Oorlog verwacht bij 'lootjes trekkend' Ajax: Dit wordt weer een afslachting

    Oorlog verwacht bij 'lootjes trekkend' Ajax: "Dit wordt weer een afslachting"

    Gepubliceerd: dinsdag 13 maart 2018 om 07:52di 13-03-2018 om 07:52

    De voordracht van Danny Blind als lid van de raad van commissarissen bij Ajax, heeft voor ongeloof gezorgd. Journalist Thijs Zonneveld ziet dat er maar geen einde komt aan de richtingenstrijd.

    "Het is alsof ze lootjes trekken welke oud-voetballer met nog een groter ego en nog meer frustratie oorlog komt maken", zegt Zonneveld bij Sportforum van de NOS. "Het is een eindeloze richtingenstrijd, dit wordt weer een afslachting."

    Zonneveld haalt aan dat Johan Cruijff in 2012 via een rechtszaak een stokje stak voor een terugkeer van Blind bij Ajax, waarna Marc Overmars en Edwin van der Sar werden aangesteld. "En nu moet Blind die twee mannen gaan controleren in de rvc. Hoe verzin je het? Ajax is een hondje dat zichzelf steeds in de staart bijt." 

    Toch zit er in de voordacht van Blind wel logica, vindt voetbaljournalist Yoeri van den Busken. "Voor de functie die hij moet gaan bekleden heb je iemand nodig die de club door en door kent, inclusief alle politieke spelletjes en de stromingen die er zijn. Een rvc moet eigenlijk anoniem zijn en op afstand toezicht houden, maar bij Ajax is het altijd voorpaginanieuws, daar ga je al mee de mist in."

    Zonneveld valt niet te overtuigen. "Ajax is een ontzettend naar binnen gekeerde club die zich op het verleden richt. Het is de rijkste club van Nederland, maar heeft relatief weinig succes. Het zou heel goed zijn om een keer naar andere ploegen of andere sporten te kijken, in plaats van oud-spelers op te vissen uit je eigen vijvertje."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Poll

    De keuze voor Blind logisch van Ajax?

    (1374 stemmen)

    Plaats een reactie

    dinsdag 13 maart 2018 om 07:55
    Een nietszeggende ja knikker erbij daar.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10171
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:05
    Voor v.d. Sar en Overmars dus de ideale kandidaat......
    Vind ik leuk
    Ajax +762
    dinsdag 13 maart 2018 om 07:55
    Ik kijk wel eens naar Psv, dat is toch geen voetbal?
    Vind ik leuk
    Ab Normaal +3852
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:02
    Ik ben ook supporter van Ajax, je moet naar jezelf kijken.
    Dus omdat dat van psv geen voetbal is mogen wij er een zootje van maken?
    In Eindhoven hebben ze een volleyballer als AD, omdat ie verstand van zaken heeft. In Alkmaar een honkballer.

    Bij Ajax is een oud voetballer het doel. Niet een goede directeur.

    Nou, de gemiddelde voetballer heeft het IQ van een Nijlpaard. Het talent zit daar in de voeten, niet in het brein.
    Volgens mij is dat belangrijk.
    Zonneveld heeft gewoon gelijk.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 maart 2018 om 08:03]
    Vind ik leuk
    Ajax +762
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:08
    Over het feit dat ze bij Ajax een oud voetballer als doel hebben klopt indd
    Vind ik leuk
    Nvd88 +5164
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:11
    Zo dom zijn voetballers niet hoor.
    Chiellini heeft een doctorandus.
    Meerdere voetballers ronden hbo studie's af.
    Sommige zijn zelfs geniaal met aandelen.
    En zelfs Balotelli was op normale texten te betrappen na de dood van Astori.
    Vind ik leuk
    Ab Normaal +3852
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:26
    De gemiddelde.
    Jij noemt de uitzonderingen.
    Vind ik leuk
    R2 +5090
    dinsdag 13 maart 2018 om 10:51
    Balotelli schijnt ook erg goed piano te kunnen spelen. Heeft niks met zijn intelligentie te maken, maar dat verbaasde mij ook al zo.
    Vind ik leuk
    Korm +37297
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:23
    goed verhaal!
    Vind ik leuk
    R2 +5090
    dinsdag 13 maart 2018 om 10:50
    Het IQ van de gemiddelde voetballer ligt waarschijnlijk rond het gemiddelde IQ van een VP-lid..


    Je zou zomaar gelijk kunnen hebben wat het Nijlpaard betreft.
    Vind ik leuk
    Counterattack +10907
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:03
    Afgelopen zaterdag was het echt wel voetbal, goed van Willem II, slecht van PSV. Staan niet voor niets op 1. Maar ja Blind heeft de naam, anderen zien het niet.
    Vind ik leuk
    Ad Godloos +291
    dinsdag 13 maart 2018 om 11:08
    nee anti voetbal!!!
    Vind ik leuk
    Counterattack +10907
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:00
    Blind al in scala aan functies geprobeerd. Misschien past dit wel bij hem.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10171
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:03
    Zwak management zoekt zwakke bewakers.......van Blind hebben ze niks te vrezen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:11
    Weg er mee met die misselijkmakende Blind. Ook vd Sar moet eruit. Ze hebben beideb geen charisma of enige zelfspot en schuiven alle kritiek van anderen aan de kant en denken dat wat hun aan zogenaamde kennis hebben de enige juiste is.
    Vind ik leuk
    Paulus1962 +1289
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:18
    Deze club gaat steeds verder kapot,ik verheug me nu al weer op de volgende rel
    Vind ik leuk
    benny-boys +1301
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:28
    De ontploffing duurt niet lang meer bij Ajax en begrijp niet waar ze mee bezig zijn.
    Vind ik leuk
    Kerim Hemdi +2441
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:19
    Laat ze elkaar maar afslachten in die kille betonbak hopende weer op 10 jaar mismanagement.
    Vind ik leuk
    pietprecies +7392
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:21
    Ach, hij weet in elk geval dat als de supporters ook maar ruiken dat hij rare dingen doet, hij zo met pek en veren weggejaagd gaat worden. Gaat interessant worden
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:31
    De man die een dolk stak in de rug van JC. Dit is als spugen op het graf. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat Van Gaal gepolst wordt ...
    Vind ik leuk
    popiejopie +2742
    dinsdag 13 maart 2018 om 09:03
    Johan is een held maar heeft genoeg dingen gedaan die niet in het voordeel van Ajax hebben gewerkt, zijn goddelijkheid bij de club hebben hem ermee laten wegkomen. Buiten dat is gebleken dat heel de plannen die Johan had totaal niet van deze tijd zijn en mislukt zijn. Alleen de meeste durven dit niet toe te geven en geven iemand anders de schuld.
    Vind ik leuk
    Mionel Lessi +2990
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:42
    Warme club
    Vind ik leuk
    RtdDub +13560
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:44
    Hoewel je Blind natuurlijk gewoon een stadionverbod voor het leven moet geven na zijn succesverhaal bij het Nederlands elftal, lijkt het me niet dat iemand die wielren columnpjes schrijft nou hier ook een mening over moet hebben.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 13 maart 2018 om 08:44]
    Vind ik leuk
    Axim +834
    dinsdag 13 maart 2018 om 08:52
    hahahaha , een loterij wie de club naar de klote mag gaan helpen , ze hebben zich daar immers al in gepresenteerd om dingen om zeep te helpen. hahaha dat je tegen een balletje kon trappen vroeger wil niet zeggen dat je leiding kunt geven, prutsers !!!
    Vind ik leuk
    dhrwobo +28476
    dinsdag 13 maart 2018 om 09:03
    Spot on wat Thijs zegt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 10:27
    Vermakelijk stukje, maar er zullen nog wel meer van deze topics volgen,
    Ik vindt dat van Gaal, de gebr de Boer, Aadje de Mos ook een plekje binnen Ajax moeten krijgen, en Andy vd Meijden niet te vergeten.
    Vind ik leuk
    Zultkop +5659
    dinsdag 13 maart 2018 om 10:38
    Martin en Cock ook maar dan.....
    Vind ik leuk
    Mari +10099
    dinsdag 13 maart 2018 om 11:29
    Het zou heel goed zijn om een keer naar andere ploegen of andere sporten te kijken, in plaats van oud-spelers op te vissen uit je eigen vijvertje."

    Uitstekend!
    Vind ik leuk
    myrthewit +1646
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:15
    Wat een flauwekul! Natuurlijk is het verstandig enige voetbal-knowhow in de rvc te hebben, zeker na die misser van van Duivenbode die de aankoop van Richarlison vertraagde waardoor die nu in Engeland voetbalt. Ik denk dat Blind veel meer feeling heeft met het huidige voetbal. Ik vind het gewoon positief dat Blind dit gaat doen....
    Vind ik leuk
    zwollie +8370
    dinsdag 13 maart 2018 om 12:22
    Thijsje, hou jij je nu maar bij wielrennen. Van voetbal heb jij geen verstand.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 17:03
    Dom dom dom. De man die met iedereen meedraait. Kan het nog erger?
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:47
    Dit komt van iemand anders van een ander voetbalforum. Een must om te lezen. Iemand die er dicht op zit.
    Als jij me zou vragen waar de echte oorsprong is van het misgaan dan zou ik waarschijnlijk wijzen naar midden jaren 80 toen Micheal van Praag figuren als Hennie Henrichs binnenloodste. Maar das een verhaal met nogal wat voorgeschiedenis dus even terug naar de Cruijff revolutie en daaraan voorafgaand.
    Laat ik beginnen door te zeggen dat je als je bij Ajax een zogenaamde bestuurder bent je de zaken een stuk makkelijker kunt overleven dan wanneer je aan Ajax op voetbal gerelateerde onderwerpen verbonden bent. Hennie Henrichs en Danny Blind waren verantwoordelijk voor begin deze eeuw voor het fiasco van de samenwerkingsclubs, 40 miljoen gulden in stukgegooid. Maar alsnog kleeft het niet aan Henrichs want die deelt nu nog steeds de lakens uit. Deel daarvan heeft te maken met de media (die amper interesse heeft om de hoofdpersonen aan de schandpaal te nagelen, hoe anderrs is datmet de direct gerelateerde voetbalkant waar de mediade messen voor trainer of TD almeteen geslepen heeft) en deel met het nepotistische cultuurtje en kromme organisatiestructuur waardoor falen van de algemene bestuurders vrij makkelijk te camoufleren is. Kortom zolang de bestuurders elkaar dekken is er weinig aan de hand, dan is het zelfs mogelijk om totale blunderkapiteins als Dolf Collee tot algemeen directeur te bombarderen.
    Wat de bestuurlijke kan ook al tijden gedaan heeft is de voetbalkant op andere zaken gekleineerd. Dit alles om hun machtspositie zoveel mogelijk te beperken. Bestuurders hebben daardoor al jaren vrij spel en je ziet een vast clubje in bepaalde posities rouleren aan de top. De enige nachtmerrie voor dergelijke bestuurders zijn de zogenaamde alfa types van de voetbalkant die tegenwichtkunnen bieden. Cruijff was dat in ultieme vorm.De statuur van Cruijffwas groot genoeg om iedereen in vraag te kunnen stellen. Voor dergelijke personen het ultieme gevaar. Men heeft dus geprobeerd Cruijff buiten de organisatie te houden. Toen Cruijff na de periode Ten Cate zich weer met ging bemoeien met Ajax waren sommige types alsde dood. Cruijff was voorstander van Van Basten maar wilde die wel op de juiste manier ondersteund zien worden. Toen is er door bestuurders een wig gedreven tussen Van basten en Cruijff. Cruijff wilde dat Van Basten veel gecontroleerd zou worden, het bestuur legde dat aan Van Basten uit als een gebrek aan vertrouwen. En Van Basten stronteigenwijs wilde het allemaal zelf. Van Basten kreeg na afstoten van Cruijff ook carte blanche qua transferbudget. Sterker noghij liet contractueel vastleggen dat hij Sulejmanimocht halen. Die informatie is via via bij Lemic terecht gekomen en daardoor zijn we zo uitgeknepen bij die transfer. Wat echter interessant is is dat Van Basten destijds ook vroeg om Kees Jansma bij Ajax te betrekken als een directeur. Dat plan werd resoluut ter zijde geschoven. Men wilde Jansma niet. Waarom niet, Jansma was strategisch sterk genoeg, en een alfatype die niet overzich heen zou laten lopen.Jansmawilde wel,van Basten had hem al een beetje benaderd voor die rol.Jansma isop een vrij kille manier te verstaan gegeven dat hij niet paste door de bestuurders/.