Demotivatie dreigt voor Ziyech en Van Ginkel: 'Uitschakeling dreunde maanden na'

Demotivatie dreigt voor Ziyech en Van Ginkel: 'Uitschakeling dreunde maanden na'

donderdag 14 september 2017 om 07:44

Voor de beoogde leiders van PSV en Ajax dreigt stilstand nu beide clubs voortijdig zijn uitgeschakeld in Europa. Volgens ervaringsdeskundige Ruben Schaken ligt demotivatie op de loer voor Marco van Ginkel en Hakim Ziyech.

"Niet bewust, maar je lichaam wil prikkels. Ziyech heeft dat vorig jaar in de Europa League natuurlijk prachtig ervaren. Je zag hem groeien, ook qua inhoud en overgave. Dát is ontwikkeling", zegt Schaken in het Algemeen Dagblad. Hij verkaste zelf in 2010 naar Feyenoord om Europees te kunnen spelen, maar na een pijnlijke uitschakeling tegen AA Gent was het klaar. "De uitschakeling dreunde drie maanden na in mijn hoofd. En dat zal voor Ziyech en Van Ginkel ook gelden."

Schaken stelt dat de uitdaging, los van de titelstrijd, op persoonlijk vlak ligt. Van Ginkel is aanvoerder van PSV, terwijl Ziyech het elftal moet dragen. "Prachtige persoonlijke uitdagingen. Al wegen die in beide gevallen niet op tegen het gemis van Europees voetbal. Er kan een moment komen dat de frustratie het gaat winnen. Maar juist in zo'n seizoen kun je laten zien dat je mentaal uit het juiste hout bent gesneden. Vlammen! Dat zien de grote clubs in Europa dan ook."

Tim de Cler sluit zich aan bij de voormalige rechtsbuiten dat het gemis van Europees voetbal zwaar weegt. "Zonder is het eentonig. Mentaal is dat niet best. Juist daar zit nu dan ook de uitdaging. En het doel voor PSV en Ajax is heel duidelijk. Zeker zonder Europees voetbal is de titel een must."

Plaats een reactie

Roekoe +3663
donderdag 14 september 2017 om 07:51
Ruben is een verstandige gozer, die zie ik nog wel is analist terug komen. Ik vind zelf dat hij er altijd wel redelijk kijk op heeft en kan zichzelf ook goed verwoorden.
Vind ik leuk
R2 +1771
donderdag 14 september 2017 om 10:21
Iedereen komt als analist voorbij. Van Sander Lantinga tot Jürgen Raymann tot Ronald Waterreus en Heitinga. Wie verzint zoiets nou? Ronald Waterreus als analist?!
Vind ik leuk
Woudo +2865
donderdag 14 september 2017 om 10:31
En hij was met z'n raphit "de bom" ook een groot voorbeeld voor buitenspelers als promes en Memphis!
Vind ik leuk
Cookee +2870
donderdag 14 september 2017 om 16:50
Vind ik ook Ruben is een verstandige vent, maar bij Studio Voetbal zit ex-Cambuurman Daniel de Ridder al... met Ruben erbij is dat 2.
En dan bij Voetbal Inside ex-Cambuur Derksen en Wilfred Genee.
Das 4.

Het enige wat nog op het hoogste niveau ontbreekt is Cambuur zelf.
Vind ik leuk
Paul1982 +6342
donderdag 14 september 2017 om 07:54
Je had ook elke willekeurige speler van de clubs uit het rechter rijtje kunnen vragen. Die weten ook wat het is om wel eens een seizoen niet Europees te spelen.
Vind ik leuk
Ruud40 +6315
donderdag 14 september 2017 om 09:50
Is toch anders.
Ajax is er voor het eerst in meer dan 50 jaar niet bij.
Die clubs is het rechterrijtje zijn er bij wijze van spreke 1 keer bij geweest in 50 jaar.

Dan heb je toch echt gigantisch gefaald.
Dus wordt inderdaad wat, twee clubs die het seizoen alleen nog kunnen redden door kampioen te worden.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 september 2017 om 09:51]
Vind ik leuk
Paul1982 +6342
donderdag 14 september 2017 om 10:08
Daar gaat het niet om, het gaat dat Ruben Schaken en Tim de Cler als soort van 'ervaringsdeskundige' worden gevraagd.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 22:26
Als je zelf hetzelfde hebt meegemaakt ben je ervaringsdeskundige. Je hebt er immers ervaring mee. Snap je dat?
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 07:55
Zeer triest dat deze 2 clubs ontbreken vanavond. Zegt veel over het nederlands voetbal en over onze topclubs.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 10:53
Ajax heeft sinds 1966 elk jaar in Europa gespeeld (1 uitzondering, 1990/1991 werdt Ajax wegens een incident uitgesloten), daar hoor je niemand over, maar zodra ze 1 jaar niet meedoen dan is het gelijk weer "triest" en veelzeggend over het Nederlandse voetbal?

De afgang gisteravond van Feyenoord, dat is pas veelzeggend.
Man City heeft zich 90 min lang ingehouden, 6x aangezet en daaruit 4x gescoord.
Ik had niet verwacht dat Feyenoord ging winnen, maar wat ik gister zag vond ik gewoon vernederend, had veel meer strijd verwacht van de Rotterdammers. Er werdt amper druk gezet, City kon gewoon op hun gemak de bal rond laten gaan achterin.
Uit frustratie delen ze net voor rust nog 2 smerige tackles uit, waarbij die van Kramer ook gerust met Rood bestraft had mogen worden.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 10:59
Waarom Feyenoord erbij halen. Ik heb het over PSV en Ajax. Je hebt gelijk over dat het voor Ajax de 1e keer is in jaren en daar kan je best trots op zijn. Maar ik vrees dat dit vaker gaat gebeuren met de Nederlandse clubs, zeker hoe we nu afglijden op de ranglijsten.
Vind ik leuk
3ismo +2680
donderdag 14 september 2017 om 11:12
niet met ajax! die spelen Europees altijd met meer lef. ajax maak vaak alleen de kansen niet af. deze city is opgerold met nog mager elftal dan wat er nu staat onder frank! ajax laat het vaak liggen tegen de kleintje maar dat is meer gemakzucht dan wijsheid! nu wil ik ook die praatjes van die feyenoords willen horen? en als el ahmadi ouder word en het niet meer kan belopen dan is er niks meer over van dit feyenoord!
Vind ik leuk
cj_fey +2457
donderdag 14 september 2017 om 12:26
En het city van nu is hetzelfde als tegen ajax.... dream on.
Neemt niet weg dat Feyenoord dramatisch speelde, maar de vergelijking gaat behoorlijk mank!
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 11:16
Omdat ik weet dat jij een Feyenoord fan bent ;-p

Maar dit is de laatste jaren sowieso al vaker gebeurd, Feyenoord heeft een reeks gehad van 5 jaar geen Europees voetbal.
Daarnaast is dit ook voor t eerst in 15 jaar dat ze weer eens CL spelen, dat is voor een club als Feyenoord natuurlijk te weinig.
Ajax heeft, naast die EL finale van vorig jaar, de laatste jaren ook maar weinig kunnen presteren in Europa.
4x achter elkaar CL gespeeld en 4x niet door de groepsfase heen gekomen. Vervolgens in de EL gestrand, waar ze meestal door een op papier zwakkere ploeg werden uitgeschakeld.
En voor PSV is het ook alweer een tijdje geleden dat ze echt heel ver zijn gekomen in de CL of EL.
Misschien is het sportief gezien beter als Nederlandse clubs gewoon niet meer in de CL terecht komen, maar lekker in de EL.
Proberen om met Ajax, Feyenoord en PSV wat verder te komen in de EL, want dat blijkt al lastig genoeg te zijn.
Misschien dat we dan met een Nederlandse ploeg weer een Europese prijs kunnen pakken.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 11:26
Knap dat je het weet dat ik voor Feyenoord bent!!!!!!!
Maar waar ik me zorgen over maakt is dat we zo hard afglijden op de ranglijst dat we straks allemaal voorrondes moeten gaan spelen om nog in de poule fase te komen. Voor jouw info, ik zit straks bij Vitesse om hun te steunen in een zware wedstrijd.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 12:36
Was sarcastisch, aangezien we hier van de week al over hadden gediscussieerd ;-)

De kampioen van dit seizoen moet volgens mij sowieso al voorrondes spelen dus dat zegt ook wel genoeg.
De plaatsing wordt bepaald door het aantal punten dat de clubs uit Nederland hebben gehaald in de Europese wedstrijden van de 5 jaar daarvoor. Aangezien we dit jaar maar met 2 ploegen Europees spelen is dat aantal punten minimaal, en dan hdbbdn ze allebei ook nog eens een zware loting waardoor overwinteren erg lastig gaat worden.

We moeten realistisch zijn en inzien dat we gewoon een zeer matige competitie hebben met 3 topclubs die alleen een grote naam hebben, maar dat komt meer door de geschiedenis dan door de huidige prestaties.
We zitten hier een beetje op hetzelfde niveau als België en Griekenland ofzo.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 22:28
Met Ajax was het precies hetzelfde gegaan.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 07:57
Ach, ik denk dat het wat Ziyech betreft wel mee valt. Dat ligt niet in zijn karakter en daarbij wil hij mogelijk een goede transfer doen. Verder kon hij ook wel eens meer concurrentie hebben. Daarbij zal hij deze winter Afrika Cup spelen, iets waarvoor hij toch ook zijn niveau moet kunnen houden.
Van Ginkel is een ander verhaal, die is op weg naar beneden, want die gaat het echt niet redden bij Chelsea. Daarbij denk ik dat PSV al met hem overeen gekomen is dat ze hem volgende zomer overnemen.
Vind ik leuk
JAG89 +417
donderdag 14 september 2017 om 08:06
Sinds wanneer heb je elk jaar de afrika cup?
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 09:52
De Afrika cup vindt voortaan in de zomer plaats zoals de EKs en WKs.

Dus de clubs hoeven de spelers niet meer af te staan in januari...

Daarnaast vindt deze plaats in de oneven jaren. Dus 2018 WK, 2019 AC, 2020 EK, 2021 AC, 2022 WK enz enz enz
Vind ik leuk
JAG89 +417
donderdag 14 september 2017 om 09:56
Was sarcastisch bedoeld ;) bedankt voor de info tho! Wist niet dat ze voortaan in de zomer gehouden zouden worden.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 10:00
Ja eigenlijk was de reactie meer bedoeld om degene boven jou die het had over dat Ziyech deze winter een AC voor de boeg had.. Maar idd deze verandering is voor Afrikaanse spelers wel gunstig. Er is nu geen reden om een speler niet te nemen vanwege het nadeel dat je die om de 2 jaar een paar weken kwijt bent voor de AC
Vind ik leuk
Jozef +17734
donderdag 14 september 2017 om 08:06
Doen ze jaarlijks een Afrikacup dan?
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 09:53
Zie reactie hierboven. Afrika cup om de 2 jaar in de oneven jaren en voortaan in de zomer
Vind ik leuk
ajax1973 +1207
donderdag 14 september 2017 om 08:11
hij is een van de spelers die maar zelden presteren en zelfs in de comp zelden wedstijden als zaterdag speelde en ook nog slordig was als er een speler niet gemist gaat worden en nooit de kar zal trekken is het ziyech wel net als van ginkel spelen ze aan hun top ziyech er boven zelfs wat club betreft
Vind ik leuk
Kuip +2477
donderdag 14 september 2017 om 08:22
Helemaal eens Ajax1973. Ziyech wordt zwaar overschat en heeft bovendien een vervelende uitstraling. Mag wat mij betreft snel naar het buitenland. Ik zie liever Sinkgraven op die plek.
Vind ik leuk
3ismo +2680
donderdag 14 september 2017 om 08:38
ziyech is de beste 10 in de eredivisie sind hereveen tijd. zijn statistieken liegen er niet om
en is ook bij Ajax betrokken bij alle aanvallen..het is een messi type aanvallend geniaal maar geen werk paard.. en wat vele beweren is gebaseerd om onzin geen feiten en haat. ziyech snoeit jullie monden nu al jaren. zelfs snijder en erikesen deden het slechter dan ziyech in de eredivisie als je gaat kijken over de jaren die ze in de eredivisie speelden..onbegrijpelijk dat wereld zo erg vol zit of met haters of achterlijke mensen..
Vind ik leuk
ajax1973 +1207
donderdag 14 september 2017 om 09:02
laat hem maar eens vaker als 1 op 7 wedstrijden goed spelen 3 mooie ballen of een steekbal is te min geen wonder dat het voetbal in nl naar de klote gaat als fans te vreden zijn met 20 keer bal veries en 3 goede ackties
Vind ik leuk
3ismo +2680
donderdag 14 september 2017 om 09:10
leuk voor jou maar vind maar beter. onder frank speelde die blondje alleen balletje breed. en baton voetbal. en ziyech maakt de hele voorhoede beter.. maar jullie willen alleen zien wat fout gaat. voetbal is een sport van fouten anders is het basketbal. 120-112 krijg je zulke scores. dan is elke voetballer slecht ook messi en c..maar dat zien hier de gasten alleen bij Marokkanen. en elke keer als een bericht over een mocro geschreven word zijn jullie de eerste hun gal komen spuwgen. en dit is al heel lang zo op vp. het heeft niks met voetbal meer te maken! ga lkkr leven zoeken ofzo..
Vind ik leuk
DubRtd +11834
donderdag 14 september 2017 om 09:29
Er is wel ieder jaar een Afrika cup maar spelers hoeven niet voor iedere editie afgestaan te worden.
Je kan het zien als en versie met alle spelers die in het buitenland spelen (zoals dit jaar) en komende editie is dan de versie met spelers die in eigen land spelen.
[Reactie gewijzigd op donderdag 14 september 2017 om 09:31]
Vind ik leuk
JCJWZ +8064
donderdag 14 september 2017 om 09:47
vanGinkel heeft al aangetoond het niet te redden bij Chelsea, staat al jaren stil getuige het feit dat hij al jaren achtereen aan Psv wordt verhuurd. Hij is blijkbaar niet in staat een stap omhoog te maken en heeft toch een tussenstap of 2/3 nodig voor hij überhaupt een kans maakt bij Chelsea.
Vind ik leuk
2cents +31237
donderdag 14 september 2017 om 07:59
Is Ziyech al kampioen geweest? Daar is je prikkel!
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 08:08
Het AD die bericht over een Feyenoorder die Ajax en PSV wil demotiveren en tevens de druk op wil leggen om kampioen moeten worden. Is dit niet een gevalletje van koude oorlogje voeren?
Ik denk dat beide spelers prof genoeg zijn om te zich dit seizoen te laten gelden.
Vind ik leuk
ajax1973 +1207
donderdag 14 september 2017 om 08:12
zijn beide geen toppers waar je op bouwen kan ook niet met motivatie
ik baal nog steeds dat ziyech kwam en nog niet weg is te duur en te matig
Vind ik leuk
3ismo +2680
donderdag 14 september 2017 om 08:44
niet ziyech is matig. maar al die blondje boys zijn matig! ajax scoor er op los maar krijgt meer tegen! veltman viergever shone sibkgraven dijks die het langst bij ajax zitten en ajax bij de hand moeten nemen.. nee ho maar het zijn altijd de marokannen. die grijze muizen komen gewoon agressie te kort. ziyech zorgt altijd voor goals. en die bondjes geven reet achterin. of kijk jij een ander ajax dan ik?
Vind ik leuk
Jozef +17734
donderdag 14 september 2017 om 13:05
Slecht geslapen?

Wat een onzin kun jij uitkramen zeg.
Vind ik leuk
3ismo +2680
donderdag 14 september 2017 om 17:20
ga leven zoeken! als je reageerd reageer inhoudelijk of kom met feiten. jou hele bericht is voor net kijken niks kopen!
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 08:28
Was er ergens een college spelanalyse voor oud-voetballers? Of cursus open deuren intrappen voor gevorderden? Ruben en Tim kunnen zo een carriere adviesbureau beginnen, eventueel zelfs naast een kledinglijn.
Vind ik leuk
Korm +18989
donderdag 14 september 2017 om 09:12
Ik denk dat deze spelers gebrand zijn kampioen te worden!
Vind ik leuk
Leedz +2351
donderdag 14 september 2017 om 09:26
Ervaringsdeskundige Ruben Schaken?

De man is net gestopt met voetbal en nu al deskundig
Vind ik leuk
Nistel +822
donderdag 14 september 2017 om 09:30
Heeft jaaaaren in de top gespeeld en weet dus precies hoe de hazen lopen, lol.
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 09:35
Hahaha Ziyech groeit juist de laatste wedstrijden tot de ouwe bekende topper... dus next
Vind ik leuk
JCJWZ +8064
donderdag 14 september 2017 om 09:45
Schaken, de Cler, yeah right ervaringsdeskundige...
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 09:46
Zo Eredivisie deskundige nog wel toe maar hoor!
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 12:37
wat een onzin, ze zijn beide nog niet eens landskampioen geweest!
Vind ik leuk
donderdag 14 september 2017 om 13:11
Ruben wie?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Demotivatie dreigt voor Ziyech en Van Ginkel: 'Uitschakeling dreunde maanden na'