Swart pakt peperdure Ajacied aan: Hij had meer waarde mogen hebben

Swart pakt peperdure Ajacied aan: "Hij had meer waarde mogen hebben"

dinsdag 5 december 2017 om 08:04

Ajax-aanvaller David Neres kan en móet nog veel beter. Dat vindt clubicoon Sjaak Swart. Mister Ajax had meer van Neres verwacht, vooral gezien diens prijskaartje van zo'n twaalf miljoen euro. 

"'Zeker als je kijkt naar het bedrag dat Ajax betaald heeft, dan had hij meer waarde mogen hebben", zegt Swart in gesprek met Ajax-magazine 1900. "Kijk bijvoorbeeld eens naar Lozano bij PSV, die is een stukkie verder en waardevoller."

"Ook is Neres geen echte rechtsbuiten. Hij gaat altijd binnendoor en nooit buitenom. En dat is juist de bedoeling bij Ajax: je back passeren en een voorzet op een inkomende Kasper Dolberg of Klaas-Jan Huntelaar geven", besluit hij. 

Neres (20), die in januari 2017 over kwam van Sao Paulo, deed dit seizoen twaalf keer mee in de Eredivisie. Hij scoorde zes keer en leverde zes assists. 

Check ook: Swart: 'PSV speelt zelfs in eigen huis verdedigend...het is echt ongelooflijk'

Poll

Gaat Neres ooit beter worden dan Lozano?

(1979 stemmen)

Plaats een reactie

Bdog +3456
dinsdag 5 december 2017 om 08:06
Swartkijker
Vind ik leuk
Mad Max +6961
dinsdag 5 december 2017 om 10:25
Hij heeft wel een punt. Neres brengt nog onvoldoende, of zie jij dat anders?

Tenminste, als je naar zijn spel kijkt. Want 6 goals en 6 assists in 12 potjes (waarvan de meeste niet in de basis) is cijfermatig best aardig.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:58
Hij heeft best een punt maar dat geldt ook voor Ziyech. die kostte ook 11 miljoen!! Maar daar mag geen kritiek op gegeven worden want dan wordt meneer boos!
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:58
Hij heeft best een punt maar dat geldt ook voor Ziyech. die kostte ook 11 miljoen!! Maar daar mag geen kritiek op gegeven worden want dan wordt meneer boos!
Vind ik leuk
Bdog +3456
dinsdag 5 december 2017 om 11:04
Vind het altijd zo'n onzin om iemands prestaties te linken aan zijn transfersom.
Als men 20 miljoen voor jou betaald ga je er echt niet beter van voetballen namelijk.
Vind ik leuk
Mad Max +6961
dinsdag 5 december 2017 om 14:27
*betaalt.

Maar je snapt toch wel dat van duurdere spelers meer verwacht wordt? Dat prijskaartje is direct en alleen gelinkt aan zijn skills. Dus voor 12 miljoen, wat voor Nederlandse begrippen ongekend hoog is, mag je toch best wel wat verwacht, nietwaar?
Vind ik leuk
Cookee +4768
dinsdag 5 december 2017 om 14:50
Je hebt wel gelijk maar, je draait het om. Ajax vind hem 11 milj waard... maar jij gaat Neres afrekenen op zijn kwaliteit in verhouding tot de transfersom. Dat geld ging naar zijn ex-club das niet voor Neres.
Hij is gewoon een jonge jongen die probeert in een vreemd land te voetballen.
Zelfde met Dijks, Ajax vind hem goed genoeg, scheld dan vd Sar uit maar niet Dijks als ie niet goed genoeg blijkt te zijn.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 december 2017 om 14:51]
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 12:08
Volgens mij waren de meeste van die statistieken van toen z'n moeder in Nederland was
Vind ik leuk
Cookee +4768
dinsdag 5 december 2017 om 14:53
Valt niet mee Keiz... vreemd land, vreemd eten en beoordeeld worden als een grote terwijl je net komt kijken.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 15:07
Nee klopt. Het was ook geen verwijt. Het is alleen wel opvallend als je heel goed scoort als je mama er is en het daarna minder wordt.
Vind ik leuk
Gurdeep +165
dinsdag 5 december 2017 om 08:08
Iedereen gewoon ja-knikken op alles wat Sjaak zegt want hij is ouder en wijzer. Hij weet het ook allemaal beter dan de rest. Maar verantwoordelijkheid willen dragen? Neeee, overal tegenaan schoppen is veel leuker.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:44
Haha, wat een Zeur Piet! Of het is Zwart of wit bij hem. Hij kan totaal niet relativeren. In het hedendaagse voetbal is de transfersom van Neres echt niet spectaculair en al helemaal niet als de uefa cup finalist bij jou aanklopt. Geef die jongen de tijd. Hij kan goed voetballen en scorend vermogen. Wordt het een wereldtopper? Nee! Maar dat hoeft toch ook niet iedere ajaxvoetballer te worden.
Vind ik leuk
Spiegel +613
dinsdag 5 december 2017 om 08:59
1. Hij was al gekocht vóór Ajax de Europa League finale speelde.
2. Sjaak Swart zegt toch niet zo gek veel verkeerd. Hij maakt de vergelijking met Lozano, logisch, want vergelijkbare positie, leeftijd, transfersom, en concludeert dat er meer te halen valt voor Neres. Hij doet dus niets af aan de potentiële kwaliteiten van Neres, want die zijn er zeker, maar hij zegt wel dat het tijd wordt om het eruit te laten komen.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:00
Heeft ook te maken met wat voor voetbal je speelt. PSV is meer een counterploeg en krijgen de buitenspelers meer ruimte in de omschakeling. Dan is lozano gevaarlijk. Als ze verdedigen voor de 16 , is lozano ook niet erg goed. Vond hem tegen Sparta ook erg slecht. Net als tegen Excelsior. Neres is ook zo speler die in de omschakeling erg goed is en de kleine ruimtes beter wordt. Beter dan lozano. Verder staan er 8 man voor de goal bij Ajax als je een voorzet wilt geven. Verder is hij de enige buitenspeler van Ajax die wel oog heeft voor zijn medespelers. Vind het dus erg overdreven van skakie
Vind ik leuk
B3v3r +111
dinsdag 5 december 2017 om 11:47
Lozano 12 wedstrijden, 10 goals en 3 assist.
Neres 12 wedstrijden 6 goals en 6 assist

zo veel verschil is er niet in statistieken.


Vind ik leuk
masterpsv +6510
dinsdag 5 december 2017 om 13:10
wel 4 goals verschil! ;)
Vind ik leuk
B3v3r +111
woensdag 6 december 2017 om 11:21
En 3 assist, is maar waar een buitenspeler op wordt afgerekend.
Vind ik leuk
rpaulp50 +3820
dinsdag 5 december 2017 om 08:58
Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten, Sjaak is niet de afstandelijke bestuurder...ha ha
Sjaak was gewoon een fabelachtige Ajax speler en nu een onvervalste Ajax supporter die juicht als er wat te juichen valt en kritisch is op elementen die verbetering behoeven, mag dat niet ?
Vind ik leuk
Cookee +4768
dinsdag 5 december 2017 om 14:54
Sjaak mag zoals wij een mening hebben ook een mening hebben.
Maar Sjakie is altijd respectvol, dus hij mag als ex-buitenspeler best zijn mening over Neres geven.
Vind ik leuk
ihvmmdk +4201
dinsdag 5 december 2017 om 08:11
Juist, buitenom..... het is geen 1923 Sjaak.
Vind ik leuk
Nashua +5726
dinsdag 5 december 2017 om 08:15
Binnendoor lukt ook niet. . . . .2017

Vind ik leuk
ihvmmdk +4201
dinsdag 5 december 2017 om 08:22
Jij denkt ik gooi even een oneliner eruit en de duimpjes omhoog zullen dan binnenstromen? Een rechtspoot op links en linkspoot op rechts is vele malen effectiefer dan hopen op een verdwaalde kopbal van een speler als bijv, Lukinhio. Je speelstijl afstemmen op één speler is geen tactiek maar hopen op goed geluk.
Vind ik leuk
Nashua +5726
dinsdag 5 december 2017 om 09:15
Als ik dat zo lees zien wij met dat effectieve voetbal wat jij beschrijft de meest aantrekkelijkste wedstrijden hier.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:58
Jij begint toch met oneliners..
Vind ik leuk
Nashua +5726
dinsdag 5 december 2017 om 14:25
En ?
Vind ik leuk
Cookee +4768
dinsdag 5 december 2017 om 14:56
Dat is een visie, maar dan gooi je kansen op goals overboord, dan komt er geen voorzet buitenom. Kijk naar de paniek die bij de Ligt en Veltman komt als er een Boere staat.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:01
Kijk je zeker weinig naar ajax
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:15
Lozano is ook een 'stukkie' ouder en heeft meer ervaring opgedaan in Mexico op het hoogste niveau en bij de nationale ploeg. Daardoor kan je ze niet vergelijken. De overeenkomst die er wel is, is het hige rendement dat beide spelers hebben.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:23
Volgens mij heeft losbol wel iets meer rendement dan Neres?
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:24
Valt te bezien. Neres geeft meer assist en heeft minder minuten gemaakt. Lozano weer meer gescoord.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:33
Oja... Scheelt maar 1 doelpunt
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:04
Nee hoor Neres heeft vorig jaar ook bij Jong Ajax gespeelt dit is Lozano zijn eerste seizoen pas in Nederland.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:18
Scherp! Ik heb het over dit seizoen.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:02
Eens, jij snapt het
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:15
Draai ze dan eens om!
Vind ik leuk
Degraaf +10300
dinsdag 5 december 2017 om 09:37
Zou ik niet doen, dan staan ze op de kop ;-)
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:15
Natuurlijk niet. Lozano is een groot talent en Neres een redelijke speler die af en toe goed speelt en dan weer wedstrijden niet.
Vind ik leuk
Sazzz +9005
dinsdag 5 december 2017 om 08:20
Ze zijn ook niet echt te vergelijken, aanvallers zijn sowieso wat grilliger dan middenvelders. Daarnaast is Lozano twee jaar ouder en kun je je afvragen in hoeverre hij nog als talent beschouwd mag worden.
Vind ik leuk
Degraaf +10300
dinsdag 5 december 2017 om 09:38
Precies en zo goed is Lozano de laatste wedstrijden niet.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:16
Ben het met hem eens.
De verwachtingen waren hoog zeker omdat hij zo duur was.
Vind ik leuk
Sazzz +9005
dinsdag 5 december 2017 om 08:21
Hij voldoet nu toch aan die verwachtingen? Hij heeft bijna elke wedstrijd een beslissende actie.
Vind ik leuk
ihvmmdk +4201
dinsdag 5 december 2017 om 08:23
Trouwens, Lozano is een roadrunner die wanneer het compact wordt je helemaal niets aan hem hebt. Leuk voor Liverpool maar bij de grote clubs die tegen compacte teams spelen zakt hij door het ijs. (Sparta, Twente hahah :D)
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 december 2017 om 08:26]
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:26
Hier zit Swart toch echt mis.
Dit seizoen is Neres toch echt waardevoller voor Ajax als Lozano voor PSV.
Als buitenspeler bij Ajax, in de Ajax tactiek, is de veelzijdigheid leuk, maar is ook het bedienen van je spits en andere buitenspeler belangrijk. Waar Lozano vooralsnog weinig kansen creeert en assists aflevert, is Neres daarin heel goed bezig. Daarbij heeft ie toch eigenhandig de klassieker binnengehaald en belangrijke goals gemaakt.
Vind ik leuk
ihvmmdk +4201
dinsdag 5 december 2017 om 08:30
Shhh Lozano is beter omdat hij bij een counter-team speelt die met hangen en wurgen thuis van Sparta won. Lozano die aan zijn man vroeg of het wat minder kon omdat hij zo geen acties kon maken. Daar waar Neres elke wedstrijd twee man voor zich heeft staan en nog steeds een actie eruit gooit. Diezelfde Neres die nog niet eens een volledig jaar betaald voetbaal speelt.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:17
Volgens mij zit jij hier een beetje mis Arie. Neres speelde 12 wedstrijden dit seizoen waarij hij 6 doelpunten maakte en 7 assists gaf. Lozano speelde ook 12 wedstrijden en scoorde hierbij 10 doelpunten en gaf 5 assists.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:46
Volgens mij lees je niet echt wat ik hier schrijf.
Ik vergelijk hun aantallen helemaal niet. Ik heb het over het belang van het team wat ze hebben.

Daarbij vergelijk jij appels met peren. Neres speelde tenslotte veel minder.
Bekijk dan hoeveel ze per gespeelde minuut doen.
Per gespeelde 90 minuten heeft Neres 1,28 Goal+assist gemaakt.
Lozano komt dan op 1,18.

Daarbij creeert Neres een 10% meer kansen per gespeelde minuut. En dat is voornamelijk mijn punt t.a.v. wat Swart hier zegt. Swart vindt Neres geen buitenspeler. Want hij gaat altijd binnendoor en creeert zo niks. Vervolgens vergelijkt hij hem met Lozano. Ik laat zien dat Neres juist meer buitenspeler is dan Lozano. Zeker voor het Ajax systeem waarin men van buitenspelers kansen en assists verwacht.

En als je dan naar goals kijkt, kijk dan ook naar het aantal schoten en mega kansen wat om zeep wordt geholpen. Neres mistte bijvoorbeeld afgelopen weekeinde een mega kans. Lozano echter miste aan het begin van het seizoen ontzettend veel grote kansen. Heeft dan ook per gespeelde minuut 50% meer geschoten dan Neres.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 december 2017 om 09:48]
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:01
Ja, dan hebben we inderdaad een groot meningsverschil. Het maken van doelpunten weegt m.i. veel zwaarder dan het geven van assists. Ook al spelen Lozano en Neres als buitenspelers waarbij het geven van assists ook belangrijk is, echter minder belangrijk dan het maken van doelpunten. Wanneer je naar de absolute aantallen gaat kijken komt Neres uit op een totaal van 13 (assist + doelpunten) en Lozano op 15. Wanneer je het per gespeelde minuut gaat bekijken, en niet per gespeelde wedstrijd, zou een invaller die af en toe speelt en dan scoort of een assist geven, er beter van af komen in jouw redenering.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 11:02
Tellen de goals van een buitenspeler dubbel dan ten opzichte van een assist? Nou, dan hoop ik dat Neres zondag een keer scoort, staan we gelijk 2-0 voor.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 11:58
Domme reactie grapjas, zoals we hier gewend zijn van jou. Voor zover ik weet, is het aantal van 15 meer dan 13. En wint een team een wedstrijd op basis van de meest gescoorde goals, en niet o.b.v. de meest gegeven assists in een wedstrijd.
Vind ik leuk
Sazzz +9005
woensdag 6 december 2017 om 08:21
Volgens mij zijn assists minstens zo belangrijk? Zonder assists namelijk geen goals?
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:27
Neres heeft hetzelfde probleem als Kluivert. Zij denken dat zij het veld afgehuurd hebben en dat de andere spelers aan de kant moeten gaan om hen de ruimte te geven om hun acties te kunnen maken. Zodra ze tegenstand krijgen is het gedaan.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:34
Nou nou
Vind ik leuk
Sazzz +9005
woensdag 6 december 2017 om 08:21
Geldt voor Lozano ook
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:28
Swart kraakt peperdure noten.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:30
De redenering dat de prestaties van een speler in rechtstreekse relatie staan met zijn prijs is natuurlijk onzin. Gewoon te veel betaald. Daar is iemand anders verantwoordelijk voor.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:30
Ik vind Neres juist wel goed spelen en ik weet niet of sjaak weet wie robben is, maar ook hij gaat altijd binnendoor. Neres heeft alles om een top speler te worden. Hoe makkelijk hij spelers passeert en ook nog eens overzicht heeft en daarnaast doelgericht. Daar gaat ajax nog veel plezier aanbeleven, maar goed de zogenaamde kenners vonden traore ook niks. Dus nu gaan ze zeuren op Neres en vervolgens neemt het publiek het over en gaan ze hem uitfluiten.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:36
Neres is een blind paard Xd kan er niet zoveel van
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 08:40
Haha het is toch ongelofelijk, zelfs als Sjakie kritisch is t.o.v. Ajax ben ik het niet met hem eens. Vind Neres een goede voetballer, dat prijskaartje voor een speler van die leeftijd met zulke kwaliteiten is een logische. Als Neres nog constanter wordt kan dat wel eens een fenomeen worden.

Neres is overigens de enige speler waar ik voor vrees aankomend weekend, beetje hetzelfde als met Peirero: in belangrijke wedstrijden vaak subliem
Vind ik leuk
derksen +7154
dinsdag 5 december 2017 om 08:53
Beste meneer swart met alle respect het is bijna 2018
12 of 9 miljoen is een kassa koopje tegenwoordig
Vind ik leuk
Alain2708 +3157
dinsdag 5 december 2017 om 09:33
Meneer Swart heeft overduidelijk zijn roeping gevonden, gewoon altijd maar zeiken..
Vind ik leuk
maxx4 +348
dinsdag 5 december 2017 om 09:43
he he.... eindelijk zegt Sjakie iets wat hout snijdt; Lozano is veel verder dan Neres, iets dat hier door velen wordt bestreden.. : miskoop die Neres
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:44
Zou David Neres wel weten wie Sjaak Swart is?
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 09:47
Daarom moet je een linkspoot op links zetten en een rechtspoot op rechts. Alleen dan krijg je aanvoer. Nadeel is weer dat de buitenspelers dan minder goals zullen maken hoogstwaarschijnlijk
Vind ik leuk
mcmodd +12088
dinsdag 5 december 2017 om 10:44
Kijk, jij komt een beetje bij de kern. Wat Sjaak Swart bedoelt is dat hij buitenspelers graag als buitenspelers wil zien voetballen. Daarmee refereert hij rechtstreeks aan het beeld dat we uit zijn carrière kennen: de buitenspeler met de afgemeten voorzet op de linksbinnen en de rechtsbinnen. Zo werden in die tijd de twee spitsen genoemd.
Wat hij vergeet is dat Ajax de buitenspelers heeft afgeschaft, het zijn binnenspelers geworden met de goede poot aan de verkeerde kant. Dit is afgestemd op het hedendaagse egoïsme in het voetbal: zelf willen scoren en geen oog willen hebben voor medespelers.
Als je vroeger statistieken zou hebben gemaakt dan had je een ander beeld gezien: buitenspelers die buitenom gaan en acht keer meer een assist afgeven dan zelf een doelpunt maken. Als de rechts- en linksbinnen maar wisten te scoren, dan kwam je geheid vaker met een overwinning thuis dan met een zeperd.
Ajax heeft hiervoor gekozen omdat die gassies nu eenmaal egoïstisch zijn. Gebruik maken van de spelers die je hebt heet dat. Als je Kluivert en Neres beiden het veld laat oversteken krijg je automatisch de vervulling van Sjaak Swarts natte droom, maar scoren doen ze dan niet meer. Nooit meer.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 10:29
Heeft gewoon gelijk, brengt ook nog niet wat hij had moeten brengen.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 11:06
6 goals, 6 assist, clubtopscorer... Tuurlijk, joh :D Bedenk ook dat deze speler nog maar 20 is en bijna een groot rendement heeft als Lozano, die door een groot gedeelte van Nederland op handen wordt gedragen. Bovendien is Neres 2 jaar jonger. Deze jongen doet het voor zijn leeftijd erg goed, je kan van een 20-jarige niet de prestaties verwachten van een 22-jarige (Lozano) of een 24-jarige (Ziyech). Deze jongen gaat de top halen en dan spreek ik je weer.
Vind ik leuk
52N6E +266
dinsdag 5 december 2017 om 11:02
Iedereen moet beter presteren bij Ajax. Niet alleen als je door je hoge transfer opvalt. Teleurstelling heeft altijd met te hoge verwachtingen te maken. Ik had ook meer van Ajax verwacht dit seizoen en ben teleurgesteld. Maar mijn verwachtingen waren ook weer niet zoooo hoog dat het mij verbaast.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 5 december 2017 om 11:06]
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 11:02
Oude seniele man Swart geeft het zelf al aan, Neres is geen rechtsbuiten,
dus waarom stelt men deze speler dan als rechtsbuiten op ?? Hij moet
als valse spits spelen, dan scoort hij aan de lopende band !! Als Ajax op
Dolberg moet wachten zijn we enkele jaren verder. !!
Vind ik leuk
BigBoi +2397
dinsdag 5 december 2017 om 11:23
Wat een gelul joh. Neres is bij 12 goals betrokken geweest in bij lange na geen 12 volle wedstrijden. Ter vergelijking Lozano is bij 13 goals betrokken geweest. Dus wat is het probleem? Als Neres deze trend doorzet is hij aan het eind vh bij minimaal 30 goals betrokken.
Vind ik leuk
dinsdag 5 december 2017 om 12:36
Is er ook iemand die swart aanpakt,war `n ouwe zeikdoos.
Verwijderen die man,wat `n geweldige oud wijf.
Vind ik leuk
Bals +140
dinsdag 5 december 2017 om 12:40
Bandé, Neres, Dolberg een zwervende voorhoede, soms langs de krijtlijn, maar vooral diep, diep diep. Kluivert, Huntelaar, jeugd met voldoende concurrentie en andere aanvalsmogelijkheden. Nu nog een middenvelder die kan stofzuigen en de verdediging ontziet.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 20:30
Hij spreekt niet of nauwelijks Engels. Hij heeft zijn geld NU al waargemaakt. Sorry hoor Swart, maar wat je zegt totaal niet mee eens.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Swart pakt peperdure Ajacied aan: "Hij had meer waarde mogen hebben"