'Pirouettes zie je niet. Als dat bij een Ajax-speler hoort, ben ik dat niet'

'Pirouettes zie je niet. Als dat bij een Ajax-speler hoort, ben ik dat niet'

zaterdag 21 oktober 2017 om 10:42

Nick Viergever ziet dat de ideale afstelling nog ontbreekt bij Ajax in aanloop naar de Klassieker tegen Feyenoord van zondag. De 28-jarige verdediger houdt zich veel bezig met teamprocessen.

"Als team zijn we nog erg zoekende. Sommige fases controleren we, maar sommige fases ook totaal niet. Aan de bal is het ook nog zeer beperkt. Daar werken we hard aan", zegt Viergever in Trouw. "We zijn ongelukkig begonnen door uitgeschakeld te worden in Europa. Dat heeft ons een knauw gegeven, net als de omstandigheden in de groep (de situatie rond Abdelhak Nouri, red.)."

"We kregen tik op tik. Het zijn net de paar procenten die ontbreken", vervolgt de linkspoot. "Onze manier van spelen vergt veel van ons als individu. Dat je bij de les bent, dat je het juiste moment kiest, etcetera. Het gaat erom dat je die scherpte, die focus, continu bij jezelf kunt oproepen." Hoewel Viergever vorig seizoen belangrijk was tijdens de Europese campagne, is hij niet helemaal onomstreden. Zo hoorde hij nog niets van Ajax over een mogelijke contractverlenging.

"Elk team heeft bepaalde types nodig. Je kunt niet elf spelmakers of elf stofzuigers hebben", stelt Viergever. "Elk succesvol team heeft een zekere balans. Pirouettes zie je niet bij mij. Als dat bij een typische Ajax-speler hoort, dan ben ik dat niet, nee." De mandekker denkt dat de balans misschien te veel verstoord is. "We missen een beetje ervaring. Voetbalgogme."

"Sommige jongens hebben bepaalde situaties nog nooit meegemaakt. We hebben heel veel talent, maar er komen ook andere dingen bij kijken", besluit Viergever.

Poll

Moet Ajax Viergever een nieuw contract aanbieden?

(3723 stemmen)

Plaats een reactie

zaterdag 21 oktober 2017 om 10:51
"Onze manier van spelen vergt veel van ons als individu" ....

ze praten en denken daar nog steeds alsof ze een uniek soort spelletje spelen wat alleen zij kunnen.....
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:53
Mentale zwakte voert de boventoon...
Vind ik leuk
14forever +6829
zaterdag 21 oktober 2017 om 13:12
Dat.merk.ik altijd als.ik jou comments.lees.
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:03
Dat is natuurlijk ook gewoon zo, stratum....

Of Viergevertje het zelf helemaal snapt is natuurlijk maar de vraag....
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:10
Ik heb het idee dat er daar niemand is die dat snapt ...
Maar ja kan misschien ook aan mijn gekleurd brilletje liggen......

een typische ajaxspits , het ajaxspel, aan het ajax systeem wennen... hoe lang horen we die onzin nu al???
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:20
Hahaa, het slaat ook nergens op. Het is iets zoals 'de Hollandse School' .
Daarbij wordt dan terug gedacht aan de beste elftallen uit de geschiedenis en er zat wel een bepaalde gelijkenis tussen al die elftallen.
Voor het gemak wordt dan vergeten dat je iets meer dan gemiddeld moet kunnen ballen, waarbij zo'n schitterend elftal hooguit twee Viergevertjes kan hebben en dan zouden die twee ook nog in de vorm van hun leven moeten zijn....
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:25
Inderdaad . "de hollandse school" ook zoiets ... ze lachen zich de ballen uit de broek overal.
Het is anno 2017 en in Nederland staan ze al meer dan 10 jaar stil met de zelfbevlekking uit het jaar 0
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:33
Die vlekken krijg je er niet zomaar uit, dat weet je toch?

Als je de beste spelers hebt werkt elk systeem en op zo'n moment is het fantastisch als dat super gedurfd en aanvallend is.

Ajax na 1995 was daar een aardig voorbeeld van. Met Rijkaard erbij was het smullen, maar daarna was het spel imo met exact dezelfde doelstelling maar met minder kwaliteit niet meer om aan te gluren. Daar zijn echter bijbels over geschreven, die aanleiding zijn geweest voor het eeuwig trage tikkiebreedtikkieterugvoetbal. Frank de Boer was duidelijk een prima leerling, maar dat voetbal heeft dus niks met de huisstijl te maken. Het is heel simpel: daar moet je de kwaliteiten voor hebben en omdat de tent telkens leeg gekocht wordt is het gewoon moeilijk om het nog na te streven.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 11:35]
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:38
Juist daarom moet men in nederland terug naar de realiteit : Het dromen moet over zijn en Louwietje heeft daar het beste voorbeeld voor gegeven op het wk met oranje . Maar blijkbaar zijn ze niet alleen allemaal doof maar ook nog eens stekeblind.

1 coach en ook echt maar 1 coach ter wereld zou op dit moment het medicijn zijn voor het nederlandse voetbal : Simeone.
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:44
Lijkt me niet eerlijk gezegd. We missen simpelweg kwaliteit. Daar helpt geen Simone aan lijkt me, maar zijn komst zou natuurlijk een droom zijn, begrijp me goed....
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:49
Het gaat er mij ook niet om dat we binnen 4 jaar wereldkampioen zijn . Veel belangrijker is dat de denkwijze veranderd word en hoe kan je een beter voorbeeld voor de clubs stellen door dat met oranje te doen?
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:25
Hoog druk zetten is moeilijker dan afwachten.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:29
Met spelers als viergever veltman en consorten kan je tegen sparta thuis "hoog druk zetten" maar in europa of tegen een iets sterkere tegenstander kom je op alle fronten tekort.

Afwachten en compact spelen zijn vieze woorden in nederland.
Zolang dat blijft gaat het nooit meer wat voorstellen..
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:37
Zolang het jaarlijks uitverkoop is ben ik bang...
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:39
Ze kwamen redelijk ver in Europa dacht ik.

En dat neemt dan toch niet weg dat hoog druk zetten moeilijker is dan afwachten.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:42
toevalstreffer , al mag dat niet gezegd worden ....

Hoog druk zetten doe je als je als ploeg superieur bent.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:43
Mag je van mij best zeggen, maar met alleen geluk of toeval kom je niet zo ver.

Andersom, je bent superieur als je hoog druk zet :p
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:46
Real en atleti zetten zelden hoog druk en die zijn nagenoeg elke wedstrijd superieur.
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:55
Misschien ben ik om die reden niet zo gecharmeerd van die ploegen. Ze parasiteren op een overdosis aan talent van enkelen, maar lijken niet verliezen het belangrijkst te vinden.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:57
niet verliezen is in mijn ogen ook de essentie van "een wedstrijd " toch?
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:02
Daarin verschillen we grondig denk ik. Het zal de Zuidelijke, bijna Belgische invloedssfeer op je karakter zijn.....

Ik hou van de instelling om te spelen om te winnen. Het woord verliezen leren ze me maar na de wedstrijd....

Frank de Boer voetbal is trouwens geen voetbal om te winnen vind ik....
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:04
hij werd er 4x kampioen mee........
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:14
Verreweg de lelijkste kampioenschappen die ik van Ajax meegemaakt heb. Voor mij is de manier waarop ook belangrijk, al was het wel lekker natuurlijk. Maar geef mij dan toch maar het Ajax van afgelopen jaar. Zo kun je ook winnen en het niet winnen van het kampioenschap lag immers niet aan PSV, want daar verliezen kan altijd (ook als je kampioen wordt dus) , maar aan de zeperd thuis tegen Willem II en Roda....
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 12:15]
Vind ik leuk
Olfie +2684
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:27
Beter gezegd; met hoog druk zetten kun je een schitterende wedstrijd afdwingen of vreselijk de deksel op je neus krijgen. Zie het verschil tussen uit en thuis Schalke en Lyon. De uiterste worden groter.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:49
Ik heb het gevoel dat je ons allebei tegenspreekt :p
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:50
Nee, geen toeval. Jammer dat er de kans niet is om dat te bewijzen. In andere landen wordt zo'n elftal op iets zwakkere plekken versterkt en kan iets moois voort groeien. Bij ons wordt het centraal zenuwstelsel eruit verkocht en dan wordt verwacht dat we het alsnog wel zouden redden.
Vorig jaar bij vlagen wensvoetbal gezien van ons Ajax waar door de jeugdigheid nog veel verbetering in zat. Na de transferperiode kunnen we echter weer opnieuw beginnen.... Dat is de zure realiteit vrees ik....
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 11:52]
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:53
de kans om te bewijzen dat het geen toevalstreffer was hebben ze zelf vakkundig om zeep geholpen tegen die noren
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:58
Klopt wel. Maar het was ook niet meer hetzelfde elftal en ja: Keizer is een bewezen miskleun, tot nu toe toch...

Verder heeft het Nouri gebeuren erg veel impact gehad, hoe dan ook. De meeste spelers geven dat ook aan. Het is een optelsommetje.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:02
"men" zoekt vaak en graag naar handvaten in het leven ,vooral als het iets minder gaat.
Je kan mij (zonder het voorval te bagatelliseren ) niet wijs maken dat een tweede helft zoals tegen ado (als voorbeeld) ook maar 1 procent te maken heeft met Nouri.
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:07
Vrolijkheid, eensgezindheid, conditie, gogme, techniek, teamgeest, succes, toeval.... Allemaal ingrediënten die van invloed zijn op het resultaat. Het is als een kaartenhuis. Soms redt je het door enkele kaarten weg te halen, maar uiteindelijk wordt het risico op instorting steeds groter... Alles moet gewoon kloppen om maximaal te presteren.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 12:08]
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:09
mooie teksten met zeker een kern van waarheid alleen een ontwijking van mijn vraag.
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:17
Het zat ff tegen en dat was de spreekwoordelijke druppel...

Noem het desnoods een vastloper... Heeft altijd redenen en kan zelfs een Ferrari overkomen.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 12:19]
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:25
Ik denk dat het probleem hem meer zit in het feit dat ze denken een ferrari te zijn....
Vind ik leuk
Bullet +1378
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:35
het verschil met bijvoorbeeld PSV is wel dat er in alle teams volgens hetzelfde plan wordt gevoetbald. Bij PSV wordt gespeeld naar de kwaliteiten van de groep. dat wisselt per seizoen of per paar seizoenen. het ajaxvoetbal is bekend in de hele wereld. bij PSV is dat bijvoorbeeld niet zo.
Vind ik leuk
Lemon +1310
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:00
En jij bent nog steeds niet in staat om dat te zien ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:44
Elk team heeft toch een eigen manier van spelen, pik omhoog.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 12:45]
Vind ik leuk
14forever +6829
zaterdag 21 oktober 2017 om 13:11
Maar dat is ook zo......
Laat het denken.toch over aan paarden..
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 13:41
Je zou je hele leven maar met Ajax bezig zijn, als psv-supporter.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 13:42
t betaalt prima dus.......
Vind ik leuk
James10 +334
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:52
"Elk succesvol team heeft een zekere balans. Pirouettes zie je niet bij mij. Als dat bij een typische Ajax-speler hoort, dan ben ik dat niet, nee."

https://www.voetbalprimeur.nl/videos/717861/viergever-verbaast-ajax-fans-n-barazite-met-zidane-roulette.html
Vind ik leuk
Mo +7986
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:09
Nickie kan alles
Vind ik leuk
mcmodd +11399
zaterdag 21 oktober 2017 om 10:59
Ik geef hier Viergever groot gelijk. Hij is heel eerlijk en realistisch in zijn analyse. Dat is verfrissend voor een Ajaxspeler. Tegelijkertijd vraag ik me af wat een speler van 28 daarbij moet denken in verband met zijn toekomst. Contractverlenging is blijkbaar niet aan de orde, nog niet tenminste. Wat moet je dan denken? Als 28-jarige denk je anders dan een 23-jarige als er nog geen contractverlenging aankomt. Ook dat zal balansverstorend werken, of kost in ieder geval meer energie. Je moet het allemaal maar op kunnen brengen en misschien is het dat wat hij bedoelt met dat het van het individu bij Ajax veel vraagt. Als hij dan niet een nieuw contract krijgt komt hij maar naar FC Utrecht, zo hij wil. Zulke spelers wil je absoluut graag in je team.
Vind ik leuk
Mo +7986
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:10
Echt belachelijk dat we die man nog geen nieuw contract hebben gegeven
Vind ik leuk
Jozef +20841
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:26
Hij is erg realistisch ja.
Maar eigenlijk heb ik me in anderhalf jaar basis vaker geërgerd aan zijn beperkingen dan dat ik verheugd was om zijn vlekkeloze spel.
Vorig jaar poetste Sánchez zowat alle fouten van zijn collega verdedigers weg. Nu niet meer en wat je nu nog overhoudt is de echte Viergever: niet echt goed genoeg voor de basis. Prima stand in, dat wel, maar echt niet meer.
Vind ik leuk
Mo +7986
zaterdag 21 oktober 2017 om 12:24
Ik vind hem weldegelijk goed genoeg. Ik vond hem altijd een prutser maar vorig seizoen heeft hij mij overtuigd met enkele geweldige wedstrijden, Schalke uit bijvoorbeeld
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:02
Zeer zinnige woorden van Nick Viergever, de meeste realistische speler binnen de selectie van Ajax 2017. Heeft geeft eigenlijk aan dat Siem de Jong erbij moet en ik geef hem groot gelijk.
Vind ik leuk
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:32
Het ontbreekt de hoofdstedelingen in deze fase van de competitie aan het onontbeerlijke tapioca-effect, in tegenstelling tot PEC Zwolle. Je ziet dat manco voortdurend terugkomen bij de rondettes en pirlettes en naturalettes op het trainingscomplex. Daar kan uiteraard geen enkel misverstand over bestaan.

Sommige spelers weten open deuren op buitengewoon galante en onderhoudende manier in te trappen. Nick Viergever kan dat.
[Reactie gewijzigd op zaterdag 21 oktober 2017 om 11:34]
Vind ik leuk
cotr +1
zaterdag 21 oktober 2017 om 11:35
Het is een ideale prof met een prima instelling. Hij is belangrijk voor de jonge spelers. Ook heeft hij zinvolle teksten.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Pirouettes zie je niet. Als dat bij een Ajax-speler hoort, ben ik dat niet'