Iconische foto van Robben gaat viral: 'Pas na drie uur dacht ik: shit, mooie foto'

Iconische foto van Robben gaat viral: 'Pas na drie uur dacht ik: shit, mooie foto'

donderdag 12 oktober 2017 om 12:00

Een kruipende Iker Casillas, de Oranje-bank die ontploft, een juichende Patrick Kluivert en een mix van verbazing en blijdschap bij de supporters: het is misschien wel de meest iconische foto van Arjen Robben als Oranje-international. Topfotograaf Pim Ras maakte hem.

Deze week ging het moment voor de 5-1 van Oranje in het legendarische WK-duel met Spanje in 2014 viral. "Het mooie is natuurlijk dat je echt kunt zien dat het Nederlands elftal op dat moment een team was. De wisselspelers zijn net zo blij met de treffer als de spelers in het veld. Het is als het ware één grote familie zonder verdeeldheid. Dat is echt anders dan bij andere eindtoernooien", vertelt hij aan het Algemeen Dagblad.

Ras vindt het hoe dan ook niet de mooiste voetbalfoto ooit gemaakt. "Dat is wel echt overdreven. Het is een bijzondere foto, maar een goede foto moet scherp zijn. Ik heb Robben in dit beeld echt niet bewust onscherp genomen. Het is wel een iconische foto, maar zelf was ik blijer met het beeld van de 'vliegende' Van Persie die de 1-1 maakte die avond", vervolgt hij.

Omdat de foto onscherp was, had Ras even nodig voordat hij de waarde van de foto inzag. Hij zou zelfs op het punt hebben gestaan om de foto te wissen. "Ik had de foto al wel bekeken, maar zag dat Robben niet scherp was. Ik had daarom andere foto's naar de krant gestuurd om te gebruiken. Pas na een uur of drie keek ik op het vliegveld van Salvador de beelden eens rustig. Toen dacht ik wel: Shit dat is toch wel een mooie foto. Vooral omdat de bank wel scherp is."

Plaats een reactie

HansVites +1649
donderdag 12 oktober 2017 om 12:06
Mooi moment dat is zeker maar een slechte foto die is niet eens scherp
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:08
Scherp van je!! ;-)
Vind ik leuk
HansVites +1649
donderdag 12 oktober 2017 om 12:11
Ja he, zag jij het ook? maar zal wel als je zo'n wijze man bent.
Vind ik leuk
Quareck +2531
donderdag 12 oktober 2017 om 12:51
Niet zo wijs als jij, jij bent in staat een stukje te lezen en het dan te herhalen!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:10
het is maar net wat je scherp wilt zien.... de emoties of robben.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:41
Ik zou Tim Krul wel willen vragen of hij zijn shirt iets verder over zijn broek wil trekken. Erg elegant staat hij er niet op. :p
Vind ik leuk
Leedz +2713
donderdag 12 oktober 2017 om 12:07
Heerlijke foto, al die emoties Prachtig
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:12
Ganz geil...
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:13
Kluivert zelf een topscorer weet precies wat Gaat gebeuren. De ander leken wachten het nog af en gissen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:16
Ik mis hier toch wel het complete plaatje.
De actie van Robben was mooi hoor. Maar die pass van Sneijder was minstens zo mooi.
En de wijzende Ramos die het niet kon belopen was ook geweldig om te zien.
Vind ik leuk
Cappie +4950
donderdag 12 oktober 2017 om 12:20
Is wel lastig om dat allemaal op één foto te krijgen. Het gaat hier dus ook echt om de foto. Het complete plaatje missen is dan nutteloos.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 12:47
Klopt helemaal. Maar omdat deze foto het belangrijkste stuk van het verhaal niet vertelt én daarbij verre van scherp in beeld brengt wat Robben deed, vind ik het absoluut geen iconische foto.

Deze goal ging niet om Robben. Deze goal ging om heel veel meer. Dat 'meer' is hier nergens te vinden.
Vind ik leuk
_Mark +570
donderdag 12 oktober 2017 om 12:59
Ben het wel een beetje met je eens, maar dat 'meer' is toch wel op de bank te zien hoor.
Vind ik leuk
Cappie +4950
donderdag 12 oktober 2017 om 13:11
Eens, geen iconische foto en de goal ging inderdaad om veel meer. En dat is zoals Mark ook zegt wel te zien op de bank.
Verder denk ik dat het onmogelijk is om goed in een foto te bevatten wat deze goal allemaal was, maar dat ben je met mij eens volgens mij.
Vind ik leuk
Guusman +1443
donderdag 12 oktober 2017 om 14:45
Precies daar hebben ze films en video's voor uitgevonden.
Bij een foto is het de bedoeling om een gebeurtenis die uit meerdere beelden bestaat, vast te leggen in 1 beeld.
Vind ik leuk
DubRtd +13567
donderdag 12 oktober 2017 om 13:26
Die goal verdient het om voortaan alleen maar in bewegend beeld te verschijnen. Een foto doet hem geen recht.
Die zweefduik van Van Persie is mooi stilstaand als bewegend.
Maar een foto van deze goal laat nooit zien hoe gruwelijk hard Robben die Ramos zijn hielen liet zien. dat was mooier dan die kruipende Casillas.
Vind ik leuk
AFC +3786
donderdag 12 oktober 2017 om 14:48
Ik vind de zweefduik van v/persie niet mooi op foto en niet mooi in beeld.. Hij had lekker voir Marokko moeten spelen
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:54
Haha dat meen je toch niet?
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:06
Jazeker wel... arrogante kwal... moet er niks van hebben
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:12
Oke... Naja dat mag je vinden. Als voetballer was het een geweldige speler. Dus omdat je hem arrogant vindt, vind je het geen mooie goal?
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 01:41
Haha tuurlijk wel... Zelde zal zo n goal gemaakt zijn... Maar op de foto of slowmotion ziet t er niet mooi uit.. zou in redicelousnes kunnen komen met n schorpioen ( weet niet of je dat kent) Maar wil ze kop Sws nergens zien en al helemaal niet horen praten.. met ze nep mocro accent “ wannebe”
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 06:57
Jij bent echt droevig zeg. vPersie heeft een "mocro" accent maar als jij net zo praat als je schrijft dan krijg ik het vermoeden dat school niet jouw volledige aandacht heeft gekregen.
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 08:01
Haha ben n boekhouder .. So Dont worry my friend
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 17:48
Zozo een boekhouder nog wel. Als je nu net zo goed rekent als dat je schrijft dan denk ik dat je niet echt veel werk hebt.
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 18:43
Misschien moet jij t denken achterwegen laten
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 19:07
Maakt het nog uit welke wegen of mag ik zelf kiezen achter welke wegen ik mijn gedachtes laat.
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 20:07
Van mij part weeg je tot je een ons weegt
[Reactie gewijzigd op vrijdag 13 oktober 2017 om 20:07]
Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 20:39
Hahahha. Als jij een boekhouder bent dan ben ik een raketgeleerde.
Dat je een cursusje huis tuin en keuken boekhouden hebt gedaan in je wijkcentrum maakt je nog geen boekhouder.
Vind ik leuk
AFC +3786
vrijdag 13 oktober 2017 om 22:25
Hahaha en toch ben K het ... vraag me ook wel is af waarom al die mensen me als boekhouder hebben.. waarschijnlijk omdat K af n toe n oogje dicht knijp
Vind ik leuk
Cappie +4950
donderdag 12 oktober 2017 om 12:19
Dit is een hele mooie foto. Maar niet zozeer een foto van Robben als wel van de bank van het Nederlands elftal. Omdat dat wel scherp is gaat daar de aandacht naar uit. Dat hetgeen ze naar kijken ook in het beeld staat is wel erg mooi gedaan, maar het is geen echte foto van Robben.
Vind ik leuk
jave +1342
donderdag 12 oktober 2017 om 12:29
Held..
Vind ik leuk
Laliga +160
donderdag 12 oktober 2017 om 12:30
Die beleving en dat teamgevoel ... dat is de rede dat we het nu niet gehaald hebben . Man wat was dat mooi
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 11:31
Elke speler had zijn bijdrage. Die wedstrijd tegen Spanje was magisch en dan die penaltyreeks tegen Costa Rica! De gouden wissels van Louis. Daar was een geweldige teamspirit aanwezig. Het blijft een bijzonder WK.
Vind ik leuk
GetRekt +133
donderdag 12 oktober 2017 om 13:18
Heerlijke foto. Die reacties, ook van het publiek, goud!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 13:19
Hij is vlijmscherp, de bank, Louis...de verbazing en blijdschap staat er vlijmscherp op en de 5-1 van Robben is bijzaak. Misschien daarom een heel bijzondere foto.
Vind ik leuk
Guusman +1443
donderdag 12 oktober 2017 om 13:43
Zie nu jouw reactie pas.

Ben het helemaal eens met jou zoals je beneden kan lezen ;)
Vind ik leuk
DubRtd +13567
donderdag 12 oktober 2017 om 13:23
Nou was er in dat potje natuurlijk een ander moment dat net effe wat iconischer was, zoals Ras zelf ook al stelt.
Vind ik leuk
Guusman +1443
donderdag 12 oktober 2017 om 13:41
Ik vind het juist gaaf dat Robben/Casillas er wazig opstaan en de toeschouwers scherp.
Hierdoor word hun rol een bijzaak en krijgt het publiek/bank de hoofdrol.

De passie en eenheid die daar vanaf straalt lijkt nu wel prehistorie.
Vind ik leuk
Rodapaus +1964
donderdag 12 oktober 2017 om 13:59
Wat was dat een heerlijke wedstrijd... kan het doelpunt ook nog goed herinneren. Inderdaad een mooie foto, iets scherper had inderdaad beter geweest maar is erg lastig. Er is gewoon heel veel te zien in dat ene moment, maakt het erg mooi. Ook erg kenmerkend voor Robben.

Wat zou de wereld mooi zijn als deze wedstrijd de finale van 2010 was geweest. zucht...
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 14:00]
Vind ik leuk
Farmer +5283
donderdag 12 oktober 2017 om 16:40
Elke goal..

"Vanpersie VANPERSIE-JAAAA!!!! Wat een geweldige bal van Daley Blind, en 1 keer, 1keer sta je geen buitenspel, wat een lékkere goal...
"ROBBEN!! wat een juweel van een aaname"

"DE VRIJ!!! STEFAN DE VRIJ!!! Cassilas moet daar sterker zijn"
"Cassillas, je kan er geen houtje-touwtje meer van, je maakt een tweede fout... het is VIER een!!!"
"Robben met Ramos bij zich, nu wordt het hardlopen voor gevorderden, Robben, Robben, is het zo een dag, is het ZO EEN DAG??

HET IS ZO EEN DAG! HET IS ZO EEN DAG! HET IS ZO EEN DAG!! VIIIJJJJJF EEN!! ZEGT HET VOORT!!"

Kippevel als ik er aan terugdenk,,,
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 16:41]
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 11:41
''Wat zien we dat toch graag nu een keer dat beeld, die hulpeloze Iker Casillas''

Vond ik ook wel een mooie ;-)
Vind ik leuk
Farmer +5283
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:36
Jajaja! Blijven legendarisch beelden :)

En good-old Jack van Gelder heeft zichzelf 'in het Brons geluld' die wedstrijd, schitterend commentaar.
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 16:42
Haha ja dat zeker! Geweldige wedstrijd was dat. In de eerste helft dachten we nog dit wordt niks na die 1-0 achterstand. Maar toen kwam die bevrijdende goal van Robin van Persie en was alles ineens anders! De rest is geschiedenis. Kippenvel tot de max. ''(Super) fantastic game!''... Beide commentaren bij de wedstrijd waren mooi! Ik kijk af en toe nog wel eens een samenvatting van de WK's in 2010 en 2014. Wat een mooie tijden voor Oranje waren dat!
Vind ik leuk
Farmer +5283
vrijdag 13 oktober 2017 om 17:56
Men heeft het wel eens over die finales in 74 en 78, en het EK van 88, maar ik heb in 2010 en 2014 dingen gezien, die in díe toernooien, totaal neit voorkwamen, laat staan dénkbaar waren:

"The Flying Dutchman" van van Persie, wát een wereldgoal!
Past zó in het erelijstje naast die 'hoge karatekick van Zidane' en die 'bended curveball-vrije trap' van Roberto Carlos.

Zo zie je ze maar zelden, helemaal op een groot toernooi/eindstrijd :)

En dát deed ONS Nederland 'even'.

Een van dé meest memorabele momenten vond ik nog wel de wissel van Krul.

Echt iédereen dacht 'Van Gaal?? WTF doe je???"...

Hij wist précies wat hij deed! En 'Timmeeeh" greep dr gewoon ff TWEE uit he!!

Dan ben je niet alleen een held, maar dan heb je jezelf(van Gaal) tot legende verheven.
Ik ken geen 1 coach die dát had gedurft!
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 19:06
Ik heb die Ek's en WK's niet meegemaakt. Helaas...

Jaa dat was echt een heerlijke goal! Het paste precies Een station overslaan zoals Van Gaal dat noemde. Heerlijke bal van Blind en heerlijk afgemaakt door onze (oude) topper!

Een van de mooiste goals die ik op een WK heb gezien. Die van Roberto Carlos was ook een een geniale trap. Met zoveel effect. Heerlijk gewoon!

Deze goal vind ik ook geweldig van Van Persie...

https://www.youtube.com/watch?v=jmr-ioXZ7mw

Van Gaal is een geniale vent. Heeft het geweldig gedaan op het WK 2014. Jammer dat hij niet geslaagd is bij United.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:13
Vind die foto in het kopje met van Persie wel mooi juist.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 14:42
die Kluivert wordt gek daarachter
Vind ik leuk
AFC +3786
donderdag 12 oktober 2017 om 14:51
Ik moet vooral lachen om Tim Krul .. Voor de rest een leuke foto.. Maar iconische gaat te ver
Vind ik leuk
goekie4 +939
donderdag 12 oktober 2017 om 15:22
Zijn er meer mensen die kippenvel krijgen en het moment weer terug beleven? Man wat heerlijk!!
Vind ik leuk
Cookee +3604
donderdag 12 oktober 2017 om 16:00
Met het huidig geluk van Oranje was een duif voor de bal gesprongen waardoor de bal nog naast ging.
Dit is wel een bericht in de trant van "gelukkig hebben we de foto's nog".
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 16:08
Wat was Robben goed in die pot zeg. Zoals hij daar die Spaanse verdedigers dolde... hij speelde op een totaal ander niveau dan Spanje. Pas in de slowmotion kon je zien hoe Robben totaal in de Matrix zat en de rest geen idee had wat hij allemaal deed en kon.
Vind ik leuk
Cookee +3604
donderdag 12 oktober 2017 om 16:33
Alles wat toen meezat... al dat geluk.
Dat misten we in deze reeks.
Ook kwaliteit dat geef ik toe.
Vind ik leuk
United FC +12487
vrijdag 13 oktober 2017 om 00:47
Kippenvel!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Iconische foto van Robben gaat viral: 'Pas na drie uur dacht ik: shit, mooie foto'