'Voetbal staat op instorten, er zal een luxe-belasting moeten komen op transfers'

'Voetbal staat op instorten, er zal een luxe-belasting moeten komen op transfers'

woensdag 13 september 2017 om 12:20

De Premier League besloot vorige week verrassend om de transfermarkt voortaan te sluiten voor de start van de competitie. Volgens Theo van Seggelen, preses van spelersvakbond FIFPro, lost dat de problemen in de op hol geslagen markt niet op.

Van Seggelen heeft contact gehad met de Engelse spelersvakbond. "Die is het ermee eens, om zo de integriteit van de competitie te waarborgen. Op zich is dat een mooi doel, maar persoonlijk vind ik het water naar de zee dragen", zegt hij tegen Voetbal International. "Het schuiven met transferwindows op nationaal niveau lost de problemen van de totaal doorgeslagen transfermarkt natuurlijk niet op."

FIFPro pleit voor een pakket aan maatregelen om de gekte te normaliseren. "Het voetbal is een huis dat op instorten staat, hier en daar met een paaltje stutten helpt niet meer", aldus Van Seggelen. "Er zal een transfer cap of een luxe-belasting moeten komen op dure transfers. Als we dan toch die waanzinnige bedragen accepteren, laat de kopende clubs dan bovenop de transfersom nog een extra bedrag betalen aan de FIFA, die dit geld vervolgens verdeelt onder de rest van de clubs."

Van Seggelen vreest juist voor meer chaos nu de Premier League afwijkt van andere competities. "Ik denk ook dat het er alleen maar nog onoverzichtelijker van wordt, als elk land zijn eigen transferdeadlines gaat bepalen. Zolang je geen centrale oplossing vindt, is deze oplossing zinloos."

Plaats een reactie

woensdag 13 september 2017 om 12:23
Wat er nu gebeurt : Engelse clubs hebben minder tijd om te onderhandelen, dus gaan ze nog hoger bieden zodat de deal snel rond is.
Vind ik leuk
chicken +5792
woensdag 13 september 2017 om 12:35
Er moet gewoon enkell gehandeld te worden in juli...overal...ook geen wintertransferz meer...in wellicht tijd voor salarisschalen per land.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 12:35]
Vind ik leuk
Djambo +1699
woensdag 13 september 2017 om 13:28
Haha de FIFA die het geld verdeeld onder de rest van de clubs. Haha ja want de FIFA is zo integer en betrouwbaar gebleken de laatste jaren, geweldig plan!
Vind ik leuk
Frenkie +2912
woensdag 13 september 2017 om 17:11
Denk het niet, veel clubs gaan pas op het einde nog snel een paar spelers halen.
Vind ik leuk
jaja_PSV +12625
woensdag 13 september 2017 om 12:23
....?
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:26
Daar was ik weer!!.... Maximaal 3 buitenlanders in het veld en minimaal 3 zelf opgeleide spelers. En ja, ik weet dat het wettelijk niet.... maar god, wat zou het fijn geweest zijn. Dan trekt ons niveau weer een beetje bij en zakken andere competities weer een beetje in qua niveau. Heerlijk toch..
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:30
In Oekraïne is al zoiets het geval (kan me artikel van Jeremain Lens nog herinneren toen hij over ging naar Dynamo Kiev). Goed voorbeeld voor Europa!

Ff bron opgezocht:
https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/355996/lens-voetballend-minder-dan-in-nederland
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 12:39]
Vind ik leuk
Stack5 +440
woensdag 13 september 2017 om 12:35
In Rusland is de regel geldig dat je minimaal 6 of 7 russen in je basis 11 moet hebben geloof ik. Resultaat is dat russische spelers die nog niet eens heel goed zijn, een belachelijk hoog salaris geboden moet worden om te voorkomen dat ze naar het buitenland vertrekken en men die norm niet haalt. Wordt deze regel wereldwijd ingevoerd zal het werken. Anders niet.
Vind ik leuk
Bossie020 +1295
woensdag 13 september 2017 om 13:19
Hoop niet dat dat in de Eredivisie ook ingevoerd wordt.
Dat we allemaal verplicht 6 of 7 Russen moeten opstellen.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:38
snap niet waarom het wettelijk niet kan, ze mogen er zoveel onder contract hebben maar ze mogen niet teglijk spelen

Van keepers hebben de meesste clubs er toch ook 3, en die mogen toch ook niet gelijk in het veld staan. (Als keeper dan) is toch een beetje het zelfde

volgens mij kan je het gewoon in de boeken zetten als een spelregel. dan moet dat kunnen. maar denk alleen dat de Uefa/fifa dat niet wil
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:27
Een luxe-belasting als in "geef ons er ook nog maar even een Bentley bij" zou best goed in de smaak vallen, lijkt mij.

Helpt de situatie natuurlijk totaal niet, maar dit voetbalwereldje valt al jaren niet meer serieus te nemen.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:33
Luxe belasting, zoiets als BTW verhoging van 16 naar 21% lost niets op!
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:33
Ook dit zal niet helpen, die gasten bulken van het geld, ze zwemmen erin. Dus extra belasten heeft geen enkele zin want dan doen ze dat toch gewoon.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:35
Tuurlijk een luxe belasting!! Des te meer redenen voor de FIFA om een oogje toe te knijpen als er volgend jaar een speler voor 300 miljoen gekocht wordt
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:36
luxe belasting is alleen te waarborgen als het direct naar het amateur voetbal zou gaan. en naar jeugdopleidingen. stel voor jij koopt een speler van 222 miljoen maar daarbij moet je nog eens 10% van het transferbedrag steken in jeugd en amateur voetbal om maar even als voorbeeld te noemen. dat er een bedrag na de fifa gaat zie ik niet zo zitten want die organisatie is al ongeloofwaardig. kan je het beter direct in verband brengen met de gehele sport. ipv dat je het naar een zakkenvullende organisatie brengt die het voor 50% zelf achteroverdrukt en dan de andere 50% aan clubs die bijvoorbeeld bijna omvallen geeft.

daarbij als je het naar jeugd en amateur voetbal brengt zouden kinderen bijvoorbeeld gratis op voetbal kunnen. wat uit eindelijk weer goed is voor de wereld gezondheid. even een klein zijstraatje.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 12:38]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:39
Helemaal gelijk. De UEFA en FIFA moeten eens wakker worden. Zij hebben ook dollartekens in hun ogen, maar dit wordt te gek. Kijk naar de CL wedstrijden van gisteren. Clubs die geen honderden miljoenen kunnen betalen hebben geen schijn van kans. Niet 1 verrassing.

Spannend hoor, als je al weet wie er gaat winnen. En nog met grote cijfers ook.

Het voetbal staat inderdaad volledig op instorten.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:46
Interessante gedachte die extra belasting als de opbrengsten daarvan inderdaad worden verdeeld onder minder kapitaalkrachtige clubs of competities ...
Vind ik leuk
Toppert +977
woensdag 13 september 2017 om 15:20
Denk eens verder. Stel nou dat die extra belasting 1 miljard per jaar oplevert en dat moet verdeeld worden tussen ALLE clubs... met die 100euro schiet niemand toch wat op.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 15:30
Dat klopt maar het principe is interessant omdat het mogelijk een manier is om de vermogensverschillen tussen de competities te verkleinen. Bovendien denk ik dat de grote investeerders zich dan achter hun oren krabben. Sommigen daarvan betalen wat minder graag belasting. Ik denk wel dat dit als enige maatregel niet voldoende is.
Vind ik leuk
Toppert +977
woensdag 13 september 2017 om 15:36
Voor diegene die nu de bedragen betalen is geld niet belangrijk. 500 miljoen, 1 miljard, het maakt niet uit. Neymar moet komen, gewoon omdat het kan. Dus extra belastingen liggen ze niet wakker van en die belastingen weer verdelen schiet aan de onderkant niet op.
Onderaan heb ik de oplossing getypt, maar ik bedenk er nog eentje... overgaan op een olieloos tijdperk. Is het geld ook zo op :)
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 15:37
Voor die laatste zin krijg je de VP-creativiteitsprijs van de bovenste plank! ;-)
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:47
als FIFA en UEFA niet op een lijn komen word het niks, want er zijn daar leden die het spel meespelen en zich goed hun zakken vullen
Vind ik leuk
JCJWZ +8103
woensdag 13 september 2017 om 12:57
Ga die luxe belasting nou niet aan de FIFA geven maar geef het aan mij ofzo
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:34
Verdeel jij het over de relatief nornale VP leden dan?
Vind ik leuk
Alain2708 +1893
woensdag 13 september 2017 om 13:05
Gewoon bij elke transfer boven de 40 miljoen een +50% regeling toepassen, die +50% gaat dan in een grote pot en wordt na elk seizoen verdeeld over de voetbalbonden van de ''kleinere'' landen.
Denk dat het dan snel voorbij is met die absurde transfersommen..
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:42
Hoort qatar ook bij de kleinere voetballanden?
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:30
Denk eerder dat Qatar mee moet sponsoren aan die pot
Vind ik leuk
Alain2708 +1893
woensdag 13 september 2017 om 14:39
Geldt alleen voor transfers binnen Europa..
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 15:27
De voorzitter van de voetbalbond van een albanie zal zich wel rijk rekenen op deze manier, de voetbalbonden hebben al een negatief beeld over corruptie. De enige oplossing die ik zie is het bosman-arrest terugdraaien maar dat mag niet van de wet, zeker nu de salarissen bij de topclubs zo extreem uit de hand gelopen zijn
Vind ik leuk
Alain2708 +1893
woensdag 13 september 2017 om 15:34
Rijk rekenen zal toch wel meevallen? Ik denk dat zoiets wel de absurde transferbedragen een halt toe kan roepen, en dat is eigenlijk de insteek..
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:10
Typisch bobo-plan. Stap één zou moeten zijn om het TMS, het FFP en ook het FRS (in het geval van de KNVB) onder te brengen bij een separate entiteit die écht onafhankelijk is. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:29
De uitbreiding van Schiphol lost ook de aardbevingenptoblematiek in Groningen niet op. Wat is precies het punt dat deze man wil maken
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:33
Ja vooral geld naar de FIFA sluizen. Hahaha.
Vind ik leuk
Vidar +532
woensdag 13 september 2017 om 13:36
"Als we dan toch die waanzinnige bedragen accepteren, laat de kopende clubs dan bovenop de transfersom nog een extra bedrag betalen aan de FIFA, die dit geld vervolgens verdeelt onder de rest van de clubs."

Ahaha wat een grappenmaker. Ga eerst maar zorgen dat er meer transparantie komt binnen de FIFA & UEFA. Dit plan is gewoon willen mee verdienen aan de transfermarkt. Als FIFA & UEFA nu al niet eerlijk met geld om kunnen gaan, waarom zouden ze dat wel doen wanneer clubs extra betalen.
Vind ik leuk
Lemon +1242
woensdag 13 september 2017 om 13:37
Breaking: Het voetbal is al ingestort.

Populisten smullen van transfers als die van Neymar en Mbappé. Het is gewoon te ziek voor woorden. Mensen waarderen de sensatie tegenwoordig meer dan het voetbal zelf. Het voetbal zelf zou sensationeel zijn op het moment dat het niveau gemiddeld evenredig is. Wat is er nog aan de Champions League als je weet dat je van te voren 3 van de 4 halve finalisten kunt aanwijzen? Moeten we het dan hebben van die ene jaarlijkse uitschieter als Monaco afgelopen seizoen?

Qua spanning is de Europa League het equivalent van de Champions League van 10 jaar terug. Veel geld en een gedegen beleid kan ik nog enigszins waarderen, kijk naar Bayern en een Monaco. Maar voor de rest is er toch vrij weinig meer aan?

Ik kijk steeds selectiever voetbal, onze kneuterige competitie mag dan misschien weinig voorstellen, qua charme heeft het meer dan de PL en Lalige samen.
Vind ik leuk
dhrwobo +7275
woensdag 13 september 2017 om 13:44
Het terugschroeven van de transferdeadline is ook niet bedoeld om de transfergekte een halt toe te roepen, maar om teams gewoon vanaf het begin van de competitie met een bekende selectie te kunnen starten, zonder dat spelers tijdens de competitie nog van team switchen
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:59
De FIFA die geld gaat verdelen onder de armere clubs, dat is hetzelfde als Kim Jung Un geld geven om de Noord-koreanen te voeden..
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:59
Elk bedrag boven de 25 miljoen met 50% belasten is wel een goed plan
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:04
Dit is dan ook appels met peren vergelijken....
De hoge transfersommen tegenover compentitievervalsing
Vind ik leuk
Toppert +977
woensdag 13 september 2017 om 15:26
Er is maar 1 oplossing:
1a. Het hele systeem afschaffen. Vrij verkeer van mensen.
1b. Max aantal contract spelers per club (stuk of 25)
1c. Max aantal buitenlanders in de basis (5 of 6).
1d. Max salaris incl bonussen en andere auto achtige dingen per speler. Ik stel voor een max van 5ton (er moet tenslotte verschil blijven tussen Ajax en Groningen)

[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 15:27]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 15:41
Sympathiek maar pas mogelijk na een grote meteorieten-inslag. Alleen al de commerciële belangen van TV-stations, FIFA en UEFA en ook de individuele clubs doen mij vermoeden dat dit niet haalbaar is, tenminste niet op korte of middellange termijn.
Vind ik leuk
scRzorz +407
woensdag 13 september 2017 om 15:49
tax naar de FIFA en hun laten verdelen onder andere clubs......right! stelletje maffiabazen daarzo
Vind ik leuk
Farmer +4401
woensdag 13 september 2017 om 16:37
Zou kunnen werken, maar dan een schijvensysteem: Des te hoger het bedrag, des te meer er over betaald moet worden.. bv 30% tot de eerste 30 mil, 45% tot de volgende 40 mil, en 60% over alle transfers bóven de 70 miljoen. Op 110 zet men nog een extra hoge schijf van 80%, wil men weer een Neymar bedrag betalen,, naja..
Je kan dan een transfer 'cap' invoeren door alles 100% te taxen boven de 150 miljoen bv... (zet je gelijk Real in hun hemd met hun 1 miljard-clausule: TY Madrid, thats 850+ million to the FIFA).

Oh ja, en tekengeld+recette voor zaakwaarnemers: Na de tax, die krijgen een netto-percentage, geen bruto-percentage...

Kijken of ze ooit nog eens weer die 222 miljoen van Neymar halen.

En dat de FIFA/UEFA deze belastingen in een enigzins gelijkwaardige verdeelsleutel uitkeert aan profclubs/competities.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 16:39]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Voetbal staat op instorten, er zal een luxe-belasting moeten komen op transfers'