'Druk op Faber neemt toe: enorme financiële druk bij FC Groningen'

'Druk op Faber neemt toe: enorme financiële druk bij FC Groningen'

dinsdag 12 september 2017 om 09:50

De druk op trainer Ernest Faber neemt toe in het Noordlease Stadion. Het matige spel van FC Groningen zorgt voor ontevredenheid onder supporters, schrijft het Dagblad van het Noorden dinsdag. Dit seizoen klonken er al regelmatig fluitconcerten. 

De regionale krant stelt dat het 'vooral zorgwekkend is dat er geen lijn in het spel valt te ontdekken'. De vraag is bovendien of de 4-2-3-1 formatie waar Faber voor kiest, überhaupt wel past bij de selectie van Groningen, dat vijf punten verzamelde uit de eerste vier duels van het nieuwe seizoen.

Volgens het Dagblad van het Noorden rust er een 'enorme financiële druk' op de schouders van de coach, die in 2016 werd aangesteld als opvolger van Erwin van de Looi. 'Groningen is begonnen met een begrotingstekort van meer dan twee miljoen euro. De gevolgen zijn nauwelijks te overzien als er nog meer supporters en sponsors afhaken, laat staan als de club daarnaast ook nog verder wegzakt op de ranglijst met minder televisiegeld als gevolg.' 

Lees meer over:EredivisieFC Groningen

Poll

Is Faber nog steeds de juiste man voor Groningen?

(2336 stemmen)

Plaats een reactie

HWET +876
dinsdag 12 september 2017 om 10:08
welke supporters? er zitten tegenwoordig minder mensen dan bij Vitesse.
Vind ik leuk
Ypuh +45
dinsdag 12 september 2017 om 10:08
Joh, die financiele druk en het wegblijven is geen verrassing. Groningen is al een jaar of 6-7 in een neerwaartse spiraal bezig. Kort gezegd; sinds het vertrek van Ron Jans komen de fans al niet meer voor het voetbal naar het stadion. Ik vraag me nog steeds af hoe wij ooit die beker hebben kunnen winnen (nou ja, de gunstige loting was één reden). Prachtige herinnering, maar voor de rest viel er weinig te juichen.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 10:21
Volstrekt mee eens. Sinds vd Looij regeert de angst daar....
Vind ik leuk
Koeien +1550
dinsdag 12 september 2017 om 16:30
Eigenlijk werd het onder v.d. Looij pas erg na de Europa league plaatsing. Tot die tijd was het best aantrekkelijk voetbal, soms ook met 4 aanvallers en creatief, aanvallend voetbal.

Vind ook dat v.d. Looij veel meer visie heeft op de tactiek en de kwaliteiten van de individuele spelers. Wat Faber qua opstelling en instructies elke week op het veld neerkwakt is mij een raadsel.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 september 2017 om 16:30]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:53
Die jaren onder Huistra waren anders hartstikke leuk met aantrekkelijk en aanvallend voetbal. Alleen jammer dat hij in z'n tweede jaar, na de winter zo ver terug viel.
Beide jaren zat het stadion ook voller dan ooit.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 10:10
Buiten het feit of Faber een goede trainer is of niet zit het FC Groningen natuurlijk ook niet echt mee de laatste wedstrijd. Laatste minuut de 1-1 tegen krijgen thuis tegen VVV. Je wint knap van FC Utrecht thuis. Ajax uit kan je verliezen en tegen Heerenveen kom je heel knap terug van een ruime achterstand. Al met al doet FC Groningen het niet heel dramatisch denk ik?
Vind ik leuk
bits +4025
dinsdag 12 september 2017 om 11:20
Het gaat erom dat het vertoon spel al jarenlang niet om aan te gluren is. De 1-1 tegen VVV is daar tekenend voor. In plaats van de voorsprong te proberen uit te bouwen word er nog verdedigender gespeeld met nog minder risico. Als je voor het voetbal komt ipv voor de club heb je al jarenlang niks meer te zoeken in de Euroborg, met als gevolg de lege stoeltjes.
Vind ik leuk
mcmodd +11448
dinsdag 12 september 2017 om 14:48
Je wint helemaal niet knap van FC Utrecht, de overwinning was wel terecht voor Groningen omdat je een doelpunt meer scoorde. Ik vind dit alles gewoon heel jammer en niet alleen voor de fans van FC Groningen, maar vooral voor het Nederlandse voetbal. Hoe meer fans op alle tribunes in alle stadions, hoe beter voor ons allemaal. Het moet in heel Nederland een feestje zijn om naar voetballen te gaan, onze kinderen en kleinkinderen in deze traditie groot te brengen en om gemeenschapszin te kweken.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 14:56
Ik vind het toch best knap om van FC Utrecht te winnen.. FC Utrecht heeft in mijn ogen echt een goed team. Dus daarom concludeerde ik dat.
Vind ik leuk
Toppert +1105
woensdag 13 september 2017 om 09:32
Het is de conclusie van een teletekstsupporter. Je kijkt alleen naar de uitslag en naar hoe deze uitslag tot stand gekomen is. Maar je komt tegen Heerenveen op een achterstand door een lamlendige instelling (1e comp, lekker weer en een derby), je komt dan goed terug, dat zonder meer. De instelling tegen Ajax was ook beneden alle peil. Ja, die wedstrijd kan en mag je verliezen, maar wel het snot voor de ogen. Utrecht word je gewoon 90 minuten van het kastje naar de muur gespeeld, mede door een nieuw bedachte tactiek 2 dagen voor de wedstrijd (??). Toen kwam VVV, tot de eerste goal gewoon goed voetbal met tempo, daarna zakt het in, rijgt VVV de kansen aan een. In de tweede helft blijft het beeld hetzelfde en onverklaarbare wissels zorgen ervoor dat het zwakker en zwakker wordt. Faber is tactisch gewoon zeer matig of misschien wel gewoon te goed voor een middenmoter in NL.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 20:58
Tja dat is een leuke opsomming van de feiten maar daar gaat het niet om het gaat om de beleving op het veld op het moment dat je naar Amsterdam afreist en je legt gewoon de rode loper uit met dat angsthazen voetbal kijk dat je daar verliest is niet erg maar de manier waarop op het moment dat je laat zien dat je je stinkende best doet hoor je de Groningers niet
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:57
Het zat zondag niet mee zeg je? Tegen VVV was 't vanaf begin tweede helft duidelijk dat FCG de punten weg ging geven. Dat heeft FCG volledig aan zichzelf te danken en daar is de factor 'pech' absoluut niet te sprake.
De winst op FCU was alleen knap omdat zij 10x beter waren dan ons. Blij met de punten, maar wat was dát onterecht zeg.
Vind ik leuk
Rodajc +1896
dinsdag 12 september 2017 om 10:11
Ik dacht dat ze meestal 4-4-2 speelden. Verder viel het me idd op dat er wel erg veel lege plekken waren tegen VVV.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 10:13
Ze hebben de trainer al in huis(Jans), dus die kan zo doorschuiven.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 10:20
Prima materiaal met veel talent. Onbegrijpelijk dat laffe bij Groningen. Waarom zien we nooit wat terug van dat talent? Waarom die terughoudendheid op het veld. Wat dat betreft kunnen ze in en rondom de Euroborg nog veel leren van Heerenveen waar ze talenten veel sneller brengen.
Buiten dat is het ronduit matig (om genuanceerd te blijven) dat de supporters de laatste 6 jaren dit voetbal voorgeschoteld krijgen...
Vind ik leuk
Toppert +1105
dinsdag 12 september 2017 om 10:21
Ik denk dat Faber zich weinig aantrekt van de financiële druk. Het is een keuze van het MT om te begroten zoals ze begroten. Neemt niet weg dat er totaal geen lijn in het spel van Groningen zit. Onder vd Looi was dat wel zo, niet dat het tot veel vreugde leidde, maar daar zat wel een visie aan vast. Met Faber werd een trainer binnengehaald die tactisch sterker zou moeten zijn dan Looi. Harder traint en een stukje professionaliteit meeneemt die aan de top wordt gevraagd.
Helaas is er nog maar weinig over van de hoop die supporters een jaar geleden hadden. Faber blijft zoeken naar de juiste opstelling, wisselt veel (en niet omdat er iemand uit vorm is), team krijgt geen vastigheid, spelers worden niet beter en van attractief voetbal is al helemaal geen sprake. Ook typerend voor zijn werkwijze zijn bijv de dode spelmomenten. Steevast het signaal voor het hele stadion om ff te gaan pissen. Groningen kreeg afgelopen seizoen de meeste corners na de top 3... 0 doelpunten. Het lijkt gewoon nergens op, iedereen doet maar wat.

Dus nee, Faber is niet de juiste man voor Groningen en met hem kunnen zijn assistenten ook vertrekken. Want waar Faber hoofd verantwoordelijk is, traint Groninger op de dode spelmomenten en faalt daar opzichtig.

Tijd voor een ervaren man aan het hoofd van de eerste selectie. Steeds maar die beginnende trainers (Huistra, vdLooi en nu Faber), het leidt tot niets. Verbeek zou ideaal zijn, type Stevens (Huub zelf past niet in het Noorden) of zo. Een Leider met charisma, die kan motiveren en het kan laten knallen als het nodig is.
Vind ik leuk
feyeniels +16890
dinsdag 12 september 2017 om 10:26
Aanvallend hebben ze best leuke spelers. Veldwijk, Mahi, Idrissi en Drost zijn prima voor Eredivisiebegrippen. Dan heb je met Padt een goede doelman en met Warmerdam een goede linksback. Verder is het echter niet heel bijzonder wat er zoal bij Groningen rondloopt.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 10:38
ja dit bedoel ik nou...waarom verkocht je Mahi dan niet om de begroting rond te krijgen? en dan achteraf huilen we krijgen de begroting niet rond vitesse groningen utrecht allemaal hetzelfde liedje
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 september 2017 om 10:39]
Vind ik leuk
Toppert +1105
dinsdag 12 september 2017 om 13:50
Dat had Nijland graag gedaan, maar er kwam niemand langs met een puutje geld.
Vind ik leuk
remakil +1652
dinsdag 12 september 2017 om 10:50
Met het systeem van Groningen is niets mis, met de sfeer wel. Niet alleen in het stadion is de sfeer ruk en erg negatief, ook in de selectie lijkt geen sfeer te zitten. Het is duidelijk dat het grotendeels een verzameling individuen is, waarbij de onderlinge chemie ontbreekt. Dat werd pijnlijk duidelijk afgelopen zondag, bij de diverse uitbraken op het VVV doel. Veldwijk, van Weert, Mahi... ze gingen allemaal voor eigen succes of liepen zich vast omdat ze geen idee hadden waar de andere aanvaller was. Er is overduidelijk geen klik en het is duidelijk dat Faber die klik er ook niet in krijgt.

Op papier heeft Groningen best een leuke selectie, maar in de praktijk is daar weinig van te zien. Onsamenhangend, zwak en duidelijk geen team wat iets doet voor elkaar en de negatieve sfeer in het stadion werkt verlammend.

Het is gek om te zien dat een Tom van Weert, die het bij Excelsior uitstekend deed, bij Groningen totaal niet uit de verf komt. Veldwijk is ook nog geen schim van wat hij bij PEC liet zien. Zo zijn er meer bij Groningen...
Vind ik leuk
Cookee +4386
dinsdag 12 september 2017 om 12:18
Spelers van Excelsior, PEC of Heerenveen hebben moeite bij een club waar het er echt om gaat.
Voor mij past Groningen in het rijtje, NAC, Feijenoord, Utrecht, Roda daar wordt iets verwacht. Bij andere clubs is de verwachting minder hoog.
Vind ik leuk
remakil +1652
dinsdag 12 september 2017 om 12:48
Eehh, bij NAC en Roda is de verwachting vooral niet degraderen...

Verder.. als je bij Excelsior meer dan 10x scoort in een seizoen, ben je geen slechte spits. Hij wordt bij Groningen gewoon verkeerd gebruikt, of krijgt er te weinig vertrouwen. Bij Groningen heeft hij betere spelers om zich heen, wordt aanvallender gespeeld, zou hij dus meer moeten kunnen scoren.

Kijk eens naar de topscorers van de afgelopen seizoenen en hun aantallen. 2016/17: 17 goals. 2015/16: 9, 2014/15: 17, 2013/14: 10, 2012/13: 11, 2011/12: 8 goals... op de Leeuw 1 seizoen na en Mahi vorig seizoen, is er niemand die de verwachtingen waarmaakt. Ligt het dan aan van Weert, of aan de club?
Vind ik leuk
Cookee +4386
woensdag 13 september 2017 om 16:44
Gaat mij met mijn lijstje om clubs waar passie voor de club is, dat is wel zo bij die clubs. Bij Groningen was dat vroeger ook dacht ik.
"dan zou hij meer moeten scoren".
Nou, Excelsior laat meer ruimte voorin en Groningen speelt toch vooral thuis iets dieper. En de druk is groter, grotere club. Gehaald met verwachtingen dat maakt het ook lastiger bij Grun.

Interessant lijstje. Maar de spelers om de spitsen heen zijn ook niet meer van subtop-niveau bij Groningen.
Ik vond dat in de tijd van Veldmate wel vaak erg goede spelers kwamen voor weinig.
Ik kan niet beoordelen of het aan de club ligt.
Maar bij AZ hebben ze in de staf goed voorelkaar en Utrecht nu ook. Faber deed bij Eindhoven heel goed, maar die club doet het al jaren goed, welke trainer er ook zit. Het leek mij geen slechte zet van Groningen om hem te halen, misschien is er geen klik tussen club en trainer?

Ik vond ook heel vreemd dat vd Looij wegwilde, hij vond het geen probleem om naar Willem II te gaan, das toch raar? Misschien is er toch iets mis?
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 16:46]
Vind ik leuk
remakil +1652
woensdag 13 september 2017 om 17:33
Ik denk inderdaad dat er ergens in de club toch iets mis is ja... de chemie ontbreekt.

Als je bij Utrecht kijkt, de wil en de inzet zit door de hele club op hetzelfde niveau... dat zie ik niet bij Groningen.
Vind ik leuk
Cookee +4386
woensdag 13 september 2017 om 17:45
Bij Utrecht lijkt iedereen op 1 lijn maar als jij net als ik al een paar jaartjes meeloopt... succes en falen... zijn op en neergaande lijnen he... volgend jaar kan alles weer anders zijn. Mischien krijgt Ron Jans de boel intern na een paar jaar op poten he?
Vind ik leuk
remakil +1652
woensdag 13 september 2017 om 19:00
Absoluut! Als Ten Hag bij Utrecht opstapt, is het succes ook zo weg vrees ik.

Wat ik wel denk bij Groningen, is dat Nijland teveel aanwezig is. Lijkt geen team, maar ik ken devins en outs niet. Is meer een gevoel..
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 13:36
Ik ben zeer voorzichtig mensen aan te vallen op wat ik in de media lees.
Kan mij herinneren dat Brands een held was bij PSV.
Overmars werd verketterd.
En van Geel kon er niks van bij Feijenoord.
Nu zijn de 1e twee weinig succesvol en nu is van G. ineens de spekkoper.
Nijland lijkt mij een echte Groningen-man, maar of hij ook de juiste poppetjes managed... geen idee.
Kan ook zijn dat Groningen niet meer de financien heeft om de echt goede spelers te halen, immers ook vanuit de Jupiler gaan er al veel spelers meteen naar de Championship... die komen niet meer bij Groningen, elke club heeft daarmee te maken.

Maar ik deel zo van afstand wel je mening dat het niet swingt bij Groningen en ik snap dat dat verontrust.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 13:20
Denk dat er bij meerdere clubs wat verwacht wordt met name clubs als FC Twente, ADO Den Haag. Verwachtingen zijn vooraf aan het seizoen hoog bik deze clubs
Vind ik leuk
Cookee +4386
woensdag 13 september 2017 om 16:48
Ja, precies. Om bij die clubs te presteren moet ook in je hoofd alles goed zitten. Vorig jaar verwachte Twente niks, nu wel en nu zijn de spelers minder... dan wordt 't zwaar.
En als je kijkt naar de bekerfinale, dan zat er bij Groningen ook nog een heel sterke bank. Lijkt mij nu ook iets minder.
Vind ik leuk
Toppert +1105
dinsdag 12 september 2017 om 13:55
De sfeer in het stadion is tijdens de wedstrijd anders meer dan goed. Er werd onophoudelijk positief gezongen op Noord, veel beter kan haast niet qua positieve support.

Van Weert heeft het vorig seizoen goed gedaan, maar raakte geblesseerd. Tegen VVV viel hij goed in. Hij komt wel degelijk uit de verf, alleen zal gewoon zijn plekje moeten terugveroveren.

Dat ze elkaar voorin nog niet vinden ligt aan de late transfer van Veldwijk en de zeer beperkte voorbereiding van Mahi. Die twee hebben nauwelijks samen gespeeld en Mahi was pas bij de start van het seizoen wedstrijdfit. Dus die voorhoede heeft tijd nodig, maar Faber kennende starten er zaterdag weer een paar anderen.
Vind ik leuk
raoul88 +486
dinsdag 12 september 2017 om 10:57
Ga weer lekker naar NEC toe!!!
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 13:22
Jij naar nec
Vind ik leuk
raoul88 +486
dinsdag 12 september 2017 om 14:51
whahahha, ik pak je straks bij je neck!!

Russstaagghh Dulce
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 september 2017 om 14:51]
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 15:46
Hahahaha NEK is een saaie kutclub.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 11:34
Welke supporters. Er zat geen kip in het stadion.
Vind ik leuk
Harrie82 +2439
dinsdag 12 september 2017 om 13:06
Faber, kom maar terug naar Eindhoven. Sinds jij weg bent is het alleen maar minder geworden bij PSV.
Vind ik leuk
Koeien +1550
dinsdag 12 september 2017 om 16:36
Nou, je mag 'm hebben! Strikje erom, 3 Becelzegels en de dikke groeten uit het noorden.
Vind ik leuk
Harrie82 +2439
dinsdag 12 september 2017 om 18:18
Laat hem maar komen.
Heeft het overal goed gedaan behalve in Groningen, Faber moet lekker in 't Zuiden blijven!
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 14:19
Ach joh. Altijd nog meer puntjes dan mijn club.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 17:37
De trainer wegsturen is ook geen optie ,want dan word het tekort nog groter.
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 19:06
Brengt niks toe meer op het veld ..
Geen speler weet wat i moet doen en vooral het middenveld van grunn is totaal van slag een bacuna die nog niet rijp is voor de selectie ..
Een van nief die het niet aan kan ...
En dan die dorst speelt al zolang die in grunn is bagger ..
Elke keer worden ze weer op gesteld door de heer faber vriendjes politiek? Zeg het maar!!!.
Faber weg!!!
Hij krijgt dit elftal niet meer aan het voetballen het geloof is eruit vooral bij de spelers !!!
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 20:41
Geen Brabander , past niet bij Groningen
Vind ik leuk
dinsdag 12 september 2017 om 22:08
Hij moet zorgen dat het een team word.
Er zijn nu een paar spelers die alleen voor hun eigen suces spelen .
Omdat graag weg willen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 12 september 2017 om 22:09]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Druk op Faber neemt toe: enorme financiële druk bij FC Groningen'