Ajax heeft na elf jaar weer beste jeugdopleiding van Nederland

Ajax heeft na elf jaar weer beste jeugdopleiding van Nederland

vrijdag 19 mei 2017 om 15:02

De jeugdopleiding van Ajax is voor het eerst sinds 2006 uitgeroepen tot de beste van Nederland. De Amsterdamse club kreeg vrijdag de Rinus Michels Award uitgereikt.

Het was sowieso een mooie middag voor Ajax, want trainer Peter Bosz won de prijs voor beste trainer van het seizoen. Hij troefde onder meer Giovanni van Bronckhorst en Erik ten Hag af. In de categorie 'beste jeugdopleiding' had Ajax concurrentie van PSV, Feyenoord en AZ.

Opvallend genoeg is het elf jaar geleden dat de Amsterdammers er met de prijs vandoor gingen. AZ won de voorbije twee jaar, terwijl Feyenoord daarvoor vier jaar op rij de beste opleiding had. Ook De Graafschap troefde de Amsterdammers twee keer af.

Eerdere winnaars beste jeugdopleiding: 
2016: AZ
2015: AZ
2014: Feyenoord
2013: Feyenoord
2012: Feyenoord
2011: Feyenoord
2010: De Graafschap
2009: De Graafschap
2008: FC Twente
2007: PSV
2006: Ajax
2005: Ajax
2004: Ajax

Poll

Wie heeft in jouw ogen de beste opleiding?

(1074 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 19 mei 2017 om 15:07
Lijkt me toch vrij vanzelfsprekend na zulke prestaties met dit team
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:30
ja voor de top3 is een jeugdopleiding nog wel rendabel omdat daar de allergrootste talenten spelen. maar de clubs daaronder kunnen de jeugdopleiding beter afschaffen. Bijvoorbeeld Vitesse steekt jaarlijks 2.5miljoen in de jeugdopleiding. Als je nagaat dat je daarvoor elk jaar 2 echt supergoede spelers kunt halen (voor vitesse begrippen dan). Uit de jeugdopleiding stromen niet elk jaar 2 spelers door die het 1e elftal beter maken.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:01
Ik denk dat psv er nog veel meer insteekt. En dat voor die 1,5 talent die daar door breekt.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:25
Ja precies, als psv er 5 miljoen per jaar insteekt en 1x in de 2 jaar komt er iemand echt in de basis dan heeft die speler dus 10 miljoen gekost
Vind ik leuk
Dicky +3791
vrijdag 19 mei 2017 om 18:57
Je hebt een punt. Vitesse leidt wel aardige talenten op hoor. Faye is bijvoorbeeld wel een speler die er kan komen. Maar de afgelopen jaren hebben we al even geen Room, Van Ginkel of Propper meer op geleid. Ze zijn er gewoonweg niet. Darri, Gosens en Van der Streek zijn spelers die bij Vitesse zijn opgeleid maar simpelweg niet het niveau hebben om bij een subtopper te spelen. Toch vind ik niet dat Vitesse zijn jeugdopleiding op moet doeken. Ergens loopt er vast wel de nieuwe Makaay, Velthuizen of Diks rond. Gewoon een kwestie van tijd en goede scouting.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 18:59
Ja tuurlijk komt er eens in de zoveel jaar weer een hele goede door, maar dan ben je dus al een paar miljoen verder he..
Vind ik leuk
Dicky +3791
vrijdag 19 mei 2017 om 19:04
Ja klopt, op dit moment zeker. Maar ja, toch waardeer ik het wel dat afgelopen zondag 5 jongens bij Vitesse meededen die we zelf hebben opgeleid. Als je stopt met het zelf opleiden van spelers verdwijnt dit op korte termijn.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 20:00
Dat is waar.. maar je kunt wel elk jaar 2 transfervrije spelers voor een vastleggen/huren tegen een miljoen salaris... moet je kijken wie je dan kan krijgen...
Vind ik leuk
Dicky +3791
vrijdag 19 mei 2017 om 20:05
Dat is zeker waar, en daarom vind ik ook dat je wel een punt hebt.
Vind ik leuk
Exitium +261
vrijdag 19 mei 2017 om 20:43
Vind je? Even een lijstje van spelers met hun (voornaamste) jeugdteam dan:

ADO Den Haag
- Elia
- Krul

AZ
- Hoedt
- Vlaar

De Graafschap
- Luc de Jong
- Siem de Jong
- Huntelaar

Emmen
- Dost

Excelsior
- Bruma

Groningen
- Robben

Heerenveen
- Sinkgraven
- Schöne
- Ziyech

NEC
- Cillessen

Sparta
- Viergever
- Willems
- Wijnaldum
- Strootman
- De Roon

Twente
- El Ahmadi
- Promes
- Berghuis

Utrecht
- Ramselaar
- Vorm

Vitesse
- Pröpper
- Van Ginkel
- Schaars

Willem II
- Van Dijk


Conclusie: We mogen blij zijn dat zoveel teams een eigen of gedeelde jeugdopleiding hebben, anders hadden veel talenten nooit boven water gekomen. Kostentechnisch zouden meer clubs kunnen fuseren, maar het is voor het Nederlandse voetbal erg belangrijk dat profclubs jeugdopleidingen door het hele land hebben.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 21:25
Je mist mijn punt. De spelers die je van bijv. Vitesse noemt zijn 5 jaar of langer geleden bij het 1e gekomen. Inmiddels zijn we dus 4 jaar = 10 miljoen verder. Had je leuke spelers voor kunnen halen
Vind ik leuk
Exitium +261
vrijdag 19 mei 2017 om 23:40
Daarom zeg ik ook dat het niet verkeerd zou zijn voor clubs om hun opleiding samen te voegen met die van een andere club in de buurt om de kosten te delen. En het klopt, de spelers die ik noemde hebben in de meeste gevallen al wat jaartjes ervaring, maar van de jongere spelers is het vaak even afwachten of ze ook doorgroeien en dus over een paar jaar ook in dit rijtje passen. Ik noem een Frenkie de Jong (Willem II, nu Ajax), Troupée (Utrecht), Van Bergen (Willem II, nu Vitesse) en Van Drongelen (Sparta)

Los daarvan is het voor het Nederlandse voetbal erg belangrijk om een landelijk dekkend netwerk van goede jeugdopleidingen te hebben, en daar zou iedere club eigenlijk z'n steentje aan bij moeten dragen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:41
Hebben ze helemaal zelf gekocht.... de meeste dan....
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:08
Al die troostprijsjes vallen in het niet bij het landskampioenschap van Feyenoord, ja ook die eventuele EL.
Vind ik leuk
inimini +703
vrijdag 19 mei 2017 om 15:09
haha
Vind ik leuk
< Niels > +7337
vrijdag 19 mei 2017 om 15:12
De EL winnen is idd maar een troostprijs wat de Club in totaal 24 miljoen kan opleveren en dat is dan exclusief de 16 miljoen euro die je er dan nog bij krijgt door mee te mogen doen aan de CL :)

EL (kunnen ) winnen , Kampioen worden, ik kies toch voor de EL :)
Vind ik leuk
14forever +1759
vrijdag 19 mei 2017 om 15:17
Dat betekent alleen dat ik een jaar langer moet leven met een de Graafschap syndroom
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:42
Maar ja, je hebt m nog lang niet gewonnen.....

dus eigenlijk hebben jullie he-le-maal NIKS!!!!
Vind ik leuk
< Niels > +7337
vrijdag 19 mei 2017 om 17:14
Je komt een beetje gefrustreerd over, gaat het wel goed? Niet zo zuur reageren ouwe, je bent net kampioen geworden geniet daarvan ipv gefrustreerd reageren :)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:25
Zelfs bij een verloren finale is het Ajax dat in binnen en buitenland wordt geroemd om de Nederlandse school en het mooie voetbal. Geen keer is en zal het woord Feyenoord vallen
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:34
Gelukkig laat jij wel het woord Feyenoord vallen. Ik kan echt intens genieten van dat ophemelen van ajax....het kan uiteindelijk alleen maar tegenvallen
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:43
Volgende week sta je gewoon met lege handen in de Stockholmse lentezon.... en dan..... heeft niemand het ooit nog over....
Vind ik leuk
murmur27 +1123
vrijdag 19 mei 2017 om 18:42
Zure vent. denk dat je nog een paar keer moet herhalen dat ajax tot nu toe nog niets gewonnen heeft. Was mij nog niet helemaal duidelijk.
Vind ik leuk
Dicky +3791
vrijdag 19 mei 2017 om 19:00
Wie heeft het nu nog over Dnepr Dnepropetrovsk nietwaar?
Vind ik leuk
Dee79 +872
vrijdag 19 mei 2017 om 15:28
De enige hoofdprijs voor ons dit jaar is van jullie cl budget afnemen als de el gewonnen word.
Maar geniet er nou nog maar van want gezien je leeftijd mag je nog hopen op een kampioenschap.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:29
EL troostprijs hahahahaha
Vind ik leuk
PSVKRK +303
vrijdag 19 mei 2017 om 15:30
Na zoveel jaren wachten, snap ik dat er in Rotterdam misschien te zwaar getild wordt aan de waarde van het kampioenschap in verhouding tot andere prijzen
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:08
Na 18 jaar voelt die titel voor jullie net als het winnen van een Europacup dat snap ik, maar een Europacup heeft echt meer internationale waarde hoor;) vergeleken met dat is een Eredivisie titel een troostprijs;-)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:21
Zonder die EL waren jullie geen kampioen geworden met 1 punt verschil. Als Ajax die ook nog wint, is dat toch echt wel een grotere prijs.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 18:56
Hahahaha loser
Vind ik leuk
< Niels > +7337
vrijdag 19 mei 2017 om 15:08
Niet meer dan logisch als je ziet wat er bij Ajax allemaal aan het doorbreken is :) o17 is al kampioen, o19 gaat ook kampioen worden, de beste jeugdopleiding zit gewoon in Amsterdam, geen discussie over mogelijk! :)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:25
Knap hoor na 11 jaar
Vind ik leuk
< Niels > +7337
vrijdag 19 mei 2017 om 15:27
Net zo knap als dat jullie er eerder 10+ jaren op hebben moeten wachten? :)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:32
Je moet AZ niet met een club als Ajax vergelijken, voor ons is het knap dat we het zo goed voor elkaar hebben. Voor jullie moet dat niet meer als normaal zijn... en dan 11 jaar niet? Is ronduit slecht....
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:58
Ajax werd wel steeds uitgeroepen dat het de beste opleiding van Europa heeft, hoe serieus kan het dan zijn dat ze in Nederland die prijs niet wisten te winnen?. Waarom denk jij dat Ajax zo lang heeft moeten wachten om eindelijk weer die terechte erkenning te krijgen?, wanneer je eerlijk antwoord geeft weet je het echte antwoord ook wel te geven.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 15:58]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:32
Die discussie is zeker wel mogelijk. Als je de beste jeugdspelers hebt betekend dat nog niet dat je ook de beste jeugdopleiding hebt. Het gaat erom hoeveel je de spelers bijleert. Dus kampioenschappen zegt niet zoveel hoe goed een jeugdopleiding is, je moet kijken op welk niveau spelers instromen en hoe goed ze zijn aan het einde van hun opleiding. Afhankelijk van hoeveel stappen ze hebben gemaakt in hun ontwikkeling daar kan je aflezen hoe goed een opleiding is. Daarom is een club als AZ de laatste jaren vaak uitgeroepen als de beste, niet omdat ze de beste jeugdspelers hebben, maar omdat jeugdspelers daar de meeste stappen maakten in hun ontwikkeling.
Vind ik leuk
zaterdag 20 mei 2017 om 09:00
Voorlopig staan er maar 2 uit de eigen jeugd in de basis.
Vind ik leuk
Tafkaz +3105
vrijdag 19 mei 2017 om 15:08
Moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de jeugdopleidingen van Utrecht en AZ.

Hoop topspelers in de dop die daar vandaan komen.
Vind ik leuk
younited +1826
vrijdag 19 mei 2017 om 15:12
Maher...vd Hoorn...
Vind ik leuk
Tafkaz +3105
vrijdag 19 mei 2017 om 15:25
Maher was voor hij naar PSV ging een heel groot talent waar heel veel clubs achteraan zaten.

De Match Maher-PSV was echter geen gelukkige. Denk dat qua voetbal hij beter bij Ajax gepast had.

Van der Hoorn was ook helemaal geen verkeerde in zn Utrecht tijd. Anders verdien je niet zo snel een stap naar Ajax. Dat zn ontwikkeling daarna stagneerde neemt niet weg dat het erop leek alsof hij de top kon halen. Wat voor Maher en PSV gold, is ook wel een beetje van toepassing op Ajax en Vd Hoorn. Die had waarschijnlijk beter gepast bij PSV of Feyenoord.
Vind ik leuk
aimdam +270
vrijdag 19 mei 2017 om 15:12
Dat is zeker waar Tafkaz.
Bij AZ is de jeugd al jaren top en Utrecht timmert ook met de jeugd aan de weg.
Vind ik leuk
14forever +1759
vrijdag 19 mei 2017 om 15:16
Jeugd heeft de tiekomst!! Althans bij de meeste clubs....
Vind ik leuk
pinkelman +1449
vrijdag 19 mei 2017 om 15:16
Ajax en AZ deden in de afgelopen jaargang een beroep op een hoogste aantal voetballers uit de eigen kweekvijver. De Amsterdammers gebruikte zestien jeugdspelers, waarvan zeven daadwerkelijk hun debuut maakten.
De Alkmaarders veertien spelers afkomstig uit de eigen jeugdopleiding waarvan er vier hun debuut in het eerste maakte.

Wel weer een smetje van de ajax jeugdopleiding dat men weer ging shoppen bij de Alkmaarse jeugdopleiding en Bijleveld en Schouten aantrokken
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 15:20]
Vind ik leuk
2cents +23401
vrijdag 19 mei 2017 om 15:22
Niet alleen de opleidingen zijn goed in Amsterdam en Alkmaar. Ook de doorstroming is goed verzorgd. Een essentieel onderdeel, in mijn ogen, om de opleiding op zo'n hoog niveau te houden. Anders gaat de motivatie op het jeugdcomplex vanzelf omlaag omdat men niet meer weet waar ze het allemaal voor doen. Spelers als Kluivert en De Ligt geven jeugdspelers een enorme boost om door te zetten en jeugdtrainers motivatie om hun goede werk te blijven doen.
Vind ik leuk
2cents +23401
vrijdag 19 mei 2017 om 15:23
Dat ging open en eerlijk. Er werd geen trucje uitgehaald zoals AZ deed met die jongen van Volendam.
Vind ik leuk
mchollie +1599
vrijdag 19 mei 2017 om 16:53
Oh leg eens uit, dat nieuws heb ik gemist.
Vind ik leuk
2cents +23401
vrijdag 19 mei 2017 om 17:08
Justin Baas.
Vind ik leuk
lexy88 +683
vrijdag 19 mei 2017 om 15:28
Vraag me toch af hoe dit gemeten wordt. De Graafschap 2x de beste jeugdopleiding? Prima hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat zij het beter doen dan ajax. Iemand info over wat de kritieke punten zijn waar men deze opleidingen aan toetst?
Vind ik leuk
Aramius +136
vrijdag 19 mei 2017 om 15:28
Gefeliciteerd en meer dan verdiend lijkt me.
Hopelijk gaat Vitesse deze prijs ook een keer pakken over een aantal jaar.
Het complex en de jeugtrainers met een Vitesse verleden zijn er, nu na van Ginkel, Jansen, Pröpper, van Wolfswinkel, Hofs en Room (en dan vergeet ik er nog een aantal) nog een paar toppers afleveren.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:11
inderdaad, ik snap eigenlijk niet zo dat er geen Vitesse tussen staat. kan genoeg spelers opnoemen die er vandaan komen, wat een mooie toekomst voorspeld werd. Room, Velthuizen,Diks,Buttner,Wisgerhof,Janssen,Propper,van Ginkel,Schaars,Hofs,Amoah,van Wolfswinkel,Tighadouoni,Dander van de Streek, Erwin Mulder, Milan Massop,Darri,Gosens,Nicky Kuiper,Mustapha Riga, en zo zijn er nog heel veel die het betaald voetbal echt daadwerkelijk gehaald hebben.
Vind ik leuk
Vak-DD +3295
vrijdag 19 mei 2017 om 18:29
Dat komt omdat de media maar voor één club zijn en die altijd maar weer ophemelen.
Vind ik leuk
tikkietoe +1096
vrijdag 19 mei 2017 om 15:32
Utrecht nog nooit de beste jeugdopleiding en De Graafschap al twee keer?
Wat moet er nog verbeterd om die erkenning te krijgen, want jeugd krijgt de kans.
Vind ik leuk
Guust +1213
vrijdag 19 mei 2017 om 15:45
Met dank aan Jonk denk ik.
Vind ik leuk
Paul1982 +1179
vrijdag 19 mei 2017 om 15:56
De Graafschap? Serieus?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:05
Werd tijd.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:20
Uiteraard na het zien van dit team.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:33
100% terecht, belachelijk dat we daar 11 jaar op hebben moeten wachten!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:12
Waarom staat Sparta niet in dit lijstje? Of gaat het alleen om Eredivisie clubs.. Een groot deel van de talentjes van Ajax, Feyenoord en PSV wordt op jonge leeftijd weggeplukt bij Sparta.
Vind ik leuk
Vak-DD +3295
vrijdag 19 mei 2017 om 18:30
Dat komt denk ik omdat Sparta net als wij niet uit amsterdam komen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:12
Werd eindelijk eens tijd. De hele wereld wist het al jaren, alleen de KNVB is wat traag van begrip.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:17
Poeh het valt wel op sinds Stanley Brard weg is dat Feyenoords jeugdopleiding geen prijzen meer wint, als dat maar geen slecht voorteken is, want het blijft toch je belangrijkste levensader voor een club als Feyenoord.
Vind ik leuk
Ricklek +891
vrijdag 19 mei 2017 om 17:40
SPARTA ofc
Vind ik leuk