De Haan: 'De directeur was woedend. Hij vond het een belediging voor Nederland'

De Haan: 'De directeur was woedend. Hij vond het een belediging voor Nederland'

dinsdag 14 november 2017 om 07:36

Foppe de Haan kreeg tien jaar geleden op zijn lazer van toenmalig KNVB-directeur Henk Kesler, omdat spelers van Jong Oranje na het winnen van het EK in eigen land met een Surinaamse vlag hun zege vierden. Dat vertelt de voormalig bondscoach in de Volkskrant. 

"n 2007 werden we Europees kampioen met Jong Oranje. In dat team speelden vier, vijf jongens van Surinaamse afkomst. Na de finale liepen ze een rondje met de Surinaamse vlag. Ik had het niet eens gezien", vertelt De Haan. 

"Een week later kwam ik op het kantoor van de KNVB in Zeist. Henk Kesler, de directeur, was woedend. Hij vond het een belediging voor Nederland. Ik zag het probleem niet. Als zij voelen dat Suriname hun land is dan lopen ze met die vlag, waarom niet?"

Afgelopen week verscheen Foppe de Haan, een leven lang voetbaltrainer. In het boek vertelt de Fries over zijn carrière. 

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

wijze man +1287
dinsdag 14 november 2017 om 07:43
Ik had die kop van Kesler wel eens willen zien
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:45
Met een vlag verbieden verander je geen gevoel. Heeft geen zin al straal je wel meer eenheid uit met een Nederlandse. Maar dan doe je iets waar je niet achter staat en dan heeft het geen zin, dat is dan symbolisch.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:50
Nee, maar het is wel raar dat je voor land 1 speelt en met een vlag van land 2 zwaait. Dan moet je ook kunnen begrijpen dat mensen uit land 1 niet een erg sympathiek gebaar vinden en er commentaar op komt.

Je mag het best voelen, maar sommige dingen zijn niet verstandig om te uiten.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:55
Maar mensen uit land 1 willen wel profiteren als ze in land 2 op vakantie willen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:56
Verklaar je nader.
Profiteren van een leuke vakantie?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:01
Door de band met Suriname is het vrij goedkoop om je daar te wanen als god. Later er nou heel veel mensen dat doen. En de band met Suriname is er al zo lang ondanks dat Suriname niet meer bij het Koninkrijk hoort. (en gelukkig want die band is niet normaal ontstaan)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:11
Ik vind het geen probleem dat ze die gevoelens hebben, vind het alleen niet slim om het te uiten.

Je krijgt ook gezeur als spelers ineens met de Friese of Limburgse vlag gaan lopen.

Ik ben nooit in Suriname geweest dus kan niets zeggen over dat het goedkoop is om je daar als God te wanen.
Maar kan me niet voorstellen dat dit alleen specifiek voor Suriname geldt.
Lijkt me dat dit in de Filipijnen ook kan en daar is toch geen speciale band mee vanuit vroeger.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:42
Welke band met Suriname? Als blanke Nederlander zit Bouterse je liever gaan dan komen. Alleen als je zelf een Surinaamse achtergrond hebt is Suriname een logische keuze. Anders zijn er betere gebieden dan Suriname om je te vestigen
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:00
Je lult uit je nek, Midden-Noord. Geef gewoon toe dat je eerdere stelling klinkklare onzin is.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:05
Hij was minder sterk ja ;)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:14
Geeft niets, gebeurt mij elke dag.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:13
Maar blijf wel staan achter mijn eerste bericht.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:20
Eens, je "thuis voelen" gaat veel dieper. Dat moet van twee kanten komen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:21]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:24
Daar zijn wij het 100% over eens.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 11:03
Suriname, en met name nog meer de Antillen, zijn een dankbaar vakantieoord voor mensen uit ons land. Met een Surinaamse vlag gaan lopen was niet erg handig misschien, maar Kesler had aan deze jongens wel te danken dat Jong Oranje daar won. Dat moeten we dan allemaal gewoon vinden, terwijl hier ontzettend vaak op Marokkaanse voetballers wordt gescholden als ze voor Marokko kiezen om nationaal te vertegenwoordigen. Als Marokkaanse spelers in het voortraject van de komende WK voor Nederland hadden gekozen (dan moet je ze wel selecteren natuurlijk), en zich hadden geplaatst hadden we dit ook heel gewoon gevonden. Een rare tegenstelling, maar krijg daar maar eens een speld tussen. Dat lukt je niet.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:13
Maar als een speler met Marokaanse achtergrond voor Oranje uitkomt (as in Nederland vertegenwoordigt), zou jij het wel oke vinden als die daar met een Marokkaanse vlag zou gaan lopen paraderen?
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 14:34
Als er een reden voor is, het vieren van een overwinning bijv., dan heb ik daar geen problemen mee hoor. Je zou eerder verwachten dat de protesten in Marokko zouden opklinken en dat vind ik dan ook wel begrijpelijk.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:58
Oke ieder zo zijn eigen mening. Ik moet zeggen dat ik me kapot heb geergerd aan de spelers met Surinaamse vlaggen nadat Jong Oranje kampioen was geworden.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 15:16
Ja, ook dat is aan jou. Weet je, iedereen zou het graag anders willen zien, maar zolang we hier mensen met een ander kleurtje of met ouders uit een ander land niet als Hollanders kunnen accepteren zal je dit gedrag zien. Het is zo ongeveer een direct antwoord daarop.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:29
Ik snap je theorie. En wie weet zit er nog wat in ook ihkv kip/ei.
Maar wat ik me dan toch afvraag; als die jongens zich dan geen Nederlander voelen, waarom dan wel voor een team uitkomen dat Nederland vertegenwoordigt?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:10
Leef jij veel in kraakpanden ofzo?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:11
@Midden-Noord.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
dinsdag 14 november 2017 om 08:04
Maar de mensen uit land 2 profiteren andersom ook en nog veel meer door voor land 1 uit te komen. Toon dan ook ballen en kom voor land 2 uit als daar je hart ligt.
Al snap ik niet hoe ik profiteer als ik in Suriname op vakantie ga. Zoals elke andere toerist betaal ik toch gewoon?
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 11:07
Nee, dan zou je weldegelijk profiteren want je geeft voortdurend af op spelers die met twee paspoorten voor het land van hun ouders moeten kiezen. Dat zou jij zelfs met een paspoort al doen, maar daarvoor moet je wel kunnen voetballen, zelfs goed genoeg moeten voetballen om bij een bondscoach in de smaak te vallen. Had dan maar liever het luxe probleem gehad van twee paspoorten, zou ik bijna willen zeggen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:48
Foppe heeft helemaal gelijk. Ik vind dat alles ook flink overdreven wordt.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 07:49]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:39
Als ze met Duitse Turkse of Marokkaanse vlaggen lopen denk je er precies zo over?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:02
Je vraagt het aan een Fries!
Vind ik leuk
ruuddevil +2201
dinsdag 14 november 2017 om 07:56
Als ze voelen dat Suriname hun land is moeten ze voor Suriname gaan spelen.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 11:09
Makkelijk praten als je ze eerst Europees voor je laat winnen. Iedereen was oprecht blij dat ze voor Nederland speelden.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 11:09]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:57
Lekker belangrijk zeg, Nederlandse vlag, Surinaamse vlag, Marokaanse vlag.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:17
Feyenoord vlag.
Vind ik leuk
Jozef +20841
dinsdag 14 november 2017 om 08:24
Je kunt te ver gaan natuurlijk.... ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:30
Zou jij gaan juichen met een vlag? Ik vind het leuk als andere mensen dat doen hoor. Maar ... kun je die dingen gewoon in een winkel kopen? Nee toch?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:03
Ik weet niet hoe oud jij bent, maar tegenwoordig gaat het via internet.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:10
Zou jij gaan juichen met een vlag?
Zou jij gaan huilen als je verliest?
Zou je de boel kort en klein gaan slaan?
Zou je van vreugde in de sloot gaan springen?

Raar hè?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:24
In 1988 heb ik gejuigd met een vlag. Mocht dat niet?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:50
Dat mag. Iedereen mag dat doen. Waarom niet?

Maar de meesten doen dat nuchter niet. Alleen als ze iets gebruikt hebben.
Denk jij ook niet?
Vind ik leuk
JCJWZ +9141
dinsdag 14 november 2017 om 11:26
Ze hadden beter met allebei de vlaggen kunnen zwaaien, dan was er geen probleem geweest en had iedereen het begrepen. Een Nederlandse vlag, want dat is nou eenmaal het land waar je voor uitkomt en de Surinaamse vlag omdat je je ook Surinamer voelt en dat land op wil laten meevoelen in het behaalde succes. Politiek 100% correct toch? En Kesler, ach Kesler, wie maalt om die man uit Tukkerland?
Vind ik leuk
Sazzz +8601
dinsdag 14 november 2017 om 08:05
Blijft raar dat je met de vlag van Suriname gaat lopen als je wint met Nederland. Toon dan ook ballen en kies voor Suriname
Vind ik leuk
Cookee +4359
woensdag 15 november 2017 om 18:28
Als er een speler uit Kaap-Verdie bij je club speelt dan komen er ook mensen die een vlag van KV in het stadion hangen.
Dus dan lopen die surinaamse jongens met hun vlag... ik zie 't probleem niet.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:16
Hun dubbele paspoort gewoon afpakken. Of nu maar weer niet?
Vind ik leuk
Jozef +20841
dinsdag 14 november 2017 om 08:25
Niet te spastisch over doen. Moeten we dan Friese vlaggen ook gaan verbieden bij een WK schaatsen?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:04
Dat zeker! :-)
Vind ik leuk
Cookee +4359
woensdag 15 november 2017 om 18:29
Weg met dat Friese vod... sorry ben niet van Wilders, maar je raakt een gevoelig punt.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 11:13
Ja, en Friese schaatsers dwingen om alleen voor Friesland uit te komen. Wat een profiteurs, eten uit onze ruif maar als ze het schaatsen winnen dan gaan ze met een rare Friese vlag zwaaien. Is trouwens ook een grote schande, dààr moet eens iemand zich kwaad over maken ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:33
Ik vraag me af waarom ze dan van Oranje speelde. Prima als je Surinamer voelt, maar waarom woon en werk je dan hier. Ga dan lekker daar heen, waarom je tijd verspillen in een land waar je het niet naar je zin hebt.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 11:18
Je snapt het niet hè? Werkelijk niet? Eerst plukken we het Surinaamse volk helemaal kaal, roven het bauxiet daar uit de grond, laten hun in onze olieindustrie op Surinaamse grond slavenarbeid verrichten en... vinden het raar dat ze hierheen komen, bang als ze zijn voor een mensenmoordenaar als Bouterse is? En dat snap je niet? Dat ze dan liever voor Nederland voetballen, dat snap je dan ook niet? Is het zo droevig met je kennis van de geschiedenis gesteld? Ja, dan moet je hier maar lekker stevige uitspraken doen, dat is lekker veratandig.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:17
En daar heeft Nederland vele miljarden aan compensatie voor gegeven en tot in den treuren excuses voor aangeboden.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
donderdag 16 november 2017 om 15:47
Peper en Zout, weet jij exact hoeveel miljard aan compensatie ze kregen, in welke vorm dat werd gegeven en wanneer dat excuus werd gemaakt? Ga er even van uit dat een deel van je antwoord zal ontbreken omdat daarop geen antwoord is.
Vind ik leuk
Cookee +4359
woensdag 15 november 2017 om 18:34
Prima verwoordt Mac.
Onbegrijpelijk dat geschiedenis als 1e uit het pakket kan, dan krijg je dit soort dingen. Vorige week zei iemand tegen me; "Ze halen altijd weer hun slachtofferrrol naar voren".
Ja... duh... omdat ze ook slachtoffer zijn!!
Zou goed zijn als wij weten hoe wij rijk werden, hoe A'dam zo rijk werd en vooral veel buitenlandse boeken meepakken over dit land, daar leer je nog meer.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
woensdag 15 november 2017 om 19:02
Dat is wel zo, maar die voetballers zouden behoorlijk wat kunnen betekenen voor zo'n land. In plaats daarvan kiezen ze voor Nederland
Vind ik leuk
mcmodd +11399
donderdag 16 november 2017 om 15:50
Geschiedenis zou altijd en op elke opleiding een verplicht vak moeten zijn. Ook in de inburgeringscursussen mis ik die, waardoor ik constant op zoek moet naar lessen op verschillend niveau. Zij die in dit land moeten zijn en als erkend oorlogsvluchteling hier wonen, zullen je kunnen vertellen hoe op de middelbare scholen gesmuld wordt van onze vaderlandse geschiedenis en de dekolonisatie.
Vind ik leuk
Cookee +4359
vrijdag 17 november 2017 om 14:46
Geschiedenis is helaas een rekbaar begrip.
Als ik sommigen lees, dan hebben die een andere versie van de waarheid... bijna een Trumpiaanse.
Er komen nu nog nieuwe documenten boven water die de geschiedenis zoals wij die leerden herschrijven.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
vrijdag 17 november 2017 om 16:45
Geschiedenis is juist zo fantastisch omdat deze organisch is. Er komen constant wijzigingen, correcties en nieuwe feiten. De nepgeschiedenis van Trump kan me gestolen worden. Ik laat me niet in met criminelen.
Vind ik leuk
Cookee +4359
zaterdag 18 november 2017 om 18:53
Precies, nieuwe feiten komen op.
Wat we leerden bij geschiedenis kan achterhaald zijn.
Helaas zit onze mening over historie snel vastgeroest.
Probleem is dat we zelf er iets voor moeten doen om ons te ontwikkelen, weinigen doen dat.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:34
Volgens de algehele opinie was en is dat toch geen probleem. Als ze maar niet met marokkaanse of turkse vlaggen gaan zwaaien. Want dat kunnen we niet gebruiken in onze hypocriete samenleving. Lekker belangrijk allemaal !!
Vind ik leuk
Jozef +20841
dinsdag 14 november 2017 om 08:42
Gebeurt toch net zo goed?

Ik neem aan dat ze voor Oranje wilden spelen. Ze laten iets van hun afkomst zien. Poehoe, erg hoor.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:25
Nee ik vind het idd niet erg. Van mij mag iedereen met alles zwaaien wat hij maar wilt zolang het maar geen feyenoord vlaggen zijn.....ergens moet je toch de grens trekken
Vind ik leuk
Jozef +20841
dinsdag 14 november 2017 om 09:28
Haha, eens....

Je kunt te ver gaan... ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:37
Als ze een Russische of Duitse moeder hebben. En met de Duitse vlag gaan rondlopen is het misschien wat duidelijker voor de Haan waarom het niet gepast is
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 09:04
Ik ben van Surinaamse komaf.Toen vind ik het belachelijk, nu vind ik het belachelijk en in de toekomst zal ik het belachelijk vinden.
Wie heeft je zover gebracht? Wat is de (sportieve) bijdrage van Suriname geweest en voor welk nationaal elftal speel je op dat moment?
Vind ik leuk
remakil +1641
dinsdag 14 november 2017 om 09:09
Kessler had die jongens liever met een Twentevlag gezien...
Vind ik leuk
Rodajc +1874
dinsdag 14 november 2017 om 09:25
Het boek van Rob Jansen hebben we inmiddels uit, nu gaan we door met die van Foppe!
Vind ik leuk
peinke +598
dinsdag 14 november 2017 om 09:41
Ach, het duurt niet lang dan lopen deze gasten ook met een of andere vlag rond. Ik heb niet het idee dat het met de Nederlandse of Friese Vlag is. Velen in dit elftal spelen toch al niet met alle passie voor het Nederlands elftal. Dus, verbazen.... Daarom blij dat die Marokkanen voor Marokko gaan spelen, hoeven we ons daar in ieder geval niet druk om te maken.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 11:19
Dat kan ook alleen maar in Nederland. Als je je Surinamer voelt, ga dan voor Suriname voetballen. Dat deden die mannetjes niet want dan valt er niks te winnen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:57
Zie hier het huidige probleem van het Nederlandse voetbal.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:00
Oh de redactie heeft de boeken van rob Jansen en Drenthe uit en nu gaan we de hele week quotes krijgen uit dat boek van Foppe de haan. Ik kan niet wachten.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:19
die kesler heeft geen haar op de kop wat ????
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

De Haan: 'De directeur was woedend. Hij vond het een belediging voor Nederland'