Eredivisie-dieptepunt dreigt: 'Je moet tegenwoordig alles kunnen als spits'

    Eredivisie-dieptepunt dreigt: 'Je moet tegenwoordig alles kunnen als spits'

    dinsdag 13 maart 2018 om 21:03

    De Eredivisie dreigt dit seizoen de minst productieve topscorer sinds jaren af te leveren. Fran Sol (Willem II, foto) en Hirving Lozano (PSV) staan beiden op dertien treffers en hebben nog zeven wedstrijden om hun statistieken op te krikken.

    Romario was tijdens het seizoen 1988/1989 de laatste Eredivisie-topscorer die de twintig treffers niet wist te halen. Volgens analist Arnold Bruggink is het bestaan van een spits de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. "Je moet altijd bewegen en kansen creëren voor je teamgenoten, een paar jaar geleden was het voor een spits belangrijker om gewoon goals te maken", laat hij weten aan NRC Handelsblad. "Je moet nu heel erg multifunctioneel zijn als spits. Je moet alles kunnen."

    Voormalig Ajax-trainer Martin Jol ziet ook deze ontwikkeling. "Vroeger hoefde een spits van Ajax alleen maar naar de eerste paal te lopen en hij kreeg ze op een presenteerblaadje. Dat is niet meer." Foppe de Haan voegt daaraan toe dat hij liever een type-Bas Dost in de punt van de aanval ziet. "Hij moet gewoon scoren. Daar is hij voor aangenomen. Het spel is erop gericht dat hij in het zestienmetergebied de bal krijgt. Voor de rest moet hij wegblijven."

    Lees meer over:Eredivisie

    Poll

    Gaan Sol en Berghuis nog de twintig goals halen dit seizoen?

    (586 stemmen)

    Plaats een reactie

    Butsbal +15220
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:08
    Nou staan ze voor paal
    Vind ik leuk
    stollie38 +18679
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:10
    Tegenwoordig willen vleugelspelers het te mooi doen en voor eigen succes gaan. In de moderne tactieken zijn het meestal aanvallende backs. Dat zie je bij Oranje en andere clubs ook. Spitsen bij grote clubs of in Europese competities scoren veel meer.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:16
    Een Ajax-‘9’ behoort heel veel facetten van het spel te beheersen. En dat is idd nogal wat voor deze absolute sleutelpositie.
    Kluivert en Petterson zijn de ultieme Ajax’9’s. Je moet met je rug naar de goal kunnen voetballen. Je moet technisch onderlegd zijn en balvast, de middenvelders moeten kunnen ‘bijschuiven’. Je moet ook oog hebben voor de derde man. Verder moet je de combinatie aan kunnen gaan. En natuurlijk doelpunten kunnen maken. Je moet kansen zélf kunnen creëren. Verder ben je de kapstok van het elftal, waar’onder’ de hangers kunnen en moéten dartelen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:33
    Als De Jong tóch nog topscorer zou worden zou ik dat fantastisch vinden. Maar daar hoef ik met het huidige spel van ons niet op te rekenen :/
    Vind ik leuk
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:40
    Waar zijn de tijden gebleven met van Nistelrooy, kezman, de echte topschutters?
    Vind ik leuk
    stollie38 +18679
    dinsdag 13 maart 2018 om 21:48
    Buitenspelers gaan vaak naar binnen voor eigen succes. Dat zag je aan El Ghazi die wilde te vaak zelf scoren dan de bal aan Milik te geven.
    Vind ik leuk
    Hammers96 +2422
    dinsdag 13 maart 2018 om 22:52
    Arnold Bruggink kletst weer eens uit z'n nek . Vorig jaar waren Dolberg en Enes Unal goed voor iets van 20 doelpunten p.p. , Jorgensen scoort er dit seizoen 10-15 minder dan vorig seizoen.
    Is er dan in 7 maanden zoveel met het NLse voetbal gebeurd waardoor deze grote verschillen ontstaan?
    Welnee joh ! Het is gewoon een ruk seizoen met schorsongen en blessures voor de betere spelers.
    Wat ik wel raar vindt is dat Wout Weghorst niet eens topscorer is , hij scoort voor mijn gevoel veruit het meest in de eredivisie
    Vind ik leuk
    JustH +14946
    woensdag 14 maart 2018 om 04:04
    Dat is dan toch echt jouw gevoel :-)
    Vind ik leuk
    Importbrabo +1440
    woensdag 14 maart 2018 om 07:19
    Wat weet voetbalprimeur dat wij normale stervelingen nog niet weten? Komt er nog een schorsing voor Lozano aan?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Eredivisie-dieptepunt dreigt: 'Je moet tegenwoordig alles kunnen als spits'