Red Bull mag geen geld stoppen in Nederlandse club: 'Ik vind het verstandig'

Red Bull mag geen geld stoppen in Nederlandse club: 'Ik vind het verstandig'

zaterdag 23 september 2017 om 16:27

Eerder dit jaar waren er plots geruchten rond miljardenbedrijf en een overname van de verdwenen profclubs HFC Haarlem en RBC Roosendaal. Het is echter letterlijk onmogelijk dat Red Bull een satellietclub opricht in Nederland. Dat zegt Jacco Swart, directeur van de Eredivisie CV, in gesprek met NRC Handelsblad. 

Red Bull bouwt al jarenlang aan een indrukwekkend imperium. Het bedrijf heeft onder meer succesvolle clubs in Oostenrijk (RB Salzburg) en Duitsland (RB Leipzig). Een ploeg in Nederland inlijven gaat er niet van komen, aldus Swart. "De UEFA-regels staan het toe, maar het mag niet volgens het KNVB-reglement, omdat zij al clubs in Duitsland en Oostenrijk hebben."

"Die regelgeving zet ons op een concurrentieachterstand, maar ik vind het niettemin verstandig dat we het hier zo doen", vervolgt hij. 

Clubs als Manchester City en AS Monaco kopen ondertussen ook clubs op. De kampioen van Frankrijk lijfde onlangs Cercle Brugge in. "Schokkend", zegt Swart daarover. "Cercle is nu een filiaal van Monaco. Een soort tweede-niveauclubje. Dat beïnvloedt de Belgische infrastructuur in negatieve zin."

Lees meer over:Eredivisie

Poll

Zou de KNVB dit wél moeten toestaan?

(1061 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 23 september 2017 om 16:34
Jammer! Hoe meer geld in het NL voetbal des te beter dat is voor het niveau. Zeker als Red Bull er net zo'n project van zou maken als Salzburg of Leipzig.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:00
Helemaal mee eens. Het niveau gaat zeker onhoog en dat willen we toch. Er blijft genoeg ruimte voor volks- en amateurclubs over.
Vind ik leuk
Sil Meijer +12073
zaterdag 23 september 2017 om 16:35
Ach joh laat ze in Haarlem ook weer club hebben op het hoogste niveau. Dat er dan Red Bull voorstaat maakt toch niet uit.... En als ze dan ook nog een groot jeugdcomplex bouwen voor de Nederlandse talenten is het toch en win-win situatie.
Vind ik leuk
Santi +15581
zaterdag 23 september 2017 om 16:36
Liever niet. Ik prefereer een mooie volksclub of een gunnetje aan amateurs boven de pure merkclubs. Zo'n Red Bull in de Eredivisie zou echt enorm jammer zijn
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:56
Ik zou dat overlaten aan de HFC Haarlem supporters. Ik zou heel graag zien dat HFC Haarlem weer nieuw leven in wordt geblazen. Mocht ik het geld hebben zou ik daar zelf een bijdrage voor willen doen. Maar dan niet wel in een blauw shirt en rode broek en niet de clubkleuren, naam, logo en geschiedenis verkopen om dan een plastic club te hebben die de meer dan honderdjarige geschiedenis van HFC Haarlem verkracht.
Vind ik leuk
soksa +816
zaterdag 23 september 2017 om 18:11
Dat laatste is dus waarschijnlijk precies wat er gaat gebeuren. Dat is dus juist het probleem. Dan maar liever wat minder geld dan je ziel verkopen aan een of andere miljardair die de naam van je club niet eens kan uitspreken.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:26
Doe maar niet nu al een probleem als ze tegen elkaar spelen in Europa! De bedrijven bepalen straks de winnaar!
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:35
Gewoon toestaan, hij zegt het zelf, dit zorgt in Nederland voor een achterstand. Als het bijna overal wel mag, en in Nederland niet, omdat we het beste jongetje van de klas willen zijn, dan raken we nog meer achter.
Concurrentie erbij is altijd goed, lekker toestaan.
Vind ik leuk
palko +1511
zaterdag 23 september 2017 om 16:35
Jacco Swart zoekt, mijns insziens, spijkers op laag water. Van mij mag Red Bull best een in financiële nood verkerende club uit de vaderlandse Eredivisie ondersteunen of overnemen. Om er op die manier voor te zorgen dat de vaste vaderlandse top 3 wat meer concurrentie krijgt. Net als dat ook in Oostenrijk en Duitsland al gebeurde.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 16:37]
Vind ik leuk
Eendracht +6776
zaterdag 23 september 2017 om 16:36
Zou wel een mooie stunt zijn als bijv Man City die club daar bij Abcoude opkoopt...
Kan me nu al de reacties indenken..
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 16:38
Dat kán alleen niet. Omdat er niet genoeg aandelen in de handel zijn om de touwtjes in handen te krijgen.
Vind ik leuk
Eendracht +6776
zaterdag 23 september 2017 om 16:41
Klopt, echter zijn er genoeg in omloop om grootaandeelhouder te kunnen worden geloof ik..
Elke andere Nederlandse club kan gewoon "nee" zeggen tegen een eventuele overname.
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 16:45
Wat is een grootaandeelhouder? Ajax houdt als vereniging altijd de meerderheid in bezit, dus ook Ajax kan nee zeggen tegen een "overname".
Vind ik leuk
Eendracht +6776
zaterdag 23 september 2017 om 16:47
Ik ken de statuten verder niet.
Grootaandeelhouder betekent niet per definitie een meerderheid, zelfs bij 10% kun je al grootaandeelhouder zijn.
Hangt van de statuten af welke rechten etc die dan hebben natuurlijk.
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 16:51
Misschien moet je je daar dan eerst eens in verdiepen...?

Er is 1 grote aandeelhouder en de rest is verdeeld en ook nog eens veelal onder fans. Buiten dat Ajax er voor heeft gezorgd dat ze altijd eigen baas blijven door een meerderheid van aandelen in bezit te houden lijkt het schier onmogelijk voor een Man City om een substantieel groot aantal aandelen in handen te krijgen.
Vind ik leuk
Eendracht +6776
zaterdag 23 september 2017 om 17:35
Waarom zou ik me er eerst in moeten verdiepen?
Ik zeg dat ik het wel lachen zou vinden, jij komt met een tegenreactie.. zie de nood niet om me te verdiepen als ik vanuit een onderbuikgevoel spreek.

Daarbij:
Mooi dat Ajax het zo geregeld heeft. Echter blijkt meer en meer dat Ajax ook echt als een bedrijf gerund wordt. Geld regeert nu al meer dan clubliefde is wel gebleken. Het zou mij benieuwen wat het bedrijf Ajax zou doen als er een enorm bod zou komen...
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 17:44
Dit laatste is echt onzin. Niets levert zoveel geld op als prestaties. Dus die zullen altijd leidend blijven. Dat hebben de transfersommen na de Europese finale maar weer bewezen. Daarbij gaat er ook steeds meer geld naar transfers om die prestaties te realiseren.

Alleen blijft daarbij altijd limiterend dat je maar in Nederland speelt, met onze salarissen, onze belastingen, onze tv gelden en onze velden. Dan kun je nooit de stappen maken als in Engeland, Spanje, Duitsland en Frankrijk. En zelfs daaronder zitten nog een hele rij landen waar wij het qua mogelijkheden tegen afleggen.

En zoals je nu blijkbaar nog niet begrijpt kán het bedrijf Ajax geen bod op het bedrijf accepteren omdat het de vereniging Ajax is die de meerderheid in handen heeft.
Vind ik leuk
Eendracht +6776
zaterdag 23 september 2017 om 18:04
KAN NIET is bullshit...
Dat heeft de "fluwelen revolutie" wel bewezen.
Dat er middels druk van in principe een minderheid, toch een kentering werd doorgevoerd..

Zoals gezegd: het zou mij benieuwen.
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 18:06
Kan niet slaat op het feit dat het bedrijf (NV) en de vereniging 2 losse dingen zijn. En het bedrijf kan niet zichzelf verkopen.

Dus kan niet is geen bullshit.

Bovendien klopt een ander deel van je verhaal ook al niet. Bijvoorbeeld Vitesse werd verkocht zonder dat de club daar iets aan kon doen omdat het al in handen was van 1 eigenaar buiten de club. Dus het "alleenrecht" dat Ajax zou hebben op het geen Nee kunnen zeggen slaat nergens op.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 18:08]
Vind ik leuk
2cents +32699
zaterdag 23 september 2017 om 18:10
En hoe zit het met clubs als Roda en Den Haag?
Vind ik leuk
robm +319
zaterdag 23 september 2017 om 16:43
Beetje bij beetje ben je Nederland aan het verkopen. Als je kijkt hoeveel ze in Engeland al neer moeten leggen voor een kaartje, dan gaan wij straks ook die kant op als er geen zeggenschap meer is.
Als het aan mij ligt dan moet de KNVB die regelgeving nooit veranderen.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 16:50
Ik zie het concurrentieachterstand niet zo. Wat schiet je precies op om een filiaal van bijvoorbeeld RB te worden. Club verliest alle ziel, zelf beleid voeren zit er niet in, je beste spelers gaan sowieso weg, geen ruimte voor lokale helden. Dat klote Red Bull heeft een prachtige club als Austria Salzburg compleet vernietigd. Gelukkig dat de vele fans van Austria hun club trouw zijn gebleven en die club hebben voortgezet. Ik weet zeker dat die neppe club nooit zoveel fans mee neemt voor een Europese vriendschappelijke uitwedstrijd ( https://www.youtube.com/watch?v=H3Am0RGLC9w )
Vind ik leuk
Jordanees +8085
zaterdag 23 september 2017 om 16:52
En de KNVB zit de vooruitgang weer in de weg.... Kan alleen in Nederland... Moedeloos word je daar van.
Het land van de kunstgras, het land van geen ambitie, Lange Frans kan daar vast een nieuw lied van maken, het land van...
Vind ik leuk
Foebele +32178
zaterdag 23 september 2017 om 16:59
Bij Leipzig laten ze zien dat die regeltjes allemaal te omzeilen zijn. Ik zou het wel wat vinden als Red Bull HFC Haarlem weer laat ontwaken. RBC lijkt me geen goed plan, al zou Red Bull dat wel weer interessant vinden vanwege de R en de B in de naam, kunnen ze net doen alsof het Red Bull Club Roosendaal is.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 23 september 2017 om 16:59]
Vind ik leuk
Farmer +5260
zaterdag 23 september 2017 om 17:26
Ik snap het idee wel, en dat is ook goed, maar men MOET 1 lijn trekken, wereldwijd..

Als Red Bull wel clubs opkoopt, Als Monaco gewoon een (sub)topper uit Belgie 'opkoopt' dan zegt dat toch genoeg over de afhankelijkheid van het voetbal?

Zoiets had nooit mogen gebeuren, als je het mij vraagt. 'Eigenaar van 2 clubs die beiden Europees voetbal kunnen halen". Eenzelfde discussie is opgelaaid met Red Bull, als Salzburg en Leipzig elkaar zouden loten bv.

Belangenverstrengeling is een trend tegenwoordig...
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:26
Het lijkt mij moeilijk om te zeggen of de hierboven besproken regelgeving zorgt voor concurrentieachterstand. Mijn gevoel zegt niet doen! Je verliest als club maar ook als land je identiteit.

Anderzijds... Is het voetbal allang niet haar identiteit verloren? In dat geval zijn meerdere investeerders voor clubs die bijna failliet zijn een redding voor het Nederlandse voetbal..
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:34
Terwijl met de attractieve stijl van voetbal, de jeugdigheid van de spelers, de nationaliteit van Max Verstappen, Ajax een perfecte club voor Red Bull zou zijn !
Vind ik leuk
Jur74 +1655
zaterdag 23 september 2017 om 17:58
De club kopen of gewoon een halve selectie verhuren komt in principe op hetzelfde neer.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:58
Onmogelijk is nogal een groot woord. Je kan ook gewoon de regels aanpassen. Wat Red Bull doet is gewoon prima voor het voetbal.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 17:59
Zal het toch mooi vinden als er een nieuwe club bij komt om het niveau omhoog te gooien!
Vind ik leuk
RWMD +77
zaterdag 23 september 2017 om 18:06
Je kan denken wat je wil maar ik vind een bedrijf zoals Red Bull uit Oostenrijk toch wat betrouwbaarder dan 1 of andere Sjeik of rijke Rus.
Vind ik leuk
soksa +816
zaterdag 23 september 2017 om 18:08
Grote klasse. Poot stijf houden tegen die gigantische multinationals. Liever een club met traditie en een eigen imago & cultuur dan je ziel verkopen aan een zakenman of imperium met geld.
Vind ik leuk
Basschot +1681
zaterdag 23 september 2017 om 18:10
Daar denken ze in Manchester toch anders over
Vind ik leuk
soksa +816
zaterdag 23 september 2017 om 18:15
Klopt. Helaas wel ja.
Vind ik leuk
Basschot +1681
zaterdag 23 september 2017 om 18:11
Maar Red Bull kan wel hoofdsponsor worden. RB Haarlem ofzo
Vind ik leuk
Dicky +4439
zaterdag 23 september 2017 om 18:13
Hoe meer sterkere teams, hoe beter voor het niveau. Dat de KNVB dit tegenhoudt verbaast mij daarom ook niet. In Zeist proberen ze al jaren om vooruitgang tegen te gaan. Iedereen die de hegemonie wil doorbreken wordt tegen gewerkt. Red bull dus ook.
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 18:19
Ze moeten het toestaan, maar dan max 1 of 2 in nl die van zo'n bedrijf zijn, ook niet teveel natuurlijk
Vind ik leuk
Guust +3552
zaterdag 23 september 2017 om 19:06
Nou ipv de CL heb je straks de RBL
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 19:15
Al dat geld in engeland gestopt en wie wint de laatst jaren de belangrijkste cup????????
Vind ik leuk
zaterdag 23 september 2017 om 19:31
Goed bezig hoor knvb, je moet er toch niet aan denken dat er straks ineens een nieuwe Nederlandse topclub is die in Europa wel potten kan breken en het algemene niveau van het Nederlands voetbal naar boven brengt! En wat moeten wij nou met een internationaal supermerk in onze competitie, waardoor wellicht meerdere bedrijven willen investeren in de eredivisie.. Nee beter met qurrent op het shirt de champions league in!!
Vind ik leuk
fireman +223
zaterdag 23 september 2017 om 22:05
Ach, wat maakt het uit. De KNVB helpt de eredivisie toch maar om zeep. Ze liggen te zeiken over het waardeloze niveau hier maar niemand mag er geld inpompen.
Vind ik leuk
zondag 24 september 2017 om 10:32
Deze bedrijven hebben de financiële middelen om het Nederlandse profvoetbal naar een hoger niveau te tillen .en de eredivisie aantrekkelijker te maken voor grotere namen in het voetbal of om de opkomende talenten langer in Nederland te houden . Het heeft zeker voordelen en ik denk dat deze regelgeving van de KNVB nadelig zijn voor het niveau van het Nederlandse voetbal
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Red Bull mag geen geld stoppen in Nederlandse club: 'Ik vind het verstandig'