Gerbrands kritisch op 'solidariteit': 'Weet niet of VVV daar op zit te wachten'

Gerbrands kritisch op 'solidariteit': 'Weet niet of VVV daar op zit te wachten'

vrijdag 22 september 2017 om 08:02

Toon Gerbrands lijkt niet meteen voorstander van een andere verdeling van het tv-geld. De algemeen directeur van PSV wijst op het feit dat alle clubs sinds FOX Sports twee keer zo veel geld krijgen, maar de schuldpositie amper is verbeterd.

Voorzitter Hai Berden van VVV-Venlo wil het geld eerlijker verdelen om een sterkere competitie te creëren. De topclubs Ajax, PSV en Feyenoord zien ondertussen het sportieve en financiële gat met de rest van Europa groeien. Bovendien trekken zij meer televisiekijkers dan alle anderen. "De vraag is steeds: kies je puur voor marktwerking of vooral vanuit een solidariteitsgedachte?'', zegt Gerbrands in het Algemeen Dagblad. "In Nederland doen we het allebei."

"Sinds de deal met FOX Sports is een vrij afgewogen verdeelsleutel gemaakt, op basis van prestaties in de laatste tien jaar, én met een solidariteitsprincipe", vervolgt de PSV-directeur. "Elke club, ook aan de onderkant, krijgt sinds die deal (uit 2012, red.) zo'n twee keer zoveel televisiegeld als voorheen", aldus Gerbrands. "Maar het ironische is, sinds alle clubs dankzij FOX Sports twee keer zoveel televisiegeld krijgen, is de schuldpositie van de clubs amper verbeterd. Dat is onderzocht."

Gerbrands vraagt zich daarnaast af of de Eredivisie sinds 2012 sterker is geworden én hoe ver die solidariteit reikt. "Want wat doen we dan met de Jupiler League? Die clubs willen dan ook een groter deel van het geld. Logisch, wellicht. En dat gaat weer ten koste van de onderkant van de Eredivisie. Ik weet niet of VVV of Excelsior daarop zit te wachten. Terwijl het in de kern dezelfde discussie is."

Lees meer over:EredivisiePSVVVV-Venlo

Plaats een reactie

vrijdag 22 september 2017 om 08:07
Geef Appie gewoon wat geld.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:32
Waar slaat het op? Het is gewoon echt heel triest om een jongen die nooit meer de oude gaat worden overal bij te betrekken in wat voor context dan ook..

Blijft je de hele dag zo doorgaan met overal een reactie over Appie te plaatsen of wat? wat heeft het voor zin? en waarom? schei toch uit man.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:03
Alsof de Appie niet al genoeg geld heeft, met hun duurdere prijzen dan andere supermarkten.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:22
Vraag en aanbod my friend.
Vind ik leuk
Bizzy +8641
vrijdag 22 september 2017 om 11:00
Waarom je een account geopend hebt is mij een raadsel. Je reactie is beneden peil.
Vind ik leuk
Spartan +2787
vrijdag 22 september 2017 om 08:13
Natuurlijk wil PSV alles voor zichzelf houden.

Vind ik leuk
Morris +14789
vrijdag 22 september 2017 om 08:16
niet zo moeilijk doen. gewoon kunstgras verbieden en laten deze clubs het maar uitzoeken hoe ze dit regelen.
van mij mogen er meer clubs failliet gaan. een Roda met bijna alleen maar buitenlander kunnen we missen als kiespijn.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:26
Als het je eigen club was geweest had je natuurlijk een andere mening gehad. Al ben ik het ermee eens dat nivellering niet goed is in de nationale competitie.
Vind ik leuk
HanV +2231
vrijdag 22 september 2017 om 08:42
Ach, als we toch niet meer internationaal meedoen dan is een nog spannender competitie wel leuker. Misschien moeten ze een tegenvoorstel doen om de verdeling nog wat schever te maken zodat ze opeens weer eventueel kunnen aanhaken of nog wat supertalenten op de bank kunnen zetten of in de JL kunnen laten spelen. Dan kunnen de clubs gaan stemmen en worden alle voorstellen democratisch afgeschoten en behoudt iedereen wat ze al hebben.
Vind ik leuk
Morris +14789
vrijdag 22 september 2017 om 13:55
Blijkbaar ben jij niet op de hoogte dat mijn club failliet is gegaan. Ondanks dat dit niet leuk was, was het bestaansrecht wel op.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:29
Niet zo moeilijk doen en gewoon het geld verdelen, dit betreft een competitie met 18 clubs!

Buiten het kunstgras om moet dit worden geregeld! Wordt de ED alleen maar beter van!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 08:30]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:38
Zoals Gerbrands al aangeeft is er al sprake van een verdeling die niet geheel op marktwerking is gebaseerd, maar ook op solidariteit. Meer solidariteit klinkt heel leuk en progressief, maar creëert alleen maar problemen. Clubs worden er namelijk, net als sommige mensen van uitkeringen, erg lui van en gaan steeds minder hun eigen problemen oplossen door goed beleid. Een solidaire, nivellerende verdeling van het tv geld is funest voor het Nederlandse voetbal wat het al erg moeilijk heeft.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 09:47
Je hebt gelijk. Waarom zou het eerlijk zijn om het tv-geld gelijk te verdelen? Wat zou het toevoegen aan de competitie? Dat deze clubs nog meer identiteitsloze buitenlanders halen? Dat wij straks zitten met 3 gevallen topclubs en een hoop middelmaat? Ik begin toch steeds meer te zien in een kleinere competitie met een club of 12. Als dat de enige weg blijkt...
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 12:33
Kleinere clubs halen buitenlandse spelers omdat alles wat een beetje talent heeft of opgekocht wordt door buitenlandse topclubs of in de Juup speelt bij Jong Whattefuck
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 09:25
geen kunstgras inderdaad maar een schotland 2.0 zit ik ook niet op te wachten
Vind ik leuk
Morris +14789
vrijdag 22 september 2017 om 13:55
Da's wat overdreven denk
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 15:48
Nou in de huidige eredivisie vallen er aardig wat af dus veel hou je niet over
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:39
ik denk dat bij dat jodenclubje van je meer buitenlanders zitten dan bij Roda.......dus niet zo dom lullen
Vind ik leuk
Bizzy +8641
vrijdag 22 september 2017 om 11:01
Aantal eredivisie clubs verkleinen. Scheelt ook weer poen.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:35
Zo lang de Roda's van deze wereld geld hebben om een buslading derderangs buitenlanders te halen is het argument van geen geld totaal ongeloofwaardig.

Ik vraag me sowieso af of en waarom het onderhouden van een stukje gras zoveel geld moet kosten. Lijkt me geen hogere wiskunde. Jan met de pet kan ook zijn gazonnetje goed onderhouden. Zeker in landbouwland Nederland moeten er technieken voorhanden zijn om dit goed, goedkoop en efficient te kunnen regelen. Misschien dat de clubs onderling ideeen moeten uitwisselen, heeft elke club baaf bij
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 13:24
Onderhoud van dat gras is voor de meesten niet eens het punt.
De plastic brigade heeft zo'n beetje massaal de trainingsaccommodaties van de hand gedaan en zijn ook op hun hoofdveld gaan trainen.
Hun eigen beslissing geweest waar ze ongetwijfeld geld door hebben bespaard.
Alleen dat geld zijn ze ook niet gaan uitdelen onder de ploegen die nog wel echt voetbal bleven spelen met alle onkosten die daaraan vastzitten.

Kortom, geld besparen en zelf houden.
Nu kunstgras hopelijk verbannen wordt mogen de andere club opdraaien voor de kosten die de plasticbrigade moet maken om weer echt voetbalclubs te worden?
Neuh.... opzouten maar.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 21:38
Maar je hebt het verkeerd, de KNVB gaat het kunstgras niet verbieden (en zijn zonder wetenschappelijke onderzoeken ook niet van plan dit te gaan doen). De clubs met kunstgras gaan dus vrijwillig afstand doen van hun kunstgras, maar willen daarvoor wel compensatie ontvangen in de vorm van geld om weer te steken in het aanleggen en onderhouden van inderdaad meerdere grasvelden die dan weer nodig zijn. Dat ze daarbij ook nog eens een methode kiezen waarvan ze niet alleen zelf profiteren, maar die ook voordelen heeft voor andere minder bedeelde clubs in de Eredivisie, lijkt me dan alleen maar te prijzen
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 21:41
Ze hoeven niks te verbieden bij de knvb.
Je stelt gewoon gras verplicht in de eredivisie en hoe die clubs dat dan oplossen... hun probleem.
Niemand die ze verplicht heeft op plastic te gaan spelen. Deden ze allemaal vrijwillig.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 21:48
Klopt, en nu doen ze er vrijwillig afstand van. Want verplichten te spelen op echt gras, is hetzelfde als kunstgras in de Eredivisie te verbieden. En dat is exact waarvan de KNVB al heeft gezegd het niet te gaan doen tenzij er een sterke wetenschappelijke onderbouwing voor of complete consensus onder de clubs over is.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 22:20
Als ze er vrijwillig afstand van deden hadden ze niet om compensatie gekomen, niet die extra eisen van bal,gras en dak op tafel gelegd.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 22:23
Mijn definitie van vrijwillig is nog altijd niet onder dwang. Daar lijkt het hier naar mij idee nogal op aangezien ze niet door regels worden gedwongen en er zelfs onderhandeld wordt over de voorwaarden waaronder ze afstand doen van het kunstgras en terugkeren op echt gras.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
vrijdag 22 september 2017 om 22:40
Nou... in mijn boek is vrijwillig iets doen, het doen zonder er iets voor terug te hoeven.

Als je vrijwilligerswerk gaat doen ga je ten slotte ook niet om een auto van de zaak vragen omdat je anders maar niet komt.


[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 september 2017 om 22:42]
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 23:49
Vrijwilligerswerk is ook iets anders dan vrijwillig afstand doen van iets. Vrijwillig afstand doen van iets betekent dat het niet gedwongen is, niet dat je het gratis weg doet. Als jij vrijwillig afstand doet van je huis, doe je dat toch ook niet voor niets.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
zaterdag 23 september 2017 om 09:22
Heb je een punt.
Ligt er dan wel aan waarom je afstand doet.
Ken iemand die ooit "vrijwillig" afstand deed van een huis en daar goed wijzer van werd. Alternatief was een jarenlange procedure die hij ook nooit had gewonnen maar het liefst had ie er waarschijnlijk nu nog gewoond.


En in dit geval hebben die clubs al jaren lang geprofiteerd van dat plastic. Zeker financieel en waarschijnlijk ook qua prestaties
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 08:38
Die clubjes moeten niet zo moeilijk doen, zonder een club als AJAX zouden ze niet eens bestaan! Inderdaad: wie zit er te wachten op Roda; afbraakvoetbal, import- elftal en lelijke shirts!
Vind ik leuk
Senn +3527
vrijdag 22 september 2017 om 08:49
Zonder ajax was de wereld al vergaan!!!
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:00
Niet overdrijven he.
Er zijn echt wel meer clubs in NL die veel betekend hebben voor het NL voetbal.
Beetje objectiviteit kan geen kwaad hoor.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 09:19
Gerbrands heeft in deze helemaal gelijk.
Vind ik leuk
Pukstra +646
vrijdag 22 september 2017 om 09:43
Klopt. En ik vindt eigelijk dat er ook een betere verdeel sleutel moet zijn voor clubs die hun financien op orde hebben. En daar bedoel ik mee die zelf laten zien op eigen benen te kunnen staan. Geen gekke dingen doen met geld wat ze niet hebben en zonder suiker oompjes.
Vind ik leuk
vrijdag 22 september 2017 om 10:10
Logische verklaring.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Gerbrands kritisch op 'solidariteit': 'Weet niet of VVV daar op zit te wachten'