Dringend advies voor Eredivisie: 'Stop met aantrekken vierderangs buitenlanders'

Dringend advies voor Eredivisie: 'Stop met aantrekken vierderangs buitenlanders'

woensdag 6 december 2017 om 10:44

René Meulensteen vindt dat Nederlandse clubs niet meer naar 'vierderangs buitenlanders' moeten kijken, maar vol moeten inzetten op het eigen talent. Alleen dan kan de Eredivisie weer een beetje van de status van vroeger terugkrijgen.

"Nou, laten we met z'n allen allereerst gaan stoppen met het aantrekken van derde- en vierderangs buitenlanders", dient Meulensteen in Nieuwe Revu als oplossing aan. "Dat heeft geen enkele zin. Daarmee belemmer je alleen maar de ontwikkeling en de doorstroom van eigen talent. Dat is zo zonde, want vaak is zo’n jongen uit pakweg Ghana niet eens beter."

"Ik verbaas me er sowieso over dat er niet meer aandacht is voor onze talenten. In Nederland zeggen we altijd dat we zo’n goede jeugdopleiding hebben. Wordt er met lof over gepraat. Dat we heel goed kunnen opleiden. Nou, ik zie ze niet, hoor. En al helemaal geen spelers die goed genoeg zijn voor de top. Dat zie je wel bij Davy Klaassen. Die heeft het heel moeilijk bij Everton", aldus Meulensteen, die vindt dat de basis er nog altijd ligt in Nederland.

"Kijk, we kunnen met z’n allen wel gaan huilen dat het hele budget van Feyenoord minder is dan de goedkoopste aankoop van Manchester City, maar daar schiet je dus niks mee op", zegt Meulensteen. "En dat hoeft ook niet, hè? Want vergis je niet in Nederland: de basis is nog altijd goed. Nederland heeft de beste voetbalcultuur die je maar kan wensen. Zo heeft vrijwel elke amateurclub een goede accommodatie, met een goede kantine en goede trainingsvelden. Dat zie je in Engeland echt niet, hoor."

Lees meer over:EredivisieFeyenoord

Poll

Heeft Meulensteen gelijk?

(582 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 6 december 2017 om 10:50
Ja, laten we niet meer spelers als Suarez aantrekken, maar volledig gaan voor eigen jeugd
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 10:51]
Vind ik leuk
Mad Max +6961
woensdag 6 december 2017 om 10:55
Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar in basis heeft Meulensteen gelijk, denk ik. Waarom buitenlanders halen die eigen jeugd in de weg zitten, terwijl ze vaak niet beter zijn?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:01
Ik vind het nogal een aanname dat jeugdspelers automatisch beter zijn dan buitenlanders.
Op zich heeft hij een punt, maar dat is met die formulering ook niet zo moeilijk. Niemand denkt dat ze een derderangs buitenlander halen.
Het is vooral makkelijk scoren.
Vind ik leuk
Mad Max +6961
woensdag 6 december 2017 om 13:15
Wat jij doet is nu makkelijk proberen te scoren. Je legt Meulensteen (en mij) in de mond dat er wordt gezegd dat jeugdspelers automatisch beter zijn dan buitenlanders. Dat zegt niemand.

Sterker nog, we zeggen exact het tegenovergestelde. Je moet buitenlanders (of beter nog spelers van andere clubs, ongeacht hun afkomst) alleen halen ALS ze beter zijn dan de jeugd. Dat wil niet automatisch zeggen dat ze wel of niet beter zijn. Als die gekochte spelers niet beter zijn dan eigen jeugd, dan moet je geen spelers kopen. Dat is de hele boodschap.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:28
Nee dat is het niet. Het gaat me ook niet om jou hoor. De formulering van Meulensteen is gewoon nogal opendeurig.
Als je zegt "laten we ophouden met slechte spelers halen" is iedereen het met je eens. Niemand denkt "hey, we kopen een slechte buitenlander." Ze denken dat ze een goede halen en die valt tegen.

Ik ben er ook voor om iemand te halen die echt beter is of echt veel talent heeft. Maar dat denken die clubs toch ook?
Denk jij dat Roda iemand koopt omdat ze denken dat die slechter is dan de jongen uit de A1?
Daarna zegt hij dan ook nog dat we helemaal niet zo goed opleiden. Nou dan is het toch alleen maar logisch dat clubs spelers halen?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:28
Ik ben het op zich wel met Meulensteen eens, maar dan moet de jeugdopleiding bij de meeste clubs toch eerst op de schop.
Vind ik leuk
Och jeh +1167
woensdag 6 december 2017 om 10:56
Suarez was een 3e rangs buitelander en geen 4e
Vind ik leuk
Gerro +3699
woensdag 6 december 2017 om 10:59
Denk niet dat hij daar op doelt maar meer op spelers die bij de eerste divisie lopen of in de kelder van de eredivisie.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:02
Ja, maar als Roda iemand haalt die voor hun zo goed is als suarez voor ajax was is dat voor roda toch gewoon een goede speler?
Vind ik leuk
Hansdeg +472
woensdag 6 december 2017 om 11:02
Hij heeft het over voetballers niet over bijtende honden :-)
Vind ik leuk
Spartan +2782
woensdag 6 december 2017 om 12:39
Hij zal meer doelen op spelers die gehaald worden door clubs in de onderkant van de eredivisie.

Bijv. mijn eigen cluppie.
Sparta heeft ieder jaar geweldige jeugdspelers die doorbreken, maar halen spelers uit de franse 5e klasse die binnen 1 seizoen weer vertrekken met 200 speelminuten.

Kansloos.
De voorbeelden zijn talrijk.
Ook dit seizoen weer... Volas (sloveen)werd aangetrokken en is na 135 miniten gespeeld te hebben alweer vertrokken.

Uit de jeugd hebben we Ache en Duarte die soor zijn gestroomd en die zijn met hun 18 jaar al beter dan die 30 jarige sloveen.

En goedkoper!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:12
Dat is het inderdaad, zeker jouw club heeft een fantastische jeugd. In plaats van hordes buitenlanders te halen had jouw club er meer aan gehad maximaal twee gerichte versterkingen te halen die de ploeg echter beter had gemaakt. En de rest dan opvullen met jeugd. Ook is er voor een club als Sparta voldoende interessante spelers in bijvoorbeeld de Jupil League.
Vind ik leuk
Spartan +2782
donderdag 7 december 2017 om 08:36
Ja, dat is ook wat iedere spartaan altijd hardop roept. Maar probeer dat Pastoor maar eens wijs te maken...
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:09
Probleem is dat naast de Suarez'en van deze wereld er ook een hoop net niet spelers worden gehaald. In het jaar dat Groningen Suarez naar de Eredivisie haalde die vervolgens uitgroeide tot wereldspeler haalde Groningen ook Ondrej Svejdik, Njazi Kuqi en Goran Lovre naar Nederland. Spelers die amper iets hebben toegevoegd aan de Eredivisie. Zo is het haast altijd.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:52
Talenten worden hier op hun 14e al weggehaald dat is ook het probleem dat de jeugd word overgeslagen en er zulke 4e rangs spelers hier binnen komen lopen.
Vind ik leuk
Gerro +3699
woensdag 6 december 2017 om 11:05
Naar de Brexit zal dit betreft Engeland normaal gesproken voorbij zijn deze weg te halen. Al zullen grote landen als Spanje/Duitsland hier nog wel komen shoppen voor dit talent. Misschien dat dit eens op de politieke agenda moet worden gezet al zal het lastig worden dit te tackelen.Nog beter zou zijn een eerlijkere verdeling van CL TV gelden maar geen politicus die je er over hoort dit op de EU agenda te zetten
Vind ik leuk
Toke +1154
woensdag 6 december 2017 om 12:36
CL tv gelden is hetzelfde als de Eredivisie, degene die het meeste kijkers en geld oplevert krijgt ook het meeste geld aan TV rechten.
Ook niet zo heel gek lijkt me.
Vind ik leuk
Gerro +3699
woensdag 6 december 2017 om 13:53
Als je zorgt dat de rest word buiten gesloten zorgt dat vanzelfsprekend dat er wel naar die andere gekeken moet worden.
Vind ik leuk
Toke +1154
woensdag 6 december 2017 om 14:07
Engeland gaan ze niet buiten sluiten, die leveren veel te veel op.
Vind ik leuk
Gerro +3699
woensdag 6 december 2017 om 23:59
Dat heb ik ook niet gezegd,Als de grote landen de kleinere landen buiten sluiten moet er wel naar de grote landen gekeken worden. De grotere landen beroven de kleinere landen en van al hun talent en van de inkomsten. Als het zo doorgaat dan krijgen we straks een super leagea met 8 ploegen uit Engeland een stuk of 8 uit Spanje, 8 uit Duitsland aangevuld met 4 uit Italië 2 uit Frankrijk en 2 onderdeurtjes uit de kleine landen..
Vind ik leuk
Toke +1154
donderdag 7 december 2017 om 12:54
Dan begreep ik hem verkeerd.
Dan heb je helemaal gelijk, spelers zouden gewoon voor hun 19 ofzo niet getransfereerd mogen worden, profiteren clubs ook nog eens.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:53
Talent moet aanwezig zijn, anders zijn enkel deze zogenaamde vierderangs voetballers uit het buitenland nog betaalbaar.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:54
Vooral een goede kantine voor de derde helft :-)
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:58
Wij zijn zelf een vierde rangsland op het moment.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:23
Kan je wel grapjes over maken, maar jouw club doet er vrolijk aan mee.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 6 december 2017 om 12:01
Elke club doet daaraan mee.komt omdat elke grote club,de jouwe en ook de mijne,alles met beetje talent opkopen voor het geval dat en word dan ergens gestalt.fifa en uefa doet daar niets aan dus zal alleen van kwaad naar erger gaan voor de kleinere landen
Vind ik leuk
HanV +2229
woensdag 6 december 2017 om 12:28
Elke club? Elke grote club misschien, de helft van de clubs koopt hoogstens een of twee spelers. Maar de meeste buitenlanders zullen wel goedkoper zijn en er zit natuurlijk ook veel huur bij.
Vind ik leuk
19AZ82 +1108
woensdag 6 december 2017 om 13:08
Ben ik niet met je eens. Kijk naar mijn club (AZ), voornamelijk eigen jeugd en jongens uit de regio. Staan toch knap 2e en dit is niet iets wat sporadisch gebeurt in Alkmaar. Elk jaar komt of de top uit Nederland of een subtop uit het buitenland een paar spelers wegkapen en het seizoen daarop draaien ze gewoon vrolijk weer mee in de subtop met af en toe een uitschieter naar boven.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 6 december 2017 om 13:51
Het gaat om spelers die uit de eredivisie meekunnen in de grote competities.met alle respect voor az maar daar zit er ook geen tussen op het moment.laatste voorbeeld was janssen.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 14:26
Hij doelt op spelers als Neres enzo
Vind ik leuk
Broodje +182
woensdag 6 december 2017 om 11:00
Je weet van te voren natuurlijk niet of je een Suarez binnenhaalt of niet. Als Suarez destijds al die ster was gebleken die hij nu is, had hij niet bij FC Groningen gespeeld, maar in de jeugd-opleiding van Chelsea.
Vind ik leuk
Dicky +6502
woensdag 6 december 2017 om 11:05
Het grote probleem is dat de grootste talenten in Nederland worden weggehaald door clubs in het buitenland, de grootste talenten van de subtop worden weggehaald door de top 2 plus Feyenoord, de grootste talenten van alles wat onder de subtop zit wordt weggehaald door de subtop. Zo is het cirkeltje rond en zijn we gewoon weer genoodzaakt om buitenlanders te halen om de gaten te dichten. Mijn club is Vitesse. Ik moet er niet aan denken dat Calor speelt ipv Serero, Van Bergen ipv Rashica, Oude Kotte voor Kashia, en Ten Teije voor Matavs. Jeugd opstellen is mooi als je jeugdspelers hebt die het niveau aankunnen zoals dit seizoen bijvoorbeeld Faye. Maar dan moeten ze het wel aankunnen anders wordt het niveau echt niet beter.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 17:50
Punt is natuurlijk wel dat een Rashica geen vierderangs speler is. Denk dat Meulensteen meer doelt op een Vukic bij Sparta, een Schahin bij Roda, een Liendl bij Twente. Spelers die niks toevoegen en eigen jeugd in de weg lopen.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:11
De goede jeugdspelers worden weggekocht door clubs uit het buitenland en ontwikkelen daar niet meer verder en worden dan verhuurd aan b elftallen waardoor de ontwikkeling staakt.
Daardoor worden ze dus nooit beter en bereiken ze de top niet, geld is de grootste drijfveer geworden.
Dus we moeten wel elders kopen, zo simpel is het meneer Meulensteen!
Vind ik leuk
mchollie +2658
woensdag 6 december 2017 om 11:15
Kom eens kijken bij AZ in de jeugdopleiding, dan piep je wel anders.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 6 december 2017 om 12:03
Ja die laten spelers doorstromen maar zijn voor de grote competities ook niet goed genoeg.en worden ze gekocht komen ze niet meer aan spelen toe.zie janssen
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:19
Allemaal gelul. Als je net als Atletico Madrid 160 miljoen schuld mag hebben of AS Roma 200 miljoen, Man-U 500 miljoen schuld ja dan wordt het makkelijk. En zo kan ik er nog wel een stuk of 10 opnoemen. Kan zelfs VVV mee draaien in Europa. Dit zouden ze eens moeten aanpakken.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 11:20]
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:19
Er zijn genoeg 'vierderangs' buitenlanders die een voltreffer bleken; Suarez, Bony, Haller, Pelle, Jörgensen om er maar wat te noemen. Ik denk dat dit eerder geldt voor clubs als een Roda JC of NEC die toch vaak veel buitenlanders halen die niets beter blijken dan wat er daar al rond loopt.
Alles op eigen jeugd gooien is niet de oplossing natuurlijk. Goed scouten zou dan eerder de oplossing zijn. De parels vinden tussen die vierderangs spelers.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 11:21]
Vind ik leuk
North +2227
woensdag 6 december 2017 om 12:56
Het punt Is vooral dat we onze eigen talenten kapot maken door dit beleid.
Heel slecht voor het Nederlandse voetbal en de Nederlandse talenten.
Vind ik leuk
tikkietoe +3009
woensdag 6 december 2017 om 11:23
Ja, Meulensteen heeft wel een punt.
Maar als Engelse clubs in 1 klap de Nederlandse talenten opkopen, dan blijft er ook weer niet veel over om onze goede opleiding te geven. En als Engeland het vanwege de Brexit niet doet, doen straks andere Europese grootmachten het wel.
Zolang dat niet is opgelost, blijft Nederland maar lekker een belastingparadijs. Je moet toch wat vreselijks terugdoen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 11:44]
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:30
Ik sluit me hier volledig bij aan, vaak zitten we naar een vreemdelingen legioen te kijken die maar zelden een aardig niveau halen. Eerlijk is eerlijk dan kijk ik liever naar Piet, Frans en klaas, die kunnen er ook niets van maar daar kan ik me in ieder geval mee identificeren.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:33
Lozano is ook een 4e rangs buitenlander, maar het schijnt dat hij toch aardig kan voetballen
Vind ik leuk
pico323 +3482
woensdag 6 december 2017 om 11:35
roda en nec spannen de kroon met spelers uit hemeltje waar komen ze vandaan. maximum aan buitenlanders en proberen de jeugd vast te houden.
klinkt moeilijk, maar je moet wat.
Vind ik leuk
Garinsha +2831
woensdag 6 december 2017 om 11:36
tja ook die vierderangs buitenlandse spelers moeten ergens aan de bak he..
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:01
Denk dat ie spelers als pak eens best Orejuela bedoeld
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 6 december 2017 om 12:05
De enige manier on dit op te lossen is dat fifa en uefa de regels aanpast dat je minimaal 7 spelers uit eigen land moet opstelllen en maximaal 8 buitenlanders in de sellectie mag hebben waar er 4 van in het veld mogen staan
Vind ik leuk
HanV +2229
woensdag 6 december 2017 om 12:38
Die laatste voorwaarde is gelijk aan je eerste. Maar zoiets zal wel niet kunnen dat je onderscheid maakt tussen Nederlanders en inwoners van de Europese Unie.
Vind ik leuk
North +2227
woensdag 6 december 2017 om 12:54
Goh... Johan Cruijff riep dat 15 jaar geleden al.
Werd ook niet naar geluisterd. Nu os het Nederlandse voetbal failliet en schrikken we opeens wakker. Hij heeft wel gelijk, daar niet van.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 12:55
Geen buitenlanders (ook niet uit de EU) toestaan in de Jupiler league zou een goed begin zijn.

Wat lastig uit te voeren misschien bij degradatie maar daar is een dispensatieregeling voor te verzinnen.
Sommige Jupiler clubs spelen hun leven lang al daar en gaan toch nooit promoveren. Die ploegen moeten het gewoon met alleen Nederlanders gaan doen.

Nog niet zo lang geleden had Eindhoven geloof ik meer Belgen dan Nederlanders onder contract. Waanzin.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 16:07
Ja, want vanaf eindhoven is belgie verder dan b.v. utrecht, rotterdam of amsterdam?!

Beetje onlogisch is het toch niet??

Ook helpen de beloften in de piramide niet mee!
Meestal werden die verhuurd aan eredivisieclubs onderin/middenmoot!

Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 16:12
Ik pak Eindhoven als voorbeeld omdat dat me een jaar of wat geleden zo opviel, hoeveel Belgen er liepen.

Afstanden bestaan niet in Nederland. Dat moet je niet tegen houden om een Nederlander te nemen ipv een Belg.

Voor de belofte elftallen zou hetzelfde moeten gelden dus geen Cassiera die €5,5 miljoen kostende Colombiaan, maar een Nederlander.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:22
Voor beloftenelftallen in de piramyde gewoon de a jeugd ertussenuithalen en dan die in de competitie laten spelen!

DAN WORDEN ZE ECHT BETER!!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:27
NEderlandse B-spelers zijn bijna niet meer te betalen. Veel keus hebben sommige clubs niet.
Vind ik leuk
Vak-DD +8127
woensdag 6 december 2017 om 16:41
Beetje dom geratel van een man die zo ervaren moet zijn in het voetbal. Zodra er een club hier een talent heeft word hij gelijk weg gekocht. Daarbij heeft de jeugd in Nederland ook niet de juiste mentaliteit en inzet om het ver te schoppen hier, stukje opvoeding ook.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:05
Groot gelijk, sommige clubs halen busladingen buitenlandse spelers die niks toevoegen, sommige zijn veredelde belofte elftallen voor Engelse topclubs. Slaat allemaal nergens op.

Lijkt mij verstandig om een vaste kern Nederlandse spelers te hebben, bij voorkeur uit de eigen streek. Paar jongens ook uit de eigen opleiding die de cultuur en mores van de club kennen. Je kan dan gericht buitenlandse spelers halen met kwaliteiten die in Nederland moeilijker vindbaar zijn.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:23
Je eigen zoon speelt ook in het buitenland Rene
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Dringend advies voor Eredivisie: 'Stop met aantrekken vierderangs buitenlanders'