Boodschap De Boer aan Ajax-spelers: 'De rest denkt alleen maar aan het geld'

    Boodschap De Boer aan Ajax-spelers: 'De rest denkt alleen maar aan het geld'

    Gepubliceerd: vrijdag 16 maart 2018 om 14:13vr 16-03-2018 om 14:13

    Frank de Boer benadrukt hoe belangrijk het is dat jonge spelers lang in de Eredivisie blijven spelen. Dat de talenten te snel vertrekken uit Nederland, is voor een groot deel de schuld van de zaakwaarnemers, zegt hij.

    "Ik vind dat je van je 17e tot je 22e iedere week moet spelen. Rond de dertig, veertig wedstrijden per jaar", zegt De Boer tegen The Independent. "Dat is de filosofie van Ajax. Als je niet speelt, speel je in het tweede elftal, op het tweede niveau. Hier in de Premier League is het ontzettend moeilijk." De Boer doet zijn uitspraken naar aanleiding van zijn ontslag bij Crystal Palace.

    "Daarom zeg ik ook tegen jonge spelers van Ajax: zorg dat je honderd wedstrijden speelt in de Eredivisie. Van daaruit kun je de volgende stap zetten, zoals Eriksen (naar Tottenham Hotspur, red.)."

    "Veel spelers vertrekken als ze vijftien of zestien jaar oud zijn. Ze komen terug, omdat ze geen wedstrijd in het eerste hebben gespeeld. Ze hebben van alles beloofd, maar uiteindelijk gaat hun carrière bergafwaarts, omdat ze zoveel hebben verloren van hun 17e tot 22e. Dat komt door de zaakwaarnemers, denk ik. Die zien alleen maar geld. Een paar geeft om de spelers. De rest denkt alleen maar aan het geld."

    Lees meer over:EredivisieAjax

    Plaats een reactie

    Piet44 +336
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:16
    Alles draait om de centjes, geld is belangrijker dan spelen tegenwoordig.
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4780
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:24
    Ach ja Piet, als er voor mij een andere werkgever aan de deur komt en mijn salaris wilt verdrievoudigen, hap ik ook toe.
    Ook al zou ik vooraf weten dat ik mijn werk thuis op de bank moet doen ;-)
    Vind ik leuk
    3Bier +10755
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:34
    Ook als je weet dat er een grote kans is dat als jij 3 jaar bij je huidige werkgever blijft daarna een nieuwe werkgever komt die je het 10 voudige biedt?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +4780
    vrijdag 16 maart 2018 om 15:05
    Yep, want dat risico dat die nooit komt neem ik niet ;-)
    Vind ik leuk
    Bart Balk +83
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:17
    Denk dat ie ook iets meer als trainer in nederland had moeten doen..
    ook beetje tevroeg voor de extra centjes naar het buitenland gegaan als trainer frank ???
    Vind ik leuk
    Arvin +5643
    vrijdag 16 maart 2018 om 16:15
    Absoluut niet terecht deze opmerking. Frank was Ajax trouw en het is logisch dat hij niet bij een van de directe concurrenten ging trainen of een stap terug zou doen.
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5504
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:21
    Deze boodschap over zaakwaarnemers is net zo bekend als dat roken slecht voor je is.
    Iedere speler die nu op zijn zeventiende vertrekt, is net zo schuldig.
    Vind ik leuk
    Voebtal +7614
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:26
    Wat is het probleem? Je wordt professional voetballer voor het geld. Als je voor je plezier wilt voetballen dan ga je wel op een pleintje ballen. En als je op je 17e je ouders financieel onafhankelijk kunt spelen in China of Engeland dan ga je meteen.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:30
    Frank heeft daar volledig gelijk in
    Vind ik leuk
    El Cazador +7548
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:39
    Cruijff; waar geld is zijn parasieten.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13846
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:39
    Ik hoor al jaren dezelfde praat. Ga niet zo vroeg weg, je haalt t hoogste niveau waarschijnlijk toch niet. Maar nergens valt te bewijzen dat langer blijven wél altijd loont. Voorlopig zie ik jonge jochies al snel een mooi salaris pakken wat ze hier niet krijgen. Zodra ze 17-18 zijn trainen ze regelmatig mee met de hoogste elftallen, wanneer dat de teams van Chelsea, Man City etc zijn, kun je moeilijk zeggen dat je daar niks van leert. En als ze het dan niet redden zijn er genoeg internationale subtoppers die hen graag overnemen.
    Volgens mij valt gewoonweg niet te bewijzen dat Bruma, Rekik, Aké verder waren gekomen dan Wolfsburg, Hertha of Bournemouth als ze bij Excelsior en/of Feyenoord waren gebleven. Bruma en Aké zijn zelfs al voor resp. 13 en 23 miljoen getransfereerd! Wanneer je als 16-jarig jochie de kans krijgt om met de grootste talenten van Engeland te trainen, en al begint met een salaris van 3-4 ton per jaar? Dan ga je gewoon.
    En dat De Boer dan uitgerekend Eriksen als voorbeeld opvoert. Die heeft als 16-jarig jochie Denemarken verlaten om in Nederland zich op een hoger niveau te kunnen ontwikkelen. Na 2 jaar jeugd en 2 jaar selectie was hij toe aan een volgende stap. Die heeft dus precies hetzelfde gedaan als die Nederlandse 16-jarige jochies met talent doen; naar een grotere buitenlandse club vertrekken!
    Kansloos verhaal, Fronsie.
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 maart 2018 om 14:52]
    Vind ik leuk
    plein19 +2470
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:42
    Helemaal gelijk. Het geeft geen enkele zekerheid behalve minder geld
    Vind ik leuk
    renemar +578
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:50
    Is maar hoe je het bekijkt. Er zijn legio spelers vertrokken op heel jinge leeftijd waar je helemaal niks meer van hoort. Bouy was in de jeugd bij AJAX de beste van zijn lichting. Wilde naar Juve, vervolgens ieder jaar verhuurd. Aan Cagliari, Panathinaikos, HSV, Pec Zwolle. Vraag me af waar hij nu is. Klaassen die van die lichting is gebleven en die wat kwaliteit betreft lager werd ingeschaald heeft een transfer naar Everton gemaakt voor 27 miljoen euro. Met een evenredig salaris. Er zijn werkelijk geen enkel talent te noemen die zo jong is weggegaan en bij de nieuwe club is doorgebroken. Worden jaarlijks verhuurd. Die clubs spelen vrijwel niet met jongens jonger dan 20. Die willen spelers in het eerste die veel verder zijn.
    Eriksen had al behoorlijk wat wedstrijden (nationaal en internationaal) gespeeld voor hij vertrok. O.a. in de CL. Dat kun je niet vergelijken met bijv. nu Redan bij Chelsea. Lijkt het daar in de jeugd prima te doen, maar ik kan je verzekeren dat die de komende 5 jaar niet in het eerste daar gaat spelen. Zal wel verhuurd worden en dan mag hij hopen dat hij op enig moment teruggeroepen wordt. De kans daarop is sowieso niet groter dan 20%.
    Vind ik leuk
    Blindsy +13846
    vrijdag 16 maart 2018 om 15:20
    Bouy, bekend. Maar beste speler van zijn lichting? Hij is in ieder geval nooit uitgeroepen tot Talent van de Toekomst, en dat is toch echt de prijs die Ajax toekent aan het grootste talent uit de jeugd, zeg maar net voordat ze selectiespeler worden. De afgelopen seizoenen zijn Kluivert en De Ligt dat geworden. Zijn pas 18 en lijken een grote toekomst tegemoet te gaan. Zijn niet vertrokken op hun 16e maar als ze dat wel hadden gedaan waren ze volgens mij ook wel goed terecht gekomen, omdat ik hen beiden een uitzonderlijk talent vindt.
    Weet jij wie er in 13-14-15 zijn uitgeroepen tot Talent van de Toekomst? Mickey van de Hart, Damon Mirani en Ashraf el Mahdioui.
    Mickey is bijna 24jr en staat onder contract bij PEC en zit stijf op de bank, Damon wordt in mei 22jr en staat sinds 2jr onder contract bij Almere City, Ashraf is ook bijna 22jr, is een jaar na zijn prijs gratis naar ADO vertrokken en na daar niks te hebben gepresteerd, gratis naar AS Trencin vertrokken.
    3 Parels uit de jeugdopleiding van Ajax, alle 3 gezien als de grootste talenten van hun lichting, en alle 3 hun jeugdopleiding bij Ajax afgemaakt. Nog niks gepresteerd, en gaan dat ook niet doen, lijkt het.
    Nou, dan zou ik inderdaad naar de jeugdopleiding van clubs als Man Utd, City, Chelsea, of Real gaan (om maar wat clubs te noemen). Trainen op het hoogste niveau, je leert enorm veel.
    Natuurlijk isde kans dat je het daar redt, klein. Maar de kans dat je het daarna bij een aardige internationale subtopper gaat redden, is erg groot. En ondertussen verdien je sinds je 16e al een salaris van enkele tonnen per jaar. Die zijn dus al miljonair als ze weer vertrekken.
    Misschien waren Mickey, Damon en Ashraf wel vérder geweest als ze ook op 16-jarige leeftijd waren vertrokken?
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 16 maart 2018 om 15:22]
    Vind ik leuk
    renemar +578
    vrijdag 16 maart 2018 om 17:11
    Bouy was zeker de beste van zijn lichting. Hij mocht in januari als enige mee op trainingskamp naar Brazilië. Wie talent van het jaar wordt zegt helemaal niks. Dat is vaak een gun factor.
    We zullen zien wie zich het uiteindelijk het best ontwikkeld. Ik blijf erbij dat het beter is bij AJAX de kans in het eerste te krijgen dan op 16 jaar naar het buitenland te gaan.
    Bouy was maar een voorbeeld. Daar zijn er meer van. Sergio de Windt (was ook een heel groot talent) ging gelijk met vd Sar naar Juve. Ik weet helemaal niet waar hij daarna gespeeld heeft.
    Mink Peeters(Real) komt bij VVV nog iet mee. Donyel Malen in blij dat hij bij Jong psv onderdak heeft gevonden. Ben zeker dat hij bij AJAX allang een kans gekregen had bij het eerste.

    Vind ik leuk
    Blindsy +13846
    vrijdag 16 maart 2018 om 18:10
    Ik hou het dan op een gelijkspelletje, René. ;-)
    Vind ik leuk
    renemar +578
    vrijdag 16 maart 2018 om 18:33
    OK.
    Vind ik leuk
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:51
    7 wedstrijden 0 punten 0 goals voor en 6 miljoen mee.
    Vind ik leuk
    groninger +1734
    vrijdag 16 maart 2018 om 14:51
    Zou Philippe Sandler van Pec Zwolle dit gelezen hebben. Zou me achter de oren krabben met Manchester City nu.
    Vind ik leuk
    jari4ever +1518
    vrijdag 16 maart 2018 om 15:00
    Hij heeft gelijk behalve bv Sandler die zal nooit top worden dan kun je beter cashen
    Vind ik leuk
    Pingel70 +27
    vrijdag 16 maart 2018 om 15:25
    Als je manager van Crystal Palace wordt... dan doe je het toch ook voor het geld en niet voor het sportieve
    Vind ik leuk
    Dordtenees +1186
    vrijdag 16 maart 2018 om 15:36
    Frank is altijd no nonsense en zegt zinnige dingen (ook al is dit misschien een open deur), zie hem gráág terugkomen met een iets meer aanvallende spelopvatting
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +10272
    zaterdag 17 maart 2018 om 08:32
    Grote flauwekul van Frank.
    In de eerste plaats beslissen de spelers zelf.
    In de tweede plaats zijn de gigantische sommen geld die geboden worden helemaal niet veroorzaakt door de Makelaars ha ha ha, dat is media geld dat er ingepompt wordt; Clubs, Spelers en Makelaars vullen hun zakken....
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws