Keizer niet ontslagen vanwege gemiste strafschop: 'Was een lamp die ging branden'

    Keizer niet ontslagen vanwege gemiste strafschop: 'Was een lamp die ging branden'

    zondag 14 januari 2018 om 09:53

    Edwin van der Sar stelt dat de aanstelling van Marcel Keizer als trainer van Ajax achteraf niet de juiste keuze is geweest. De algemeen directeur erkende al dat het ontslag van de oefenmeester de moeilijkste beslissing was in zijn werkende leven.

    "We zagen te weinig progressie. Vitesse-thuis was een lamp die ging branden", vertelt Van der Sar aan Ajax Life. "Uiteraard hebben we dat over langere periode gemonitord. Het is niet zo dat een gemiste strafschop de druppel was. Daarna kenden we een goede week met PSV, Excelsior en AZ, maar we vinden dat de lat voor het niveau wat we met Ajax willen bereiken hoger moet liggen."

    Met opvolger Erik ten Hag zet Ajax in de tweede seizoenshelft de achtervolging in op PSV. "Onze insteek is dat we kampioen willen, nee moeten worden. Vijf punten is behapbaar. De staf en met name de spelers moeten zichzelf ook bewust zijn dat ze dat gaan halen."

    Lees ookVan der Sar: 'We zijn nog in gesprek en dan is dat niet gewenst'

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Poll

    Wie wordt kampioen?

    (5215 stemmen)

    Plaats een reactie

    LuckyLuksch +10418
    zondag 14 januari 2018 om 10:02
    Iddd kampioen worden... anders move vd Sar
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:05
    Hij heeft de druk ook bij zichzelf gelegd idd, als Ten Hag faalt dan zal hij ook moeten opstappen..
    Vind ik leuk
    Ruud40 +11014
    zondag 14 januari 2018 om 10:23
    Nou is dat opstappen dan niet wat laat?
    Ten Hag gaat waarschijnlijk mislukken want het beleid in Amsterdam is al jaren dramatisch.
    Enige dat Ten Hag kan redden is dat de aankopen van Overmars eindelijk eens op tijd komen (niet ergens in de laatste week augustus) iets waar hij overigens inmiddels na 6 jaar ellende aan bezig lijkt. En dat er tussen de tientallen aankopen eens wat meer zit van het kaliber Onana, Sanchez.

    Voor de rest, aangezien ze in augustus al meer dan zeven jaar verantwoordelijk waren voor het totale beleid, incl de aanstelling van Keizer, had het trio Overmars, vdSar, Bergkamp na het missen van Europees voetbal in augutus of gezamelijk op moeten stappen vanwege jarenlang wanbeleid of, net als de club met Keizer heeft gedaan, ontslagen moeten worden

    Het blijft bizar dat Keizer (samen met Bergkamp) wel ontslagen is maar dat de twee andere hoofdrolspelers die inmiddels bijna 8 jaar lang het beleid bepalen er nog zitten.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:28
    Daar doe je nu niks meer aan, laten we dit seizoen maar even afwachten.. En dan is plaatsing voor Europa het volgende ijkpunt..
    Vind ik leuk
    Ruud40 +11014
    zondag 14 januari 2018 om 10:51
    Wat mij betreft niet hoor.
    Als er komend weekend van Feyenoord verloren wordt is het vierde seizoen op rij zonder prijs realiteit.

    Een dramatisch resultaat voor de (wannabe) grootste club van Nederland met inmiddels meer dan 200 miljoen euro op de bank. Zelfs Vitesse en Groningen wonnen de afgelopen vier jaar meer prijzen dan Ajax.

    Voor een grote club als Ajax is vier jaar zonder prijs EN het voor het eerst mislopen van Europees voetbal in 50 jaar tijd echt één van de grootste dieptepunten in de clubhistorie.

    Tel daarbij op dat beiden NIET het beleid voeren dat Cruijff voor ogen stond maar het beleid waar Overmars & vdSar keihard voor gekozen hebben ondanks dat dit zelfs voor de dood van Johan tot een breuk tussen de club en zijn grootste speler heeft geleid....

    Wat mij betreft is de titel van dit seizoen een mooi ijkpunt, zodra de kans daarop verspeeld is graag de twee overgebleven verantwoordelijken per direct ontslaan.

    Na vier jaar zonder prijs is de kans dat anderen het NOG slechter doen echt minimaal!!
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:54
    Overmars kun je weinig kwalijk nemen, die wilde altijd al wel maar mag nu pas echt vrij investeren in spelers..
    Vd Sar idd wel, die is gewoon verantwoordelijk..
    Vind ik leuk
    Ruud40 +11014
    zondag 14 januari 2018 om 10:58
    Blijft bizar dat veel fans dat over Overmars blijven roepen ondanks dat hij het daar zelf volledig mee oneens is:

    https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/759620/overmars-verdedigt-zich-wij-willen-het-geld-echt-wel-uitgeven-en-ik-ook-wel-.html

    Maar ala, wat weet Overmars hier nou zelf van he?

    "Je leest ook wel 'we willen niet uitgeven' of 'de raad van commissarissen houdt ons tegen', maar dat is totaal niet aan de orde. Het is andersom. Die willen juist dat we het besteden."

    Buiten dat vind ik ook dat er nog een ander punt is dat Overmars zwaar aangerekend mag worden. Als er op een gegeven moment een selectie staat waar je bijna niet anders kan dan Veltman aanvoerder maken, dan is dat wat mij betreft wel de kers op de taart mbt de kritiek die je kunt hebben op het beleid. Laat Overmars eens uitleggen hoe dat ooit heeft kunnen gebeuren.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Jozef +32747
    zondag 14 januari 2018 om 11:11
    Bizar om te constateren dat je enorme lappen proza voorschotelt en dat je mening al na drie woorden duidelijk is.
    Vind ik leuk
    Aziz Damsco +1987
    zondag 14 januari 2018 om 11:26
    overmans kan je niks kwalijk nemen. hij was juist vet tegen het beleid wat jaren gevoerd werd. er was zeld een priode dat hij zijn handen van ajax wilde terug trekken. en ajax mag haar handjes knijpen dat hij toch is blijven zitten! alles wat die man raakt veranderd in goud! dat mensn overmans liever weg bij ajax zien getuigt dat ze of er geen weet over hebben. van de sar koos destijds voor de kant van bergkamp die alles met zijn vriendjes tegen hield. nu ziet hij ook in dat hij daarin fouten heeft gemaakt.. ajax vaart nu op een andere koers en dat heeft ook tijd nodig. vd sar is een hele flexibel en nooit eigenwijs zoals bergkamp dat wel was. dus die mag van mij ook de voordeel van de twijfel krijgen. en ter hag kampion of niet die moet gewoon blijveb zitten voor een paar jaar en dan pas kunnen we oordelen. en over overmans hij is verlost van de mensen die alles tegen hield en toont nu wel op tijd de aankopen te doen. dus heeft dat gelul weinig zin! ajax is nu meer gebaat bij interne rust zodat weer alle neuzen 1 kant op kijken en vooral richten op sportieve vooruitgang!
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +2872
    zondag 14 januari 2018 om 12:16
    Stond Ajax niet voordat overmars kwam onder financiële toezicht van de KNVB?
    Er waren toen die tijd maar 2 of 3 clubs die gezond waren en Ajax viel daar niet onder.
    Vind ik leuk
    HanV +3393
    zondag 14 januari 2018 om 13:39
    Nee. Overmars is pas 2012 bij Ajax gekomen als TD en in 2011 was Ajax nog steeds ingedeeld in categorie 3, en dat is goed.
    Verder is het de vraag of het wat zegt die categorie-indeling. Het record staat op 16 clubs onder toezicht en bij de 5 gezonde op dat moment zaten Twente, Telstar en VVV, die later nog in categorie 1 kwamen en inmiddels weer in 2, 2 en 3 zitten. De andere twee waren Volendam , nu in 2, en Go Ahead Eagles. De laatste is dus de enige club die volgens de KNVB altijd gezond is geweest, tenminste financieel. Wat sportief is het een puinhoop met al die ontslagen trainers en TD's als het niet even gaat zoals ze hopen.
    Vind ik leuk
    Harrie82 +2835
    zondag 14 januari 2018 om 13:18
    Het probleem van van de Sar. Die praat mee met degene die gaat blijven zitten. Zeer matige algemeen directeur. Hoe Kun je eerst kant A kiezen en op het moment dat die op de schopstoel zit om te schakelen naar kant B.
    Over slangenkuil gesproken.
    Zorg dat je mensen met verstand van zaken op de juiste plek hebt, ipv met een club hart.
    Dat er dan clubmensen zijn die de boe bewaken kan ik mee leven door af en toe de juiste richting te wijzen.
    Vind ik leuk
    Morris +20036
    zondag 14 januari 2018 om 12:11
    De man leeft nog in '95..

    Kritiek leveren is prima. Oplossingen geven is lastiger.

    Gaat het slecht dan deugt niks en moeten er koppen rollen.
    Discussiëren is niet mogelijk.

    Zeer vermoeiend.
    Vind ik leuk
    Gizmo +3804
    zondag 14 januari 2018 om 15:33
    Naar mijn mening is Overmars een zegen voor Ajax .. echter over Van der Sar ben ik stukken minder positief .. een directeur moet capabel zijn om te besturen en hoeft voor mij geen voetbalachtergrond te hebben .. daar gaat het voor mij bij Ajax mis.

    Van der Sar was misschien beter geweest in een PR functie
    Vind ik leuk
    ForzaVVV +852
    zondag 14 januari 2018 om 11:30
    Veltman is niet door Overmars aanvoerder gemaakt!! Schöne was de aangewezen aanvoerder!
    Vind ik leuk
    Ruud40 +11014
    zondag 14 januari 2018 om 11:34
    Zou je het aantal topics eens willen tellen waarop iedereen en zijn moeder BINNEN Ajax vertelt hoe blij ze zijn dat met Tagliaficon er "eindelijk een echte leider is binnengehaald?

    Realiseer je je ook dat Keizer het dus een half jaar heeft moeten doen zonder een "leider" in het veld die het elftal op sleeptouw neemt als het nodig is.

    Enne, Schone of Veltman? Lood om oud ijzer. Zijn beide geen leidersfiguur cq aanvoeder
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    ForzaVVV +852
    zondag 14 januari 2018 om 11:56
    Ik vraag het ten zeerste af of nico wel een echte leider is!! En zo belangrijk is een leider ook weer niet!! Je moet gewoon goede voetballers hebben die elkaar durven te corrigeren en niet van die eenheidsworsten!!

    Bij Manchster city loopt ook geen leider rond!
    Echter hun rennen en vliegen met zijn allen en werken voor mekaar. Dat kreeg Keizer niet voor mekaar en dat komt echt niet doordat er geen leider in het veld staat te bleren.
    Vind ik leuk
    Gizmo +3804
    zondag 14 januari 2018 om 15:36
    Misschien krijgen we met een Per Schuurs wel een (wellicht te jonge) leider
    Vind ik leuk
    Kees Bman +3771
    zondag 14 januari 2018 om 11:12
    Vriendjes politiek Bergkamp was teveel,en Keizer (jammer van de man) had geen uitstraling.
    Vind ik leuk
    Vermeer1989 +2872
    zondag 14 januari 2018 om 12:13
    Overmars weg laten gaan is niet slim.
    Hij heeft er juist voor gezorgd dat Ajax geld op de bank heeft & van der sar die harkt hier en daar ook aantal miljoenen binnen.
    Ik zou het sonde vinden als deze 2 weg zullen gaan.
    Zij zijn volgensmij nog de enige Ajacieden in dienst bij Ajax van de gouden tijd.
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 12:33
    Hij heeft alleen niet gezegd wanneer ten hag heeft gefaald. Hij kan na dit seizoen nog zeggen, we kunnen niet van hem verwachten dat hij kampioen wordt als hij halverwege instapt, en dus zullen beiden zeker nog wel een jaar krijgen om dat kunstje alsnog te flikken. En dat zou in geval van ten hag natuurlijk wel terecht zijn.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +17165
    zondag 14 januari 2018 om 10:06
    Ten Hag ook als hij geen kampioen wordt?
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:20
    We hebben het natuurlijk niet meer in eigen hand, maar we zullen sowieso moeten inlopen op PSV en de rest achter ons laten.. Dan heb je in principe niet gefaald, kampioen worden is wenselijk maar ligt niet meer 100% in eigen hand.. Dus daar wordt hij dan ook zeker niet op afgerekend, er moet wel progressie zijn..
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 10:40
    er ging een lamp branden !!! Gratis reclame voor PSV !!!! en straks de platte kar nog ,of misschien toch nog bij ons Cool-singel alle lampen aan Robin kan het met heel het team nog maken !!!!!
    Vind ik leuk
    rovers +95
    zondag 14 januari 2018 om 13:05
    Gaat ze weer niet lukken om kampioen te worden .
    Vind ik leuk
    elmagico070 +17165
    zondag 14 januari 2018 om 10:04
    Je had van te voren ook kunnen weten dat het geen goede keuze was om keizer naar voren te schuiven.
    Vind ik leuk
    DeanJayden +6786
    zondag 14 januari 2018 om 10:08
    Daarvoor heb je idd geen glazen bol nodig, en dan over de hoogte van het niveau is ook een gebrek van het technisch hart door geen LB en vervangers voor Veldman en Viergever te halen want deze zijn toch niet des AJAX
    Vind ik leuk
    jari4ever +982
    zondag 14 januari 2018 om 10:10
    "Moeten" is een beetje raar volgens mij als je 5 punten achter staat of denk vd sar dat alleen ajax 4 punten bij overwinning krijgt
    Vind ik leuk
    Erique01 +132
    zondag 14 januari 2018 om 10:50
    Van der Sar bedoeld dat hij vindt dat Ajax elk jaar kampioen moet worden. Net zoals PSV dat vindt.
    Vind ik leuk
    Cappie +6678
    zondag 14 januari 2018 om 11:03
    Misschien begrijpt,hij het begrip '6-punten wedstrijd' niet helemaal? ;)
    Vind ik leuk
    jari4ever +982
    zondag 14 januari 2018 om 13:28
    Dat is toch als je 2x tegen dezelfde tegenstander wint?
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78518
    zondag 14 januari 2018 om 10:13
    Ben benieuwd of Ten Hag met die druk kan omgaan.
    Vind ik leuk
    elmagico070 +17165
    zondag 14 januari 2018 om 10:22
    Jah...Euhhh....we zitten midden in een proces he.
    Jah...als je speelt zoals vandaag, dan roep je het over jezelf af he...Jah Euhh...we moeten verder en Euhhh...jah...dit hoort ook bij dat proces en als jezelf niet scoort en de tegenstander doet dat wel...jah...dan winnen zij. Maarja, ik heb vandaag ook goeie dingen gezien en die nemen we mee naar de volgende wedstrijd-:)
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78518
    zondag 14 januari 2018 om 10:23
    Hahaha, ja het is zeker geen man van de woorden en communicatie. Het bekt niet zo lekker zoals hij dat brengt :D
    Vind ik leuk
    elmagico070 +17165
    zondag 14 januari 2018 om 10:27
    :D
    Vind ik leuk
    Jozef +32747
    zondag 14 januari 2018 om 11:15
    Eigenlijk was Ernst Happel de laatste coach in Nederland die een fijne vlotte babbel had. Dat was toch erg nuttig bij al zijn successen... ;-)
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78518
    zondag 14 januari 2018 om 11:18
    Beste trainer die wij hebben gehad.
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:35
    Lijkt me niet echt een man die snel in paniek raakt, die gaat gewoon zijn eigen gang..
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78518
    zondag 14 januari 2018 om 10:38
    Dat sowieso wel, dat denk ik ook eigenlijk wel. Maar dat deed Keizerin ook toch?
    Vind ik leuk
    MojoRisin +9223
    zondag 14 januari 2018 om 10:43
    Klopt, daar was bij Keizer ook niks op aan te merken, ondanks het roerige begin van dit seizoen.. Dat deed hij gewoon goed en er zat ook zeker wel progressie in het spel.. Hij is gewoon het slachtoffer geworden van de interne machtsstrijd, behoorlijk lullig voor hem vind ik..
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78518
    zondag 14 januari 2018 om 10:50
    Daar heb jij ook helemaal gelijk in.
    Vind ik leuk
    Erique01 +132
    zondag 14 januari 2018 om 10:53
    Wat het wel was, dat er geen vaste 11 in de basis stonden. Er waren te vaak nog wisselingen in de eerste 11. Ik denk dat alleen de laatste 2 á 3 wedstrijden er met dezelfde mensen werd gestart. Dan snap ik dat je als leiding geen grote progressie ziet als er steeds andere mensen op het veld staan. Persoonlijk vindt ik dat als je pas in december een vaste opstelling hebt, je faalt als trainer zijnde. Op blessure gevallen na dan.
    Vind ik leuk
    Ginovanni +17110
    zondag 14 januari 2018 om 11:08
    En dan heb je het nog niet eens over het falende (onkundige) wisselen tijdens de wedstrijden.

    Ook was Keizer niet in staat om in wedstrijden, waar Ajax plots 'achteruit ging lopen' bij een voorsprong, voor een ommekeer te zorgen.
    (oa Nice, Rosenborg, Heracles, ADO....).
    Vind ik leuk
    JustH +9579
    zondag 14 januari 2018 om 10:17
    Leuk als Ten Hag dan zegt:
    we gaan op de weg, die Keizer is ingeslagen verder.
    En dan snap ik het niet meer zo goed
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    13 +10049
    zondag 14 januari 2018 om 10:19
    Dan had er vorig seizoen toch ook een enorme lamp kunnen gaan branden na thuis verlies Willem II en gelijkspel Roda?
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 10:40
    maar we vinden dat de lat voor het niveau wat we met Ajax willen bereiken hoger moet liggen."

    Dan haal je wederom nietszeggende trainers en spelers, lekker logisch.
    Vind ik leuk
    Erique01 +132
    zondag 14 januari 2018 om 10:55
    Hoezo nietszeggend? Ten Hag is tactisch zeer sterk maar heeft alleen geen top ervaring. Die kan je alleen krijgen als je daar gaat werken. Had Bosz bijvoorbeeld ook niet. En FC Utrecht speelde onder ten Hag goed voetbal.
    De aanoerder van Indepentie lijkt me geen nietszeggende speler. Net als Bandé en Perr Schuurs, die meer voor de toekomst zijn gehaald maar wel talentvol zijn.
    Vind ik leuk
    stratumseind +135145
    zondag 14 januari 2018 om 10:40
    Uiteindelijk ziet iedereen ons lempke
    Vind ik leuk
    Teo Smith +21501
    zondag 14 januari 2018 om 11:33
    Ik zeg het niet graag maar laat PSV maar lekker kampioen worden, de manier waarop ze zijn omgegaan met Keizer, bah!
    Vind ik leuk
    kees ee +497
    zondag 14 januari 2018 om 11:44
    jammer dat t licht daarna weer uitging, . . en toen hebben ze ten hag aangesteld !?
    Vind ik leuk
    Fabio AC +749
    zondag 14 januari 2018 om 12:15
    Nu al jaren roepen over kampioenschappen en aanhaken bij de Europese top. Werkelijk nul resultaat. Dieptepunt: EL finale halen vieren alsof het een Europese topprestatie is, terwijl je niet eens meedoet aan het echte Europese toernooi.Ajax het lachertje van Nederland en Europa. ieuwe directie welkom.
    Vind ik leuk
    zondag 14 januari 2018 om 17:22
    haha wat een leugenaar
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Keizer niet ontslagen vanwege gemiste strafschop: 'Was een lamp die ging branden'