Scheidsrechtersbaas na kritiek: 'Het fluiten van Bas wordt nu eenmaal uitvergroot'

    Scheidsrechtersbaas na kritiek: 'Het fluiten van Bas wordt nu eenmaal uitvergroot'

    dinsdag 13 februari 2018 om 12:45

    Dick van Egmond, scheidsrechterscoördinator van de KNVB, heeft gereageerd op de kritiekstorm die is losgebarsten rond Bas Nijhuis. Afgelopen weekend waren de PSV'ers helemaal klaar met de arbiter, die veel laat doorgaan.

    "Ook Bas Nijhuis dient te fluiten volgens de geldende regels", zegt Van Egmond in gesprek met Voetbal International. "Hij heeft de ruimte daar zijn eigen draai aan te geven. Maar als hij de regels niet naleeft, hangen we aan de bel. Zijn manier van fluiten is bij ons echt wel onderwerp van gesprek, dat ga ik niet ontkennen. Er is een bandbreedte die je als scheidsrechter kunt opzoeken. We weten allemaal dat Bas die ruimte graag benut. Wij spreken hem aan als hij daaroverheen gaat. Ook op de maandelijkse bijeenkomsten is het onderwerp van gesprek."

    "Onze voornaamste zorg is dat de verschillen tussen de scheidsrechters onderling niet te groot zijn", vervolgt Van Egmond. "Het risico is dat er bij jongere arbiters kopieergedrag ontstaat. Wij moeten blijven aangeven hoe je met de geboden ruimte moet omgaan. Ik heb geen zorgen over de manier waarop hij zijn wedstrijden leidt, nu gaat het weer over Bas omdat trainers en spelers van PSV en Sparta er een mening over hadden. Ik zag eerlijk gezegd niet veel aanleiding. Het fluiten van Bas wordt nu eenmaal vaker uitvergroot. Soms ook terecht. Als we er maar scherp op blijven."

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Plaats een reactie

    13 +10539
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:54
    Risico op kopieergedrag? Als je tevreden bent over Nijhuis, mogen jonkies hem dus kopiëren.
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +17519
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:54
    Bas vind het zelf ook prachtig om met zn kop op tv te komen en in de belangstelling te staan.
    Dan moet je ook de kritiek nemen die daarbij hoort.
    Vind ik leuk
    Castromann +5697
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:03
    Dat is ook het probleem bij Basje. Hij duldt geen kritiek.
    De Jong zegt op n nette manier dat hij wel eens meer mag fluiten en bam voordat de Jong uitgesproken is... gele kaart.
    Terwijl als je iemand doormidden klieft er gewoon door mag gevoetbald worden.
    En het rottige is....volfende week heb je bijv guzubuyuk en dan krijg je direct rood voor n milde tackle #verwarring /onduidelijkheid.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:12
    Guzubuyuk staat sowieso garant voor ellende. Scheidsrechters als Nijhuis hebben we juist nodig om de verloedering van het Nederlandse voetbal tegen te gaan.
    Dat laffe gefluit van sommige scheidsrechters komt mij bij vlagen de strot uit net als dat gejammer van spelers bij de scheids.
    Ik vind dat Bassie dit vrij goed oppakt en wat mij betreft volgt de rest van het scheidsrechterskorps.
    Vind ik leuk
    Castromann +5697
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:14
    Is een verschil tussen doorvoetballen /stevige pot...en elkaar verrot kunnen schoppen omdat de ref dat toe laat.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:47
    Kijk voor de grap eens een paar wedstrijdjes PL. Veel mooier voetbal wat gepaard gaat met stevige overtredingen.
    Vind ik leuk
    Castromann +5697
    dinsdag 13 februari 2018 om 17:38
    kijk voor de gein maar eens maar een 3e klasse wedstrijd in Congo..... daar vliegende kapmessen om je oren....
    Is dat ook ok?
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6188
    woensdag 14 februari 2018 om 02:49
    Aan wie ligt dat dan? Ik ben voor het fluiten van Nijhuis. De rest fluit als meisjes.
    Vind ik leuk
    tomawa +136
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:56
    Duidelijk, Van Egmond moet de tweede kamer in, daar praten ze net zo en komen nooit met een oplossing of een bekentenis.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:13
    Gewoon zeggen dat je met Poetin om tafel hebt gezeten. Dan pas je helemaal zo in de Kamer.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10621
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:39
    Ja, en als dat dan uitkomt dat je niet eens in de buurt was, wel gewoon volhouden dat je weet wat er gezegd is.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:56
    Oehhh dit gaan de PSV'ers niet leuk vinden..
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 12:57
    Zeur niet zo ben blij dat hij veel toelaat een avond e weinige die nie overal voor fluit . Ik wordt kots moe van kritiek op Nijhuis godverdomme willen we een verkapte zal voetbal wedstrijd hebben waar voor ieder zacht contact gefloten wordt.
    Vind ik leuk
    JustH +13065
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:02
    Nee maar hij moet de geldende richtlijnen volgen. Anders past hij niet in dit korps als buitenstaander.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:03
    dus bij ieder aanraking fluiten dan krijg we een veredeld zaalvoetbal wedstrijd. voetbal blijft een contactsport.
    Vind ik leuk
    JustH +13065
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:05
    Nee dat zeg ik niet.
    De vraag is fluit Nijhuis volgens de richtlijnen.
    Als dat zo is moeten de andere scheidsrechters aangesproken worden. Die blijven dan allemaal in gebreke.
    Maar ik denk persoonlijk dat Nijhuis zijn eigen regels bedenkt.
    Vind ik leuk
    JustH +13065
    dinsdag 13 februari 2018 om 15:32
    Nee hij moet de richtlijnen volgen. Ik geloof niet dat iedere aanraking een overtreding is. Maar er is verschil van fluiten tussen Nijhuis en de rest. Luuk de Jong noemde het verwarrend. En dat is het.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:01
    Nijhuis floot afgelopen zaterdag niet eens zo slecht. De beslissingen van Nijhuis hadden geen enkele invloed op uitslag en dit was elders wel degelijk het geval. Wellicht kan van Egmond beter die scheidsrechter aanspreken op zijn partijdigheid c.q. onkunde.
    Vind ik leuk
    Butsbal +13393
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:14
    Dat ligt dus niet aan die irritante gebaartjes van m ? Ne groten eikel izzet
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:17
    van egmond moet zijn kop houden die man fluit gewoon met lef en fantastisch
    Vind ik leuk
    035 +4410
    dinsdag 13 februari 2018 om 15:47
    Hij fluit juist niet op bepaalde momenten en daar ligt de kritiek.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +36069
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:29
    Hij wil eigenlijk zeggen dat het allemaal onzin is, maar geeft wel even toe dat er zorgen zijn en het onderwerp van gesprek is tijdens de meetings van de scheidsrechters.

    Lult maar raak haha.
    Vind ik leuk
    RtdDub +10621
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:36
    Mensen hier die oud genoeg zijn om Dick van Egmond nog live te hebben meegemaakt als scheidsrechter weten ook precies waarom we nu zo'n leger trutjes als scheidsrechters hebben.
    Vind ik leuk
    John Noom +414
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:46
    inderdaad
    Vind ik leuk
    jtodam +570
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:39
    Kijk, daar ga je dus al de mist in. Er hoort geen bandbreedte te zijn waarbinnen je als scheidsrechter zelf kan bepalen waar je voor fluit. Een overtreding is een overtreding, hands is hands. Een scheidsrechter hoort niet zelf te bepalen of hij een schop toelaat of niet. Er zijn toch duidelijke richtlijnen voor? Dat je als scheids niet alles (goed) ziet is wat anders. Maar Bassie speelt de hoofdrol in zijn eigen theatherproductie elke wedstrijd.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3019
    dinsdag 13 februari 2018 om 14:26
    Tja....maar wanneer bepaal je dat het een overtreding is en niet bv een schouderduw.
    Of hands is hands wordt door geen enkele scheids op de hele wereld ook als hetzelfde ervaren.
    Dat wordt bedoeld met bandbreedte.
    De één vind dat als de bal maar een nagel raakt dat dit hands is en de ander vind dat je hand (arm) ook richting bal moet voor hands.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 februari 2018 om 14:27]
    Vind ik leuk
    John Noom +414
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:47
    die van Egmond was zelf ook geen best marchandeerde ook met de regeltjes
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4875
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:48
    Volgens de regels is commentaar op de leiding direct geel ! Alleen Arbiter Nijhuis fluit juist volgens de regels.
    Vind ik leuk
    komoanFC +1832
    dinsdag 13 februari 2018 om 17:06
    Een Tukkervriendje zeker?
    De grootste ijdeltuit die op de velden rondloopt. Elke week weer de Bassie show.
    Heb je hier ook een copy paste lijstje voor?
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +4875
    dinsdag 13 februari 2018 om 17:18
    Dat lijstje met Groningen ? :)
    Vind ik leuk
    VLUUPIK +147
    dinsdag 13 februari 2018 om 13:50
    Tja hij laat wel wat vaker op het randje spelen. Maar ach stelt niks voor tegenover een Engeland of Italië qua scheidsrechter.

    Ben blij met een scheidsrechter als Nijhuis vooral in topwedstrijden die gewoon de wedstrijd de wedstrijd laten worden.
    Vind ik leuk
    remakil +4859
    dinsdag 13 februari 2018 om 14:09
    Van Egmond... de matige scheidsrechter die nu al jaren de baas mag zijn en zie, middelmaat troef in arbitersland...
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 februari 2018 om 14:47
    Van Egmond had beter eens kunnen reageren op die andere jokers die de ene flater na de andere aan mekaar breien, zoals Makkelie, Van Boekel, onze turkse vriend, en ga zo maar door.
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    dinsdag 13 februari 2018 om 15:50
    Ik had wat verder naar beneden moeten lezen ;)
    Vind ik leuk
    soplul +2813
    dinsdag 13 februari 2018 om 15:50
    Als je het hebt over allemaal dezelfde lijn volgen.
    Waarom steeds over die ene die teveel naar rechts afwijkt zeuren?

    Maak je druk om die 5 tot 8 anderen die teveel naar links afwijken!

    Nijhuis de ideale afleiding voor het constante gepruts bij de rest van de scheidsrechters (en grensrechters).
    Vind ik leuk
    Hulsink +374
    woensdag 14 februari 2018 om 08:55
    Herinnert u zich nog de laatste wedstrijden die Jaap Uilenberg floot? IK denk dat Bas die misschien ook gezien heeft.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Scheidsrechtersbaas na kritiek: 'Het fluiten van Bas wordt nu eenmaal uitvergroot'