To do-lijstje van Overmars: Ziyech-vervanger, één winteraankoop en één verkoop

To do-lijstje van Overmars: Ziyech-vervanger, één winteraankoop en één verkoop

vrijdag 15 december 2017 om 10:00

Met de transferperiode in aantocht worden ook de kantoordagen voor de technisch directeuren weer langer. Wat staat er allemaal op het to do-lijstje van de transfermannen van de traditionele topclubs richting januari én het nieuwe seizoen? Vandaag die van Marc Overmars (Ajax).

On-Ajax vroeg waren de aankopen van Perr Schuurs en Hassane Bandé afgelopen week, twee jonge versterkingen die in de zomer van 2018 aansluiten bij de selectie. Daarmee gooien de Amsterdammers het na jaren eindelijk over een andere boeg: niet meer de afwachtende houding en het traag inspelen op mogelijke vertrekkers waardoor de selectie bij de start van het seizoen niet rond is, maar anticiperen op wat er gaat gebeuren en de markt voor zijn.

Toch kan Overmars niet lui achterover gaan hangen nu de eerste twee aankopen binnen zijn. Het to do-lijstje van de directeur spelersbeleid van Ajax richting de winterstop en de zomer van 2018 is nog bijzonder lang.

De winterstop: één aankoop, één vertrekker
De focus van Overmars ligt in de winterstop op de linksbackpositie. Daar lag al een probleem in de zomer, toen Ajax naarstig op zoek was naar een versterking op die positie maar uiteindelijk besloot om Mitchell Dijks te behouden, en dat probleem is sindsdien alleen maar groter geworden. Zo groot dat Ajax, door de afwezigheid van Dijks, Daley Sinkgraven en Nick Viergever, nu zonder linksback speelt.

De missie van Overmars is dus helder: haal een nieuwe linksback. Daar ligt de absolute prioriteit voor Ajax op de transfermarkt. In de eerste weken van het seizoen werd ook duidelijk dat Dijks een gepasseerd station is in Amsterdam. Het ligt derhalve in de lijn der verwachting dat hij in de winter vertrekt naar een andere club, met interesse uit onder meer Portugal, Engeland en Turkije.

Contractverlengingen
Overmars moet zich ook serieus gaan bezighouden met de aflopende contracten bij Ajax. Met Nick Viergever natuurlijk als meest dringende zaak. De verdediger heeft nog altijd geen nieuwe aanbieding gekregen en liet al doorschemeren dat hij verwacht dat dit zijn laatste seizoen bij de club is. Ajax zal op zijn minst een poging moeten ondernemen om Viergever langer te binden, zeker zolang het geen andere verdedigers heeft. Daarnaast lopen de contracten van Dijks en derde doelman Kostas Lamprou af.

Ook Amin Younes en Klaas-Jan Huntelaar lopen na dit seizoen uit hun contract bij Ajax, maar de club heeft een optie om die verbintenissen met een seizoen te verlengen. Bij Younes zal dat vooral afhangen van een eventueel vertrek in de winter. Blijft dat uit, dan zal Ajax vermoedelijk zijn optie lichten en hem in de zomer verkopen.

Frenkie de Jong
Een contractkwestie die op het eerst gezicht niet zo dringend lijkt, maar dat wel is. De verbintenis van Frenkie de Jong loopt nog door tot medio 2019 en de gesprekken over een verlenging lopen. Voorlopig wil de middenvelder zich echter nog niet binden, in de afwachting op meer speelminuten. De afgelopen weken zit dat wel goed bij De Jong en dus is het hoog tijd voor Overmars om de deal te sluiten en de jonge middenvelder uit de handen van de topclubs te houden.

In dat licht is het ook belangrijk om de contracten van Donny van de Beek en Justin Kluivert in de gaten te houden. Beiden hebben zich opgewerkt tot basisspelers en verdienen die waardering nu ook. Van de Beek heeft nog een verbintenis tot medio 2020 die tot minstens medio 2022 verlengd kan worden. Kluivert loopt net als De Jong in 2019 uit zijn contract. Voor beide is er ook interesse uit de grote competities.

Scouten op twee plekken voor volgend seizoen
De opvolger van Younes is al binnen met Bandé en ook de centrale defensie is versterkt met Schuurs, maar er zijn nog genoeg plekken waar Ajax zich op een nieuwe speler moet oriënteren. Hakim Ziyech heeft er nooit geen geheim van gemaakt een stap omhoog te ambieëren en komende zomer kan dat moment zich aandienen, zeker als hij niet de steun van de Ajax-fans heeft. Ajax zal op zoek moeten naar een creatieve aanvallende middenvelder die in de schoenen van Ziyech kan staan. Binnen de selectie van Ajax loopt er in ieder geval geen natuurlijke opvolger met hetzelfde inzicht als Ziyech die zo diep op het middenveld kan spelen.

Dan is er nog de rechtsbackpositie waar de scouts extra aandacht aan moeten besteden. Niet alleen doordat Deyovasio Zeefuik tekort lijkt te komen voor Ajax 1 en Luis Manuel Orejuela tot nu toe een flop is gebleken, maar ook omdat aanvoerder Joël Veltman nog altijd met een vertrekwens rondloopt. Afgelopen zomer stond hij al open voor een transfer en het buitenland blijft lonken. Ajax moet op z'n minst klaar zijn om de rechtsbackpositie opnieuw in te vullen en zou er goed aan doen om die situatie voor te blijven en deze winter al een potentiële Veltman-vervanger naar Amsterdam te halen.

Lees meer over:EredivisieAjax

Poll

Welke Ajax-linie heeft de meeste behoefte aan versterking?

(1204 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 14 december 2017 om 16:26
1ste prioriteit Linksback die er gelijk staat, 2de prioriteit een back die na dit seizoen de back over gaat nemen van Veltman, 3de prioriteit een CAM (vervanger Nouri, Ziyech).
4de Prioriteit talentvolle keeper bij Jong.
5de prioriteit binden van een Spits die er kan staan als Dolberg en Huntelaar vertrekken.
Vind ik leuk
Pvdsluis +2685
vrijdag 15 december 2017 om 10:48
Spits niet echt nodig. Hebben met casseira en Sierhuis prima spitsen in huis
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 17:25
En da Silva van Santos
Vind ik leuk
donderdag 14 december 2017 om 19:18
vind dat frenkie de jong kans moet krijgen op de plek van ziyech mocht die verkocht worden.. een verdedigende middenvelder halen die er gelijk staat en een links en rechtsback
Vind ik leuk
afca34 +395
vrijdag 15 december 2017 om 10:36
Carel Eitting for the rescue
Vind ik leuk
Alain2708 +4330
vrijdag 15 december 2017 om 10:08
Waarom staat het technisch hart er niet bij in de poll? ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:08
"Zo groot dat Ajax, door de afwezigheid van Dijks, Daley Sinkgraven en Nick Viergever, nu zonder linksback speelt."

Dit is wel heel erg naar voor Dijks....speelt ie eindelijk weer eens, is ie nog afwezig. Ik heb hem gisteren toch heel nadrukkelijk zien solliciteren naar een plek in de Excelsior selectie van na de winterstop.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:09
Dat Frenkie nu als Libero wordt ingezet, betekent wat mij betreft niet dat hij nooit de positie van Ziyech kan overnemen. Heeft over meerdere wedstrijden laten zien dat hij het loopvermogen, inzicht en briljante passing in zich heeft.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:21
Doen ze het beter als bij ons, bij hunnie hoor je tenminste nog iets over een transfermarkt bij ons is dat woord totaal onbekend.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:31
Jullie zijn als Feyenoord supporters toch redelijk verrast afgelopen zomer door Martin van Geel? Ik zie Labyad echt wel komen deze winter. Feyenoord heeft wel meer dan genoeg talent in het team zitten die nog wel wat gaan opleveren.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:33
Ja dan zijn we zeker, JPB, Kevin Diks en spelers die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen maar wel lekker op de salaris begroting drukken.
Vind ik leuk
Feye1908 +6904
vrijdag 15 december 2017 om 10:35
Bij hunnie hebben ze afgelopen zomer weinig gedaan en iets van eur 200 miljoen op de bankrekening staan. Bij ons is afgelopen zomer al on-Feyenoords veel geïnvesteerd en hebben we nu “slechts” eur 20 - eur 25 miljoen uit de CL. Van Geel & Co zullen vast wel bezig zijn met het versterken van de selectie.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:40
Als het versterkingen zijn cq worden van het niveau Diks kunnen ze dat geld beter gelijk weggooien. Nee die Martin van geel heeft meer miskopen dan werkelijk goede aankopen op zijn conto staan.
Vind ik leuk
Feye1908 +6904
vrijdag 15 december 2017 om 14:10
Diks is als noodoplossing gehuurd maar idd helaas niet geschikt. Ik vind de andere aankopen van Van Geel op zich prima. Je moet de aankopen wel beoordelen op wat er voor betaald is. Wij kunnen geen eur 10 - 12 miljoen betalen voor onbekende talenten. Maar Tapia doet het nu goed, Haps, St Juste, Amrabat en Larsson zijn zeker voor de Eredivisie zeer goede spelers en met Jorgensen hebben wij, na Pelle en Guidetti, weer een goede spits in huis.

Bilal heeft nooit meer zijn niveau van Heerenveen kunnen halen en Kramer moest er komen van de VvF.

Kijk voor de grap ook eens naar alle miskopen bij de andere clubs. Dan zul je waarschijnlijk zien dat Van Geel het helemaal zo slecht nog niet heeft gedaan.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 14:12
JPB?
Vind ik leuk
Feye1908 +6904
vrijdag 15 december 2017 om 14:20
Ik zou hem ook niet hebben gehaald maaar Feyenoord wilde alle posities dubbel bezet hebben. Zijn eerste wedstrijden dit seizoen waren nog veel belovend. Laten we hopen dat hij die vorm weer terug weet te krijgen.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 10:23
Waarom opschieten met Viergever? Die mis je echt niet.
Vind ik leuk
Mari +2674
vrijdag 15 december 2017 om 10:25
Orejuela heeft volgens mij nog geen wedstrijd mogen meedoen in het eerste.
Zullen Overmars en de scouts het fout hebben of laat keizer hem eruit.
Totdat het publiek zich ermee gaat bemoeien?
Als een linkspoot voorin op rechts kan spelen en een rechtspoot op links dan kan een back dit ook
Volgens mij is dit zelf gewenst
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 17:28
Zodat die back naar binnen kan trekken???
Vind ik leuk
Degraaf +10879
vrijdag 15 december 2017 om 10:25
"Zo groot dat Ajax, door de afwezigheid van Dijks, Daley Sinkgraven en Nick Viergever, nu zonder linksback speelt".

VP waar hebben jullie gisteren naar gekeken? Dijks speelde de hele wedstrijd ;-)
Vind ik leuk
Feye1908 +6904
vrijdag 15 december 2017 om 10:37
Ik heb de wedstrijd niet gezien maar leverde hij ook nog een positieve bijdrage of hadden ze beter met 10 man kunnen spelen?
Vind ik leuk
alffie +588
vrijdag 15 december 2017 om 10:46
Hij heeft geen fouten gemaakt en staat er met zn body wel
Vind ik leuk
3Bier +2539
vrijdag 15 december 2017 om 11:24
Sorry? Geen fouten? Bijna elke bal voorwaarts verspeelde hij. 2 onnodige overtredingen op de rand 16 waardoor je 2 gevaarlijke vrije trappen weg geeft. Ondanks zijn body gebruikt hij nog steeds onnodig zijn handen bij het verdedigen. Nee Dijks was slecht, vooral in balbezit.
Vind ik leuk
Degraaf +10879
vrijdag 15 december 2017 om 11:37
Meer opvulling, maar heel af en toe had hij ook een onderbreking ;-)
Vind ik leuk
Richard020 +10738
vrijdag 15 december 2017 om 11:00
Ze schrijven hier meer wat!

'' De verbintenis van Frenkie de Jong loopt nog door tot medio 2019 en de gesprekken over een verlenging lopen. Voorlopig wil de middenvelder zich echter nog niet binden, in de afwachting op meer speelminuten. De afgelopen weken zit dat wel goed bij De Jong en dus is het hoog tijd voor Overmars om de deal te sluiten en de jonge middenvelder uit de handen van de topclubs te houden.''

Frenkie gaat verlengen tot 2022, staat dus ook te lezen op 01.15 en dan komen ze met deze onzin haha!
Vind ik leuk
rpaulp50 +3975
vrijdag 15 december 2017 om 10:45
1e prioriteit : Overmars Algemeen Directeur maken.
2e prioriteit : Bergkamp de laan uitsturen.
3e prioriteit : prioriteit nummer 1 en 2 niet vergeten.
Vind ik leuk
vrijdag 15 december 2017 om 12:02
Waarom is Orejuela geflopt? Heeft hij een kans gehad Dan? Een eerlijke kans? Zal die BergRAMP daar ook iets mee te maken kunnen hebben?
[Reactie gewijzigd op vrijdag 15 december 2017 om 12:03]
Vind ik leuk
DuWijk +202
vrijdag 15 december 2017 om 12:09
Rechtsback mening deel ik totaal niet. Zeefuik laat inderdaad nog weinig zien. Maar eerst moet Veltman nog maar een geïnteresseerde club vinden, dan moet Orejula een kans krijgen. Niet voor niks €4 miljoen betaald en flop is iemand pas als hij er niks van kan na aantal wedstrijden (bijv. Sana en Atouba). Daarnaast lopen er in jong Ajax 2 rond en bij A1 idem.

Haal aub een linksback die er gelijk staat, verkoop Dijks en (verleng en) verkoop Younes alvast. Dan in de zomer een hoofdprijs voor Ziyech en een vervanger halen.
Vind ik leuk
North +2328
vrijdag 15 december 2017 om 12:12
Zoals altijd probeert de media weer een relletje te forceren binnen Ajax. Ditmaal gaat het om Ziyech..

Jullie zoeken ook altijd wat om te stoken. Vreselijk...
Vind ik leuk
DuWijk +202
vrijdag 15 december 2017 om 12:14
In Nederland willen we altijd snel onze mening over iets geven.

We prijzen spelers veel te snel (waar sommige niet mij om kunnen gaan). Zo zou Bazoer de volgende Pogba zijn en 40 miljoen minimaal opbrengen.

Wöber was onnodig en Neres had nog niks laten zien. Beide zijn dit seizoen een van de betere spelers. Neres had bijv. ook niet meerdere wedstrijden op rij de kans gekregen, dan kan je iemand toch niet afschrijven.

Meerdere mensen hebben het bovenstaande geroepen. Toch zullen wij Nederlanders dit blijven doen, zal wel in het DNA zitten. Goed weekend!
Vind ik leuk
Mr-MZ +49
vrijdag 15 december 2017 om 14:09
Het klinkt redelijk logisch om F. de Jong op de plek van Ziyech te zitten, maar toch verschillen ze in aanvalsdrang naar mijn mening. Schat Frenkie zeer hoog in, maar denk dat Ziyech toch wat meer kansen creëert vanuit die positie. Maargoed, er is meer dan genoeg ruimte voor groei bij Frenkie!
Vind ik leuk
myrthewit +1055
vrijdag 15 december 2017 om 19:05
Wat een flutbericht. Het slaat nergens op, alleen die linksback zou fijn zijn. Maar als Wober en Viergever weer aansluiten is de noodzaak minder. Ziyech vervangen is op dit moment ook nog niet aan de orde. Die blijft wel tot de zomer bij Ajax. Als die aanwinst er maar bij de start van de voorbereiding is. Youness heeft dacht ik nog een optie. Frenkie de Jong tekent vandaag of morgen bij. Of Zeefuik en Orejuela echt niet goed genoeg zijn is ook nog niet vastgesteld. Orejuela is lang geblesseerd geweest. Zeefuik doet het vaak heel erg goed bij Jong Ajax. Ik vind dit een tendentieus bericht. Contracten verlengen mag na de transferperiode, dus heeft ook nog geen prioriteit. Alleen zit ik nog wel te wachten op de verlenging voor Kluivert.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

To do-lijstje van Overmars: Ziyech-vervanger, één winteraankoop en één verkoop