Dramatisch Ajax-seizoen: 'We mochten blij zijn dat het maar 4-0 bleef tegen PSV'
    Knopper (links) op de foto met Martijn Reuser

    Dramatisch Ajax-seizoen: 'We mochten blij zijn dat het maar 4-0 bleef tegen PSV'

    woensdag 21 februari 2018 om 09:11

    Het seizoen 1999/2000 staat bekend als een van de slechtste in de Ajax-geschiedenis. De Amsterdammers eindigden vijfde op 23 punten van kampioen PSV en zagen trainer Jan Wouters sneuvelen. 

    "Voor mij was het een topjaar, maar voor de club en als ploeg dramatisch", stelt Richard Knopper, die dat seizoen doorbrak, in gesprek met Voetbal International voor de rubriek Anno. De oud-middenvelder denkt echter vol afgrijzen terug aan de uitwedstrijd tegen PSV. "Dat werd een oorwassing: na een kwartier stond het al 3-0 en uiteindelijk hebben we negentig minuten rondjes gelopen. We mochten blij zijn dat het bij 4-0 bleef. Toen begon het gemor pas echt."

    Wellicht nog pijnlijker was het jubileumduel tegen FC Twente. Op de dag dat Ajax zijn honderdste verjaardag vierde, ging het thuis onderuit tegen de Tukkers, waarna Wouters werd ontslagen. "Dat deed mij veel", aldus Knopper, die de huidige assistent-trainer van Feyenoord nog kende uit de Ajax-jeugd. "Extra zuur voor Wouters, omdat hij na het ontslag van Olsen de club uit de brand had geholpen. Misschien was het zijn tijd nog niet om hoofdtrainer te worden. Ik denk dat hij vooral een fantastische assistent is. Een winnaar, maar ook warm en liefdevol." 

    Plaats een reactie

    Importbrabo +1102
    woensdag 21 februari 2018 om 09:14
    Niet alleen Ajax kijkt vol gruwen terug naar een jubileumwedstrijd. Herinner me er nog eentje tegen Cambuur thuis.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 10:10
    Dat was een prachtig seizoen, ik herinner me het nog goed. Ajax dat wekelijks afging, tegen elke ploeg was het 50/50. Ajax had dat seizoen nog veel geluk en hulp van de arbiters, zonder dat waren zij gewoon 9/10de geworden.
    Heel Nederland sloeg zich op de dijen van het leedvermaak van zo’n arrogante hooghartige club die zo hard van zijn voetstuk viel.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 10:13
    Sowieso minstens 48% niet, Ajax-aanhanger. 20% niet ge-interesseerd.....
    Vind ik leuk
    JustH +9381
    woensdag 21 februari 2018 om 10:16
    Gelukkig dat het de andere topclubs meer is overkomen.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 10:22
    Dat moet haast wel het hoogtepunt uit jou leven zijn geweest als ik het zo lees haha.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 13:18
    Ja inderdaad was een absoluut hoogtepunt.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 13:42
    Achja.. ieder zn ding
    Vind ik leuk
    #Keizerout +18402
    woensdag 21 februari 2018 om 15:24
    Wat zielig dat je zoiets nog zo goed weet.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 09:18
    Of thuis tegen pec als jubileum wedstrijd voor psv.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10407
    woensdag 21 februari 2018 om 09:21
    We speelden 0-0 thuis tegen sc Cambuur
    Vind ik leuk
    NederBelg +1537
    woensdag 21 februari 2018 om 09:24
    Dat was cambuur thuis zoals al boven je geplaatst werd. Ik was erbij. Verschrikkelijk zo'n dag dankzij zo'n wedstrijd.
    Vind ik leuk
    Werner1913 +5939
    woensdag 21 februari 2018 om 09:54
    Probleem was dat al een deel voor de wedstrijd gevierd werd. Cambuur moest als tussendoortje even opzij gezet worden. Die Friezen dachten terecht “dat zullen we nog wel even zien”... nooit goed om een tegenstander nog even extra op scherp te zetten... ;-)))
    Vind ik leuk
    NederBelg +1537
    woensdag 21 februari 2018 om 14:38
    Inderdaad. Zoals jij het omschrijft heb ik het ook beleefd in het stadion.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10407
    woensdag 21 februari 2018 om 09:21
    Geen zorgen, wij kenden ook en klootjubileum(sjaar) :)
    Vind ik leuk
    The Iceman +4467
    woensdag 21 februari 2018 om 09:29
    Voor zover ik weet heeft alleen Vitesse een goed jubileumsjaar gehad met haar eerste prijs in 125 jaar
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10407
    woensdag 21 februari 2018 om 12:33
    125 jaar is flauw. De 100e jaars jubileum telt
    Vind ik leuk
    myrthewit +1530
    woensdag 21 februari 2018 om 09:24
    Het schijnt het karma te zijn van elke jubilerende club in Nederland. Ook bij PSV en Feyenoord ging het mis...
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 12:31
    Zelfs barca toch ?
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +16893
    woensdag 21 februari 2018 om 10:07
    Richard Knopper, die was ik even uit het oog verloren Hehe..
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +35649
    woensdag 21 februari 2018 om 10:35
    Dat jaar was het toppunt van wanbeleid als vervolg op de Europese successen in de begin- en middenjaren '90.
    Wat een verval.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +1283
    woensdag 21 februari 2018 om 11:01
    Niemand wist wat er gebeurde toen en ja we waren de jaren ervoor verwend .. soms heb je magere jaren en soms vette
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +35649
    woensdag 21 februari 2018 om 11:22
    Klopt absoluut hor. Die magere jaren zijn begrijpelijk. Maar 'mager' nadat je net de CL won en een finalist was het jaar erop hoort een 2e of misschien is 3e plek te zijn. Spelers die men toen kocht, dat was echt absurd.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +1283
    woensdag 21 februari 2018 om 11:49
    Ja echt hè
    Vind ik leuk
    El Cazador +4397
    woensdag 21 februari 2018 om 11:22
    Goh, wat een heerlijk item voor alle Feijenoord en Psv fans op hier heerlijk azijn over te zeiken!! Gelukkig voor de Ajax supporters is het heel errug lang geleden, zo ongeveer een periode waarin 010 maar 1 x kampioen word, en het gaat nooit meer voor komen met de betere opleiding van De Toekomst!!
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11007
    woensdag 21 februari 2018 om 11:24
    Leuk die twee oud Vitesse spelers, wist niet dat ze nog actief in het voetbal waren.
    Vind ik leuk
    De Ajacied +7384
    woensdag 21 februari 2018 om 11:42
    Herinner mij nog iets anders, de afscheidswedstrijd van Johan tegen Bayern. Als ik eraan terug denk doet het nog pijn.
    Vind ik leuk
    De Belsj +887
    woensdag 21 februari 2018 om 13:27
    De allermooiste blijft natuurlijk de afstraffing van Ajax door Bayern München. Na al die jaren nog steeds prachtig :) :) :)
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Dramatisch Ajax-seizoen: 'We mochten blij zijn dat het maar 4-0 bleef tegen PSV'