KNVB voert VAR komend seizoen in: 'Hebben hier geruime tijd naartoe gewerkt'

    KNVB voert VAR komend seizoen in: 'Hebben hier geruime tijd naartoe gewerkt'

    maandag 19 maart 2018 om 19:20

    Vanaf volgend seizoen zal in alle Eredivisie-stadions gebruik worden gemaakt van de Video Assistant Referee (VAR). Tijdens een speciale vergadering hebben alle betaald voetbalclubs hiermee ingestemd. De KNVB streeft op deze manier een eerlijker competitieverloop na.

    Op de website van de bond toont algemeen directeur Eric Gudde zijn blijdschap. "Dit is een uniek moment in het Nederlandse voetbal, waar we al geruime tijd naartoe werken. In die tijd hebben we in Nederland bewezen voorloper te zijn op het gebied van de videoscheidsrechter. Dankzij het voorbereidende werk in de afgelopen jaren zijn we internationaal gezien een boegbeeld van deze ontwikkeling."

    Er werd al enige tijd geëxperimenteerd met de VAR. Gudde: "Op de achtergrond zijn we natuurlijk al een tijd bezig, maar de komende maanden zal de invoering van de VAR echt vorm krijgen. Ik kijk dan ook uit naar het moment dat we vrijdag 11 augustus bij de start van de Eredivisie echt gaan beginnen."

    Lees meer over:Eredivisie

    Plaats een reactie

    maandag 19 maart 2018 om 19:21
    Lekker !
    Mega stap dit naar een fair competitie!
    Geen gezeik meer over discutabele beslissingen of voorgetrokken ploegen, of minder i.i.g.
    Ik verheug me hier op. Omdat we allemaal zien dat er soms echt verkeerde beslissingen worden genomen.
    Tuurlijk zullen er altijd discussies zijn omdat VAR ook niet alles hetzelfde beoordeeld en niet altijd wordt toegepast en hoelang het mag enz. enz. Daar moeten goede afspraken over zijn.

    Dit lijkt mij een stap in de goede richting!
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 maart 2018 om 19:23]
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:22
    Ook dan zijn er nog discussies. En dan weer of het wel betrouwbaar is. Het is altijd wat, daar ben je Nederlander voor
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:24
    Achja, i.i.g. minder.
    Vind ik leuk
    Always PSV +10499
    maandag 19 maart 2018 om 19:24
    Dit is een fantastisch besluit! Eindelijk!
    Vind ik leuk
    RtdDub +11918
    maandag 19 maart 2018 om 19:38
    Je bent je er van bewust dat die videobeelden nog steeds door scheidsrechters worden bekeken?
    Prima voor iets wat compleet gemist wordt door degene die op het veld staat.
    Wordt een stuk minder amusant als het wel gezien is maar veld en video scheids beoordelen het allebei anders.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:43
    Snap ik. Maar nu iets ergs over het hoofd zien wordt erg verdacht.
    Vind ik leuk
    jollyrogers +4681
    maandag 19 maart 2018 om 20:12
    VAR moet alleen als de ref er zelf om vraagt. niet achteraf ingrijpen!
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1719
    maandag 19 maart 2018 om 20:01
    Als Sporting fan heb ik de VAR dit seizoen mogen meemaken in de Portugese competities. Die hevige discussies die er altijd zijn geweest zijn inderdaad sterk verminderd. Het is precies wat je zegt. Fans discussiëren nu volop over het wel of niet optreden van de VAR.

    Ben altijd groot voorstander geweest. Mijn enige kritiekpuntje is dat ik bij goals die randje buitenspel zijn niet meer volop juich omdat ik hem voel aankomen, maar dat neem ik op de koop toe zolang het de sport maar eerlijker maakt. Heeft lang zat geduurd.
    Vind ik leuk
    Tim +4574
    maandag 19 maart 2018 om 20:24
    Zum Thema geen gezeik... Er is in Duitsland meer arbitraal gezeik dan ooit, sinds de invoering van de VAR. Volop in het nieuws daar.
    Juist omdat de scheidsrechters zelf kunnen beslissen wanneer het wel en niet gebruikt wordt. Daardoor ontstaat altijd weer de discussie waarom de VAR niet gebruikt werd als het had gemoeten.
    Het systeem is pas nagenoeg waterdicht wanneer het tennissysteem wordt ingevoerd dat teams zelf een VAR mogen aanvragen en hun optie vervalt als ze ongelijk krijgen.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:23
    Dan wordt Feyenoord kampioen. Even ons gemiddelde ophogen;-)
    Vind ik leuk
    JustH +14918
    maandag 19 maart 2018 om 19:32
    Wordt wel spannend, 3 minuten na de goal juichen, (of niet).
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:35
    Haha inderdaad. Vond het wel zonde dat het doelpunt van Jorgensen werd afgekeurd tegen Psv.....
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:40
    Als van Persie straks 90 minuten kan wat hij nu in een helft kan :O
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:41
    Dan is het al snel beslist haha.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:44
    Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen tegen jou maarre......












    ...... Woohhh Robin Van Persie!!!
    ...... Woohhh Robin Van Persie!!!
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:46
    Ja ik zei het hè ;-))))
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:51
    Jajajajaja....

    I know right, I know. Soms heb ik ook wel eens ongelijk. O:)
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:55
    Soms.....haha
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:59
    De ene keer wat vaker dan de ander ;)
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 20:01
    Haha. Vrouwen hebben nu eenmaal meer verstand;-)
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:03
    Heyheyheyhey, ik geef je 1 vinger en ik ben gelijk allebei mijn armen kwijt zeg. ;)

    Vrouwen.... ;)
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 20:06
    Haha.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9018
    maandag 19 maart 2018 om 20:33
    Straks.........? de tijd dringt
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:36
    Bekerfinale is op tijd zat. :)
    Plus volgend seizoen hebben we hem ook nog.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9018
    maandag 19 maart 2018 om 20:42
    Ik denk altijd dat hij een lastige blessure heeft, waar niemand het over wil hebben, openlijk......
    Als hij 50% kan spelen mag Feyenoord niet klagen, want is VP fit dan is hij erg goed ( nog steeds ) en zeker in onze ED.
    Vind ik leuk
    Rodajc +13859
    maandag 19 maart 2018 om 19:23
    Gezellig.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 19:26
    Ja was erg discutabel in de beker.
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +13372
    maandag 19 maart 2018 om 23:09
    Heel die beker is discutabel.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 23:11
    Als Feyenoord wint heb ik niks te klagen ;-)
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +13372
    maandag 19 maart 2018 om 23:15
    Ze moeten het Duitse beker systeem invoeren.
    Bundesliga clubs (in ons geval eredivisie) spelen de eerste rondes altijd uit. Dan zijn we van een hoop gezeik af.
    Want wat er nu gebeurd met Feyenoord 6x thuis kan echt niet. En als het 1x gebeurd tja, maar jaar in jaar uit 80% thuis kan echt niet.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 23:26
    Klopt dat we nu vaak thuis spelen maar daarvoor uit. Het heft elkaar op. Feyenoord speelt de laatste tijd ook vaker mee tot het einde.
    Ook Az speelt vaak thuis. Maar zo vaak haalt Feyenoord de eindstrijd niet 2008 en 2016. En nu 2018.
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +13372
    maandag 19 maart 2018 om 23:29
    Dit beker seizoen heb je "alles" thuis gespeeld.
    Dit neemt toch niemand meer serieus.
    Vind ik leuk
    Baileys 2002 +18022
    maandag 19 maart 2018 om 23:49
    Dit seizoen hebben we idd thuiswedstrijden. Maar je moet ze wel winnen. We hebben oa Psv geloot, dus dan schakel je een andere favoriet uit. Misschien loten we volgend jaar Psv uit. Dat is nu eenmaal de beker.
    Vind ik leuk
    WTSGD +1342
    maandag 19 maart 2018 om 19:25
    Zolang het wordt uitgevoerd zoals dit seizoen wordt het één groot drama. Kopieer het hockeysysteem, zo moeilijk is het niet. Ben je van de willekeur vd scheids af die nog 1 minuut terug mag kijken of het wel een zuiver doelpunt is
    Vind ik leuk
    Sytz +3132
    maandag 19 maart 2018 om 19:28
    Je kan nog veel meer van het hockeysysteem kopieren. De oerconservatieve FIFA en UEFA zullen dat echter niet snel doen. Dus zal je als bond zelf actie moeten ondernemen.
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9018
    maandag 19 maart 2018 om 20:32
    Of de NFL / USA since 1986 .....ha ha al die overkoepelende voetbal organen, een hopeloze verzameling van conservatieve amateurs die graag graaien.
    Vind ik leuk
    Sytz +3132
    maandag 19 maart 2018 om 19:25
    Wat een feest! Wat een orgie! Wat lekker, wat heerlijk, wat mooooi!

    ~ Jan Dirk Stouten na het horen over deze beslissing
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 maart 2018 om 19:26]
    Vind ik leuk
    Knowitall +167
    maandag 19 maart 2018 om 19:26
    Goede stap richting FairPlay! Hopelijk voeren ze het wel goed in en zorgen ze voor zo min mogelijk subjectiviteit.
    Ben wel bang dat Ajax wat puntjes minder zal krijgen hierdoor, maar ja.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:29
    We gaan zien of dit verandering zal brengen voor kleinere ploegen. Persoonlijk denk ik dat het niks uit maakt, maar ik laat mij graag verassen.
    Vind ik leuk
    JustH +14918
    maandag 19 maart 2018 om 19:34
    Wordt hetzelfde, aan het einde van de competitie streep je het voordeel en het nadeel af. Kom je gemiddeld uit.
    Vind ik leuk
    HanV +3995
    dinsdag 20 maart 2018 om 11:25
    Zeker, want het voordeel voor de een is het nadeel voor het ander. Het heft elkaar altijd op.
    Vind ik leuk
    Ale +4326
    maandag 19 maart 2018 om 19:35
    Nu dat verrekte kunstgras eruit!
    Vind ik leuk
    Always PSV +10499
    maandag 19 maart 2018 om 19:41
    Ben ik al lang beu! Je vraagt wel veel tegelijk van de KNVB.
    Vind ik leuk
    Ale +4326
    maandag 19 maart 2018 om 19:46
    Als ze toch bezig zijn...had het liever andersom gezien.
    Vind ik leuk
    Always PSV +10499
    maandag 19 maart 2018 om 20:09
    Nee, met de scheidsrechters is het echt drama, hoe graag ik kunstgras weg wil hebben.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 19:42
    Mooi dit is een goed besluit , niemand kan meer bevooroordeeld worden!
    Vind ik leuk
    berwi +435
    maandag 19 maart 2018 om 19:52
    dan mogen ze ook wel eens wat doen als er een vrije trap gegeven
    wordt dat altijd eerst de bal wordt mee genomen door de tegenstander
    Vind ik leuk
    Butsbal +15013
    maandag 19 maart 2018 om 20:00
    Zet Blom achter dat scherm dan schiet je er nog niks mee op. Blijft kut met die amateurs in Zeist. Willekeur troef, inconsequent fluiten, niemand weet waar hij aan toe is. Fuck de KNVB
    [Reactie gewijzigd op maandag 19 maart 2018 om 20:01]
    Vind ik leuk
    Blagger +46
    maandag 19 maart 2018 om 20:17
    Hmm... waarom denk ik nu aan Bas Nijhuis....
    Vind ik leuk
    rpaulp50 +9018
    maandag 19 maart 2018 om 20:29
    Een voorloper......?! In 1986 al ingevoerd in de NFL / USA, maar goed, beter laat dan nooit.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 20:38
    Gaat hem niet worden....
    We maken het nu mee in italie. Nog steeds gezeik. Zat situaties waarin ik zeg: Varretje? Maar er kom niks. Nog steeds de scheids die beslist. Als je maar hard genoeg blert: (Juve) komt er een var en geen pingel. Bovendien duurt het een kleine 10 minuten
    We schieten er niks mee op dus
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 21:22
    Zou dit het einde beteken van het befaamde, jaarlijkse Makkelie-momentje?
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 21:50
    Nou dat wordt volgend jaar wedstrijden van twee uur. Met de kwaliteit scheidsrechter hier, zal er iedere 10 min wel ingegrepen worden.
    Vind ik leuk
    Fce9091 +2227
    maandag 19 maart 2018 om 22:11
    Jammer dit. Geen voorstander hiervan. Doellijntechno zeker doen, videoref al teveel ongelukkige momenten mee gezien en haalt soms 't hele tempo uit een match.
    Vind ik leuk
    maandag 19 maart 2018 om 22:18
    Top besluit voor alle Ajacieden elk seizoen staan we in het grote AD scheidsrechter onderzoek op nummer 1.
    Vind ik leuk
    deltiaan +1169
    maandag 19 maart 2018 om 22:49
    voor een eerlijk competitie verloop moet het overschrijvingstermijn behoorlijk op de KORREL vooral tijdens de winterstop verbieden
    Vind ik leuk
    JoeyC +1727
    maandag 19 maart 2018 om 23:47
    Ik vrees dat dezelfde clubs hier voordeel van gaan hebben die nu ook al vaak voordeel hebben met arbitrale “dwalingen” en met het ontlopen van schorsingen achteraf op basis van tv-beelden.
    Wel of geen doelpunt, wel of geen buitenspel, zulke zwart-wit beslissingen zullen stukken eerlijker worden met VAR. Het grijze gedeelte daartussen zal bepaalde clubs alleen maar verder helpen of juist meer tegenzitten. Het volgend staaltje competitievervalsing van de voetbalbonden en het grootste deel tuint er met open ogen in.
    Vind ik leuk
    popiejopie +2410
    dinsdag 20 maart 2018 om 08:57
    Goede stap!

    Er moeten alleen wel strikte regels komen om situaties als bij Willem II - Roda te voorkomen.

    Daarbij bedoel ik niet de uiteindelijke beslissing maar meer het gezeik achteraf. Als er duidelijke regels zijn omtrent de bevoegdheid van de VAR en de plaatst, tijdstip en het wel of niet balbezit verhaaltje dan kan geen enkele club/ supporter/ speler zich achteraf genaaid voelen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    KNVB voert VAR komend seizoen in: 'Hebben hier geruime tijd naartoe gewerkt'