Onruststoker, dure bankzitter, Kuyt-draaiboek: de voors en tegens van Van Persie

Onruststoker, dure bankzitter, Kuyt-draaiboek: de voors en tegens van Van Persie

zaterdag 13 januari 2018 om 15:00

Een kleine veertien jaar na zijn vertrek naar Arsenal keert Robin van Persie (34) terug in De Kuip. Is zijn comeback bij Feyenoord een risico? Of wordt het een gouden greep van technisch directeur Martin van Geel? VoetbalPrimeur zet drie voors en tegens van de Van Persie-transfer op een rij.

Al jaren hoopte Het Legioen erop en sinds de zomer van 2016 verscheen er haast wekelijks een berichtje over een rentree van De Verloren Zoon. Nu is het écht zover. Robin van Persie tekent op korte termijn een contract tot medio 2019 in Rotterdam-Zuid. Het scenario Kuyt - afzwaaien met een hoofdprijs - is de ultieme droom van speler, club en fans, maar hoe vaak zagen we een dergelijk laatste avontuur niet mislukken? VP kijkt naar de voor en tegens van de aanstaande terugkeer. 

Voor: broodnodige ervaring
Feyenoord-trainer Giovanni van Bronckhorst aasde al langer op de komst van Van Persie. Hij denkt dat de aanvaller ook zónder speeltijd van toegevoegde waarde zal zijn in de kleedkamer. Jonge spelers - en daar stikt het van bij Feyenoord - zullen ademloos luisteren naar de verhalen van Van Persie. Arsenal, Manchester United, 102 interlands, alltime topscorer van Oranje: het gaat natuurlijk niet om de eerste de beste. 

Tegen: geen ritme & blessuregevoelig
In augustus 2017 speelde Van Persie zijn laatste wedstrijd namens Fenerbahçe. Tegen FK Vardar Skopje deed de linkspoot zo'n 55 minuten mee. Daarna kampte Van Persie met blessures en raakte hij op het tweede plan in Istanbul. Hoe snel is hij fit? Heeft Feyenoord dit seizoen nog wel iets aan hem? En, belangrijker nog, wórdt hij ooit nog wel volledig de oude? Gezien het blessureverleden van Van Persie kunnen daar vraagtekens bij worden gezet. Ook vorig seizoen was de routinier diverse keren uit de roulatie.

Voor: Kuyt-scenario
Een lieveling die terugkeert bij zijn Feyenoord, binnen en buiten de lijnen belangrijk is én met goals en leiderschap bijdraagt aan sportief succes. Klinkt bekend in de oren hè? Dirk Kuyt kwam, zag en overwon. Hij bekroonde zijn allerlaatste avontuur met de KNVB Beker (2016) en de landstitel (2017). Hoewel Van Persie een ander type is dan Kuyt, kan ook hij Feyenoord nét dat extra zetje geven. 

Tegen: (dure) bankzitter
Eén spits komt, één spits gaat. Het gat dat Michiel Kramer deze maand achterlaat in de Feyenoord-selectie, wordt opgevuld door Van Persie. Maar waar - en wanneer - gaat hij eigenlijk spelen? Feyenoord speelt dit seizoen geen Europees voetbal meer, dus van een dubbel programma is geen sprake. In de spits is sterspeler Nicolai Jörgensen eerste keus; Van Persie speeltijd geven op tien gaat ten koste van bijvoorbeeld Tonny Vilhena en Jens Toornstra, die miljoenen euro's aan transferwaarde vertegenwoordigen. De kans is aanwezig dat er voor grootverdiener Van Persie helemaal geen plekje in de basis is. 

Voor: kwaliteitsimpuls én commercieel interessant
Over de top, blessuregevoelig en geen spelritme: wat maakt het eigenlijk uit, als je zó goed kunt voetballen als Robin van Persie? Met zijn fluwelen linkervoet, sierlijke stijl en scorend vermogen is hij zonder enige twijfel een fantastische aanwinst. De rentree van Van Persie is ook goed nieuws voor de Nederlandse competitie. Het levert ongetwijfeld extra aandacht op in het buitenland. Van Persie was nog niet zo lang geleden in de Premier League. Commercieel gezien zal Feyenoord ongetwijfeld ook profiteren van de aanwezigheid van de spits.

Tegen: onruststoker
De rustige, vriendelijke Kuyt vond het niet zo leuk toen Van Bronckhorst hem vorig seizoen regelmatig op de bank liet plaatsnemen. Wat zijn de afspraken met Van Persie? Concurrentie is een must bij een topclub als Feyenoord. Mocht Van Persie vaker reserve staan dan hem aanvankelijk beloofd is, gaat hij dan morren? Ook interessant: hoe reageert Jörgensen wanneer hij ineens op de bank belandt? Van Persie is een winnaar en neemt heus niet zomaar genoegen met een rol op het tweede plan. Zijn rentree kan ook voor onrust zorgen in Rotterdam-Zuid. 

Poll

Is Van Persie een toegevoegde waarde voor Feyenoord?

(5935 stemmen)

Plaats een reactie

GetRekt +785
zaterdag 13 januari 2018 om 15:05
" hoe reageert Jörgensen wanneer hij ineens op de bank belandt? "

Net als bij Kuijt heeft hij enorm veel respect voor van Persie. Ik denk dat hij geen herrie zou schoppen, maar deze hypothese is sowieso niet van toepassing, omdat je je beste speler niet op de bank zet.
Vind ik leuk
13 +3404
zaterdag 13 januari 2018 om 15:15
Indien fit, speelt Jørgensen mijns inziens ook gewoon op zeker. Het is eerder Toornstra die kind vd rekening kan zijn.
Vind ik leuk
Koeien +1638
zaterdag 13 januari 2018 om 17:26
Ik denk dat beide genoeg speeltijd zullen krijgen, RvP zal echt niet elke wedstrijd 90 minuten in het veld staan. Ik voorzie voor Van Persie eerder een rol als pinchhitter.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:15
Nee joh, lekker doen...
Vind ik leuk
J Kiprich +8981
zaterdag 13 januari 2018 om 15:07
Goed verhaal, lekker kort.
Vind ik leuk
BassieN +8694
zaterdag 13 januari 2018 om 15:12
Doen we helemaal niks mee
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:09
Hoe dan ook, ik vind het mooi voor Feyenoord dat hij gaat tekenen. Denk overigens ook dat wanneer hij blessure vrij blijft, hij zal spelen. Daarnaast hoop ik voor de jonkies binnen die ploeg dat ze veel van hem zullen leren.
Vind ik leuk
Foebele +38721
zaterdag 13 januari 2018 om 15:10
Gewoon doen! Ik zeg welkom terug Robin, ik kijk er naar uit om me weer ouderwets aan je te irriteren. ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:31
Haha! Lijkt me ook mooi als Huntelaar komend seizoen nét topscorer achter van Persie wordt. Zo ging het ook altijd bij Oranje;)
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 17:04
Ajax reactie Foebele ,maar dat zijn we gewend van jullie neuzen !!!
Vind ik leuk
Foebele +38721
zaterdag 13 januari 2018 om 17:05
Treurige opmerking, daar wil ik het verder ook bij laten, het behoeft niet eens uitleg.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 19:18
je hebt gelijk treurige op merking over van Persie van jou§§§!!!
Vind ik leuk
BassieN +8694
zaterdag 13 januari 2018 om 15:12
Denken mensen serieus dat Van Persie op zijn 34e bij zijn terugkeer naar Feyenoord onrust gaan lopen stoken als hij niet veel speelt? Die gast weet echt wel dat zijn carriere erop zit en hij aan het afbouwen is, die gaat echt niet de lastpak uithangen.
Vind ik leuk
Harremans +1367
zaterdag 13 januari 2018 om 15:16
Ik snap niet waar het beeld onruststoker vandaan komt. Hij kon het gewoon niet vinden met Huntelaar, maar bij ManU en Arsenal een voorbeeldprof. En we gaan hem toch niet beoordelen op wat hij als tiener heeft gedaan bij Feyenoord? Hallo, elke tiener maakt fouten. Hij wil nu toch terug naar Feyenoord en snapt zijn rol ook wel. Ik denk dat hij een gigantische bak aan ervaring heeft en de drive om te knallen. Daarnaast is hij kwalitatief jaren lang een van de wereldtoppers geweest, dat kan je niet verleerd zijn. Ik kan het zelf nog steeds niet bevatten dat we hem weer in het Feyenoord shirt gaan zien. Dat ik in een tijd leef waarin Kuijt en Van Persie allebei terugkomen. Fantastisch toch!
[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 januari 2018 om 15:17]
Vind ik leuk
BassieN +8694
zaterdag 13 januari 2018 om 15:19
Inderdaad ik vind het prachtig. Deze man heeft nog altijd meer kwaliteit dan menig speler in de Eredivisie nu.
Vind ik leuk
13 +3404
zaterdag 13 januari 2018 om 15:20
Ben heel benieuwd. Maar de drive die Kuijt had, kunnen we naar mijn mening niet verwachten, dat was echt uniek.
Vind ik leuk
zondag 14 januari 2018 om 14:30
En hij heeft toch maar even 91 wedstrijden voor Fenerbahce gespeeld in 2 jaar tijd waarin hij 40 x wist te scoren en 8 assists gaf. Vergelijk dat met wat Huntelaar heeft gedaan bij Schalke de laatste 2 jaar en je ziet een wereld van verschil. Op en gedaan? Klopt niet met zulke cijfers. Van Persie heeft nog zat te bieden, nog wel 2 jaar minimaal.
Vind ik leuk
Harremans +1367
zondag 14 januari 2018 om 17:52
Ach, laat mensen maar lekker praten. Ik ga straks heerlijk genieten van 'm. :)
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:14
Altijd doen als je RvP kunt halen. Buitengewoon talent. Kan de jeugd en teamgenoten veel bijbrengen. Jorgensen kan er zeker zijn voordeel mee doen. En daarbij is het mooi voor ons om onze oude toppers nog eens live te zien. Goed voor de hele Eredivisie.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:17
Inderdaad jij snapt het ;)
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:34
Daar koop je een seizoenskaart voor! Ik hoop dat hij de 24e van de partij is in de Galgenwaard.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:16
Hij heeft gewoon voorang boven Toornsta op de 10 postie van persie hoeft niet op de bank te zitten .
Hij kan zowel als valse spits spelen optie zat .
Vind ik leuk
fedor2501 +1208
zaterdag 13 januari 2018 om 15:18
Tegen:oud, niet fit, arrogant, salaris, geen restwaarde, klagen bij reserverol enz enz enz.

Voor: ROBIN VAN PERSIE!!!!!!!
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:29
Dit gaat echt een flop worden. Hopelijk zien we zijn vrouwtje wat meer ;-)
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:29
"Arsenal, Manchester United, 101 interlands, alltime topscorer van Oranje"
102 interlands, VP, ook Frankrijk, zijn laatste pot...
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:31
Denk dat hij net het seizoen te laat terugkeert. Beetje zoals Thomasson en Makaay destijds. Ook 2 grootheden.
Kuyt had het voordeel dat hij gwn lekker fit was en blessurevrij sinds geruime tijd. Van Persie beide niet. Toch een groot risico voor een speler die wrs onmiddellijk de best betaalde wordt.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 15:38
Ja hoor, VP laat hier duidelijk maar weer eens blijken dat zij maar een klein beetje voor die club uit Amsterdam zijn, hoezo onruststokers?????
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:00
SSSSSSSstttttttttttttt niet doorvertellen.Dat valt toch niemand op.80% jodennieuws en 10% van feyenoord en dan ook nog negatief.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:21
Leuk om de warme worst rond te gaan brengen, niet meer dan dat.
Gaat Gio hem opstellen gaat het nog punten kosten ook.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:22
Ben er niet zo van onder de indruk dit

Gaat niet zoals net Kuijt worden dit
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:25
Goede koop van Feijenoord. Hij is zeker goed genoeg voor de eredivisie.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 16:43
Komt net een bericht binnen dat Dennis Bergkamp weer bij Ajax de spitspositie gaat invullen.
Vind ik leuk
zaterdag 13 januari 2018 om 18:19
Lusten ze hem daar nog wel dan?
Vind ik leuk
Rafael +554
zaterdag 13 januari 2018 om 18:23
Aan kwaliteit geen gebrek dus dan is het simpel dat de fitste en meest in vorm speelt. Ik denk dat je daar van Persie ook mee triggert. Want om zijn zakken te vullen en op de bank te zitten is Feyenoord niet de juiste club voor maar 1 van uit de zandbak. Hoe dan ook Robin van Persie is zeker een aanwinst
Vind ik leuk
zondag 14 januari 2018 om 12:55
zie ik dit alleen, met v,Persie lever je veel loop vermogen in, ik zie hem niet achter een tegenstaander aan lopen, hij wil de bal in voeten hebben,
Vind ik leuk
maandag 15 januari 2018 om 03:01
Ik denk dat van Persie Feyenoords eerste spits moet zijn, hij heeft zoveel ervaring, ik persoonlijk zou het zonde vinden om van Persie op de bank te zien. Maar de Trainer heeft het laatste woord.
[Reactie gewijzigd op maandag 15 januari 2018 om 03:02]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Onruststoker, dure bankzitter, Kuyt-draaiboek: de voors en tegens van Van Persie