'Bergkamp is voor mij ook de grootste verliezer, hij kon meedogenloos zijn'

'Bergkamp is voor mij ook de grootste verliezer, hij kon meedogenloos zijn'

Gepubliceerd: vrijdag 22 december 2017 om 12:17vr 22-12-2017 om 12:17

Dennis Bergkamp werd door sommige medewerkers binnen Ajax gevreesd om zijn machtspositie. Dat stelt David Endt, nadat naast Bergkamp ook hoofdtrainer Marcel Keizer en assistent Hennie Spijkerman op non-actief zijn gezet door Ajax.

"Bergkamp is voor mij ook de grootste verliezer", aldus Endt in gesprek met de NOS. "Er was altijd wel kritiek op zijn handelen in het technisch hart. Hij werkte een beetje vanuit een ivoren toren, maar had wel zeer veel macht. Hij werd door sommige mensen zelfs gevreesd vanwege die macht. Hij kon meedogenloos zijn in zijn oordeel."

"Waarschijnlijk heeft Bergkamp ook een groot aandeel gehad in de aanstelling van Marcel Keizer als hoofdtrainer. Dat idee heb ik altijd gehad en dat wordt nu wel heel sterk bevestigd door deze gang van zaken."

De voormalige teammanager van Ajax weet niet hoe het nu verder moet met de Amsterdamse club. Tegen Willem II (zondag) zit Michael Reiziger als interim-trainer op de bank. "Dat is een lastige vraag. Maar ik denk niet dat dit uit de lucht komt vallen. Voor de buitenwereld wel, maar er moet intern al langere tijd over zijn gesproken."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

Foebele +53581
vrijdag 22 december 2017 om 12:22
David ziet zijn kans schoon om na te trappen naar de heren die hem een andere functie wilde geven die hij niet wilde waardoor hij nog steeds verbolgen doet over zijn vertrek bij de club. Jammer...
Vind ik leuk
Adje80 +9726
vrijdag 22 december 2017 om 13:12
Dat denk ik ook maar misschien heeft ie nog gelijk ook
Vind ik leuk
Kopsterk +7088
vrijdag 22 december 2017 om 12:22
Klinkt echt als een fijn bedrijf om te werken dat Ajax! Nu komt alle modder die over en weer wordt gegooid naar buiten..
Vind ik leuk
Roodbergen +9598
vrijdag 22 december 2017 om 12:40
Denk je dat het bij andere BVO's wel gezellig is in de top??
Vind ik leuk
North +2305
vrijdag 22 december 2017 om 12:46
Het is zo'n mooie club dat za verkeerde mensen die daar gewerkt hebben, er alles aan doen om er maar weer terug te komen.

Maar met sit soort uitspraken hoeft Endt daar natuurlijk niet op te rekenen. Niet netjes.
Vind ik leuk
vrijdag 22 december 2017 om 13:49
of het komt van buiten van de telegraaf
Vind ik leuk
AlwaysMe +2728
vrijdag 22 december 2017 om 12:22
Wacht even, je hebt het idee altijd gehad? Dus eigenlijk ben je gewoon uit je nek aan het kletsen en ga je mee in alle geruchten die er zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 22 december 2017 om 12:24
zal behoorlijk pijnlijk zijn geweest je oude ploegmaat te moeten ontslaan. Maar als wij zoveel slechte dingen over bergkamp lezen zal er wel wat van kloppen. Waarschijnlijk niet alles, maar wel veel. Maar met deze beslissingen moet ajax wel presteren anders is het ook snel gedaan met van der sar en overmars. Dat kan dan ook niet meer veel langer
Vind ik leuk
MojoRisin +14567
vrijdag 22 december 2017 om 12:28
Van der Sar had zelf ook moeten opstappen imo..
Vind ik leuk
vrijdag 22 december 2017 om 12:45
60% van voetbal Nederland, interesseert het geen malle moer hoe het bij Ajax gaat,
Vind ik leuk
vrijdag 22 december 2017 om 12:53
Zou je niet zeggen aan de reacties.....
Zelfs jij clickt.
Vind ik leuk
mcmodd +26099
vrijdag 22 december 2017 om 13:10
Zo zal het zijn Jeanne Hendriks, maar die veertig procent doet er natuurlijk wel toe en daarvoor proberen we toch maar respect op te brengen, net als voor jou, toch?
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +21120
vrijdag 22 december 2017 om 13:33
Altijd goede reacties mcmodd ;-)
Vind ik leuk
wattenstaafje +23576
vrijdag 22 december 2017 om 15:42
Toch mooi dat we dan 40% van de markt hebben.
Vind ik leuk
utreg1971 +1859
vrijdag 22 december 2017 om 13:13
Een mooie wereldvoetballer blijkt achteraf een sneaky persoon te zijn. Ongelooflijk zeg. Maar ja als ze bij Ajax slim waren geweest hadden ze tig jaren geleden wel naar JC geluisterd. Ongelooflijk
Vind ik leuk
Nick_115 +110
vrijdag 22 december 2017 om 13:27
Ajax (als organisatie) vergelijken met andere clubs in NL is hetzelfde als appels met peren vergelijken.

Er zijn zo veel financiële belangen bij Ajax dat ik het nog lang vond duren voordat Keizer de zak kreeg.
Onder zijn bewind is er veel geld verloren gegaan. Uiteindelijk gaat het voor het bestuur en de aandeelhouders maar om één ding. Geld. Keizer koste Ajax geld. Bergkamp was verantwoordelijk voor de keuze voor Keizer. Die krijgt daarom ook de zak.

Duidelijke conclusie gezien de resultaten. Wachten tot de winterstop had misschien slim geweest. Echter is het dan ook lastiger schakelen om een nieuwe trainer aan te stellen. Nu is het beter voor Ajax omdat ze dan net iets meer tijd hebben.


Vind ik leuk
mcmodd +26099
vrijdag 22 december 2017 om 13:55
Beste Nick_115, van harte welkom hier (als ik ook even namens anderen mag spreken). De organisatie van Ajax is juist heel goed te vergelijken met andere clubs, van een appel kan je zeggen dat het een appel is en van een peer dat het een peer is. Vergelijken is constateren dat clubs verschillen. Gelukkig maar. Wat er verschilt is de cultuur en de bestuursvorm. Hoewel ik de beursgang van Ajax altijd heel onverstandig heb gevonden voor de club (supporters kregen ‘schijnrechtenpositie’), je kunt nog steeds voldoende aspecten van deze club met die van andere clubs vergelijken.
Dat onder Keizers bewind er veel geld verloren is gegaan is semantisch niet juist, Keizer gaat bij Ajax niet over het geld. En als je bedoelt dat er gedurende het bewind van Keizer veel geld verloren ging is dat ook niet juist. Deze club is alleen maar rijker geworden. Misschien bedoel je dat ze veel geld zijn misgelopen? Ik kan je dan verzekeren dat bijna alle clubs in de eredivisie geld zijn misgelopen, sterker nog: ze kwamen niet eens in aanmerking voor veel (Europees) geld.
Vind ik leuk
Nick_115 +110
vrijdag 22 december 2017 om 14:00
Misschien had ik inderdaad de woorden geld mislopen moeten gebruiken. Want dat was inderdaad waar ik op doelde.

Door de beursgang van Ajax kan je ze niet meer vergelijken met andere clubs in NL.

Dat ze rijker zijn geworden heeft niets met Keizer te maken. De sportieve prestaties wel. Met die prestaties is geld misgelopen.
Aandeelhouders worden bang. Ajax grijpt in.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 22 december 2017 om 14:01]
Vind ik leuk
mcmodd +26099
vrijdag 22 december 2017 om 14:07
Goede reactie Nick. Je kan het wel.
Vind ik leuk
Vato75 +2215
vrijdag 22 december 2017 om 13:58
Volgens mij de beste beslissing in jaren om bergkamp weg te sturen misschien kan nu jonk ook weer terug keren
Vind ik leuk
mcmodd +26099
vrijdag 22 december 2017 om 14:10
Volgens De Telegraaf gaat Ten Hag daar morgen over, dus dan moet je nog een dag geduld hebben.
Vind ik leuk
Vato75 +2215
vrijdag 22 december 2017 om 15:54
Wat heeft ten hag daar mee te maken dan heb het over bergkamp niet keizer
Vind ik leuk
wattenstaafje +23576
vrijdag 22 december 2017 om 14:53
David zoekt ook weer open deuren uit.
Vind ik leuk
El Cazador +8648
vrijdag 22 december 2017 om 15:18
Zie Keizer nog wel terug keren bij Ajax, mede door zijn persoonlijk aandeel rondom Appie, maar Bergkamp daar heb ik totaal geen medelijden mee. En ik denk vele die op de Toekomst werken.
Vind ik leuk
vrijdag 22 december 2017 om 22:14
Bergkamp heeft niéts met Ajax. Ken ik jullie wel op een briefie geven. HIj heeft alles met Arsenal. En iedereen weet dit, dus niet verrassend op mij reageren.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws