'Ik ben voor Ronald Koeman, maar als hij nu ook al raar begint te doen...'

'Ik ben voor Ronald Koeman, maar als hij nu ook al raar begint te doen...'

woensdag 21 maart 2018 om 08:11

Willem van Hanegem overweegt regelmatig om te stoppen met zijn werk als analist. De Kromme verplicht zichzelf om kritisch te zijn, omdat niemand anders dat in zijn ogen is.

"Soms denk ik: Ik stop gewoon met alles. Al jaren schrijf ik die column in het Algemeen Dagblad. Ik vind dat leuk om te doen, maar vaak hoor je dan dat ik zo kritisch ben. Maar als ík het niet benoem, wie dan nog wel?", vraagt Van Hanegem zich af in Voetbal International.

"Ik merk aan mezelf dat ik het allemaal minder leuk begin te vinden. Nu gaat Ronald Koeman weer besloten trainen met Oranje. Wat is dat nou voor gekkigheid? We zouden eens kunnen horen dat hij een speler op zijn flikker geeft. Is dat dan erg? Dan ziet zo'n jongen juist dat het menens is. Ik ben voor Koeman, hij lijkt me als bondscoach het allerbeste alternatief, een normale jongen. Maar als hij nu ook al raar begint te doen..."

Van Hanegem wordt door zijn kritische toon vaak neergezet als zeurkous. "Ik kan de reacties al uittekenen. Ze zullen wel zeggen dat ik een ouwe zeur ben die vroeger verheerlijkt. Dat toen alles beter was en zo. Nou, niet alles, maar het voetbal wel. Die mensen van vroeger mogen blij zijn, die hebben nog acceptabel voetbal gezien. Zij kwamen als liefhebber nog aan hun trekken."

Plaats een reactie

woensdag 21 maart 2018 om 08:15
Alle media doet negatief als t ff kan. Kijk naar voetbal insite willem of lees de rubrieken in VI van dijkshoorn, of kieft of hooijdonk.

Negatief scoort vast beter in de media maar is ook zo makkelijk. Kom es met oplossingen denk ik dan.

Ik zit juist te wachten op een analyticus die er juist positief in zit. Ik moet de eerste alleen nog vinden
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 08:17]
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:17
Moet er ook iets positiever s te melden zijn. Niveau van talenten, Nederlandse comp. en oranje zijn zijn ook tot een dieptepunt gedaald...
De beste talenten van nu hadden 20 jaar geleden bij RKC ofzo gevoetbald
Vind ik leuk
Sazzz +10455
woensdag 21 maart 2018 om 08:27
Lijkt me onzin. De Ligt, De Jong, Van de Beek. Bij psv lopen er ook een paar goeie rond.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:37
Noem ze dan eens op bij PSV?

Ik kom niet verder dan alleen Berwijn
Vind ik leuk
RtdDub +6152
woensdag 21 maart 2018 om 08:49
De beste talenten van toen liepen inderdaad bij RKC en Excelsior op uitleenbasis voor ze bij Feyenoord in het elftal kwamen.
Beste voorbeeld van Bronckhorst.
Nu zijn 20 jarigen al zo ongeveer routinier omdat ze al 2 seizoenen in het 1ste staan.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:28
Waarom moet een analist positief zijn? Als hij iets positiefs kan benoemen doet hij dat echt wel hoor
Vind ik leuk
Sazzz +10455
woensdag 21 maart 2018 om 09:12
Willem iig zelden of nooit. Tenzij het iemand betreft die hij persoonlijk kent, zoals Clasie
Vind ik leuk
plein19 +851
woensdag 21 maart 2018 om 09:30
Positief doen de trainers en beleidsbepalers vaak wel. Een dramatisch seizoen voor Feyenoord. Maar zo klinkt het niet als je trainer of voorzitter beluisterd. Hetzelfde geldt voor Ajax , Twente etc
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 10:34
Een goede analyticus ( zoals Kenneth Perez ) zegt het als het goed is, maar ook als het slecht is. Als je een positieve analyticus wilt, dan zal Nathan Rutjes bij FOX of RTL moeten gaan solliciteren.
Vind ik leuk
LarsNL16 +2360
woensdag 21 maart 2018 om 13:34
Inderdaad. Vind Perez op dit moment de beste analyticus op tv.
HAHA met Rutjes heb je inderdaad een hele positieve. Is wel geinig om na te luisteren inderdaad
Vind ik leuk
Cookee +8065
woensdag 21 maart 2018 om 19:02
Het is niet positief, we zijn minder dan IJsland.
Misschien is negatief zijn wel realisme?
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:15
Helemaal gelijk...
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:16
van mij mag je
Vind ik leuk
Psv1989 +751
woensdag 21 maart 2018 om 08:16
Maak je niet druk mens!!!
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:17
Van mij mag je kritisch blijven hoor Willem!
Vind ik leuk
wijze man +2992
woensdag 21 maart 2018 om 08:22
Maar als ík het niet benoem, wie dan nog wel?", vraagt Van Hanegem


....Laat dat maar aan de boys van voetbal inside over
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:24
Toch jammer dat hij geen bondcoach is geworden.
Vind ik leuk
Mossie +25
woensdag 21 maart 2018 om 08:24
Ach, men vindt mij al jaren een zeur als ik iets over mijn cluppie schrijf. Ik hoef maar iets te schrijven en/of steeds dezelfde mensen komen gelijk uit hun 'holletje' om te reageren dat ik altijd negatief ben. Veel van die mensen verwarren, kritisch en met verstand kijken naar je club of het voetbal in het algemeen met negatief. We leven in een tijd dat je alles maar leuk en goed moet vinden en moet meelullen met de meute. Ik heb daar nooit veel zin in gehad. Ik heb graag een eigen mening. Willem moet vooral kritisch blijven kijken. De gemiddelde sportjournalisten doen dit al jaren niet meer, want wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Vind ik leuk
pos +6988
woensdag 21 maart 2018 om 08:24
Nou ook zonder Willem is er kritiek en gezeik genoeg van alle kanten lijkt me. Er is wel een verschil tussen kritiek en zuur zijn. Als je het erg goed doet mag je al blij zijn als hij zegt dat je een leuk spelertje bent.
Vind ik leuk
mcmodd +17675
woensdag 21 maart 2018 om 09:44
Ja pos, het is maar net waar je naar kijkt. Willem wordt kritisch genoemd als hij eens kritisch is waar het Feyenoord betreft. Een echte Zeeuw, maar toch ook Feyenoorder. Waar vind je een wonderlijker combinatie. Maar dan is hij als columnist dus kritisch en... alle Feyenoordfans, en reken maar, allemaal minder Feyenoorder dan Willem zelf, gaan negatief over hem zeiken. Of Ajaxfans gaan er mee aan de haal, hemelen Willem van Hanegem helemaal op. De objectiviteit van Willem wordt door anderen, ook zgn. analisten/oudvoetballers, zoals S. Swart, niet overgenomen. Tenminste, ik heb Willem nog nooit zo krom horen lullen dat, omdat twee heel andere clubs toch wel heel rare beslissingen van de scheidsrechter kregen, zij de schuld waren van de wat minder goede positie van Ajax. Kijk, als Willem wat zegt is dat in lijn met wat we zelf kunnen controleren. En ook al,zijn we het met Willem niet eens, wat van hem wel altijd gewoon mag ;—/)), dan nog kunnen we als we eerlijk zijn nog zeggen: ja, zo kan je er ook over denken. Ik heb er met dhr. Swart nooit over gepiekerd om te denken, noch te zeggen: OK, zo kan je er ook over denken. Ik heb toch echt nog wel genoeg gevoel van eigenwaarde om daar mijn stembanden, laat staan mijn typende vingers, voor te misbruiken.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 09:46]
Vind ik leuk
pos +6988
woensdag 21 maart 2018 om 11:27
Helemaal met je eens hoor. Maar ik bedoel een beetje aan te geven dat hij never nooit echt enthousiast over iets of iemand is. Het is toch een beetje een geboren mopperaar.
Vind ik leuk
Sazzz +10455
woensdag 21 maart 2018 om 08:26
Wat is er raar aan om besloten en dus in alle rust te willen trainen? Kritisch zijn, oké, maar ga niet onnodig op alle slakken zout leggen, Willem. Ik vind het vreemder dat de pers overal met zijn neus bovenop moet zitten
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:30
Acceptabel voetbal. We waren de beste van de wereld.Dat was inderdaad erg leuk.
Vind ik leuk
FSCeara +6788
woensdag 21 maart 2018 om 09:20
We waren nog nooit de beste van de wereld. paar keer op een na beste maar beste nog nooit. nu horen we niet eens meer bij de beste 10 van de wereld. en de vrije val is gaande
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:38
Het voetbal beter? Ik denk dat het Nederlands elftal van nu echt wel een kans maakt tegen het nederlands elftal van '74. Het valt natuurlijk niet te vergelijken omdat alles nu veel sneller gaat dmv betere trainingsmethodes, ander materiaal, fittere spelers en betere velden. Van Basten heeft dat ook wel eens eerlijk gezegd, dat de fitheid en de kracht van het trappen zoveel harder ging dan in zijn tijd. Ben eigenlijk wel benieuwd of hier statistieken van zijn.

Het enige waar Willem gelijk in heeft is dat we in die tijd een winnend Nederlands elftal zagen. Als dat zijn definitie is van beter dan is dat prima.
Vind ik leuk
FSCeara +6788
woensdag 21 maart 2018 om 09:22
Ik ben het wel met Willem eens. vroeger had elk team wel 1 a 2 hele goede spelers. en de top teams een stuk of 5 a 6 . niet alleen in Nederland maar ook in Italie, Spanje, Duitsland etc. Nu kan je blij zijn als de topteams er 2 hebben en de andere teams een talent dat af en toe iets aardigs laat zien.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 09:27
exact dit.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 08:42
Willem van Hanegem portretteert zichzelf als een roepende in de woestijn met exclusiviteitswaarde.

Niets is minder waar. Vermoedelijk volgt rectificatie.
Vind ik leuk
Nashua +6549
woensdag 21 maart 2018 om 08:54
Ach Willem maak je niet zo druk man, je kroop zelf ook onder een hek door omdat je gek werd van die zeikerds waar je nu zelf toe behoort
Vind ik leuk
rpaulp50 +6127
woensdag 21 maart 2018 om 09:10
Koeman en zijn spelers willen gewoon "rust in de tent".

Je kan je ook de vraag stellen: wie heeft er nu feitelijk profijt van al die aanwezige pers, in wiens ( geldelijk ) belang is dat ?
Antwoord: De Pers en niet Oranje.
Conclusie: Goede beslissing van Koeman en verre van "raar" dus, Koeman komt terecht op voor de belangen van Oranje.

Maar Willem moet wel blijven schrijven hoor.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 09:20
Die zandbakkenman staat ook weer,is dit echt een voetbalrubriek?????
Vind ik leuk
Speedy +330
woensdag 21 maart 2018 om 09:21
Ik snap Koeman wel. Als je tijdens een training een keer uithaald naar een speler, kun je dat maanden lang in allerlei programma's gaan uitleggen en verdedigen. Nu blijft het binnenskamers en scheelt dat gewoon een hoop gezeur. Het zijn de journalisten die nu op hun pikkie zijn getrapt en vrezen voor hun baan omdat ze niks meer te doen hebben
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 09:33
Alleen Ajax leidt nog echte talenten op. Echter de weerstand van de andere clubs loopt steeds verder terug. Daardoor zullen spelers steeds jonger vertrekken bij Ajax. Het hele Nederlandse voetbal raakt steeds verder achterop.
Vind ik leuk
Koeien +1855
woensdag 21 maart 2018 om 09:42
Klopt helemaal. Was laatst bij een training van de FC en daar liep ook een talent rond, die hebben ze dus maar zo snel mogelijk van het veld verwijdert want dat opleiden ervan kan natuurlijk alleen bij Ajax.

Ga wieberen knulletje.
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 09:55
Je zou de statistieken er eens bij kunnen pakken van alle clubs uit Nederland welke club de meeste talenten heeft afgeleverd in Europa. AJAX!
Vind ik leuk
derksen +8198
woensdag 21 maart 2018 om 09:39
Lekker op het balkon van de muppet show gaan zitten Willem!
Vind ik leuk
Gustavo +1287
woensdag 21 maart 2018 om 10:04
Kijk voor de grap een eens hele wedstijd uit die tijd en je weet niet wat je ziet! Lieke Martens zou de absolute ster op het veld zijn. Het voetbal uit die tijd is echt te vergelijken met het amateurniveau van nu.
Vind ik leuk
derksen +8198
woensdag 21 maart 2018 om 10:19
Erger nog wk finale tegen Duitsland tjongejonge iedereen geilt daar op maar dat was een partij traaaaaaaaaaaaaaaaaaaag niet normaal zo langzaaaaaaaaaam
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 12:07
Ouwe zeur
Vind ik leuk
Paul1982 +8946
woensdag 21 maart 2018 om 14:12
Wat is die Van Hanegem vol van zichzelf zeg. Alleen Willem is kritisch en de rest die durft dat niet..... Heeft willem nog nooit naar VI gekeken ofzo?
Vind ik leuk
Lipu +323
woensdag 21 maart 2018 om 17:33
Hugo Borst.?
Vind ik leuk
Lipu +323
woensdag 21 maart 2018 om 17:34
Willem is wat afgunstig, heel zonde.
Vind ik leuk
Lipu +323
woensdag 21 maart 2018 om 17:38
Maar we hoeven ook niet achter ome Jack van Gelder aan te lopen, die het Oranjegebeuren als een happy family promoot, das het andere uiterste.
[Reactie gewijzigd op woensdag 21 maart 2018 om 17:38]
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 18:34
Willem zegt: ‘niet alles was beter maar het voetbal wel’. Heb toevallig de finale van het wk 1974 afgelopen weekend eens terug gekeken maar het tempo was niet om aan te gluren. Hoezo beter. Het voetbal is nu totaal anders. Fysieker, sneller, tactischer. Er wordt nu veel meer gevraagd. Ook lag toen alles nog niet onder een vergrootglas en nu wel met alle social media. Heb ontzettend veel respect voor de voetballer en mens Willem van Hanegem maar soms begint ook hij op een ouwe zeur te lijken!!
Vind ik leuk
Farmer +7767
woensdag 21 maart 2018 om 18:57
Respect voor Willem',

altijd, en al zit hij er eens naast, deze man zijn nuchtere kijk is altijd een aanwinst voor de goede opinies. Al was het alleen maar om de juiste, te heroverwegen op juistheid.

Maar, Koeman doet hier niks verkeerds: Begint fris aan zijn nieuwe job, en wil vt voren geen vooroordeel van de uitzinnig roddelende media in de krant zien morgen over 'opstelling, ruzies en relletjes, mogelijke escalaties over spelers die niet tevreden zijn',, nee, niks geen platform voor helemaal noppes nada: Koeman smeedt een elftal. Niet de Media, niet de buitenwacht, niet Willem van Hanegem, Koeman!

"Let the man, dó his job!" :)
Vind ik leuk
woensdag 21 maart 2018 om 18:57
Hij vergeet alleen dat in zijn tijd er maar 1 journalist langs de kant stond en die was nog doof ook
Vind ik leuk
Hulsink +193
woensdag 21 maart 2018 om 21:42
Van Hanegem heeft groot gelijk! Van een ex toch grote voetballer verwacht je toch niet zulke m.i. kinderachtige maatregelen. Hopelijk komt de GROTE KOEMAN tot inkeer en gebruikt zijn gezonde verstand.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Ik ben voor Ronald Koeman, maar als hij nu ook al raar begint te doen...'