'Eerste grote club diep in problemen door FFP: UEFA dreigt met Europese schorsing'

'Eerste grote club diep in problemen door FFP: UEFA dreigt met Europese schorsing'

donderdag 7 december 2017 om 07:00

AC Milan mag volgend jaar mogelijk niet Europees voetbal spelen. Dat melden La Gazzetta dello Sport en Corriere dello Sport. Na een wilde transferzomer gaat de Italiaanse club niet aan de Fair Play-regels voldoen.

AC Milan wilde met de UEFA nog onderhandelen over een vrijwillige deal en komt vrijdag naar Nyon, maar de grote Italiaanse kranten weten het antwoord van de Europese voetbalbond op dat voorstel al: nee. Milan presenteert vrijdag in Nyon aan de UEFA een plan dat de economische stabiliteit van de club over de komende jaren laat zien, waarmee het hoopt dat de UEFA besluit geen sancties uit te delen. De UEFA weigert echter mee te werken.

De gevolgen van het breken van de Financial Fair Play-regels kunnen enorm zijn voor AC Milan. Er zullen boetes volgen en straffen opgelegd worden voor de volgende transferperiodes. Bovendien kan de UEFA Milan uitsluiten voor Europees voetbal volgend jaar. Dit zal in het voorjaar van 2018 worden besloten.

AC Milan gaf afgelopen zomer zo'n 200 miljoen euro uit aan een volledig nieuw elftal en moet volgend jaar nog verplichte opties tot koop uitbetalen voor Franck Kessie en Nikola Kalinic, waardoor het bedrag nog veel hoger komt te liggen. Het aantrekken van topaankopen als Leonardo Bonucci en André Silva heeft Milan overigens weinig geholpen. De club staat op de achtste plaats en heeft trainer Vincenzo Montella al ontslagen. Gennaro Gatusso staat voorlopig voor de groep in Milaan.

Lees meer over:Serie AAC Milan

Plaats een reactie

donderdag 7 december 2017 om 07:07
En PSG mag overal wel aan meedoen?

Die haalt alleen Neymar al voor 222 miljoen
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 07:07]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:09
Nee transfervrij , die gaan door alle mazen van de wet.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:14
Zo even handje contantje neer gelegd door meneer de sjeik?
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:23
Psg heeft neymar via een officiele sponsordeal/ambassadeurschap geld gegeven om zijn contract bij barcelona af te kopen. Die hebben hem officieel dus niet gekocht, en omzeilen zo de regels. Wordt zo krampachtig en afkeurend over gedaan, maar ik vind het geniaal en hou wel van snode plannen. Kan het wel waarderen
Vind ik leuk
Romario9 +5772
donderdag 7 december 2017 om 07:28
Natuurlijk is het slim te noemen, maar het maakt wel het voetbal kapot.
Vind ik leuk
chicken +6529
donderdag 7 december 2017 om 07:32
Blijft gewoon de boel belazeren..
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 11:52
Hebben momenteel wel een prachtig team staan, kan mij het boeien hoe ze er aan komen
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 11:32
Ja was originele oplossing maar ik had echt dubbel gelegen als hij vervolgens een contract bij BM ipv PSG had getekend. Al zullen ze hem wel iets hebben laten tekenen dat hij in ruil voor de afkoopsom bij PSG moest gaan spelen. Maar als dat papier ooit boven water komt heeft PSG alsnog een probleem lijkt mij.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:22
Haha ja! Ik denk niet dat het psg problemen oplevert. Er zijn (nog) geen wetten tegen dergelijke constructies. Vooralsnog 100% legaal
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 16:48
Tja je krijgt dit ook nooit waterdicht. Je kan het altijd nog via een onbewoond eilandje laten lopen. Je kan zeggen: zo ver mogelijk dichttimmeren. Maar dan is er altijd nog weer een weg omheen. En zul je zien dat de kleinere clubs de dupe gaan zijn van allerlei extra maatregelen. Dan maar gewoon eredivisie kijken al is het niveau helaas niet meer te vergelijken met 20 jaar geleden.
Vind ik leuk
vrijdag 8 december 2017 om 19:21
Ik denk dat de nieuwe regels mbt de balans tussen inkomsten en uitgaven veel zullen uitrichten. Flinke investeringen (die dan niet als inkomsten worden meegerekend) zullen zo niet meer (volledig) voor transfers worden gebruikt, hetgeen de bedragen wat omlaag kan trekken
[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 december 2017 om 19:22]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 13:04
Het is zo geniaal dat het bijna voor de hand liggend is. Maar linksom of rechtsom helpen ze hiermee het voetbal (verder) om zeep. Ik kan dat een stuk minder waarderen.
Vind ik leuk
Bossie020 +1801
donderdag 7 december 2017 om 13:07
Het contract is hij aangaan met Qatar Sports Investment, dat ook eigenaar is van Paris Saint-Germain. Neymar kreeg 300 miljoen euro voor het ambassadeurschap van het WK 2022 in Qatar en kon die 300 miljoen vervolgens gebruiken om zijn eigen contract met 222 miljoen bij FC Barcelona af te kopen.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:32
Je kunt beter bier blijven drinken ipv. onjuiste informatie te strooien.
PSG betaalde aan Barcelona 222 miljoen en aan de Spaanse fiscus 72 miljoen en dat maakt samen 294 miljoen wat de transfer van Neymar koste, Mbappe koste 180 miljoen dus je wel even bij de feiten houden en minder bier verkwisten als je er niet tegen kunt.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 11:53
Jij hebt nog nooit iets verteld wat op feiten berust is...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 19:44
Vertel wat klopt er niet dan volgens jou? Neem aan dat je doelt op de afkoopsom richting de Spaanse fiscus, misschien is je op de hoogte stellen van de Spaanse wetgeving in dit soort zaken iets teveel gevraagd van je maar als je Spaans kunt lezen en de juridische taal begrijpt bij afkoopsommen in de belastingwetgeving wil ik het wel even voor je copy/paste.
Vind ik leuk
HanV +2229
donderdag 7 december 2017 om 10:58
Het gaat erom wat ze aan inkomsten hebben. FFP betekent toch dat een club per jaar maximaal 30 miljoen verlies mogen maken. Het zal best zijn dat de eigenaar er niet onbeperkt geld mogen inpompen maar dan hebben ze misschien wel een erg ongeloofwaardige shirtsponsor of een ander truukje.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 19:46
Niet helemaal juist, Je mag bovendien niet meer uitgeven dan er binnen komt daarnaast had PSG nog een straf lopen uit 2013 toen ze ook de FFP aan hun laars lapten.

Vanwege de financiële fair play-regels van de UEFA kan PSG de clausule niet zelf betalen. Om de reglementen te omzeilen bedacht Qatar Investment Authority, dat eigenaar is van de Franse club, een ingewikkelde constructie. Neymar wordt ambassadeur van het WK voetbal 2022 in Qatar voor 300 miljoen euro. Dat is de totale transfersom die de Franse topclub moet betalen voor Neymar, inclusief de Franse belastingen. Neymar zal dan zelf voor 222 miljoen euro zijn contract afkopen in Spanje. Volgens La Liga kan er met deze constructie geen sprake zijn van financiële fair-play.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 19:49]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:15
En de ‘echte top’ van Europa mag gewoon zijn gang gaan zonder er ook maar op aangesproken te worden.
Vind ik leuk
Old Star +4132
donderdag 7 december 2017 om 07:18
Wat maken ze er in Milaan een zooitje van... Goed dat t wordt aangepakt!! Wel ongelooflijk krom dat t zulke willekeur is. Sommige clubs gaan door de mazen van de opgestelde regelgeving, andere doen dat niet maar kopen wel mega veel. Terecht dat die clubs t deksel op de neus krijgen, maar dan zou t wel met al die clubs moeten zijn. Gewoon een max instellen voor (transfer) kosten a 100 miljoen per seizoen. Of dat nu gesponsord, zelf gekocht of gehuurd is. Dan is t iig weer een beetje uit te leggen aan normale mensen en komt er een rem op de idioterie die er heerst in de voetbalwereld.
Voetballers lijken tegenwoordig wel bidcoins. T gaat qua bedragen helemaal nergens meer over...
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 07:22]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:24
Prima dat de UEFA zulke praktijken aanpakt, maar doe dat dan ook bij PSG en/of waar dan ook in de top van Europa. Want zelfs een blinde ziet dat de top op een vreemde manier met geld wat er niet is om gaat.
Vind ik leuk
Spiegel +613
donderdag 7 december 2017 om 08:22
Iedereen weet het en iedereen ziet het.

Bij PSG is 222 miljoen via een omweg gegaan. Jij denkt dat als ze 222 miljoen voor een speler uitgeven, ze niet ff een heel duur rechtenteam erop zetten dat het waterdicht is? Ofwel, geen bewijs = geen zaak.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 07:48
Dan maakt het toch niets uit? Dus zullen ze AC Milan wel aanpakken, want bij Paris SG en Manchester City durven ze dat niet te doen.
Vind ik leuk
Zinho +18
donderdag 7 december 2017 om 07:51
Volgens mij geldt die transfer van Neymar wel voor de FFP. Want anders hadden ze M'Bappe wel meteen gekocht. Ze huren hem nu en kopen hem komend seizoen voor 180 miljoen. Anders voldeden ze iet aan de FFP. Ook daar volgt nl een onderzoek naar.
Vind ik leuk
Zjor +300
donderdag 7 december 2017 om 08:24
Ik zie je punt maar dat doen ze natuurlijk ook gewoon als vangnet mocht de UEFA wel moeilijk gaan doen. De constructie is duivels naar andere clubs maar wel geniaal. Al maakt het de sport wel kapot, maar dat is een ander verhaal.
Vind ik leuk
Spiegel +613
donderdag 7 december 2017 om 08:24
Had dat niet met het tekengeld van neymar te maken? 45 miljoen geloof ik, komt ook op de balans natuurlijk.
Vind ik leuk
Bayern FC +1316
donderdag 7 december 2017 om 08:53
PSG moet eerst 5-6 spelers verkopen om Mbappe te kunnen kopen
Vind ik leuk
Korm +23134
donderdag 7 december 2017 om 08:02
hard aanpakken!
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:43
Blijft toch ondoorzichtig waarom de ene club wel en de andere niet wordt aangepakt. Wel grappig dat Milan 200 miljoen er doorheen jaagt en er sportief niks mee opgeschoten is.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:49
Schitterend toch? AC Milan geeft al het geld uit en Ajax laat het op de bank. Ajax staat 2e en kan champions League spelen, AC Milan staat 8e en heeft niks. :-)
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 08:47
“AC Milan wilde met de UEFA nog onderhandelen over een vrijwillige deal en komt vrijdag naar Nyon, maar de grote Italiaanse kranten weten het antwoord van de Europese voetbalbond op dat voorstel al: nee.“

Nu gaat het gepaard met een paar zakken geld in plaats van vrijwillig. Die doen gewoon mee, MITS AC Milan zich plaatst.
Vind ik leuk
ELD070 +212
donderdag 7 december 2017 om 08:51
Ben bang dat Milan sowieso geen Europees gaat halen....
Vind ik leuk
Sanders +1766
donderdag 7 december 2017 om 09:18
Psg en dergelijke clubs zullen er toch mee blijven lopen. Niet serieus te nemen die uefa.
Vind ik leuk
52N6E +266
donderdag 7 december 2017 om 09:29
Laffe actie van de UEFA. Milan is in de hoogtijdagen ook meermalen over de regels van destijds mr Platini heengelopen. Ze toen aanpakken was de doodsteek voor de UEFA geweest. Nu zijn heet Mancity en PSG de clubs die over de budgetten van de transferwindows heen vliegen alsof ze niest bestaan. Ondertussen meeprofiteren van deze clubs.
Dus als je deze clubs aanpakt ben je een held in mijn ogen maar kan je meteen inpakken als UEFA.

Money rules the world...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:29
PSG dient eerder bestraft te worden dan Milan, met uitgaven van 300 miljoen voor Neymar( mensen vergeten de Spaanse fiscus á 72 miljoen) en Mbappe 180 miljoen.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:33
200 miljoen en nog steeds een bagger elftal.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Eerste grote club diep in problemen door FFP: UEFA dreigt met Europese schorsing'