Amsterdam maakt zich op voor 150.000 feestende fans: gemeente neemt maatregelen

Amsterdam maakt zich op voor 150.000 feestende fans: gemeente neemt maatregelen

vrijdag 19 mei 2017 om 15:27

De gemeente Amsterdam houdt rekening met 150.000 fans als Ajax de Europa League wint en donderdag op het Museumplein wordt gehuldigd. Er worden extra agenten en handhavers ingezet om alles in goede banen te leiden.

Woensdagavond is er plek voor 100.000 supporters op het Museumplein als de wedstrijd tussen Ajax en Manchester United live op grote schermen wordt uitgezonden. Er worden extra prullenbakken en plaskruizen in de stad geplaatst en sommige straten worden afgezet om de bezoekersstromen te controleren. Horecazaken mogen langer openblijven zodat supporters kunnen doorfeesten bij een goede afloop. Kroegen mogen zelf ook schermen plaatsen, maar niet gericht naar de straat.

Voor het Leidseplein, het Thorbeckeplein en het Rembrandtplein geldt een voetbalverordening. Hier worden vooralsnog ook geen schermen geplaatst.

Mocht Ajax gehuldigd worden, dan wordt het Museumplein om 15.00 uur geopend. De Ajax-spelers worden dan om 18.00 uur op het podium verwacht. 'Het gevolg daarvan is dat een deel van de supporters dat met Ajax meereist naar Stockholm, een eventuele huldiging mist', laat de gemeente in een verklaring weten. 'Daar staat tegenover dat door de gekozen dag (Hemelvaartsdag) en het tijdstip veel fans er juist wel bij kunnen zijn. De gemeente betreurt het dat uitgerekend een deel van de trouwe supporters een eventuele huldiging zal missen, maar ziet geen mogelijkheden om het feest later die avond of andere dag te organiseren.'

Plaats een reactie

GKL +133
vrijdag 19 mei 2017 om 15:32
Kijken of ze het ook netjes kunnen houden.
Vind ik leuk
14forever +6829
vrijdag 19 mei 2017 om 16:25
Dat hopen we allemaal.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:58
er staan extra prullenbakken lees ik dus dat zal wel goedkomen.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:33
Gaat mooi worden woensdag. Spannend man, loop nu al met een maagzweer rond van de spanning.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:34
Ik ben er in ieder geval bij als het gebeurd
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:34
deel van de fanatieke supporters, waaronder ik. Kan er dus niet bij zijn.
Zodat de dagjesmensen er wel bij kunnen zijn.
Kan hier echt boos om
worden.
Doe het gewoon zaterdag, dan is iedereen tevreden.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 15:35]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:41
Ach wij huldigen ze in het stadion dat is veel mooier.
Vind ik leuk
Farmer +6040
vrijdag 19 mei 2017 om 15:59
Win eerst maar!!

Dan mag je klagen!! niet te ver vooruitlopen..

United is altijd nog een tegenstander van formaat.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:10
Hoezo, als "we" dan pas gaan klagen, is het al te laat.
Vind ik leuk
Farmer +6040
vrijdag 19 mei 2017 om 19:00
goed punt ,maar concentreer je liever op het wínnen van die finale, ipv de éventuele festiviteiten achteraf'.

Ik weet zeker dat Ajax ook nog wel een soort van 'ceremonie'houdt in de Arena. Denk bv aan 'weer zo'n sjerp' in de dak-omloop. Das toch schitterend om te vertonen aan een volle Arena?

Een selectie die de beker nog even trots toont op het veld in het Stadion,(Amsterdam Tournament is deze zomer ook weer toch?of de eerste thuiswedstrijd in de competitie, nou, ideale gelegenheid)

Sar loopt zelf mét die sjerp, opgerold het veld op, naar Bosz, en samen lopen ze naar 'de katrollen' en hangen het grote doek(of stuk PVC? waar zijn die dingen van gemaakt? Kunststof toch?) op, zodat de medewerker bovenin, deze optakelt, en 'plaatst' tussen de rest van 'de Historie', bijgewoond door een sloridge 55000 Ajacieden, waaronder het overgrote deel SCC"ers: de 'echten' zoals men het noemt :)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 19:05]
Vind ik leuk
North +1954
vrijdag 19 mei 2017 om 18:12
Ja, een zaterdag of zondag zou veel beter zijn voor de supporters. Maar dat zal de Politie Amsterdam slechter uitkomen lijkt me.
Vind ik leuk
Och jeh +1085
vrijdag 19 mei 2017 om 15:35
Lekker dan dat je eigen fans niet bij de huldiging kunnen zijn, goed geregeld pffffffff
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:35
Als ajax nou wint en de huldiging zonder al teveel gezeik verloopt. Dan hebben we op twee vlakken voor 2 clubs een geweldig seizoen. 2x een prijs op sportief en voor 2 clubs een eervolle huldiging om trots op te zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:39
Eens, maar dan blijft het voorgerecht in Rotterdam toch een smet. Hebben ze al die 'fans' al opgepakt?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:45
Nog niet allemaal helaas.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:19
Voor mij was/is Feyenoord het hoofdgerecht en Ajax het toetje.
Vind ik leuk
14forever +6829
vrijdag 19 mei 2017 om 16:28
Gelukkig kan het toetje veel meer genoegen geven dan het hoofdgerecht
Vind ik leuk
Ton4x +42
zaterdag 20 mei 2017 om 11:33
Eens
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:44
Off topic: kom morgen naar toekomst.
Ajax-19 - Feyenoord -19.
Ajax heeft een puntje nodig.
Het wordt gekkenhuis!!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:11
Vind je het erg als ik bedank??

On: mooi kut voor "de echte" die erheen gaan...
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:07
Haha, graag zelfs. Psvers heb ik er liever niet bij.

Ben al blij met je begrip;)
Vind ik leuk
United +39423
vrijdag 19 mei 2017 om 18:48
En als ik nou zeg dat er dan gratis bier is?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 20:14
Tja dilemma.......doe toch maar nie
Vind ik leuk
United +39423
vrijdag 19 mei 2017 om 20:14
Valt me van je tegen...
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 21:12
Ik betaal liever
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:21
Blijven jullie wel van die Feyenoordspelers af?
Ik verwacht nu ook veel Feyenoord fans.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 17:08
Waar heb je het over?
Vind ik leuk
United +39423
vrijdag 19 mei 2017 om 18:50
Over Ajax u19 - Feyenoord u19
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 15:51
Het is wel jammer van al die tienduizenden glory hunters die uit heel het land komen zonder enige binding met Amsterdam e.o..

Weet nog jaren 80 en begin 90 toen we met Den Haag naar de Meer of olympisch stadion gingen was die niet eens voor de helft gevuld. Nou weet ik wel dat we niet de grote publiekstrekker zijn maar toen gingen al die succes supporters nog niet zo massaal naar Amsterdam of ook Rotterdam laatst met die massale huldiging.

Ik zou zeggen tegen al die zogenaamde top club supporters uit het hele land:
Support your local team, ook al hebben ze niet zo n grote prijzenkast...
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:02
Glory Hunters hou je zeker met het kunnen zien van alle wedstrijden. Wat vroeger toch lastiger was. Zelf kom ik ook niet uit Amsterdam en is de binding niet zo groot alleen me opa is een oud Amsterdammer. Maar als je een hekel hebt een je lokale club kom ik snel bij Ajax uit.

Zelf heb ik een grote hekel aan de mensen die fan zijn van de grote koop clubs uit Spanje en Engeland dat kan ik echt niet uitstaan. Wat is er leuk aan je komt er misschien 2 keer in je leven?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 18:59]
Vind ik leuk
BassieN +7693
vrijdag 19 mei 2017 om 16:03
Veel mensen googlen gewoon op 'welke Nederlandse club heeft de meeste prijzen?' En worden daar dan maar fan van
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:13
Nederland is zo klein dat alles local is!! En ik vind niet dat je kunt oordelen over iemand die bijvoorbeeld in IJmuiden woont en voor Feyenoord is! Deze moet dan volgens jou voor Telstar zijn? En als deze mensen kaartjes kopen en geld uitgeven in de Fanshop zorgen ze er mooi voor dat de clubs groter worden.
Vind ik leuk
North +1954
vrijdag 19 mei 2017 om 18:14
Haha als het over Ajax gaat, zijn het allemaal 'gloryhunters van buiten de stad' en als Feyenoord 150.000 mensen van over het hele land krijgt bij de huldiging, is het 'een echte volksclub'.

Het blijft lachwekkend, die selectieve verontwaardiging.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 19:42
Ik begrijp dat GOED lezen niet voor iedereen vanzelfsprekend is, want als je GOED leest schrijf ik: of zoals laatst ook in Rotterdam met die massale huldiging.

Feit is gewoon dat al die landelijke succes supporters naar Rotterdam en Amsterdam gaan vanwege de successen want als je eigen lokale club heel succesvol was geweest waren ze wel daar heen gegaan. 100%.
Vind ik leuk
royco88 +3056
vrijdag 19 mei 2017 om 18:47
En jij bepaalt zeker welke club ik support? Wij supporters maken de club groot en iedere fan is welkom! Wij zijn ajax!!!
Vind ik leuk
United +39423
vrijdag 19 mei 2017 om 18:54
En wij zijn hopelijk de beste!
Vind ik leuk
kerel +859
vrijdag 19 mei 2017 om 15:52
klote knvb heeft nacompetitie gepland op hemelvaartsdag.. is toch verdomme niet te geloven..
Vind ik leuk
BassieN +7693
vrijdag 19 mei 2017 om 16:03
Moet je dan naar de kerk?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:04
Och, als ze het tijdens het offerfeest doen krijgen ze vast meer gezeik
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:13
Waarom die huldiging niet in het stadion om een uur of 10?
Diegene die mee geweest zijn naar zweden een apart vak waarmee ze met hun kaartje naar binnen mogen lijkt me wel zo fair voor de echte fans.

PS. Als er een huldiging komt.........
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 16:14]
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 19:00
De arena is te klein voor een eventuele huldiging. En ook een huldiging op donderdag avond haalt niet iedereen de mensen die met de bus gaan zijn niet voor 12 uur in de nacht thuis
Vind ik leuk
Broes +822
vrijdag 19 mei 2017 om 16:30
En dat terwijl iedereen teleurgesteld was toen Ajax van Rostov verloor en 'slechts' mocht deelnemen aan troosttoernooitje de Europa League ...
Vind ik leuk
ihvmmdk +3599
vrijdag 19 mei 2017 om 16:40
Gemeente neemt maatregelen: Koek en limonade voor iedereen :D
Vind ik leuk
luccerd +2368
vrijdag 19 mei 2017 om 18:18
150.000 fans maar? Is ook Maar karig dan, tegenover die 198.000 van de Feyenoord supporters;).
Geintje natuurlijk! We hopen dat Ajax wint en dat alle Ajacieden hier op VP en waar dan ook een mooi feestje hebben! Nederland staat er dan weer goed op in Nederland:)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 mei 2017 om 18:18]
Vind ik leuk
J Kiprich +8554
vrijdag 19 mei 2017 om 18:31
Dus helemaal niets in het centrum tijdens de wedstrijd? En maar commentaar leveren op Rotterdam..... ;-)
Vind ik leuk
United +39423
vrijdag 19 mei 2017 om 18:44
Dat gaat hopelijk een mooi feest worden!!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 19:40
hoe kunnen mensen nou klagen? Amsterdam huldigt tenminste op een vrije dag en niet op een normale werkdag, als je na de wedstrijd meteen terugvliegt of de volgende ochtend vroeg, dan ben je er toch gewoon bij
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 20:05
Er zijn genoeg trouwe supporters die geen kaartje hebben kunnen krijgen voor de finale. Het feit dat je daar bij mag zijn is dus al prachtig. En mochten ze winnen dan heb je daar ook een geweldig feest. Voor veel mensen is het dus een 'troost' prijs om op het museum plein te kijken. Dan is mijn mening dat mensen niet zo moeten zeuren dat ze een huldiging missen terwijl ze bij de mooiste wedstrijd van deze eeuw kunnen zijn.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Amsterdam maakt zich op voor 150.000 feestende fans: gemeente neemt maatregelen