Gullit over 'positieve vibe' bij Oranje: 'Dan kun je je afvragen: waarom niet?'

Gullit over 'positieve vibe' bij Oranje: 'Dan kun je je afvragen: waarom niet?'

zaterdag 17 juni 2017 om 20:15

Ruud Gullit heeft het gevoel dat Nederlandse voetbalfans afgelopen week eindelijk weer een goed gevoel hadden bij Oranje. Dat schrijft de assistent-bondscoach in zijn column in De Telegraaf. 

Oranje won de oefenduels met Marokko (2-1) en Ivoorkust (5-0) en veegde daarna ook de vloer aan met Luxemburg: 5-0. 'Na die drie overwinningen op rij met twaalf doelpunten voor en maar één goal tegen merkte ik in mijn omgeving dat daar net zo'n positieve vibe heerste als ik bij het elftal ervaarde. Mensen op straat kregen een goed gevoel bij het kijken naar Oranje', stelt Gullit.

'Opvallend, omdat we er in Nederland over het algemeen niet zo goed tegen kunnen als iets goed gaat. Het glas is hier, vaker dan elders, halfleeg. We kijken het liefst naar zaken die niet goed gaan in plaats van te kijken naar wat allemaal wel goed verloopt. Zelf sta ik altijd positief in het leven en werk je met voetballers, dan moet je ze dat vertrouwen geven.'

'In de eerste vijf minuten tegen Luxemburg kregen we drie opgelegde kansen tegen een ultradefensieve tegenstander', vervolgt hij. 'Dan kun je je afvragen: waarom schieten ze de bal er niet in? Maar je kan beter de nadruk erop leggen dat je die kansen creëert. Weet dat er geen voetballer is die bewust slecht speelt of een kans mist.'

Lees ook: Gullit kijkt ogen uit bij Oranje: 'Hij geeft het gevoel dat ze belangrijk zijn'

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Gaat Oranje het WK 2018 nog halen?

(2762 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 17 juni 2017 om 20:25
Ja hoop het wel een. Ik denk dat het ook goed gaad komen op een of andere manier.
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 21:36
Gaad? Serieus?
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 22:24
Wil je het balletje uithangen. Jongetje.
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 20:25
In augustus is alle vibe meteen over...
Vind ik leuk
Forza u +898
zaterdag 17 juni 2017 om 20:27
In augustus is advocaat ook al weer weg.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 17 juni 2017 om 20:27]
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 20:30
het waren 2 spannende interlands...........
Vind ik leuk
Forza u +898
zaterdag 17 juni 2017 om 20:34
Beide heren zijn wel eens weggelopen. Ze hebben er ervaring mee dus het zou zo maar kunnen.
Vind ik leuk
14forever +5946
zaterdag 17 juni 2017 om 20:40
Dat gevoel heb ik ook ....
Vind ik leuk
Bien +5961
zaterdag 17 juni 2017 om 20:28
Ja want het Lek is boven omdat we van het oow zo lastig Luxemburg hebben gewonnen. Ik ben bang dat de Fransen ons onderste boven gaan spelen al denkt onze pastoor van de voetbalprimeur er anders over.
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 20:37
Commentaar steeds, jammer en slecht voor Oranje dat Zweden gaat winnen.
Hoezo?
Gaan we niet meer voor het hoogste?
Hoezo een domper? We staan nu nog maar 3 punten achter op de nummer 1, in Frankrijk winnen en er is kans om eerste te worden. 2de worden geeft geen zekerheid want qua die cijfertjes staan we er niet goed voor. Zweden krijgen we nog thuis! Dus mooi dat Zweden heeft gewonnen!
Vind ik leuk
United +40393
zaterdag 17 juni 2017 om 21:08
Er zit wel een klein beetje progressie in! En dat ze gewonnen hebben is ook goed voor het zelf vertrouwen. Nu moeten ze het alleen nog wel laten zien tegen de sterkere tegenstanders. Met alle respect voor Ivoorkust, Marokko en Luxemburg... Maar dat zijn natuurlijk geen geweldige tegenstanders. Daar moet van gewonnen worden zonder enige twijfel. Hoop dat ze de winnende lijn doorpakken en dat ze nog voor een verassing gaan zorgen tegen Frankrijk.
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 21:14
Tuurlijk Ruud we maken kans in Frankrijk...
Au revoir...
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 22:13
We hopen het allemaal . Maar als je er gewoon reeel naar kijkt , acht ik de kans niet heel groot .

Mocht het wel gebeuren dan is dat een godswonder .
Vind ik leuk
Noudyo. +7169
zaterdag 17 juni 2017 om 22:17
'Opvallend, omdat we er in Nederland over het algemeen niet zo goed tegen kunnen als iets goed gaat. Het glas is hier, vaker dan elders, halfleeg'.

We hebben een EK misgelopen tegen IJsland, Tsjechië en Turkije, en deze kwalificatieronde hebben we verloren van Bulgarije met 2-0. Of was ie dat al vergeten? Overwinningen op Luxemburg, Ivoorkust en Marokko maken dat niet in één keer goed.
Vind ik leuk
zaterdag 17 juni 2017 om 22:27
Nou Ruud op dit moment is het zo dat we er barslecht voor staan. Niks half leeg. Haal jij maar eens iets positiefs uit Danny Blind. Die waardeloze drol.
Vind ik leuk
rpaulp50 +1422
zondag 18 juni 2017 om 03:09
"Er is geen speler die bewust slecht speelt etc.,"

Of, dit Oranje van millionaires kan slechts presteren onder de dwingende ogen van oom van Gaal of Opa Dickie, of ze hebben het bewust af laten weten onder Blind, gezien de resultaten tegen Bulgarije en Ijsland o.a. en de recente uitslagen van de laatste drie wedstrijden.
In beide gevallen een triest verhaal, met, hoop ik toch een goed eind. Ik blijf die spelers verdacht vinden, maar daar maalt niemand meer om als ze zich onverhoopt toch nog kwalificeren.
In dat geval is Dick geen landverrader meer, maar "zo'n vent" en van Breukelen heeft dat toch maar goed gedaan........( hoor ik Derksen al mompelen )
[Reactie gewijzigd op zondag 18 juni 2017 om 03:10]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Gullit over 'positieve vibe' bij Oranje: 'Dan kun je je afvragen: waarom niet?'