Champions League dreigt van open kanaal te verdwijnen: 'Niet meer rendabel'

21 maart 2018 om 10:20

Het is zeer de vraag of beelden van de Champions League komend seizoen nog op het open kanaal te zien zijn. Tot op heden weigeren zenders diep in de buidel te tasten voor de uitzendrechten. 

Het Algemeen Dagblad schrijft woensdag dat een eerste biedingsprocedure in december vorig jaar 'tot niets leidde'. Er kwamen te lage biedingen binnen bij Team Marketing, het bedrijf dat de Champions League-rechten in Nederland verhandelt. Momenteel wordt de Champions League uitgezonden door Veronica. 

In het verleden werd er zo'n 20 à 25 miljoen euro betaald voor de rechten van het miljoenenbal. Zo'n bedrag lijkt nu niet meer realistisch, maar een aanzienlijk lager bedrag wordt dus geweigerd. "Team Marketing doet dit al vanaf de jaren 90 en blijft halsstarrig", vertelt sportmarketingdeskundige Marcel Beert­huizen aan het AD"Het heeft nog nooit toegegeven op de prijs. Voor de zenders is het niet rendabel en dus is Champions League-voetbal voor het open net in gevaar."

Dat er op Ziggo Sport een schakelprogramma te zien is, maakt het aanschaffen van de rechten 'nog minder aantrekkelijk', denkt Beerthuizen. Sportmarketeer Frank van den Wall Bake: "De liefhebbers komen nu nog aan hun trekken met de Messi’s en Ronaldo’s, maar de Cham­pions League is wel al een tijdje de belangrijkste factor in de sport kwijtgeraakt: de onvoorspelbaarheid."

"Daardoor, en omdat Nederlandse clubs geen rol spelen, zijn de kijkcijfers drastisch teruggelopen. Ik kan me goed voorstellen dat ook de SBS’en en RTL’s van deze wereld hun geld niet meer kunnen terugverdienen."