Diepe zucht Rutten: Wat een onzin. En die betutteling...

Diepe zucht Rutten: "Wat een onzin. En die betutteling..."

dinsdag 14 november 2017 om 09:10

Bij wedstrijden van pupillen worden tegenwoordig vaak géén uitslagen meer bijgehouden. De KNVB vindt winnen of verliezen namelijk ondergeschikt. Fred Rutten is het niet eens met die zienswijze. 

Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal in Zeist, vindt dat er bij een gelijkspel eigenlijk twee winnaars zijn. "Wat een onzin. En die betutteling... Het is juist goed als een kind kwaad en teleurgesteld thuiskomt als hij of zij heeft verloren", verzucht Rutten in De Telegraaf. "Die kan niet tegen zijn verlies. Ik vind dat een goede instelling voor iemand die wordt klaargestoomd voor topvoetbal."

"Tegenwoordig wordt niet tegen je verlies kunnen vaak echter veroordeeld. Geef talent juist een uitdaging om de beste te zijn. En zet een talent niet te snel weg als lastig. We kunnen in ons voetbal wel een paar bandietjes gebruiken. De lastigste zijn vaak de beste en daarin moet je tijd investeren. Niet lui zijn."

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Eens met Rutten?

(514 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 14 november 2017 om 09:21
"De KNVB vindt winnen of verliezen namelijk ondergeschikt." Met zo'n instelling ga je niet ver komen.
Vind ik leuk
TdoubleU +1200
dinsdag 14 november 2017 om 09:34
idd!! zie waar het nederlands elftal nu is
Vind ik leuk
Jozef +20841
dinsdag 14 november 2017 om 09:22
Dit is nou iets waardoor ik zeg dat die lui echt moeten oprotten.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:23]
Vind ik leuk
Mass +1452
dinsdag 14 november 2017 om 09:22
Meteen de vinger op de zere plek gelegd bij de KNVB....
Vind ik leuk
DubRtd +14903
dinsdag 14 november 2017 om 10:54
Was het maar alleen bij de knvb het geval, dit denken.

Het gaat haast overal al op deze manier.
Er komen hele generaties participatietrofee winnaars aan die bij het minst of geringste beetje kritiek of weerstand naar de anxiety pillen grijpen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:26
De malaise in een notendop.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:30
Het blijkt al jaren bij de knvb dat het niets uit of je wint of verliest. Dit geldt blijkbaar niet alleen voor de jeugd
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:32
Jan Dirk van der Zee...wat een amateur! Hoe in hemelsnaam kun je iemand directeur amateurvoetbal maken als die persoon nooit in het voetbal werkzaam is geweest? Voetbal is een sport, waar winnen en verliezen vanzelfsprekend is.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:42
Nee hoor, een gelijkspel behoort ook tot de mogelijkheden ;)
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:44
maar gelijkspelen is niet zo vanzelfsprekend :P
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:45
Winnen ook niet :p
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:49
voor Oranje de laatste tijd niet nee :P
Vind ik leuk
peinke +598
dinsdag 14 november 2017 om 09:33
Ach, dat is de mentaliteit in Nederland. We nemen het Advocaat al kwalijk dat die met het Nederlands elftal z'n laatste wedstrijden gewoon wil winnen. De spelers denken daar nu al anders over. Die zijn allemaal lekker een weekje met de maatjes onder elkaar en moeten dan toevallig ook nog een wedstrijdje spelen. Dus, die mentaliteit is er al lang ingeslopen.
Overigens helemaal eens met Rutten, maar die man heeft prima ideeen maar wordt beoordeelt op allerlei andere criteria door de KNVB dan op z'n voetbalkennis. Is dus kansloos tussen al die niets-zeggende figuren.
Vind ik leuk
mcmodd +11399
dinsdag 14 november 2017 om 09:34
Als een kind niet leert verliezen, leert het ook niet om te winnen. Ik heb al mijn kinderen (3) leren schaken, maar ze nooit laten winnen. Van elkaar mochten ze winnen, maar niet van mij. Zelden wordt er nu door ze verloren, daarvoor is het nu mijn beurt.
Vind ik leuk
0260165 +541
dinsdag 14 november 2017 om 09:34
Misschien kunnen we dat bij onze Europese wedstrijden ook gaan doen.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:35
Ongelooflijk wie dit bedacht heeft... Je wilt toch voetballers hebben die met het schuim op de bek voor de overwinning strijden? Nu ga je juist jankerds krijgen die niet gewend zijn te verliezen of hard te werken voor resultaat.
Vind ik leuk
JCJWZ +9141
dinsdag 14 november 2017 om 09:50
Benieuwd naar de interviews over 10jaar....

"Oh we hebben wel lekker gespeeld, hmm was het 0-5 ja? Verloren? Oh oke, maar we hebben toch aardig gespeeld en ik heb een leuke avond gehad, nee ik weet niet hoeveelste we staan, maakt dat wat uit? Hoezo?"
Vind ik leuk
HanV +2042
dinsdag 14 november 2017 om 10:46
Dat kennen we al jarenlang, als een ploeg degradeert dan ga je toch naar een andere ploeg. Laatst was er aandacht voor een aanvaller die een nieuw record had gevestigd, het scoren in de eredivisie voor een ploeg meer dan de vorige recordhouder. Op het laatst even je best doen zodat je opvalt, zorgen dat je transfervrij bent, en hup naar een andere ploeg.
Vind ik leuk
Maxx Jw +335
dinsdag 14 november 2017 om 10:24
Eens. Of dat ze gewoon van het veld lopen als ze achterstaan....zovan laat maar heeft geen zin.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:40
Soms denk je wel eens aan een slechte grap, is het gewoon allemaal nog waar ook. Niet te filmen!

Nieuwe generatie weekdiertjes komen eraan!
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:40]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:53
Mooi om te lezen dat óók rekening wordt gehouden met de honderdduizenden volstrekt talentloze zaterdag- en zondagochtendpupillen.

Goed dat de KNVB niet toegeeft aan de terreur van de elitaire happy few.

Vind ik leuk
rpaulp50 +3117
dinsdag 14 november 2017 om 10:54
Ook talentloze kinderen moet je ( juist ) leren om teleurstellingen te overkomen ( verliezen ) vervolgens trots zijn op een beter resultaat door te trainen en te volharden ( gelijkspel of winst ) dat vorm juist karakter . Tegenslagen overwinnen leer je alleen als je dat echt ervaart en overkomt, niet uit een boekje.......
Lekker eten kan je pas echt waarderen na honger en van winst genieten ( op welk niveau dan ook ) is nog fijner als je weet hoe een verlies voelt.
Het leven is ervaren..........het zoet en het zuur, een twee eenheid feitelijk.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 11:21
Er zijn buiten voetbal voldoende andere settings en omgevingsfactoren voorhanden als het gaat om een 'karaktervormende' mindset voor 'talentloze' kinderen.

Voetbal wordt groter gemaakt dan het feitelijk is.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:08
Nou heb ik zelf de absolute top nooit gehaald, maar ik denk wel dat -ondanks dat ik ook andere karaktervormende dingen heb gedaan- het heeft bijgedragen aan mijn ontwikkeling.
Ik denk in ieder geval dat je er ook als talentloze meer aan hebt dan de score niet bijhouden. Daarnaast zie ik niet hoe 10-0 verliezen leuker wordt als je de score niet bijhoudt. De wedstrijd zelf wordt niet leuker. En er is geen voldoening als je die ene wedstrijd per seizoen wint.

Of je van 'een winnaar zijn' ook automatisch een leuker, beter of completer mens wordt laat ik in het midden.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:35
Je verliest in je leven, meer dan je wint. Of het nou op het werk is, thuis of bij een sport.

Ik denk dat je kunt leren verliezen. Doorzetten. Over de teleurstelling heen stappen en weer doorgaan. Dat moet je meemaken om het te beseffen. Er komt altijd weer een volgende kans (wedstrijd). Er zijn gewoon periodes dat t soms tegen zit.

Ik denk dat de psychiaters het steeds drukker gaan krijgen. Alleen hierdoor al. Alles is zielig. De ouders beschermen de kinderen op school, thuis, met buiten spelen. Overal.
Laat gaan. Ze moeten fouten maken, maar krijgen daarvoor geen kans meer. Fouten maken is voor Loosers.
Vind ik leuk
Kayzer +1372
dinsdag 14 november 2017 om 10:06
Zo kweek je een generatie losers!
Zo dom al dat zielige gekneuter in Nederland.
Bang om iemand te kwetsen, dat je thuis komt en je verloren hebt. Nee we nemen kinderen tegen dit soort dingen in bescherming. Zwakke broeders worden er gecreëerd!
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 10:17
Echt onzin inderdaad! Het lijkt wel of deze generatie voetballers al hebben geleerd dat winnen of verliezen niet uitmaakt... kijk hoe vaak ze lachend van het veld lopen na een nederlaag..
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 10:40
Twee jaar geleden was ik op vakantie met twee andere gezinnen. Groot huis gehuurd in de Ardennen. Ik ging een potje badmintonnen met een van de kinderen van 8 of 9 jaar. Op een gegeven moment zegt hij tegen mij:
het gaat niet om winnen, maar om het spel.
Ik schrok me wezenloos, ik zei dan ook: hoe kom je aan die onzin, het gaat om winnen
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:10
Badminton op vakantie draait toch vooral om dat pluimpje zovaak mogelijk overslaan? Dat is verdorie lastig genoeg met al die wind :p
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 13:51
Met of zonder ik ben waardeloos hierin, maar gelukkig net beter dan een 8jarige
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:06
Oh ja, als je beter bent wil je wel voor de puntjes spelen he?
Heb je het weleens gedaan in een zaal tegen iemand die het als sport doet? Je weet niet wat je meemaakt :p
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 15:32
haha, neeeeeeeee
Mijn moeder zei ook altijd tegen mij als ik iets niet lustte:
"je weet niet wat je mist". Ik zei dan altijd terug: houwe zo.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:57
Nou ja. Ik maakte dus altijd grapjes als 'campingsport' en toen ging ik een keer mee met iemand die het vrij serieus deed. Minstens 10 pluimpjes tussen m'n ogen gekregen. Echt heel anders dan op vakantie :p
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 16:03
Gerechtigheid
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:04
Nou, leuk dat je aan mijn kant staat zeg :/ hij zit niet eens op VP!!! :p
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 15:39
Haha. Ik in militaire dienst. Die jongen zei zullen we badmintonnen. Meer uit verveling. Ik kon t redelijk, dacht ik. 11-0 11-0. Maar na 2 maanden werd t 11-7 11-7. Haha. Hij leerde mij dat. En toen werd t eigenlijk best leuk. Maar je hebt wel een goede conditie nodig.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:04
Moesten jullie ook racketwerpers gebruiken?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:14
Nee, gewoon met granaten.
Vind ik leuk
Mari +1777
dinsdag 14 november 2017 om 16:04
Dan heb jij tenminste bijgeleerd. Toen ik tegen zijn vader speelde zei die tegen mij: je moet harder slaan. Ik zei ik sla op mijn hardst.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 16:13
Je moest de shuttle hoog en hard naar de achterlijn slaan. En als de ander te zacht sloeg, dan gaf je een zacht tikje vlak over het net. Maar t vervelende was ... Die jongen wist precies wanneer jij te hard sloeg en de shuttle uit ging. Dat duurde bij mij ff. Dat moest je aan het plafond zien, als je omhoog keek.
Na 100.000 keer lukte dat een beetje. Die jongen was ook nog Indonesch. Nou dan weet je het wel. Elke dag 1,5 uur, 4 keer per week. Dat hebben we 3 maanden volgehouden. En daarna de kantine in.

Ik zat al op tennis. Misschien scheelde dat.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 16:18]
Vind ik leuk
remakil +1641
dinsdag 14 november 2017 om 11:06
Dat komt omdat er bij de KNVB totaal geen winnaars meer zijn. Verliezen is Nederlands geworden, we mogen niet naar het WK. Gingen ook al niet naar het EK en Europees gezien stellen we geen reet meer voor. Dus om te voorkomen dat het land voetbaltechnisch gezien in een depressie valt, laten we de resultaten maar weg. Over 1 of 2 seizoenen doen we het ook zo in de eredivisie en we gaan bij de FIFA vragen of ze het ook zo willen doen in de kwalificatie voor het volgende WK..

Losers kweek je in Zeist. Middelmatigheid troef in het bos...
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 11:44
Geld dat ook voor mijn zoon van 9 die in JO11-4 speelt ? Dat is een typisch team waar de mindere spelers worden gezet. Aangevuld met wat spelers die nieuw zijn op de club. Ze spelen 4e klasse en worden iedere week helemaal zoek gespeeld. 15-0 verliezen is dan nog best goed...... En dan mogen ze penalties nemen en zijn ze helemaal blij als er een paar in gaan.

Natuurlijk is het prettig te weten dat ze na de winterstop in een lagere klasse gaan spelen. Want 4e klasse is duidelijk te hoog voor ze. Maar in dit team zijn er maar 1 of 2 spelers echt saggerijnig zijn. Maar mijn zoontje niet hoor. Die zegt dat ie het, ondanks de uitslag, prima naar z'n zin heeft gehad. Is helemaal trots dat ie een keer bijna scoorde.....

Hij is een van de voetballers in het team die eigenlijk niet kan voetballen. Maar hij vind het leuk..... Moet ik em dat af gaan nemen? Moet ik em van voetbal afhalen omdat hij tegen z'n verlies kan? Of moet ik die winnaarsmentaliteit er bij hem instampen? Wat dan echt wel ten koste gaat van z'n plezier? Lijkt me niet.
Ok, mijn zoon is een extreem voorbeeld de andere kant op.

prima als je hiermee aan de slag gaat met toptalenten. Maar besef wel dat het overgrote deel daar niet onder valt. En dat het daarbij echt om spelplezier gaat.

Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:11
Euh..... als je zoon niet kan voetballen, waarom doet hij het dan? Of ben je zo'n papa waarvan zijn zoon op voetbal MOET. Mijn zoontje kan ook niet voetballen, dus doet ie daar niet aan. Gelukkig maar, wat papa heeft wel de topsportmentaliteit (helaas niet de kwaliteit), dus zit mijn zoon op judo, wat hem goed afgaat en waarbij het sjagrijn er wel is, als hij verliest. ZOALS HET HOORT!
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 12:54
Zelden ben ik het eens met Fred Rutten, maar in dit geval voor 100%. Slecht tegen je verlies kunnen, is de beste eigenschap van een topsporter. Kijk maar naar Sven Kramer.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 14:17
Is dat echt zo? Welke mongool heeft dat verzonnen?
Vind ik leuk
DrDeef +295
dinsdag 14 november 2017 om 19:20
Opsodemieteren met die meedoen is belangrijker dan winnen mentaliteit.ik wil winnen alles, hoe lelijk ook. En je laat je niet voor lul zetten, dan maar een keer een harde zaag uitdelen of wat dan ook. Ik kon voor geen centimeter ballen. Zat in waardeloze teams waar ik nog 1 van de slechtste was. Maar ook al stonden we 7-0 achter, liep en buffelde ik me nog helemaal de tering. Kon ik mezelf in ieder geval niet verwijten er niet alles aan te hebben gedaan.
Vind ik leuk
Cookee +4360
woensdag 15 november 2017 om 18:15
Ook weer een opmerking waar Fred mij letterlijk kopieert van vorige week.
Waarvoor dank Fred, wil met alle plezier je copywriter worden.
We laten te vaak de persoonlijkheden lopen, ook van Basten vond Zyech maar lastig. Maar je moet juist bijzondere spelers hebben. Want die maken in die ene bijzondere wedstrijd het verschil.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Diepe zucht Rutten: "Wat een onzin. En die betutteling..."