Na acht jaar weg bij Ajax: 'Was er klaar mee, kon het niet verdragen'

Na acht jaar weg bij Ajax: 'Was er klaar mee, kon het niet verdragen'

woensdag 18 oktober 2017 om 10:54

Acht jaar lang speelde Ben Rienstra (27) in de jeugdopleiding van Ajax. Op zeventienjarige leeftijd leverde de middenvelder zijn spullen. Hij was er 'helemaal klaar mee', blikt hij terug in een uitgebreid interview met Voetbal International. 

"Als ik De Toekomst binnenloop en ik ruik de lucht, dan komt dat gevoel van toen helemaal terug. Ik heb er een fantastische tijd gehad, bij de beste jeugdopleiding van Nederland", zegt Rienstra, die desondanks in 2007 besloot te vertrekken.

"Ik was er klaar mee. Ik kon niet verdragen dat afspraken niet werden nagekomen. Ik heb moeite met onrecht en dingen die onverklaarbaar zijn of worden omdat er geen duidelijke reden wordt gegeven. Ik had al die jaren gevoetbald om maar één ding: omdat ik verslaafd ben aan het spelletje. Nog altijd. Maar in het profvoetbal is dat allang niet meer het enige dat telt", vervolgt de rechtspoot, die dit seizoen door AZ verhuurd wordt aan Willem II.

"Die hele wereld eromheen...Die moet je er gewoon bij nemen. Dat kan ik nu. Ik heb alles wat er gebeurt leren plaatsen: het liegen, de spelletjes die worden gespeeld...Dat is nog altijd niet leuk, maar je weet dat je ze niet zult veranderen."

Plaats een reactie

goekie4 +1232
woensdag 18 oktober 2017 om 11:03
Jeetje het lijkt wel het bedrijfsleven
Vind ik leuk
JanTa48 +1523
woensdag 18 oktober 2017 om 11:05
Tja dat hoor je wel vaker bij spelers die het net niet redden.
Vind ik leuk
Choppa +182
woensdag 18 oktober 2017 om 11:46
Of door de opgenoemde redenen niet.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 14:28]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 11:07
Misschien accepteren dat je gewoon niet goed genoeg was/bent om verder te komen bij Ajax.
Zelfs bij AZ ben je eigenlijk al overbodig en wordt je daarom verhuurd aan Willem 2, waar je overigens wel prima op je plek zit.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 11:08]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 11:15
Leuk altijd; die reacties hier van mensen die denken de voetbalwereld echt te kennen, zelfs beter als hen die er daadwerkelijk mee te maken hebben.
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 11:15]
Vind ik leuk
JanTa48 +1523
woensdag 18 oktober 2017 om 11:30
Wat is e mis met deze reacties, het is toch bekend dat 80% van de talenten bij Ajax het niet redden? Dat zijn de jongen die dankzij hun jeugdopleidingen bij Ajax toch wel aan de bak komen maar wel een niveau lager.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 11:32
Zijn beleving draait niet om ajax maar om de wereld van prof voetbal, daar maakte hij voor het eerst kennis mee bij ajax en kon er toch nog niet mee omgaan.
Vind ik leuk
JanTa48 +1523
woensdag 18 oktober 2017 om 11:50
Dat zal wel, maar dan heb je geen mentaliteit van een topsporter. Met die mentaliteit zou b.v. een Sven Kramer nooit wereldkampioen geworden zijn.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 12:59
En de talenten die het wel redden hebben het niveau wat Ajax na streeft al lang niet meer! Ajax is helaas ook in niets meer de club die het ooit is geweest! Alleen qua bankrekening en sommige mensen hier die zich supporter durven te noemen! Bestaat die club nog.
Vind ik leuk
Leffe +919
woensdag 18 oktober 2017 om 11:32
Dus via PEC, naar AZ, en dan worden verhuurd naar Willem-2,( hij had bij PEC kunnen blijven, maar ja.,,).
Vind ik leuk
Markus80 +1159
woensdag 18 oktober 2017 om 11:57
Ach weer zo`n speler die mislukt is en achteraf gaat janken. Pleur toch op man. Als hij het wel had gemaakt was Ajax fantastisch en sliep hij elke dag in een Ajax pyjama.
Vind ik leuk
hantayo +779
woensdag 18 oktober 2017 om 12:09
Die had ik wel vroeger, zo'n Ajax pyama.
Vind ik leuk
buddha +4884
woensdag 18 oktober 2017 om 12:51
(s)liep je toch aardig voor gek :)
Vind ik leuk
hantayo +779
woensdag 18 oktober 2017 om 13:45
hoe oud was ik, 8?
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 13:45]
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 13:01
Nu nog steeds! Maar dat durf je zeker niet te zeggen!
[Reactie gewijzigd op woensdag 18 oktober 2017 om 13:02]
Vind ik leuk
Markus80 +1159
woensdag 18 oktober 2017 om 13:06
Haha, ja maar het is toch zo kom op zeg.
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 13:01
Heb je niet een pyjama voor hem over! Oh nee natuurlijk niet je lijst ze in!
Vind ik leuk
Markus80 +1159
woensdag 18 oktober 2017 om 13:11
Lekker inhoudelijk. Lachuh!
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 14:21
En welke spelletjes worden er gespeeld dan? Dit is nogal onvolledige informatie... Voorbeelden!
Vind ik leuk
HansVites +2114
woensdag 18 oktober 2017 om 14:54
Ik heb er een fantastische tijd gehad, bij de beste jeugdopleiding van Nederland", zegt Rienstra.

Zeg eens Rienstra in hoeveel jeugdopleidingen heb je mee gelopen dat je kan zeggen dat het de beste was of lul je gewoon uit je nek?
Vind ik leuk
woensdag 18 oktober 2017 om 19:46
Dit laat zien dat je Ajax niet nodig hebt om de top te halen! Zit nu toch mooi bij Willem 2;)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Na acht jaar weg bij Ajax: 'Was er klaar mee, kon het niet verdragen'