Analyse: Ajax van Ten Hag verdedigend stabiel, maar aanvallend zeer slordig

    Analyse: Ajax van Ten Hag verdedigend stabiel, maar aanvallend zeer slordig

    maandag 12 maart 2018 om 11:30

    In negen wedstrijden behaalde het Ajax van Erik ten Hag zes overwinningen, twee gelijke spelen en één verliespartij. Voor een ploeg die de kampioensrace in leven moet houden, is dat teveel. Tegen sc Heerenveen speelden de Amsterdammers lange tijd opnieuw alles behalve overtuigend. Wat is er mis met Ajax en hoe zijn de onderliggende cijfers?

    Door: Koen Bloks

    Ten Hag is conform zijn visie altijd op zoek naar controle over wedstrijden, mét en zonder bal. In balbezit wil hij dat zijn ploeg met veel passes de wedstrijd regisseert en geduldig de aanval zoekt, tenzij er een countermogelijkheid ligt. Zonder bal moet zijn ploeg gevaarlijke zones rondom het doel afdekken en compact georganiseerd druk zetten met een overtal rondom de bal. Niet zonder resultaat: de nieuwe speelstijl brengt de ploeg veel meer defensieve stabiliteit dan het Ajax van trainer Marcel Keizer.

    Tot deze conclusie kom je niet alleen na het bekijken van wedstrijden, maar ook het bestuderen van de Expected Goals. Expected Goals is een statistiek die draait om de waarde van een doelpoging. Voor elk schot in een wedstrijd wordt een waarde toegekend. Een hoge score betekent een schot vanuit een locatie waar de kans op een doelpunt groot is. Zo heeft een schot rond de penaltystip een hogere waarde dan een schot van ver buiten de zestien. Aangezien voetbal niet draait om balbezit - maar om het creëren van kansen en doelpunten - is dit een interessant gegeven om de statistieke sterkte van een ploeg te duiden.

    Het aantal verwachte tegendoelpunten van het Ajax van Keizer stond na achttien wedstrijden op gemiddeld 1,13 per wedstrijd. In de eerste acht wedstrijden onder Erik ten Hag is dat aantal slechts 0,80 per wedstrijd. Ajax geeft over een hele wedstrijd dus weinig goede kansen meer weg. De keuze van Ajax voor Ten Hag betaalt zich in het verdedigend aspect uit.


    Bijschrift: Het Ajax van Ten Hag underperformed in het maken van doelpunten ten opzichte van het aantal verwachte doelpunten (Expected Goals). Onder Keizer scoorde Ajax juist meer dan verwacht werd (3 om 2,83 gemiddeld).

    Hoe anders is dat in aanvallend opzicht. Het aantal verwachte doelpunten per wedstrijd (xG) ligt bij Ajax onder Ten Hag rond de 2,7. Toch scoort de ploeg gemiddeld maar 1,75 doelpunten per wedstrijd. Een groot verschil tussen het verwachte en de werkelijkheid. Onder trainer Marcel Keizer maakte Ajax werkelijk nog gemiddeld drie doelpunten per wedstrijd, al lag de xG maar net iets hoger dan onder Ten Hag: slechts 0,16 verschil. Ajax creëert dus nog steeds voldoende goede kansen om bijna drie verwachte doelpunten per wedstrijd te maken.

    Van leuk, creatief voetbal is vooralsnog echter te weinig sprake. Dit komt onder andere door de aanvalsopzet van de Amsterdammers. Er is te weinig dynamiek, bezetting en combinerend vermogen centraal op het veld. Ziyech is een bal eisende middenvelder die graag het spel wil regisseren, maar doet dit vaak rondom het blok van de tegenstander. Ook Schöne en Van de Beek zijn spelers die niet tussen de linies aanspeelbaar worden. Een veelgebruikt spelprincipe dat zou kunnen helpen is het zoeken van de derde man: het inspelen van de spits (diepe speler) met een middenvelder die eronder komt met gezicht naar het doel. Dit werd veel gebruikt onder Bosz, maar daar is wel bezetting onder de spits voor nodig. Ziyech, Schöne en Van de Beek staan te ver van de spits vandaan. Kansen na frivool combinatievoetbal zijn er voor het kritische Amsterdamse publiek slechts sporadisch.

    Bijschrift: Ziyech verlaat zijn positie om het spel te regisseren. Er is centraal geen bezetting om de combinatie op te zetten. Dit gebeurt de Ajacieden te vaak waardoor het spel zich in ongevaarlijke zones afspeelt rondom het verdedigende blok.

    Ten Hag hoeft in theorie niet te sleutelen aan de speelstijl omdat zijn ploeg elke wedstrijd veel meer goede kansen creëert dan de tegenstander. Alleen tegen Roda en Utrecht sloten de Amsterdammers de wedstrijd met slechts een kleine voorsprong op basis van Expected Goals af. In de overige wedstrijden haalde Ajax een grotere marge dan de tegenstander en was ruim de verwachte winnaar van de wedstrijd. De verliespunten zijn daarom vooral toe te schrijven aan missen van kansen.

    Toch is bij vlagen de manier waarop deze kansen ontstaan niet de manier waar veel voetballiefhebbers graag naar kijken. Ook tegen Heerenveen had Ajax een voorzet en een rebound van een standaardsituatie nodig om de wedstrijd open te breken. Daar tegenover staan tegendoelpunten zoals die van Ödegaard en Linssen (afstandsschoten met een lage score bij Expected Goals) die het Ajax, dat dus ook een klein beetje pech heeft gehad, moeilijker maken dan ze het werkelijk hebben gehad.

    Noot: de data (bron: Opta) van de wedstrijd tegen Heerenveen konden nog niet meegenomen worden in de analyse

    Koen Bloks (26) is jeugdtrainer en oprichter van @LaptoptrainerNL. Voor VoetbalPrimeur kijkt hij naar de belangrijkste wedstrijden in binnen- en buitenland en probeert hij op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten.

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Poll

    Welk Ajax prefereer jij?

    (738 stemmen)

    Plaats een reactie

    stratumseind +134430
    maandag 12 maart 2018 om 11:41
    De magische grens van 30 topics over een wedstrijd van de nr 2 van nederland is gehaald... chapeau
    Vind ik leuk
    maandag 12 maart 2018 om 11:44
    Alle stagiaires komen blijkbaar uit de hoofdstad.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +7021
    maandag 12 maart 2018 om 11:47
    Had graag een paar topics meer over jouw clubje gezien dit weekend...
    Vind ik leuk
    stratumseind +134430
    maandag 12 maart 2018 om 11:51
    ik heb net de gebroeders gehoord dus ff geduld nog....
    vp zal zometeen wel met de kopie ervan komen
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Doe dan! +7021
    maandag 12 maart 2018 om 12:06
    Geen vermaak is zo leuk als leedvermaak.
    Weet jij alles van denk ik zo ;-)
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    stratumseind +134430
    maandag 12 maart 2018 om 12:09
    zo is het maar net, maar leedvermaak is pas echt leuk als het eindresultaat in je voordeel uit valt..........
    Vind ik leuk
    Doe dan! +7021
    maandag 12 maart 2018 om 12:17
    Ach, een eindresultaat als 5-0 is ook wel leuk hoor.
    Vind ik leuk
    stratumseind +134430
    maandag 12 maart 2018 om 12:54
    Tijdelijk en kortstondig leedvermaak wint het nooit van het grotere plaatje ( remember 08-05-16)
    Vind ik leuk
    Doe dan! +7021
    maandag 12 maart 2018 om 14:11
    Mijn tijd komt nog :p
    Vind ik leuk
    El Cazador +4397
    maandag 12 maart 2018 om 12:06
    Je behoeft niet jaloers te zijn, het haalt het accent bij je eigen cluppie vandaan met die schandalige nederlaag!!
    Vind ik leuk
    stratumseind +134430
    maandag 12 maart 2018 om 12:09
    niet nodig , ze hebben er zelf voor gezorgd dat er "accent" op ligt nu
    Vind ik leuk
    GREY/WHITE +13066
    maandag 12 maart 2018 om 12:29
    Volgend seizoen ten Hag op t hak blok,werkt niet met hem in 020,geen hardheid in zijn overkomen.
    Vind ik leuk
    AjaxRio81 +170
    maandag 12 maart 2018 om 12:52
    Dit is wel een keer een post die theoretisch gebaseerd is. Zou leuk zijn als ze dit bij alle ploegen weten.
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +18204
    maandag 12 maart 2018 om 11:43
    Je hoeft alleen maar de wedstrijden te bekijken en je komt tot dezelfde conclusie.
    Vind ik leuk
    maandag 12 maart 2018 om 11:44
    Ha Koen, doen we dit ook even voor de andere Nederlandse teams? Aangezien je deze wedstrijd toch hebt gezien verwacht ik ook een analyse van Heerenveen.
    Vind ik leuk
    Obl93 +1712
    maandag 12 maart 2018 om 11:45
    Klopt, en ik kan mij vergissen, maar volgens mij speelde er inderdaad nog 17 andere teams dit weekend.
    Vind ik leuk
    inimini +1830
    maandag 12 maart 2018 om 17:01
    100% Henkie, verwachte kansen 1, gecreëerde kansen 0, doelpunten 1.

    Probleem, alle 11 spelers achter de bal, in balbezit weg naar het doel te groot, bal kwijt. Terug in beginformatie 1-5-5.

    Wel uiterst effectief.
    Vind ik leuk
    Jelmer038 +155
    maandag 12 maart 2018 om 11:45
    Tja, als je door persoonlijke fouten doelpunten tegen krijgt, kan geen enkele trainer kampioen worden...
    Vind ik leuk
    mcmodd +19576
    maandag 12 maart 2018 om 11:49
    Expected Goals, een prima statistiekmethode om de nuances omtrent het scoren in beeld te brengen. Ik gebruik het vaak om de wonderlinge uitkomsten van wedstrijden te kunnen duiden, om duidelijkheid omtrent effectiviteit te hebben. Daar is dit programma een goede manier voor. Ik geloof dat mijn licentie is van 70 euro kostte en per jaar daarna nog een bedrag van rond de dertig. Het verbetert zichzelf bijna per half jaar en is de moeite waard om als achtergrond van je mening te dienen.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +35649
    maandag 12 maart 2018 om 12:08
    Gebruik je dus ook Opta? Geinig man. Heb t een jaartje gehad, maar nu ff niet. Twijfel weer.

    Ik vind die expected goals nog maar weinig om het lijf hebben. Het is een methode. Niet zoveel meer. Net als dat je kan kijken naar balbezit, aantal doelpogingen. Enzovoort.

    2Cents is er ook fan van. In Engeland zie ik het af en toe is voorbij komen. In Spanje eigenlijk vrijwel nooit meer.

    VP gebruikt de statistieken in deze trouwens behoorlijk verkeerd.
    Bij Expected Goals kan je dus vooral niet naar een trainer wijzen als het gaat om een afwijking in aantal goals t.o.v. expected goals. Het heeft namelijk niks meer met tactiek of spelersinstructies te maken.

    Het aantal expected goals is wel iets (ongeveer 5%?) omlaag gegaan.
    Het aantal expected tegengoals is echter met een ruime 10% omlaag gegaan.
    Die 2 zaken zou je wel aan een tactiek, en dus trainer, kunnen toeschrijven. En dat zou dus een plus voor Ten Hag zijn. Echter is dat ondoenlijk na die paar potjes die er onder Ten Hag zijn gespeeld t.o.v. Keizer.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:29
    Cambuur was vorig seizoen ook erg bezig met positie van kansen creeeren en dat haal je hier dus wel uit. Een kans op een doelrijpe positie heb je gewoon meer aan dan uit een lastige hoek.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +35649
    maandag 12 maart 2018 om 19:39
    Zeker weten. En dat is nuttige info ja. Maar dat Ajax veel te veel grote kansen mist, wisten we allemaal denk ik al wel.
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 21:24
    Maar, in dit stuk meldt men ook dat Hag het defensief meer op orde heeft en Keizer voorin meer kansen kreeg, het ene heeft toch met 't andere te maken?
    Ik vind wel dat tegenstanders ook steeds meer inzakken tegen Ajax, als je dan Willem II tegen PSV ziet die gewoon de aanval kiest? Dan worden statistieken ook weer relatief.
    Taglia staat veelal voorin en geen club denkt laat ons daar eens misbruik van maken, dat tekent de lef van tegenstanders.
    Vind ik leuk
    maandag 12 maart 2018 om 11:58
    Wacht effe, gaat ajakkes toch kampioen worden? Hoe? Keizer terughalen is beter dan dat stuk worstenbroodje die nog in de keel zit bij Ten Hag.
    Vind ik leuk
    JustH +9381
    maandag 12 maart 2018 om 12:04
    ? Ik ben het ff kwijt.
    Vind ik leuk
    maandag 12 maart 2018 om 12:03
    Het is allemaal niet best in de eredivisie. Niveau van de wedstrijden is vaak om te huilen.
    Vind ik leuk
    El Cazador +4397
    maandag 12 maart 2018 om 12:08
    Cijfers liegen niet in dit geval, dus bye, bye Ten Hage.
    Vind ik leuk
    3Bier +5521
    maandag 12 maart 2018 om 13:14
    Cijfers zijn juist positiever onder ten hag
    Vind ik leuk
    Pagan1964 +2642
    maandag 12 maart 2018 om 12:11
    Ik vind dat er nog helemaal geen Ajax van Ten Hag is. Ik denk dat je dat volgend jaar pas ziet. Nu roeit hij met de riemen die hij heeft
    Vind ik leuk
    Jordtt +1018
    maandag 12 maart 2018 om 13:58
    Dat denk ik ook. Hij wilde niet teveel omgooien ook, had eigenlijk Veltman er eerder uit moeten gooien, maakt cruciale fouten in de kleinere wedstrijden! Leuk sat hij vervelend is tegen Lozano enzo, maar als hij tegen Twente onder ballen door kukelt dan heb je hem er beter niet bij..

    Vond het ajax tegen Heerenveen al meer op Ten Hag lijken, ik verwacht echt progressie komende weken!
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:25
    Hag moet spelers kunnen halen, dan is het pas zijn Ajax.
    Veel spelers nu zijn 'meer van hetzelfde'.
    Als Hag gaat doen zoals bij Utrecht dan moet de bezem erdoor.
    Vind ik leuk
    renemar +430
    maandag 12 maart 2018 om 12:20
    Het spel is zeker niet bevredigend. Dat ligt imo ook aan het missen van veel opgelegde kansen. Als je makkelijker scoort ga je vanzelf ook beter spelen. De tegenstander moet meer ruimte weggeven waardoor het voetballen makkelijker wordt.
    Blijf je kansen missen gaat dat aan je knagen, wordt je slordiger.
    Neem dit seizoen de wedstrijden tegen Den Haag. Je had in die 2 wedstrijden wel 12 keer kunnen/moeten scoren. Je verspeelt wel 4 punten doordat je dat niet doet.
    Vind ik leuk
    Bals +342
    maandag 12 maart 2018 om 12:22
    Het Middenveld van Ajax is NIET in evenwicht. Het tegendoelpunt van Heerenveen ontstond omdat Lasse weer eens geen druk zette op de tegenstander, die vrij kon uithalen. Donny is ook geen verdedigende middenvelder. Bij al dat balverlies van Hakim - naast alle geweldige dingen die hij ook doet - is dat fnuikend in de top. Statistieken zijn leuk en aardig, maar als je een 100% schot kans weg geeft is dat minstens zo gevaarlijk als al die zogenaamde verdedigende mooie statistieken.... Daarnaast heeft AJAX GEEN ingeslepen aanvalspatronen op de rechterflank waarop kan worden verder ontwikkeld. Ten slotte: drie 100% kansen voor een spits van AJAX moeten tenminste twee doelpunten betekenen, alle statistiekjes ten spijt.
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:23
    Frank de B. had een interessante invalshoek, dat Ziyech vaak een kant op trekt wat 't voor Donny lastig maakt om te kiezen waar hij dan moet lopen. Maar als je kijkt naar de goal van Odegaard, dan is het raar dat niemand hem oppakt, tegen VItesse precies zo met Foor.
    Vind ik leuk
    ajax1973 +1955
    maandag 12 maart 2018 om 12:27
    ten hag is de meest zwake plek van dit ajax
    Vind ik leuk
    De Ajacied +7384
    maandag 12 maart 2018 om 12:29
    Ten Hag is een eigenwijze klootzak, je blijft Huntelaar opstellen terwijl hij 100% kansen om zeep helpt vervolgens heb je eentje die wel scoort maar niet opstelt (Cassierra) die ook nog eens het elftal minder statisch laat voetballen doordat hij veel beweeglijker is dan opa Klaas.
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:21
    Huntelaar heeft Ajax in het begin van seizoen in de race gehouden.
    Dolberg heeft een jaar nauwelijks gescoord en kreeg toch minuten, daar hoorde ik niemand over.
    Die bal tegen de lat zat frustratie in... en soms lukt 't even niet.
    Stel je nu Cassierra op, die ik ook niet slecht vind, dan heb je een probleem als die niet scoort want dan moet je Huntelaar weer proberen.
    Vind ik leuk
    pico323 +5058
    maandag 12 maart 2018 om 12:31
    sommige lieden zijn wel erg jaloers op Ajax aangezien ze telkens hun ongenoegen hierover moeten uiten.
    Vind ik leuk
    RedNas +2657
    maandag 12 maart 2018 om 12:58
    De enige conclusie die je hieruit kan trekken is dat de werkelijkheid blijkbaar nogal afwijkt van de verwachting. Oftewel, de prognose methodiek is niet zo goed...

    Wel opvallend dat Keizer het veel beter deed dan de verwachtingen en Ten Hag juist slechter.
    Vind ik leuk
    Mr. O +564
    maandag 12 maart 2018 om 14:07
    Joh...
    Vind ik leuk
    Toppert +1469
    maandag 12 maart 2018 om 14:24
    "Koen Bloks (26) is jeugdtrainer ... en probeert hij op een begrijpelijke wijze de theoretische kant van het voetbal te belichten."

    Ik zou zeggen: Graag meer van dit!!
    Vind ik leuk
    Vak422 +498
    maandag 12 maart 2018 om 14:38
    Statesstieken zijn mooi en interessant, maar ik wil gewoon 'Ajax voetbal' zien. Heel simpel, en dat spelen we nu (nog) niet.
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:17
    Soms is teleurstelling een gevoel... dan zijn statistieken welkom he?
    Want die tonen het in cijfers aan. Maar ben wel met je eens, ik word ook niet verwonderd met voetbal van Ajax.
    Vind ik leuk
    Tom88Fey +72
    maandag 12 maart 2018 om 15:22
    Leuk topic VP, ik zou hier graag meer van zien! Ben best benieuwd hoe de ploegen naast elkaar er vanuit de statistiek uit zien.
    Vind ik leuk
    Cookee +8893
    maandag 12 maart 2018 om 17:15
    Compliment aan Koen Bloks.
    Zou graag zien dat hij elke week een andere club vergelijkt met de eerdere seizoenshelft.
    • Keizer had de seizoenstart, dat kost altijd meer punten dan ten Hag die een draaiend team meekreeg.
    • Als Hag iets meer defensieve orde houdt, dan lever je voor iets meer in, het ene is inherent aan het andere, Ajax moet nog naar PSV dus er kan nog veel veranderen.
    • Wil ook graag inbrengen, lijkt erop dat tegenstanders ook wel defensiever naar de Arena komen, ook H'veen gister ging pas voetballen toen de 2-1 erin lag... dat maakt het Ajax ook lastiger.
    Vind ik leuk
    pietprecies +1953
    maandag 12 maart 2018 om 17:33
    Tja, cijfers zijn leuk maar het zegt meer over de gebrekkige preciezie van de voorhoede, kansen zat, afmaken wat anders.

    Dat komt enerzijds door blessures en het feit dat Huntelaar de ene wedstrijd geweldig is in de afronding of, net als gisteren, 3 opgelegde kansen mist.

    Een roofdier als Huntelaar mag je, ook op zijn leeftijd, meer van verwachten.

    Natuurlijk heeft ten Hag niet bepaald geluk met het feit dat er vooral in de voorhoede nogal wat problemen zijn met een niet presterende Younes en laatste weken ook Kluivert en dat Dolberg + Huntelaar geblesseerd zijn/waren.

    Frenkie de Jong mis je nu ook al zie ik hem liever op het middenveld.

    Wat de aanvallende resultaten onder Keizer ook in positief opzicht verbloemd zijn individuele kwaliteiten maar ook een wedstrijd als de 8-0 tegen NAC, dat tikt ook lekker aan voor je gemiddelde als je dan toch achter de komma gaat leuren..

    Gezien de poll wordt er vooralsnog behoorlijk simpel gereageerd op de vraag, Keizer of Ten Hag. Ja, het lijkt nu minder leuk maar dat komt vooral doordat veel spelers het vizier niet op scherp hebben gezien het aantal kansen en schoten op of richting goal.

    Als er 10% van de gemiste kansen wel raak waren had de wereld er heel anders uit gezien maar het echte probleem is dus eigenlijk vooral scherpte (gebrek) voor de goal. Dat ligt meer bij de spelers zelf dan dat het aan de tactiek ligt
    Vind ik leuk
    r4vje +153
    maandag 12 maart 2018 om 17:50
    Geef mij maar het Ajax van Ten Hag. Zodra Ziyech weg is en we een middenvelder hebben zoals Eriksen was gaat dit Ajax nog stukken beter spelen dan dat het nu al doet.
    Vind ik leuk
    Teamgeest +521
    maandag 12 maart 2018 om 18:11
    Koen opbokken met laptop is geen touw aan vast te knopen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Analyse: Ajax van Ten Hag verdedigend stabiel, maar aanvallend zeer slordig