'Vind hem echt beste Ajacied, maar betekent niet dat je hem niet mag aanpakken'

'Vind hem echt beste Ajacied, maar betekent niet dat je hem niet mag aanpakken'

donderdag 7 december 2017 om 07:11

Bryan Roy vindt dat Hakim Ziyech niet moet klagen over de kritiek van de fans en de media op zijn spel. Daar moet hij gewoon tegenkunnen, aldus de oud-international en voormalig speler van Ajax.

"Ik zit met verwondering naar Hakim Ziyech te kijken. Even voor de duidelijkheid: ik vind hem normaal gesproken echt de beste speler van Ajax, maar dat betekent niet dat je hem niet mag aanpakken", zegt Roy in gesprek met het Algemeen Dagblad. "Johan Cruijff gaf als trainer juist altijd de beste spelers op hun flikker en dan volgde de rest ook wel. Cruijff zag het in mij wel zitten, maar denk je dat ik nooit op de bank zat als ik slecht speelde? Mooi wel. Het gaat ook om keuzes durven maken."

"Frenkie de Jong zou bij mij altijd spelen. Hij symboliseert het lef dat Ajax nodig heeft om nog wat van het seizoen te maken", vervolgt Roy, die ook blij was met de systeemwijziging bij Ajax afgelopen weekend. "Het doet mij in ieder geval goed dat Ajax afgelopen weekend tegen FC Twente 3-4-3 speelde. De uitvoering en het resultaat waren niet goed. Maar het straalt in elk geval léf uit en dat wil ik zien. Dat is gewoon wat bij Ajax hoort. Dat is ook de basis voor succes komende zondag. Dat zal dan misschien niet met drie verdedigers zijn, maar het gaat veel meer om de intentie dan om de opstelling op papier."

Plaats een reactie

DuWijk +191
donderdag 7 december 2017 om 07:18
Goed verwoord en naar mijn mening ook helemaal waar.
Vind ik leuk
Old Star +4132
donderdag 7 december 2017 om 07:28
Inderdaad. Helaas zijn sommige egotjes zo groot dat je geen kritiek mag leveren...
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 07:29]
Vind ik leuk
Romario9 +5771
donderdag 7 december 2017 om 07:33
Hopen dat Ajax komende zondag weer “met lef” gaat spelen en weer op hun plaat gaat.

Wat Ziyech betreft : helemaal mee eens. Maar de vergelijking met hemzelf... Dit zijn andere tijden. Voetballers zijn tegenwoordig prima donna’s met opgeblazen ego’s die nergens meer tegen kunnen.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:28
Dan wordt het de hoogste tijd dat die primadonna's weer eens normaal gaan doen.
Vind ik leuk
Romario9 +5771
donderdag 7 december 2017 om 12:48
Dat gaat helaas niet van het ene op het andere moment. Begint bij de jongste jeugd, lijkt me.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:59
Hoeft niet perse. Iedereen is het er intussen wel over eens dat mentale begeleiding geen overbodige luxe is. Gewoon even een extra hoofdstukje inlassen "hoe kritiek te incasseren".
Vind ik leuk
Korm +23134
donderdag 7 december 2017 om 08:03
Ik hoop dat ajax ook 3-4-3 gaat spelen tegen PSV ;)
Vind ik leuk
Nashua +5726
donderdag 7 december 2017 om 09:02
PSV hoopt dat ook, loop je zo het mes in
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:41
Want? Wil je weer terug naar dat achterlijke 4-3-3? Geef mij maar 3-5-2 of een verkapte 5-3-2 met opkomende backs. Maar ik snap dat je je soms moet aanpassen aan de tegenstander. Liever niet, maar anders loop je, zoals jij typt, in het mes.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:06
En goede vrije trappies
Vind ik leuk
52N6E +261
donderdag 7 december 2017 om 09:06
Soms kan het juist wel goed zijn om idd een man als Ziyech vanaf de bank te laten beginnen. De vaste patronen worden dan doorbroken en er ontstaan nieuwe. Tegen PSV komt dit echter niet goed. Hij moet hier gewoon in de basis en net als Frenkie.

Het aanpakken van spelers als Ziyech weet ik niet echt of dit werkt zoals Roy dat voorbeeld met Cruijf omschrijft. Ik zie Ziyech niet als een natuurlijke leider. Dat is meer iemand als Lasse en in het verleden Klaassen. Bovendien is punten pakken hier topprio en het aanpakken van leiders had gelijk aan het begin van het seizoen gemoeten na de eerste verliespartij tegen Vitesse thuis.

Tegen PSV gaat het overigens goedkomen. Ik heb, zonder uitgesproken Ajax fan te zijn, het idee dat Ajax deze pot met een aantal doelpunten verschil gaat winnen. Het besef te moeten winnen, talent en het thuisvoordeel gaan de doorslag geven.

Heel belangrijk is hierbij de vroege goal. Als Ajax zoals in veel wedstrijden het pas na de thee wil gaan proberen dan is het hopeloos verloren tegen PSV. Die tanken zelfvertrouwen bij elke minuut dat Ajax (nog) niet weet te scoren.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:27
Ben een Ziyech fan maar zou hem toch eens op de tribune zetten omdat hij niet presteert en op dit moment alleen maar klaagt.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:43
Davy Klaassen scoorde regelmatig, maar speelde vaak als een natte krant. Als het Ajax tegenzat liep hij altijd met een getergde frons op zijn gezicht als een dolleman over het veld, onophoudelijk "kom op nou, jongens" roepend. Maar zelfs de terugspeelballen (onder Frank de Boer de ruggegraat van het spel) lukten hem dan niet meer.

Toch werd Klaassen nooit op de bank gezet. Het was die-jongen-komt-er-wel voor en na. Hij is helaas uit vorm. Hij komt terug van een blessure. Hij speelt een ongelukkige wedstrijd. Gun die jongen de tijd.

Ziyech heeft een veeleisende rol in een team dat in een hoger tempo speelt. Hij heeft een gouden pass, maar net als Klaassen kan hij soms de zaadwedstrijden aan elkaar rijgen. Het verschil is dat hij door de trouwe aanhang van de club dan wel wordt afgeserveerd.

Ik weet het niet maar ik vermoed dat het komt doordat Klaassen eigen jeugd is.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 09:51
Ik vermoed dat het door een bepaalde persoonlijkheid komt...
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 10:32
Het ik-mag-je-gehalte bedoel je, neem ik aan. Ik heb nooit begrepen wat dat met voetbal te maken heeft, maar bij Ajax lijkt dat inderdaad een grote rol te spelen.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:24
Met persoonlijkheid bedoel ik karaktereigenschappen die een persoon heeft. Of het nou bij ajax is of een andere club, voetbal of politiek, persoonlijkheid is toch overal belangrijk. Dat bepaalt heel de sfeer binnen een groep.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:23
Ik begreep dat je dat bedoelde. Ik zeg dat bij de meeste clubs de voetbalkwaliteiten de doorslag geven.
Vind ik leuk
JustH +867
donderdag 7 december 2017 om 10:50
Wie zegt er dan, dat hij niet is aangesproken op zijn vorm door de trainers?
Weet wel dat je dat dan binnenkamers zal moeten houden.
Ons functioneren binnen een bedrijf gaat de buitenwereld ook niets aan.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 11:02
Achteraf gezien is Ziyech een grotye miskoop geworden. Het is altijd hetzelfde gezeik met die marokanen. Wanneer leert Ajax eens om een keer niet in zee te gaan met die lui. De arrogantie straalt ervan af en denkt dat ie zo op deze manier bij Real kan spelen. Laat die gast een snel banken en stel iemand anders op. Er is keuze zat.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 11:27
Viel me ook op dat hij Schöne niet feliciteerde toen die er 2 vrije trappen in knalde afgelopen weekend. Kansloos mannetje...
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 11:27]
Vind ik leuk
peinke +850
donderdag 7 december 2017 om 12:36
Oh, fijn dat Bryan Roy dat vindt. Of vindt VP het wat Bryan Roy vindt. Eindelijk weer eens een bericht over Ajax. Ik maakte me al ongerust! Dit keer weer leidend voorwerp HAKIM ZIYECH!!!!!!!!
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 12:37]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 12:48
Ziyech is gewoon een irritant zeikerdje , die niet tegen kritiek kan terwijl hij zelf weet dat het nu niet goed is en er meer verwacht word van een speler van zijn kaliber!
Vind ik leuk
Butsbal +4969
donderdag 7 december 2017 om 12:59
Het kan hem goed doen dat ze 3-4-3 speelden, dit weekend is het weer anders haha
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:49
Of Cruijff zijn beste spelers er naast zette of dat Keizer dat doet zijn natuurlijk wel even 2 compleet verschillende situaties. Ik zie Hakim zomaar eens uit de hoek komen met de vraag bij wat voor topclubs of Marcel allemaal gevoetbald heeft. Maar de intentie is natuurlijk wel terecht. Speel je niet goed dan is er niets mis met eens een paar wedstrijden banken. Dan heeft hij daarna ook weer een goede reden om zijn eigen supporters van katoen te geven met misbaar en een vingertje voor de mond.....
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 15:50]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:42
Conclusie: impulsief lef tonen levert puntenverlies op!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Vind hem echt beste Ajacied, maar betekent niet dat je hem niet mag aanpakken'