'Neem die perschefs bij clubs. In mijn ogen zijn ze volstrekt overbodig'

'Neem die perschefs bij clubs. In mijn ogen zijn ze volstrekt overbodig'

woensdag 6 december 2017 om 10:11

Robert Maaskant ergert zich groen en geel aan de voetballerij nu hij het wereldje van een afstand bekijkt. De voormalig trainer vindt dat de persoonlijkheden en karakters uit het voetbal zijn verdwenen.

"Het is allemaal zo verkrampt en formeel geworden. Als ik sommige trainers en technisch directeuren toch hoor praten, zeg... Alsof voetbal een soort wetenschap is", zegt Maaskant tegen Voetbal International. "Steeds datzelfde jargon, steeds die nietszeggende antwoorden. Ik moet soms echt nadenken wie nou de trainer is van een bepaalde club. De persoonlijkheden zijn er bijna niet meer. Ze hebben het allemaal over evaluatiegesprekken, over kennisdeling, over processen; dat soort dingen. Waarschijnlijk komt de houding voort uit het beleid van de clubs. Die zitten niet meer op uitgesproken trainers te wachten."

"Ik vind dat we ons in de voetballerij veel meer bewust moeten zijn van het feit dat we het voetbal dienen te verkopen", vervolgt Maaskant. "We moeten binding houden met het publiek. Ik krijg nu soms het gevoel dat we de mensen juist op afstand proberen te houden. Neem die perschefs bij clubs. In mijn ogen zijn ze volstrekt overbodig. Het enige wat ze doen is tegenhouden, tegenhouden, tegenhouden. Door hén komen die trainers en spelers zo krampachtig over voor de camera’s. Domweg omdat ze niks mógen zeggen. En áls ze iets zeggen, raken die perschefs in paniek. Let it be, zou ik zeggen! Voetbal leeft juist bij de gratie van de supporters. Zij willen geen tot pr-tekst verpakt praatje horen. Zij willen horen hoe zo’n trainer of speler zich écht voelt."

Lees meer over:Eredivisie

Plaats een reactie

woensdag 6 december 2017 om 10:19
Ik erger mij al jaar en dag groen en geel aan Maaskantje!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:27
Past mooi bij je clubkleuren!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:28
Ja precies Henkie, ook ik erger mij wel eens groen en geel ;)
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:30
Ik erger mij regelmatig blauw en wit met pompeblêden!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:33
hahaha geweldig man :p
Vind ik leuk
Youri99 +6065
woensdag 6 december 2017 om 11:41
Toch zegt hij hier wel iets wat al jaren ergert. Ik vind het zo mooi om te zien als een 17 jarige speler na zijn debuut voor de camera komt, die zijn nog puur en spreken vanuit het hart.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:56
Ja ene kant is het ook zo maar spelers die te mondig zijn worden weer door het publiek gesloopt. Je moet sommige spelers tegen zichzelf in bescherming nemen. Dubbel gevoel gozah ;)
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 13:14
Geniet er nog maar van want daar hebben ze ook snel wat op gevonden. niet meer voor de camera totdat ze media training hebben gehad.
Maar bij een 17-jarige heb je misschien nog de kans dat ze dat vergeten in hun enthousiasme.

Wat dat aangaat is het kijken van voetbal via streams een verademing. begint met de aftrap, en direct na eindsignaal stopt ie.
Dat 1,5 interview per seizoen dat de moeite waard is mis ik dan maar maar er blijft me zoveel gebakken lucht bespaard op die manier.
Vind ik leuk
Bertjes +122
woensdag 6 december 2017 om 10:24
Ik kan die Maaskant moeilijk serieus nemen na dat Kung Fu filmpje, maar hij heeft zeker wel een punt hier. Die interviews zijn in 99% van de gevallen dezelfde saaie kut clichés die we allemaal wel kunnen opboeren. Zeg dan gewoon lekker niks als je niks te melden hebt als speler/trainer..
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:33
Ja, maar als je je mening geeft en je zegt iets dat een beetje afwijkt duikt iedereen er bovenop. Dan kun je beter gewoon bijna niks zeggen
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:57
Het is net het dagelijks leven in NLD. Als je daar een andere mening hebt dan word je weggezet als een halve tamme.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:00
Ja, en ik kan me goed voorstellen dat ze voor de rust bij een club/eerste elftal zeggen "hey, dat doen we gewoon niet, dan kunnen we een heel jaar rustig werken."
Maaskant is ook niet zo'n visionair dus een verrassing is het ook niet dat hij domme dingen roept
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:02
Precies, helemaal mee eens ;)
Vind ik leuk
mazu +474
woensdag 6 december 2017 om 10:28
Hoe je ook over Maaskant denkt, hij heeft hier groot gelijk. Nietszeggende interviews na wedstrijden, het gaat nergens over. Altijd in de wij-vorm spreken, "als team stond het goed de 2e helft ", dat soort clichés. Bah, geef dan maar geen interview.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:35
Dat zijn ze gewoon verplicht. En alles wat ze negatief benoemen krijgen ze in de dagen daarna dubbel en dwars over zich heen.
Ik zeg niet dat ik geniet van de interviews maar ik snap het enigszins wel.
Vind ik leuk
michelhx +2214
woensdag 6 december 2017 om 10:49
Hij heeft wel een punt, maar als iemand als bv. Locadia wél gewoon zijn eigen mening geeft dan duikt de hele natie op hem om er schande van te spreken. Bij Depay idem dito. Dus een beetje hypocriet als je het mij vraagt. Willen we meer of minder eenheidsworsten?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:56
Dat dus, puur uit zelfbescherming is mediatraining.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:10
We willen gewoon het liefste sensatie denk ik. Daarom verkopen gekke quotes beter en willen journalisten graag gekke quotes
Vind ik leuk
Tossa +883
woensdag 6 december 2017 om 10:50
Ik kan het fout hebben, heel goed zelfs, maar ik kreeg bij hem altijd het idee dat hij strooide met de grootste clichés.
Verder heeft hij natuurlijk gelijk, maar die uitspraak is op zich al bijna een cliché. Is niks nieuws onder de zon.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:11
maar dat is ook echt moeilijk hoor, heel veel praten zonder eigenlijk iets te zeggen. Is ook een kunst.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:08
Ach, je weet zelf ook wel dat je niet alles mag zeggen voor de camera en dat het net politiek is. Niet doen of het nu ineens allemaal anders is hoor Maaskant.
En zegt men een keer op TV wel de waarheid, dan zijn er ook weer genoeg "analisten" (=lees Derksen) die je op TV weer helemaal afkraken.... Dus begrijp het heel goed dat ze alles politiek beantwoorden...
Hou het allemaal maar mooi binnenskamers, kan er ook geen gezeik vanuit de buitenwacht van komen. En aan ons om wel of niet naar deze interviews te luisteren/te kijken.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:10
En het grootste cliché is natuurlijk, we staan volledig achter de trainer.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:10
Maaskant, je hebt eens groot gelijk!!!! Waar zijn de cultfiguren, enzovoorts.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:10
helemaal eens Maasje,je wordt geleid door iemand die zelfs ook niet alles mag zeggen laatstaan de voetballers .
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 20:19
Eens met Maaskant.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Neem die perschefs bij clubs. In mijn ogen zijn ze volstrekt overbodig'