbal."

De VVCS heeft het plan om voor de op kunstgras spelende clubs een fonds op te zetten omdat het 'zich bewust is van de financiële implicaties die dit verbod met zich mee brengt'.

Update 15.08: Een woordvoerder van de KNVB heeft donderdagmiddag gereageerd op het manifest tegen kunstgras. De voetbalbond begrijpt de discussie, maar benadrukt tegelijk dat clubs zélf beslissen. "Clubs zien ook voordelen in kunstgras. Dat is begrijpelijk als je kijkt naar de financiën en de belastbaarheid van een kunstgrasveld", tekent onder meer het Algemeen Dagblad op. "In het betaalde voetbal werd dit seizoen bij 56 procent van de 686 wedstrijden op kunstgras gespeeld. Toch is het goed dat we de discussie blijven voeren."

Plaats een reactie

J Kiprich +6213
donderdag 18 mei 2017 om 10:15
RIP Chris Cornell!
Vind ik leuk
dhrwobo +5013
donderdag 18 mei 2017 om 10:33
Je hebt je voetbalfan-website verward met je Soundgardenfan-website.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:15
Heel goed! Dit zal niet direct tot een verandering leiden, maar verhoogt wederom de druk op de KNVB op met een goede oplossing te komen (waar ook de kunstgras-clubs mee kunnen leven).
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:16
Zo ontzettend eens met de 12 aanvoerders. Dat kunstgras (ik noem het liever nepgras) leg je maar lekker in je achtertuin als je niet wilt maaien, maar professioneel voetbal erop spelen moest verboden worden.
Vind ik leuk
luccerd +1974
donderdag 18 mei 2017 om 11:03
Ideaal in de tuin hoor. In de zomer wel wat warmpjes
Vind ik leuk
Hyena +14432
donderdag 18 mei 2017 om 10:17
''Alleen de zes captains die bij een Eredivisie-club onder contract staan wilden niet meewerken.''

Staan Klaassen, Schaars en de rest niet onder contract dan?

Een zeer goed initiatief overigens! Dit werd de hoogste tijd en is heel hard nodig om topspelers langer hier te houden.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
donderdag 18 mei 2017 om 10:38
Wacht even Hyena, niet gevaarlijk worden. Eerst even beter lezen hoor, vooral niet te snel want dan mis je de pointe.
Vind ik leuk
Hyena +14432
donderdag 18 mei 2017 om 12:28
Ze hebben het na mijn bericht veranderd bijdehand.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:17
Liefst elf andere aanvoerders, waaronder Davy Klaassen (Ajax), Dirk Kuyt (Feyenoord) en Luuk de Jong (PSV), wilden meewerken aan de verklaring. Alleen de zes captains die bij een Eredivisie-club onder contract staan wilden niet meewerken.

Die andere 12 spelen jupiler league VP?
Vind ik leuk
SvMil +42
donderdag 18 mei 2017 om 10:19
Ik snap die zes spelers die voor kunstgras zijn ook wel, anders kraak je het beleid van je eigen club. Diep in het hart denken ze hetzelfde als de overige 12, dat kan niet anders..
Vind ik leuk
Och jeh +660
donderdag 18 mei 2017 om 10:20
EINDELIJK!!!!
Vind ik leuk
Dicky +6685
donderdag 18 mei 2017 om 10:20
Ik denk dat de aanvoerders van PEC, Heracles, Excelsior, ADO en Roda ook tegen kunstgras zijn.
Vind ik leuk
Foebele +23886
donderdag 18 mei 2017 om 10:20
Hiep hiep hooi, optyfen met die plastic zooi!!
Vind ik leuk
Aramius +287
donderdag 18 mei 2017 om 10:22
Goed bezig, er moet zoveel mogelijk geprotesteerd worden tegen kunstgras.
Laat alle directeuren van de clubs en alle trainers dit ook even gezamenlijk aangeven.

En inderdaad richt een pot op zodat de lasten gedeeld kunnen worden door de 18 clubs, geef ze 1 jaar de tijd en vanaf seizoen 18/19 verbod in Eredivisie.
Vind ik leuk
DubRtd +7433
donderdag 18 mei 2017 om 10:26
Waarom zou je clubs die al gras hebben mee laten betalen om die anderen op gras te laten spelen?
Die zijn al jarenlang duurder uit geweest door een echte grasmat te houden, want dat is de reden dat die anderen op plastic gingen, de kosten. Konden ze tenminste een extra linksback uit BokkieWokkie aantrekken en nooit opstellen.
En nou wil jij dat gaan belonen door de "grasclubs" mee te laten betalen?
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 10:29]
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 12:18
Waarom een pot om de lasten te delen?

Deelden die clubs met plastic ook de afgelopen seizoenen de winst die ze uitspaarden met kosten van de groundsmen, grasmaaiers enz.

Kan je als BVO geen grasmat betalen, licentie intrekken en terug zetten naar de top klasse.
Vind ik leuk
Aramius +287
vrijdag 19 mei 2017 om 15:20
Jullie hebben beide eigenlijk gelijk, laat die clubs zelf maar betalen, kunnen ze het niet hebben ze hun recht verspeeld om in de eredivisie te mogen spelen.
Vind ik leuk
DubRtd +7433
donderdag 18 mei 2017 om 10:23
En er komen er gewoon met een beetje pech 2 extra bij.
VVV is er al ipv GA Eagles en als NEC het niet redt en Cambuur wel, is dat er nog 1.

Dan wordt de verhouding 10-8.

Te bizar voor woorden in het land met het ideale grasklimaat.
Dat Tromso op plastic speelt (zoek het op, boven de poolcirkel) kan ik me voorstellen maar 8 clubs in Nederland?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:24
Hoppa!!!!! Kunstgras is ook gewoon een vorm van competitie vervalsing
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:25
Goed iniatief. Clubs die willen spelen in de eredivisie moeten natuurgras hebben. Einde discussie
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:27
Begrijpelijk maar het heeft wel een reden dat de kleine clubs een 'normaal' gras niet kunnen betalen.
Ik zeg schaf die kunstgrasvelden af en zorg voor een goede subsidie om de kleine clubs te stimuleren om tot echt gras over te gaan.
Zodat het ook financieel haalbaar wordt voor de kleine clubs.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:15
Als je als voetbalclub niet eens een grasmat kunt betalen dan heb je niks in het betaalde voetbal te zoeken!
Dan maar 2 selectie spelers minder.
Tis niet dat de clubs het niet kùnnen betalen... ze willen niet of stellen andere prioriteiten!

Ze moeten gewoon in de licentievoorwaarden zetten dat je verplicht bent om een echte grasmat te hebben als je in de eredivisie wil spelen
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
donderdag 18 mei 2017 om 21:59
Je kan natuurlijk 3 van je "leukste spelers" verkopen en dan degradeer je op echt gras.....
Ik denk dat het voor de competitie niet goed zou zijn om kunstgras te eisen zonder financieel iets te doen voor de zwakkere clubs.
Het kwaliteitsverschil is al veel te groot, je kan nauwelijks nog van een echte competitie spreken ! Een herverdeling maken van de TV gelden en meer geld genereren via, door de KNVB geïnitieerde, sponsors zouden het mogelijk moeten maken.
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 22:48
Wat een onzin zeg!! Geef gewoon maar weer jeugdspelers met een klein contract de kans ipv dure buitenlanders!
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
zondag 21 mei 2017 om 00:27
En als die jeugdspelers er nu niet zijn ?
Het is zo kort om de bocht en naïef om te stellen dat clubs perse dure buitenlanders willen kopen, waarom.....? zo een rare stelling om te denken dat ze graag geld over de balk willen gooien, bij Heracles kunnen en willen ze dat echt niet bijvoorbeeld.
In Nederland zitten we even met een kwaliteitsprobleem, Ajax wil(de) ook graag met eigen jeugd verder, het resultaat is echter geboekt met en mede dankzij de buitenlanders.
Je moet natuurlijk wel een gedegen aankoop beleid hebben en simpel een blik met buitenlanders open trekken, zoals bij sommige clubs het geval is, is niet de oplossing.
Vind ik leuk
zondag 21 mei 2017 om 09:31
Ik heb het over selectiespeler 14 t/22. Pak daar 3 minder ervaren jongens en je houdt al een smak geld over.

En leg mij eens uit waarom wij zoveel kunstgrasvelden hebben in de ere terwijl dat in onze omliggende landen niet zo is?

Denk je werkelijk dat wij het enige land zijn die clubs hebben die geen gras kunnen betalen? Echt? Of zou het misschien toch kunnen dat clubs in andere landen andere prioriteiten stellen!

We hebben verdorie het perfectie klimaat voor een biljartlaken!
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
zondag 21 mei 2017 om 09:47
Ik begrijp de reden niet voor je vraag, waarom er zoveel kunstgrasvelden zijn in de Eredivisie ?
Waarschijnlijk omdat de KNVB dat prima vond........
De essentie van mijn reactie is dat het een financieel probleem is, iedereen weet dat kunstgras niet ideaal is voor de kwaliteit van het voetbal, maar de kleinere clubs staan met de rug tegen de muur. ( geven ze niet toe om begrijpelijke redenen )
Als je 3 spelers moet offeren dan degradeer je en wordt de competitie nog zwakker in de Eredivisie.
We hebben in Nederland een zwakke generatie, dat zie je aan de buitenlandse inmenging bij Ajax, PSV en bij de kwaliteit van Oranje o.a. die weerspiegeling treft natuurlijk ook de kleinere clubs in de Eredivisie.
Dat is geen keuze maar een noodzaak helaas.
Elftallen verzwakken is "lood om oud ijzer", er zal meer geld moeten worden gegenereerd door de KNVB en de verdeling van de TV gelden zou moeten worden herzien. Er komen nog meer grote investeringen aan, zoals de doellijn technologie dus er is werk aan de winkel voor de Directeur Commercieel bij de KNVB, als dat maar goed gaat.......
Vind ik leuk
zondag 21 mei 2017 om 15:05
De reden voor mijn vraag is dat dat financiële aspect schijnbaar niet in het buitenland telt..heel simpel, kun je als voetbalclub niet eens een grasmatje betalen dan heb je niks in de hoogste divisie te zoeken!
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
zondag 21 mei 2017 om 23:34
Simpel, de KNVB heeft dat toegestaan en kennelijk zijn onze Europese buren wat wijzer geweest.
Elke competitie heeft z'n eigen knelpunten, in de PL zijn de kleinste clubs betrekkelijk rijk zelfs door de gigantische TV rechten inkomsten, je kan daarom dat vergelijk niet altijd maken.
Er moet een financiële oplossing gevonden worden voor deze scheefgetrokken situatie waarbij je moet uitkijken dat het verschil in kwaliteit niet nog groter gaat worden. Meer gelden beschikbaar stellen voor de kleinere clubs is de enige oplossing, naar mijn mening althans, weg kunstgras en iedereen kan dan profiteren.
Vind ik leuk
harryp +751
donderdag 18 mei 2017 om 10:28
Het initiatief is goed. Maar ik heb nog nooit zo'n rommelig artikel gelezen VP!
Vind ik leuk
Zooitje +1183
donderdag 18 mei 2017 om 12:26
Nog nooit?
Vind ik leuk
Senna +4851
donderdag 18 mei 2017 om 10:30
Nou zeg nu om puur dwars te liggen ben ik voor.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:32
Verplicht in ieder geval het vooraf sproeien van het graf, ongeacht wie de tegenstander is. Dit scheelt al een stuk en is direct te regelen en goedkoop
Vind ik leuk
El Lobo +513
donderdag 18 mei 2017 om 10:32
Dan moet er ook een verbod komen voor:

-Extreem slechte velden bij slecht weer (Groningen, Eagles hebben dan een zwembad)
-Dichte stadions, voetballen in de buitenlucht
Vind ik leuk
HanV +1211
donderdag 18 mei 2017 om 10:35
Wat een onzin. Gisteren is er nog een kansloos voorstel afgeblazen omdat er geen 15 clubs voor zijn, dan verzinnen ze iets waarvan je al van te voren weet dat het kansloos is. Opruiers zijn het. Welke opmars trouwens, welk veld is erbij gekomen? En dat van iemand die zijn vinger opsteekt naar zijn thuispubliek.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:36
Zal een keer tijd worden zeg.
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 10:39
Mooi, dat zal dan vroeg of laat wel gaan gebeuren... goede zaak!
En dan mag een club als Heracles andere gedupeerden nog even financieel vergoeden, want zij begonnen hiermee toen ze promoveerden en hebben zo de degradatie telkens weten te ontspringen en zich onopgemerkt kunnen opwerken naar een stabiele middenmoter. Waar andere clubs direct weer degradeerden... competitievervalsing, en daar moet je dan boete voor doen net als de grote broer van Heracles boete heeft moeten doen voor vals spelen afgelopen zomer
Vind ik leuk
Libero +1025
donderdag 18 mei 2017 om 10:40
KU(ns)Tgras!
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:40
Misschien moet alle clubs is in Breda gaan kijken. Al jaren geen euro op de rekening maar wel 1 van de beste velden van heel Nederland. Het kan dus wel. Kunstgras is gewoon een ziekte voor het NL voetbal en zware competitie vervalsing ten top
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 10:44
Kan Heracles, andersom nu Twente ook een financiele vergoeding doen als we niet op dat belachelijke kunstgras hadden gespeeld zouden we hoger hebben geeindigd dan anders... daardoor zijn we inkomsten mis gelopen..... Jan Smit neem je ff contact op met Jan van Halst? Kan je dat geld van afgelopen zomer terug storten
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:13
En had nac/cambuur/ de Graafschap nog eredivisie gespeeld. Als als als als......
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:25
Juist! jij snapt hem! precies dezelfde discussie die we vorig jaar hadden waarbij de discussie was als Twente niet had vals gespeeld waren ze 10e geeindigd ipv 6e/7e.... toch?
Waarom zei je toen dan niet: als als als als?
Beide competitievervalsing toch?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:35
Hebben ze vals gespeeld????? Meen je niet!
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:38
Yup, dat woord wordt nu ook door de aanvoerders gebruikt: kunstgras is competitievervalsing.... we weten aan de situatie bij Twente wat dat betekend he: dokken! compensatie! vergoeding!
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:40
Het schijnt dat er ook claims tegen de Graafschap gaan komen he? Omdat spelen in zo n trieste ambiance ook niet echt mee werkt, anders waren we veel hoger geëindigd.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:46
Trieste ambiance haha, het enige wat aan triest gekoppeld kan zijn jouw reacties op dit forum. Fijne trieste dag nog
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:51
ja of dat men zich bedreigd voelt met al die supporters die constant het veld op stormen
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:59
Je moet aan tafel, je moeder roept je en heeft broodje pindakaas klaar. Smullen maar
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 12:10]
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 12:02
van Pindakaas wordt je groot en sterk en kan je weer spelers in elkaar gaan meppen op een voetbalveld
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 12:22
Nee want die hebben geen piek in de zak om spelers en salarissen te voldoen.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:45
Eens! Weg met dat kunstgras
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:45
Als dit doorgaat word dat de beste Aktie ooit! Super als ze van dat kunstgras afstappen. Heel anders voetballen inderdaad.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:46
Plaats de aanleg en onderhoud van alle ere divisie velden bij de KNVB en laat de clubs een vast bedrag per seizoen betalen. Goedkoper en beter kan niet.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:49
de KNVB moet gewoon een half miljoen per jaar per club reserveren voor een echt grasveld.

misschien als je overkomen van de JL 1 jaar dispensatie

dan haal je die 9 miljoen maar af van het totale beschikbare geld voor de TV rechten

maar dan wel laten zien dat je dat bedrag alleen gebruikt voor het grasveld en niet voor wat anders
Vind ik leuk
Korm +15645
donderdag 18 mei 2017 om 10:58
Laat het een KNVB dingentje worden, die maken al erg veel winst per jaar dus laten ze elke club in de eredivisie maar ondersteunen met de grasmatten :)
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:04
dat is wat ik voorstel toch. laat de knvb uit een of andere pot dat sponseren.

uit welke pot dat komt maakt me dan niet uit. maar gewoon voor elke club hoe groot of klein die ook is het zelfde bedrag
Vind ik leuk
Korm +15645
donderdag 18 mei 2017 om 11:07
ik doelde meer op dat de grasmatten nu voor rekening is van de clubs (incl onderhoud) laat al deze dingen maar naar de knvb schruiven zodat clubs (alle 18) geen kosten er aan hebben..
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:15
ben het daar niet helemaal mee eens.( al zou het wel een optie kunnen zijn), maar clubs zoals Feyenoord hebben een speciaal mannetje daarvoor.

en in de arena moet iedere zoveel keer een nieuwe mat gelegd worden.

geef gewoon iedere club een bedrag dat genoeg zou moeten zijn om een grasmat te onderhouden.
Vind ik leuk
Korm +15645
donderdag 18 mei 2017 om 11:41
dat mannetje van feyenoord gewoon overnemen, is niks mis mee. en dat de ene meer een grasmat nodig heeft als een ander is ook niet erg toch?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:50
Eindelijk....

Van Roda weet ik dat ze zelf ook graag van het kunstgras willen overstappen naar dat hybride gras.
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:26
dat is geen probleem die zien we toch niet terug meer in de Eredivisie
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:53
He he.
Vind ik leuk
JanTa48 +840
donderdag 18 mei 2017 om 10:57
Eindelijk actie om dat plastic rotzooi de stadions uit te krijgen, dit maakt het profvoetbal kapot. Liever laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 10:57
Die aanvoerders hoorde je toen toch ook niet toen die geweldige mat van de arena 21 x vervangen is en nog niet goed was
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:08
wat een onzin man. de mat van de Arena behoort ondertussen tot een van de betere velden van de ED

is zelfs een paar jaar terug verkozen tot het beste veld.

inderdaad in het begin was het bagger maar nu echt niet meer
Vind ik leuk
Zooitje +1183
donderdag 18 mei 2017 om 12:30
Ja, dus dan deed Ajax er toch alles aan om het beter te maken?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 17:30
Het gaat erom dat voor de kleine clubs een goeie grasmat te duur is en dan dh daargelaten veld is van de gemeente maar voor een excelcior is het of echt gras of een speler
Vind ik leuk
Zooitje +1183
donderdag 18 mei 2017 om 18:10
Maar wat heeft dat te maken met wat jij hiervoor noemt?
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 18:47
Dat ze nu wel ineens kunnen klagen snap dat het vervelend is maar beetje laat met een beetje pech spelen er volgend seizoen 8 clubs op plastic
Vind ik leuk
Zooitje +1183
donderdag 18 mei 2017 om 19:22
Dit is wel juist het moment om wat aan te geven, aangezien nu afgelopen seizoen bekeken kan worden. De KNVB kan nu naar de regels kijken en onderzoeken of ze wat willen veranderen. Dat zal natuurlijk niet volgend seizoen al zijn, maar er kunnen al wel afspraken gemaakt worden.

Voor de kleinere clubs is het misschien wel te duur. Maar dan kun je wel overleggen hoe dit haalbaar is zonder dat al die kleinere clubs eraan onderdoor gaan.
Uiteindelijk heeft iedereen er in de ED dan profijt van.
Vind ik leuk
Spidey +662
donderdag 18 mei 2017 om 11:11
Waarom zouden de andere clubs en de knvb een potje moeten reserveren? Als je zelf geen mat kan betalen en onderhouden moet je je licentie inleveren en bij de amateurs gaan voetballen
Vind ik leuk
Johan_D +2400
donderdag 18 mei 2017 om 11:11
Alle Bvo's verplichten om te spelen op gewoon gras , anders licentie intrekken.

Je wilt toch een betaald voetbal club zijn daar hoort gewoon een goede grasmat bij.

Kan of wil je dat niet dan ben je ook niet waardig om betaald voetbal te spelen.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:25
De modderige baggervelden in de late herfst/winter horen overigens net zo goed bij het voetbal, wat mij betreft.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:25
Goed dat de aanvoerders hiermee komen. Zij spreken namens de voetballers die weten hoe het is om op kunstagras te voetballen.
Vind ik leuk
frankn27 +2626
donderdag 18 mei 2017 om 11:27
yup zij zijn de mensen die er het beste over kunnen en mogen oordelen...
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:40
Laat de knvb dan lekker betalen. Inplaats van geld uitgeven aan onzin
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 11:44
Goeie zaak. Weg met dat kunstgras. Slecht voor je knieën en andere ledematen. Gras moet je kunnen ruiken en gras moet je uit je bilnaad kunnen halen na iedere sliding.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 12:17
Waarom niet allemaal, diegene die nu op kunstgras spelen, zo'n hybride veld als bij Ajax. Ijzersterk en alle eigenschappen van echt gras. Probleem opgelost. Daarnaast kan de knvb tot meefinancieren aangezien het ook een verbetering van de competitie is.
Vind ik leuk
Speedy +197
donderdag 18 mei 2017 om 12:21
Mooi, héééél veel spelers en trainers en clubs zijn TEGEN kunstgras, dus zal de KNVB binnenkort wel naar buiten komen met het feit dat alle clubs vóór 2020 verplicht kunstgras moeten hebben
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 12:41
Ze willen de eredivisie toch verkleinen, dan maar naar 12 teams in een dubbele competitie op echt gras..Promotie uit de eerste divisie afhankelijk van de aanwezigheid van een grasveld. Als je wilt bezuinigen op onderhoud door een kunstgrasveld moet je ook maar in een mindere competitie spelen. Degradatie naar de eerste divisie is alleen mogelijk indien de promovendi een echt grasveld leveren bij hun promotie.
Vind ik leuk
wil +431
donderdag 18 mei 2017 om 14:10
Terecht. Het is pure competitievervalsing. Voorbeeld: HERACLES heeft dezelfde begroting als Willem II. Willem II betaalt jaarlijks aan onderhoud van het grasveld € 500.000. Heracles hooguit € 100.000. Dat wil wel zeggen dat ze veel meer kunnen investeren in de spelersgroep. Bovendien is op kunstgras de blessurekans vele malen groter.
Vind ik leuk
14forever +4561
donderdag 18 mei 2017 om 15:11
Kansloze brief lijkt me dit!
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 15:18
Clubs beslissen zelf?
Wat is dat voor bullshit antwoord?

Clubs beslissen samen over heel veel. Daarom zijn zij vertegenwoordigd in de KNVB. Dus ook over kunstgras.
Vind ik leuk
2cents +26915
donderdag 18 mei 2017 om 15:30
De clubs zijn verenigd in de ECV en die kunnen dit soort dingen gewoon als regel vastleggen om aan de ECV deel te nemen.
Vind ik leuk
mcmodd +5066
donderdag 18 mei 2017 om 15:31
Ik denk dat als alle kunstgrasvelden verboden zouden worden dat er best wat slechte grasvelden kunnen voorkomen in de eredivisie. Toch is dat nog eerlijker want ook de thuisclub heeft dan moeite om de bal goed rond te spelen, te passen of een schot te lossen. Erger dan dat vroeger was kan het niet worden en ik heb op die knollevelden ontzettend veel plezier van het voetballen gehad.
Vind ik leuk
Dee79 +1300
donderdag 18 mei 2017 om 15:44
Dus het overkoepelende orgaan (die staat of valt bij het niveau) mag wel geld er aan overhouden als alles goed gaat (vb miljoenen na wk) maar hier mogen de clubs zelf bepalen....leg gvd wat geld er bij zodat je compititie weer normaal word.
Laat clubs (net zoals ieder ander bedrijf) een bepaalde lening aangaan om daardoor een x wat te mee verdienen en niet langszaam af laten glijden en met louge figuren in zee gaat, ipv ze meteen een categorie mee te geven...plaatje op je arm hebben we al 70 jaar niet meer.
Echt de knvb bestaat uit onnozele debielen die te veel krijgen en de clubs laten stikken.
Ook de topclubs zouden er imo er goed aan doen om hier en daar mee te betalen voor echte velden, scheelt ook hun blessures.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:00
Wanneer durven ze bij de KNVB eens een standpunt in te nemen? Richt een solidariteitsfonds op en het probleem is opgelost ! Op naar echt gras !!!
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:11
Ik snap veel positieve reacties niet. De bond doet niets en zegt dat de clubs beslissen. Omdat jupiler league ook meetelt is de kans op veranderingen nihil. De bond moet juist initiatief nemen tot gesprekken met als doel tot een goede overgangsregeling te komen. Iedere stemming op dit moment is kansloos zonder goede reheling
Vind ik leuk
tikkietoe +1901
donderdag 18 mei 2017 om 16:13
Ik geef sterk de voorkeur naar voetbal op echt gras.
Sommige voetballers komen nu niet, omdat er op die plastic zooi gevoetbalt word.
Wat valt het me tegen van de KNVB dat ze het nu weer afschuiven op de clubs verantwoordelijkheid, terwijl veilig en goed voetbal promoten hun kerntaak is.
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 16:36
Oftewel er verandert niks.
Vind ik leuk
Jahroon +146
donderdag 18 mei 2017 om 17:29
Bizar dat de KNVB dit standpunt verkondigt. Waarschijnlijk de uitkomst van de kunstgraslobby... Ieder weldenkend mens ziet dat dit schadelijk is voor het Nederlandse voetbal. Zowel voetbaltechnisch als voor de aantrekkingskracht van de Nederlandse competitie. Wederom een sterk staaltje wanpresteren van de KNVB...
Vind ik leuk
Vak-DD +4771
donderdag 18 mei 2017 om 17:41
De KNVB is gewoon een slappe hap die niet meer serieus word genomen.
Vind ik leuk
Paul1982 +3179
donderdag 18 mei 2017 om 17:56
'De voetbalbond begrijpt de discussie, maar benadrukt tegelijk dat clubs zélf beslissen.'

Ik snap deze reactie van de KNVB niet. De KNVB is er toch voor om de regels te bepalen. En als de regels zijn dat de clubs op echt gras moeten spelen in de hoogste 1, 2 of 3 divisie's dan hebben die clubs niet zelf echt iets te bepalen.
Vind ik leuk
Teo Smith +9348
donderdag 18 mei 2017 om 18:05
Zielige bond...
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 18:27
clubs zeggen dat ze het financier niet op kunnen brengen, dus als een bedrijf een verhoogde terugkerende belasting niet kan betalen, dan zou dat bedrijf ook gewoon zaken mogen blijven doen? fcking onzin, echt gras of Jupiler league, ga het maar regelen, ze hebben 3 maanden de tijd
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 18:56
Laffe honden bij de knvb
Vind ik leuk
donderdag 18 mei 2017 om 21:22
rot toch op man met je kunstgras, als je niet eens een fatsoenlijk grasveld kan aanleggen wat heb je dan in de eredivisie te zoeken????
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
donderdag 18 mei 2017 om 21:41
Een betere verdeling van de TV gelden is een goed idee, de KNVB moet echter harder gaan werken om meer inkomsten te genereren via sponsorship. We krijgen nog een financieringsprobleem en dat is de invoering van de doellijn technologie, bijvoorbeeld, en daar zal het niet bij blijven.
Het is puur een financieel probleem, de kleine clubs staan met de rug tegen de muur en dan krijg je van dit soort scheefgetrokken toestanden.
Er is niemand die kunstgras "echt wil", maar er is puur uit "lijfsbehoud" naar dit alternatief gegrepen en wordt daarom, " tegen beter weten in" , verdedigt door de "kunstgras clubs". ( begrijpelijk maar onjuist )
[Reactie gewijzigd op donderdag 18 mei 2017 om 22:02]
Vind ik leuk
Farmer +3129
vrijdag 19 mei 2017 om 16:05
Klopt best. T is vooral een geld kwestie..

Als je bv een kunstveld kan onderhouden voor 150k per jaar, en een echt veld kost je iig een ton meer, dan is de keuze snel gemaakt, vooral als je onderin mee doet, en die ene ton, nog wel eens een extra speler kon betekenen.

HEt probleem ligt inderdaad bij de KNVB: die moeten die verantwoordelijk naar zichzelf toe trekken, ipv 'lafjes uit te besteden naar de clubs'. Het is voor clubs, individueel, gewoon niet te bekostigen om een compleet onderzoek te laten uitvoeren naar het kwaliteitsbehoud van hun velden(al doen ze dat soms wel) HEt is juist aan de KNVB de taak om deze informatie te verstrekken, en zelfs te subsidieren!
Gewoon wéér een voorbeeld van waar de KNVB weer eens tekort schiet...

Ondertussen draait de tuchtcomissie, olv dhr Boetekees de meeste overuren bij de bond....
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
donderdag 18 mei 2017 om 22:07
Je hoeft geen discussie te blijven voeren over kunstgras, tijdverspilling.
Je moet slechts een financierings probleem oplossen, de aard van het probleem aanpakken dus.
Vind ik leuk
D.J +10
vrijdag 19 mei 2017 om 10:21
KNVB is voetbal bond maar daar zitten bobo s die niet weten of er lucht of zand in een bal dus weten waarschijnlijk ook niet het verschil tussen gras en kunstgras en dat een voetbal organisatie weg met heel die handel en voetballen op gras en als clubs niet willen blijf dan lekker in 2e divisie
Vind ik leuk
Farmer +3129
vrijdag 19 mei 2017 om 16:02
Tweederde van de ERedivisie is TEGEN kunstgras, en nog wil de KNVB niet aanpassen?

Ik meende dat in een democratie, de meeste stemmen gelden?

Kunstgras is al jaren een hevig discussiepunt, en het is al lang geen 'gepatenteerde informatie' dat Kunstgras een groot voordeel opleverd voor de thuisspelende ploeg.

En MBT de statistieken. "Bij 56% vd 686 wedstrijden werd op Kunstgras gespeeld.." Ja, en nu is 2/3e van de hoofcompetitie dus TEGEN kunstgras...

Duidelijk toch?

Gebrek aan daadkracht bij de KNVB; slappe-lul instelling!
Vind ik leuk
rpaulp50 +1031
vrijdag 19 mei 2017 om 20:59
"ZE" weten het niet en vanwege mogelijk gezichtsverlies uitstellen....dom.
Als ze het kunstgras gaan aanpakken zeggen de clubs terecht; "los dan ook het financiële problemen even op" de KNVB is uiteraard mede verantwoordelijk zoals je al stelde.
Hoe dat moet, weten ze niet.......
Daarnaast moeten ze dan toegeven een verkeerde beslissing te hebben genomen en daar hebben bestuurders vaak een hekel aan.
De impasse is geboren en het duurt nog wel even voordat dat door jouw beschreven lichaamsdeel z'n ruggetje recht.....
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws