'Frustrerend' voor De Ligt: 'Leest en hoort soms dat linie zwakste van Ajax is'

'Frustrerend' voor De Ligt: 'Leest en hoort soms dat linie zwakste van Ajax is'

zaterdag 23 september 2017 om 08:14

Matthijs de Ligt vindt het niet terecht dat de defensie van Ajax als de zwakste linie wordt omschreven. "Dat is wel frustrerend," zegt de verdediger in gesprek met Het Parool.

"Je leest en hoort soms dat de verdedigingslinie van Ajax de zwakste zou zijn. Maar met Feyenoord hebben we de minste goals tegen in de Eredivisie: vier. Als we zelf vaker zouden scoren, neemt dat natuurlijk veel druk weg in de slotfase van een wedstrijd", vindt De Ligt. "Bij een minimale voorsprong durf je die risicovolle pass van achteruit niet te geven, terwijl je dat wél zou moeten doen. Er sluipt dan toch wat angst in en dan roep je het onheil over jezelf af. Als de marge twee of drie goals is, ga je vrijer voetballen. Dat is belangrijk, vooral voor ons, als aanvallende ploeg."

Daarmee wil De Ligt niet zeggen dat het maken van een doelpunt niets voorstelt. "Want het is niet zo simpel. Ik heb zelf tegen Rosenborg, PEC Zwolle en ADO een goede kopkans gekregen, maar niet gescoord. Van mij moeten we het dus ook niet hebben, qua goals. Er wordt op getraind, uiteraard, maar scoren heeft vooral met vertrouwen te maken. Wat dat betreft is het fijn dat Dolberg er drie maakte in de beker tegen Scheveningen", aldus De Ligt.

Poll

Is de defensie de zwakste linie van Ajax?

(281 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 23 september 2017 om 08:23
Normale tekst van deze gast.
Vind ik leuk
Diamant07 +4507
zaterdag 23 september 2017 om 08:33
Niet alleen binnen het technisch hart, ook binnen de spelersgroep ontstaat frictie.

Hij mist een spiegel. Want tel er ook nog even de europese wedstrijden die bol stonden van de individuele fouten bij op, en je kunt niet anders concluderen dat de verdediging de allerzwakste linie is.
Vind ik leuk
Ruud40 +7144
zaterdag 23 september 2017 om 10:59
Nou de voorhoede is net iets beter dankzij Huntelaar maar om nou te zeggen dat Ajax voorin de zaken veel beter voor elkaar heeft als in de defensie?

Vind ik ook ver gaan hoor.
Ja de verdediging is de zwakste linie maar het verschil met de voorhoede is niet groot.

Alleen van het middenveld kun je zeggen dat er een goede bezetting is plus prima backups op de bank
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 11:17
De ligt heeft meegelift op het s6 van Sanchez....... nu moet hij het "zelf" doen en blijkt dat het helemaal niet zo'n talent is.
Had Je naast Sanchez pak hem beet de centrale verdediger van Sparta gestaan...dan was hij ook 4klasse beter.
Maw berekenend beeld.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 11:18
edit :vertekend beeld.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 12:55
Oh ja?
De verdediging is sinds Huntelaar in de spits staat (en het vertrek van Sanchez) ook gewoon de zwakste linie.
Daar kan meneer het niet mee eens zijn en dat is zijn goed recht.
Maar dit klinkt gewoon als een “aflulmotor”. Alsof wij totaal andere wedstrijden zien. Normale tekst..........men valt zwaar voor het “posterboy” gehalte merk ik bij deze jongeman.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:24
Je moet altijd durven die risicovolle pass te geven, ook bij een 0-0 stand.
Hoe vaker je dit doet hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en hoe soepeler je daarmee gaat voetballen.
Snap niet waarom je 2 of 3 doelpunten voor moet staan voordat je dit gaat doen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:30
Als het vervolg van die risicovolle pass niet goed is, ga je ook twijfelen om hem te geven. Het middenveld en de aanval verzaken in die gevallen ook, waardoor de verdediger ook niet meer durft in te spelen met het risico op direct balverlies.
Heel Ajax draait in die fases slecht.

Zoals Cruijff al zei: De aanvallers zijn de eerste verdedigers.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:12
Een club als Ajax hoort over genoeg kwaliteit te beschikken om dit gewoon te kunnen vind ik, als Ajacied moet je over genoeg zelfvertrouwen beschikken om die pass te geven, zeker in deze competitie waarin je zo'n beetje altijd de betere ploeg bent.
In de wedstrijden tegen PSV enFeyenoord kan ik het begrijpen dat je voorzichtig bent, maar tegen de rest hoor je gewoon vrijuit te voetballen en moet je jezelf zien als de betere en dus ook genoeg vertrouwen hebben in je eigen kwaliteiten.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 09:14]
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:58
Zo hoort het wel, ja... :)
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 10:05
Met de nadruk op "hoort" inderdaad :-p
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:08
Na Bulgarije-NL en Excelsior-Ajax vorig jaar met de kritiek snap ik hem wel.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 10:21
Want dat was ook alleen zijn schuld..... Treurig kind!
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 20:40
Ik een treurig kind? Hoezo? Ik zeg dat ik snap, in tegenstelling tot MaximaalAFCA, dat hij bij een spannende stand geen risicovolle pass durft te geven en zeg waarom ik dat begrijp.
Vreemd dat je me dan een treurig kind noemt. Of je hebt niet goed gelezen...
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 11:47
My bad, verkeerd gelezen.... Ik dacht dat je weer zo'n basher was die het niet kwalificeren van Oranje aan de Ligt toeschreef....
Vind ik leuk
dinsdag 26 september 2017 om 21:02
Oké, je was aan je drie likes te zien ook niet de enige;)
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:33
Het probleem is dat de hele organisatie zoek is bij een snelle tegenaanval.
Daardoor lijken de doelpunten op een heel simpele manier te worden weg gegeven.
Maar ja, Sanchez is weg gevallen, Dijks komt tekort voor Ajax, Veltman hoort centraal, Wöber en Orejuela moeten zich nog in de basis spelen en Viergever of Sinkgraven kan linksback.

Maar Ajax mist op dit moment gewoon vertrouwen. Als die doelpunten eenmaal gaan vallen, wordt het voor de verdediging ook een stuk gemakkelijker.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:40
Ajax mist een goede trainer.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:44
Ik ben het met je eens dat ze een goede trainer nodig hebben, iemand met meer tactisch vernuft, charisma en eigen visie(zoals Bosz)en die vooral tegengas kan geven aan TH
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:53
Je rent achter de meute aan en hebt geen eigen visie, Henk ;)

Of weet je uit persoonlijke ervaring dat Keizer geen tegengas geeft aan het TH?
Vind ik leuk
J Kiprich +8612
zaterdag 23 september 2017 om 09:01
Natuurlijk geeft Keizer geen tegengas aan het TH. Daarom zit hij er nog ;)
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:11
Zo slecht is keizer nou ook weer niet maar wat hij mist is gezag
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:29
Zijn wissels zijn daarin tegen wel TOP :D
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:46
Tja :D
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 22:23
Ik vind dat er meer komt kijken bij het coachen van een top team, de belangen die spelen, en idd, je cv telt zeker mee, hetzij als speler in de top of als bewezen coach. Het maakt echt wel uit voor een spelersgroep als bijvoorbeeld v. Gaal, mourinho of Zidane er staat dan pak 'm beet Rene Hake of Erwin vd Looi of Marcel Keizer.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 23:06
Dat kan kloppen, maar ik denk nog steeds dat Marcel Keizer de juiste trainer/coach is voor deze groep Ajacieden.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:45
Gelukkig zijn daar de meningen nog steeds over verdeeld...
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 13:48
En dat mag, er is echter nog uit niks gebleken dat het een goede trainer is.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 14:25
Daarover kunnen de spelers het beste oordelen.

Op mij komt hij in ieder geval wel goed over en ik vind dat hij het goed doet gezien wat er allemaal gebeurd is.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 08:39
AJAX heeft geen zwakste linie, alleen een minder sterke! Wie anders zegt is afgunstig!
Vind ik leuk
Nvd88 +64
zaterdag 23 september 2017 om 08:46
We hebben op huntelaar na op dit moment gewoon amper scorend vermogen.
En straalt de ploeg bij geringe voorsprong ook totaal geen vertrouwen uit,eerder juist onzekerheid.
Dan roep je het over je af,en kan elke tegenstander gevaarlijk worden.
Vind ik leuk
Eendracht +8552
zaterdag 23 september 2017 om 09:04
Sorry maar ik kan er met mijn kop niet bij...
Deze jongen durft zonder blikken of blozen trots te beweren dat Ajax na 5 (!!!!) Competitiewedstrijden evenveel/ weinig tegendoelpunten heeft als Feyenoord, en dat dat dus betekent dat de verdediging eigenlijk best in orde is....

Sorry Mathijs, zal je ff uit de droom helpen:
Je hebt het over SLECHTS 5 wedstrijden.
En tegen WIE werden die wedstrijden gespeeld? Niet bepaald hoogvliegers..
Daarbij werd de verdediging tegen Rosenborg regelmatig zoek getikt...

Als jij dus vindt dat het goed gaat gebaseerd op 5 wedstrijden tegen relatief makkelijke tegenstanders (waar je overigens gewoon dus punten hebt laten liggen).... Tsja....
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:13
De feyenoordverdediging draait ook vele malen minder dan vorig jaar. Karsdorp en kongolo waren 5 klasses beter dan haps en diks. Maarja dit is nederland...
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:08
Nou ja, niet de zwakste maar redelijk zwak. Misschien niet nationaal gezien maar wel internationaal. Spelers als viergever,dijks en misschien wel veltman kunnen het nooit echt waarmaken europees gezien. We moeten eigenlijk betere verdedigers halen en wöber en die colombiaanse rechtsback meer kansen geven.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:25
We hebben het gezien, als je druk zet dan weten ze het niet meer.
Vind ik leuk
cheeks +2008
zaterdag 23 september 2017 om 09:28
Wat een onzin lees ik hier. De Ligt wegsturen.. Hij is nog steeds heel jong voor een verdediger, komt wel goed. Wereldtop zal het niet worden, daarvoor mist hij explosiviteit maar dat is toch geen schande? Nu maar hopen dat Obispo snel gaat spelen bij PSV. Leuk verdedigingsduo over enkele jaren in het Nederlands elftal.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:33
Hij heeft gelijk, verdediging en aanval zijn beide even zwak
Vind ik leuk
feyeniels +17878
zaterdag 23 september 2017 om 09:49
Ik denk dat de verdediging wel degelijk de zwakste linie is. Veltman, Dijks en Sinkgraven zijn niet het niveau van Ajax. Viergever is leuk voor de breedte en De Ligt is talentvol, maar maakt veel te veel fouten. Ajax had dus verdedigers aan moeten trekken die er direct staan. Nu hebben ze er twee die eerst weer moeten wennen
Vind ik leuk
Kuip +3388
zaterdag 23 september 2017 om 09:50
De Ligt heeft volkomen gelijk. Het probleem ligt vooral in de andere linies. Voorin wordt er onvoldoende druk gezet en met name het middenveld liet het vaak afweten de laatste tijd. De grootste probleemgevallen zijn Ziyech en Schone. Ze doen maar wat en missen de fysiek om ballen af te pakken en posities goed te verdedigen.
De linies staan veel te ver uit elkaar. En dat is weer het probleem van een waardeloze trainer die er niet in slaagt het elftal compact te laten spelen.
Helaas krijgt de achterhoede meestal de schuld van tegendoelpunten. En als je geen verstand van het spelletje hebt is dat ook wel begrijpelijk. Bovendien heeft Sanches vorig seizoen veel verbloemd. Zonder hem had Ajax niet zo goed gepresteerd.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 12:46
Jij schreef wat ik dacht, Sanchez is een grote speler. De waarde die hij had voor het team blijkt vele malen groter dan aanvankelijk gedacht. Door hem speelde De Ligt maar ook de andere spelers beter. Hun fouten werden vaak gecorrigeerd en de punten waar Sanchez minder goed is was werden opgevangen door o.a. De Ligt. Wat dat betreft was er een symbiose, een symbiose waarin met name De Ligt er veel baat bij gehad. Nu Sanchez is weg gevallen moet de achterhoede bij Ajax het zelf doen. Dat lijkt moeilijker dan gedacht zonde Sanchez.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:51
De verdediging van Ajax is ook zwak, mede doordat van de verdedigers meer aanvallende acties worden verwacht dan verdedigende.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 09:58
Dolberg op LB en Ajax loopt als een geoliede trein!
Vind ik leuk
John M. +3287
zaterdag 23 september 2017 om 12:07
Als linksbuiten (LB) misschien wel ja, ipv Youness en met Klaas-Jan in de spits
Vind ik leuk
LFC16 +312
zaterdag 23 september 2017 om 10:12
Minste goals tegen zegt niets naar mijn mening. Tegenstanders die kansen verprutsen als ze voorbij de linie zijn en dan staat er ook nog een keeper Onana die redelijk wat tegen houdt. Het uitverdedigen ziet er vaak heel knullig uit.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 10:45
"Maar met Feyenoord hebben we de minste goals tegen in de Eredivisie: vier."

Ja en.... alsof Ajax veel druk krijgt op hun verdediging. Het gaat erom dat wanneer het wel nodig is je geen fouten maakt.
De Ligt Zelf is van uiterst matig niveau. Kan je omheen proberen te babbelen maar deze jongen maakt veel fouten en is ronduit traag.
Vind ik leuk
buddha +5199
zaterdag 23 september 2017 om 10:48
gek he, maar 4 doelpunten tegen. Heracles, zwolle, groningen, ado, en vvv ik vind 4 nog veel te veel.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 12:37
Zonder Sanchez is het niet om aan te zien hoe naïef wij verdedigen
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 12:38
De verdediging is gewoon slecht je heb op links dijks en op rechts onze aanvoerder die echt gewoon mega slecht is gewoon ajax onwaardig het word tijd voor nieuwe backs graag in de winter.
Vind ik leuk
Basschot +1736
zaterdag 23 september 2017 om 14:56
3 goals tegen Nice, 4 goals tegen Rosenborg en 2 tegen bij Heracles! Echt goed gedaan hoor!!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Frustrerend' voor De Ligt: 'Leest en hoort soms dat linie zwakste van Ajax is'