PSV'er weerlegt kritiek op fletse koploper: 'Jullie Nederlanders willen goed spel'

    PSV'er weerlegt kritiek op fletse koploper: 'Jullie Nederlanders willen goed spel'

    maandag 12 februari 2018 om 17:05

    Daniel Schwaab vindt het niet zo vreemd dat PSV op een weinig sprankelende manier op de landstitel afstevent. Volgens de 29-jarige centrale verdediger kennen de Eindhovenaren hun kwaliteiten maar ook hun verbeterpunten.

    "Wij weten wat onze kwaliteiten zijn", zegt Schwaab tegen Trouw. "Daarnaast beschikt het elftal over een goede mentaliteit. We zijn in staat om met elkaar oplossingen te vinden. Neem ons tweede doelpunt: dat was precies wat we besproken hadden in de rust." Toch balanceert PSV op een dun koord en kwam de ploeg zelfs tegen hekkensluiter Sparta (2-1) nog goed weg.

    "Wij zijn geen Barcelona, dat een wedstrijd van begin tot eind domineert. We weten dat we nog veel moeten verbeteren", stelt de Duitser. "Jullie Nederlanders willen, behalve drie punten, ook goed spel zien. Dat mag. Dat is ook onze insteek. Wij proberen elke week attractief spel te laten zien aan het publiek, maar het voornaamste is om wedstrijden te winnen."

    Hoewel Schwaab erkent dat het beter kan, vindt hij de kritiek niet altijd terecht. "Het is een beetje te kort door de bocht dat we niet goed spelen. Er zijn fases waarin we wel goed spelen en het laten zien, maar we laten ook een andere kant zien. Daar moeten we kritisch op zijn."

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Poll

    Kan PSV dit vol blijven houden?

    (1229 stemmen)

    Plaats een reactie

    Laliga +2165
    maandag 12 februari 2018 om 17:12
    Denk dat psv dit gewoon volhoud Zo hoor zou niet weten waarom niet
    Vind ik leuk
    Kevinho +573
    maandag 12 februari 2018 om 17:40
    Omdat ze slecht spelen en steeds door het oog van de naald kruipen. Zelfs analytici zeggen het.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:59
    Maar die zeggen ook,De Boer,Bruggink,de Mos,Kieft enz.dat tot nu toe niemand er een antwoord op heeft dus dat geeft nog meer te denken,kijk maar naar AZ afgelopen weekend,weer 2 verliespunten erbij.Maar ze spelen me toch leuk????
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 19:35
    Hou op iedereen roept het... de Phillips stadion bezoekers hebben het ook laten blijken. Het is diep triest als je vooraf zo de wedstrijd in stapt. Vooral voor de betalende PSV supporter en eigenlijk voetbal in het algemeen.
    Vind ik leuk
    Laliga +2165
    maandag 12 februari 2018 om 18:00
    De rest speelt ook slecht ? Ajax? Az speelt ook gelijk tegen vvv dus zou niet weten wie dan kampioen zou moeten worden
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +21858
    maandag 12 februari 2018 om 17:13
    Minste verliespunten van de Europese divisies.

    We doen dus wel íéts goed
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:14
    5 nieuwe spelers in een jaar inpassen is ook moeilijk
    Vind ik leuk
    masterpsv +16982
    maandag 12 februari 2018 om 17:15
    Natuurlijk houden we dat vol dat doen we al 23 wedstrijden en waarom de laatste 11 niet ;).

    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:16
    Hahaha laat me niet lachen. We proberen attractief voetbal te spelen. Die Daniel toch wat een humor.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 februari 2018 om 17:16]
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:19
    misschien moeten we eens stoppen onszelf naar de klote te helpen met die handbal verdediging in de Eredivisie. Elke club doet het en we gaan er alleen maar meer in mee.
    Vind ik leuk
    Cookee +10894
    maandag 12 februari 2018 om 17:20
    PSV had vorig seizoen alles tegen.
    En nu engeltjes op latten... om in Pyongchang-sfeer te gaan.
    Dus ze mogen nu die schaal... zij blij... zal de rest een zorg zijn.
    Maar dan volgend seizoen weer voetballen hoor?
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14486
    maandag 12 februari 2018 om 17:24
    ''Wij proberen elke week attractief spel te laten zien aan het publiek, maar het voornaamste is om wedstrijden te winnen."

    Hahahahaha. Die Daniel heeft me toch een humor zeg
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 februari 2018 om 17:24]
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:34
    Niet? Duidelijk dat het de bedoeling is, nog duidelijker het komt er niet vaak uit.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 17:36
    Duidelijk dat het de bedoeling is is het juist niet. ;)
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:38
    Dat blijkt toch uit dit intervieuw, niet uit de wedstijden.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 17:42
    Het gaat om intentie. Hij zegt dat die intentie er is, maar die zie je totaal niet terug. Nooit. Dus dat dat de intentie zou zijn klinkt ongeloofwaardig.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:45
    Klinkt ongeloof waardig, oke begrijp ik. Maar wanneer je iemand tegenwoordig niet meer kan vertrouwen wanneer het wordt gezegd, dan heeft het ook geen zin meer om uberhaubt intervieuws te geven
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 17:47
    Kijk, als je zegt tegen je team “we gaan er vandaag een mooie wedstrijd van maken maar het enige dat telt zijn de 3 punten”, wat gaan de spelers dan doen?

    Dus ik geloof hem best wel hoor, maar het zijn maar woorden in het hoofd. Het is geen daadwerkelijke intentie die de hele week wordt getraind en voorbereid.

    Vind ik leuk
    Eendracht +16039
    maandag 12 februari 2018 om 18:58
    Mwah, net zo geloofwaardig als beweren dat je de Cruijff visie volgt en vervolgens bataljons aan buitenlandse spelers koopt.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 19:47
    Leg jij eens uit wat de Cruijff visie volgens jou inhield, vwb Ajax.
    Vind ik leuk
    Eendracht +16039
    maandag 12 februari 2018 om 20:20
    Leg jij eens uit waarom de intentie er niet is?
    Dat jij hem niet ziet, wil niks zeggen.
    Er wordt wel degelijk getraind om aanvallend en dwingend te spelen, het komtver voor geen meter uit echter.
    De INTENTIE is er zeker wel.

    Net zo goed zal de intentie er bij Ajax echt wel zijn om dwingend voetbal te spelen zoals Johan dat wilde.
    En zal de intentie er best wel zijn om meer dan 3 en af en toe 4 spelers uit de eigen jeugd een basisplaats te geven...
    Ik zie van het hele gedachtengoed van Cruijff niks terug, maar heb er alle geloof in dat de intentie er wel is.

    Zo, da's mijn mening en die is net zo vaag als die van jou toch?
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 20:41
    Dat jij die intentie terugziet en zelfs denkt dat er op getraind wordt. Vraag is waar je dat op baseert. Je ziet er namelijk helemaal niets van terug. En PSV heeft kwaliteit zat om dat wel op de mat ten uitvier te brengen tegen de tegenstanders met toch veel mindere kwaliteit zoals die in de eredivisie rondloopt. Maar er is sprake van een handrem.

    Eenzelfde handrem als Ten Hag aan lijkt te trekken bij Ajax nadat de juiste stand op het scorebord staat. Dat is een keuze en geen onmacht.

    Bij Ajax heeft opleiden nog steeds de prioriteit, zoals Cruijff het wilde. Maar Cruijff zei ook, en echt niet in de kleine lettertjes, dat wat er niet is je moet halen. En hij zei er zelfs bij, zo jong mogelijk om ze nog zoveel mogelijk op te leiden. Daarbij had hij het ook over de echt uitzonderlijke talenten die je hoe dan ook zou moeten halen op jonge leeftijd. Zoals Cerny. Al heb je nooit garanties dat die het ook gaan halen.

    De huidige lichting Jong Ajax en daaronder de o19 loopt bepaald niet over van het talent. Mede doordat er spelers zijn weggehaald naar het buitenland én er nu 2 o19 spelers een basisplaats hebben in Ajax 1. Dat gat wordt nu, zoals Cruijff het beval, opgevuld. De o17 en met name de o15 hebben wel weer die talenten. Houden we die aan boord dan kan pas blijken of er iets veranderd zou zijn aan de filosofie van eerst opleiden en dan pas kopen.

    Grote vraag is nu, wat wijkt er verder af van het plan Cruijff. De jeugd staat nog steeds in Ajax 1 zodra ze er aan toe zijn (de Ligt en Kluivert). En als er verkocht wordt kijkt men nog steeds eerst intern, getuige Klaassen/vd Beek.

    Maar denk je dat Cruijff koste wat kost jeugd wilde ook al hebben ze het niveau niet?
    Vind ik leuk
    Eendracht +16039
    maandag 12 februari 2018 om 20:51
    Je stipt hier het juiste punt aan:

    Denk je dat PSV koste wat kost aanvallend wil spelen, wetende dat het (zeker met deze verdediging) punten gaat kosten??

    Bij beiden is er dus echt wel intentie, bij beiden is er ook een reden om het niet (volledig) te doen...
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 20:57
    Ik weet niet hoor, maar ik zie vooral (of eigenlijk alleen) de handrem omdat dat de weg naar resultaat is voor Cocu en deze spelersgroep. En dat is prima want het is succesvol. Ik vind het dus raar dat er gesproken wordt dat de intentie wat anders is.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14486
    maandag 12 februari 2018 om 17:38
    Het gaat mij met name om het eerste gedeelte
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:43
    Dat is toch ook zo.
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14486
    maandag 12 februari 2018 om 17:53
    Door wat?Op één doelpunt voorsprong te komen en met vijf verdedigers te spelen en/of lekker loeren op de counter?
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:38
    Zijn toch wat helften waarin PSV goed speelde en als je de kansen niet afmaakt maakt het je eigen zelf moeilijk en neemt tegenstander risico's en gaat PSV voor het resultaat zeer logisch.
    Vind ik leuk
    Antikunstgras +12852
    maandag 12 februari 2018 om 19:16
    “Je eigen zelf”. Over wie heb je het nu?
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:26
    PSV staat bovenaan. Ze zullen toch iets goed doen. Andere ploegen zijn nog minder.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:30
    Wel grappig dat blijkt dat maar zo weinig van die droeftoeters écht naar de wedstrijd kijken. Als ze dat eens zouden doen dan zouden ze zien dat PSV altijd vanaf het eerste fluitsignaal op jacht gaat naar de goal. Vervolgens zijn ze niet te naïef te denken dat ze er nog 5 bij prikken, dus schakelen ze om naar het verdedigen van en voorsprong. Ook dit is gewoon een aspect van het voetbal en als daar je kracht ligt dan zou je erg dom (lees: Amsterdams) zijn als je daar geen gebruik van maakt. Maar goed laat iedereen maar lekker huilen, als wij straks op het stadhuis plein staan dan drink ik er een op jullie!
    Vind ik leuk
    El Cazador +6669
    maandag 12 februari 2018 om 17:32
    Ik hoor jou in augustus wel weer janken na die snelle Europese uitschakeling, want daar heeft DIT team echt totaal niets te zoeken.
    Wees dus maar trots op dit Cocu drama!!!!!!
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:35
    Ja en daar ga jij dan van genieten he? Want dat is goed voor het Nederlands voetbal man! Gewoon leren winnen is wat wij moeten doen maar dat is voor jou bijzaak toch? Als je PSV maar af kunt zeiken. Stoere boy
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:47
    Maar wel een titel
    Vind ik leuk
    Eendracht +16039
    maandag 12 februari 2018 om 19:00
    Ajax heeft toch ook al bewezen hoe het niet moet??
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:46
    Daar komt nog bij dat men( anderen noemen het geluk,de kenners niet) bij achterstand of gelijke stand tot de laatste seconde blijft knokken voor winst( Zwolle, Twente, Heracles en nog een paar van die teams weten er alles van)doorkoppen( specifieke kwaliteit) Luuk en veel mensen in het vijandelijk doelgebied,ze zeggen niet,"ach, gelijk is ook goed", nee ze zorgen dat ze er eentje meer scoren of de nul houden, Mentale kracht.
    Vind ik leuk
    El Cazador +6669
    maandag 12 februari 2018 om 17:30
    Schwalbe maakt wel een heel domme vergelijking. De gehele selectie van Pisvee mag niet eens de veters van de Barca spelers strikken. Laat staan een vergelijking met de twee teams maken. PSV is zeer armzalig voetbal wat menig voetbalfan het stadion uit jaagt. Positioneel spelen bijv. Utrecht en Zwolle vele malen beter dan de lichtstad boys.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:35
    Knap!
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:36
    En het raakt je diep he? Zo zielig om de afgunst zo duidelijk te laten gaan man..
    Vind ik leuk
    Lucien1978 +5166
    maandag 12 februari 2018 om 17:57
    Utrecht was positioneel ook erg sterk tegen PSV . En PSV leunen op de counter . Wat gebeurde ? Plop plop plop plop plop 1-7
    Vind ik leuk
    Bizzy +20978
    maandag 12 februari 2018 om 17:33
    Schwaab is een held. Wellicht met de Mathijs de Ligt de beste centrale verdediger in de eredvisie. Staat altijd zijn mannetje. Probleem bij PSV ligt toch echt op het middenveld. Duo Hendrikx en Ramselaar is een ramp. Krediet van Hendrikx begint op te raken. Hoe lang blijft Cocu hem nog opstellen.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:37
    Denk dat het ook een kwestie is van wat je van hem verwacht. Ik vind het hem niet slecht doen als verdedigende middenvelder. ( maar je moet geen iniesta achtige dingen van hem verwachten). Heb afgelopen weekend de wedstrijdt niet gezien, dus beoordeling ligt op eerdere wedstrijden.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:33
    “Jullie Nederlanders willen goed spel”, voor dat goede spel moet je absoluut niet naar de Eredivisie kijken!
    Vind ik leuk
    mason +1898
    maandag 12 februari 2018 om 17:45
    Wij zijn tot 10 jaar terug verwend met leuk voetbal. Zelfs in de degradatiezone werd er leuk aanvallend voetbal gespeeld. Maar helaas die tijden zijn voorbij. En sommige mensen willen of kunnen dat nog niet in zien. We moeten het hier mee doen. De oliebaronnen en de fifa heeft het voetbal kapot gemaakt.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:36
    Kan mij wat schelen hoe PSV speelt als ze maar winnen maar weinig kritiek op Ajax die ook niet al te oogstrelend spelen, opvallend.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 17:41
    Dat klopt dus niet. Ajax was tegen Twente 70 minuten lang heel slecht en eigenlijk had iedereen daar in Amsterdam een kater van. Ondanks de drie punten.

    Bij PSV pretenderen jullie juist vaak het tegenovergestelde: het spel maakt niet uit, we zijn puur blij van het resultaat.

    Bij beiden clubs was er veel kritiek vanuit de media over het spel.
    Vind ik leuk
    mason +1898
    maandag 12 februari 2018 om 17:47
    Onder de Boer zijn jullie nou ook niet bepaald verwend met leuk aanvallend voetbal.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 17:48
    Nee, en dat leidde uiteindelijk ook het einde in van De Boer. Iedereen was op elkaar uitgekeken. Er was tijd voor verandering en er werd ook bewust gekozen voor vermaak met het aantrekken van Bosz.
    Vind ik leuk
    mason +1898
    maandag 12 februari 2018 om 18:29
    Ja precies.
    Vind ik leuk
    2cents +56617
    maandag 12 februari 2018 om 19:48
    Zal dat bij PSV ook ooit gebeuren? Zo’n keuze voor meer vermaak?
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 17:43
    Is niet opvallend, is toch elk jaar hetzelfde? Pas als Ajax vier jaar achter elkaar met zaad voetbal kampioen wordt beginnen ze voorzichtig te mokken maar als n ander team het zo probeert dan is het wel goed. Overigens weet ik niet of iemand Feyenoord kan herinneren vorig jaar maar dat was ook meestal waardeloos en puur op werklust..
    Vind ik leuk
    Smithsonian +31788
    maandag 12 februari 2018 om 17:44
    En dat is gek meneer de topverdediger?
    Vind ik leuk
    Stoep +1764
    maandag 12 februari 2018 om 17:44
    Psv is het beste dit seizoen tot nu en dat is het belangrijkst. Voor aantrekkelijk spel ga je maar naar Alkmaar.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6676
    maandag 12 februari 2018 om 17:51
    Koploper van de armoede!
    Vind ik leuk
    stratumseind +171216
    maandag 12 februari 2018 om 18:36
    En er word altijd gezegd dat ze bij jullie zoveel geld op de bank hebben?
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 februari 2018 om 18:36]
    Vind ik leuk
    ficusje +2199
    maandag 12 februari 2018 om 19:10
    Dat houd ook in dat de andere niet beter kunnen,terechte kampioen.heel de eredivisie is armoede.
    [Reactie gewijzigd op maandag 12 februari 2018 om 19:12]
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 18:06
    Gewoon een realistische reactie van Schwaab. Hij geeft aan dat het elftal nier in staat is grote delen van een wedstrijd te domineren nou dan moet je op een andere manier proberen te winnen. Zoals een sprinter in vlakke etappes toe zal slaan en een klimmer in de bergen. Zelfkennis is de eerste stap naar wijsheid.
    Vind ik leuk
    Rjc1980 +1169
    maandag 12 februari 2018 om 18:09
    Juist. Daarom heeft Duitsland 5 wereldtitels en Nederland 0!
    Vind ik leuk
    stratumseind +171216
    maandag 12 februari 2018 om 18:35
    Schwaab wil ok op onze kar
    Vind ik leuk
    WHAAAAAA +138
    maandag 12 februari 2018 om 18:59
    Quote : Er zijn fases waarin we wel goed spelen en het laten zien.
    Ja.. zal wat wezen vriend als dat helemaal niet het geval was.

    Quote : Jullie Nederlanders willen , behalve de 3 punten , ook goed spel zien.
    Dat willen we niet , dat verwachten we van clubs zoals PSV , Ajax en Feyenoord.

    Quote : Wij proberen elke week attractief spel te laten zien aan het publiek.
    Dat moet je niet proberen , dat zou de standaard moeten zijn.
    Vind ik leuk
    maandag 12 februari 2018 om 19:50
    Ik begrijp dit niet, Psv staat bovenaan, mazzelt net zoveel als Feyenoord afgelopen jaar en zal wel kampioen worden.
    Daar kunnen hun toch niks aan doen, in Amsterdam moeten ze zich achter de oren krabben, weer een jaar te laat versterkingen aangetrokken, tja en dat het voetbal van Psv niet is om aan te gluren , zal hun worst zijn, de seizoenkaarthouders malen er schijnbaar niet om, tja om psv supporter te worden moet je natuurlijk ook niet te veel voetbalintellect hebben.
    Vind ik leuk
    de buffels +696
    maandag 12 februari 2018 om 20:23
    het leuke van de eredivisie is dat je steeds verrassende uitslagen hebt.....je hebt als koploper niet bij voorbaat al gewonnen van de hekkensluiter
    Vind ik leuk
    Smash +3327
    maandag 12 februari 2018 om 23:38
    Als PSV wat nauwkeuriger speelt en een keer de kansen afmaakt welke ze vaak in de eerste helft krijgen, dan is er niets aan de hand. Nu is het vaak weer achteruit lopen en is het billen knijpen in de tweede helft.
    Vind ik leuk
    14forever +8590
    dinsdag 13 februari 2018 om 02:30
    Denk dat hij gelijk heeft, maar de counter en omschakeling zijn belangrijker dan attractief voetbal. Zie je ook vaak aan de wissels, die meestal verdedigend zijn.
    Toch is het goed dat.meer ploegen dit doen, want dat prepareert andere ploegen in het bestrijden van andere speelstijlen. Al zou ik dit nooit bij ajax willen zien
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws