Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'

Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'

zondag 15 april 2018 om 13:19

Mateja Kezman wist niet wat hij moest verwachten toen hij in de zomer van 2000 naar PSV vertrok. De Servische spits zou echter vier prachtige seizoenen beleven, waarin hij twee keer landskampioen en drie keer Eredivisie-topscorer werd.

De topschutter uit het toenmalige Joegoslavië kostte PSV omgerekend veertien miljoen euro en voelde de druk, toen hij in Eindhoven arriveerde. "Ik was als de dood", vertelt hij aan VICE Sports. "We leefden in die tijd in Servië onder economische sancties. Hoe zou leven in het westen van Europa eruit zien? Mijn eerste indruk was dit: iedereen had het over hoe groot mijn prijskaartje was." Kezman moest het bovendien in zijn eentje zien te redden in een nieuwe omgeving. "Mijn vader kreeg nauwelijks zijn visum om langs te komen. Mijn vriendin kon niet komen, mijn broer ook niet. Ik was helemaal alleen, man, dat was zwaar."

De inmiddels 39-jarige Serviër liet echter zien dat hij over persoonlijkheid beschikt en dwong daarmee respect in de kleedkamer af. Kezman denkt terug aan een voorval, toen hij ontdekte dat de veters uit zijn schoenen waren verwijderd. "Iedereen was aan het lachen of keek naar beneden. Ik werd getest. Dus ik pakte die schoenen, gooide ze naar de materiaalman en schreeuwde naar hem: je hebt zestig seconden om dit op te lossen, of ik kom niet trainen. Op dat moment verdiende ik hun respect, ze zagen dat ik ballen had."

Kezman verliet het Philips Stadion in 2004 als publiekslieveling, maar heeft nooit overwogen om terug te keren in de Eredivsie. "Omdat ik niet van comebacks hou. Ik kwam, won en ging weg, dus waarom zou ik er teruggaan en mijn eigen nalatenschap verpesten?", aldus de inmiddels gestopte spits, die een toenadering vanuit Rotterdam afwees. "Feyenoord was op een gegeven moment heel concreet, maar dat wees ik af, omdat ik dat respectloos vond naar PSV en de supporters daar. Ik ben niet het type dat zoiets flikt."

Lees meer over:EredivisiePSV

Plaats een reactie

Kijkmaar +1541
zondag 15 april 2018 om 13:22
Held!!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:27
Niks niets held aan omdat hij feyenoord weigerde voor psv. Een voetballer behoort vrijheid te hebben van spelen voor welke club dan ook. Toeschouwers, analisten en fans hebben overal commentaar op en niets deugt. Zo fout.
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:28]
Vind ik leuk
Mad Max +9198
zondag 15 april 2018 om 13:31
Niks niets held: een dubbele ontkenning. Dus toch een held.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 15:27
Ja en als jij je vinger in je kont steekt kun je niet schijten.
Vind ik leuk
Kijkmaar +1541
zondag 15 april 2018 om 13:38
Als hij naar feyenoord was gegaan, bleef het nog steeds een held voor mij. Vind het best leuk dat jij voor mij bepaald of ik iemand een held vind of niet.
Vind ik leuk
markus040 +2202
zondag 15 april 2018 om 14:15
misschien dat je iets verder na kunt denken dat je neus lang is , en probeert te snappen dat kezman voor kijkmaar een held is omdat het een topspits was voor psv
logisch nadenken is moeilijk ofniet
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 15:30
Het gaat niet om dat ik het snap maar om de zinnigheid van dit topic waar jij bepaald wat jij vind en ik wat ik vind.
Vind ik leuk
markus040 +2202
zondag 15 april 2018 om 15:33
jij hebt gewoon het iq van een eendagsvlieg en snapt het niet
je probeert je er nu op deze manier uit te lullen
heeft jouw omgeving je ooit verteld dat je een nutteloos zielig kansloos figuur bent
anders doe ik het nu ....
weltrusten het is tijd voor je middagdutje
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:27
KEZZA! Onze held!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:39
Mooi voetballer,en een speler die nog eens een mannetje uit speelde. Hopelijk word de nieuwe argentijn zijn opvolger
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:40]
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:23
Heeft na zij PSV periode bijna nergens meer succes gehad. Jammer, want het was een geweldige speler.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:25
Was een fenomeen in NLD!
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:27
Had van mij best mogen afbouwen bij ADO! Kan me goed herinneren hoe hij scoorde enwon van Manchester United. Prachtige goal
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:27]
Vind ik leuk
Vp128 +539
zondag 15 april 2018 om 14:28
Die goal vergeet ik nooit meer! Wat een fenomeen
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:49
Ook alleen in NL.. verder overal geflopt. Was toch een goede afmaker
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:56
Zeker weten ja en dat geef ik ook aan. ;-)
Vind ik leuk
Alain2708 +7446
zondag 15 april 2018 om 13:27
Als hij ballen had gehad, dan had hij een speler bij zijn nek gepakt om het op te lossen en niet de materiaalman die van niks wist!

Desalniettemin een goede spits geweest voor PSV.
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:28]
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:29
Als dit sneue en arrogante gedrag je karakter moet tonen...
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +15436
zondag 15 april 2018 om 13:31
Heb nog een gedragen en gesigneerd shirt van hem. Was toch een beetje een idool ondanks dat ‘ie voor de concurent speelde.
Vind ik leuk
Alain2708 +7446
zondag 15 april 2018 om 14:15
Slaap je zeker nog steeds in? ;-D
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +15436
zondag 15 april 2018 om 14:29
Haha nee ;) ligt ergens in een zak met een keeper shirt gedragen door Dudek bij Feyenoord, Europese wedstrijd :p
[Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 14:29]
Vind ik leuk
Alain2708 +7446
zondag 15 april 2018 om 14:32
Hahaha, zou ik ook zeggen! ;-)

Maar leuke shirts..
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +15436
zondag 15 april 2018 om 14:41
;)
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 15:07
Kijk riGGY, zo spreekt een echte supporter. Elk gesigneerd shirt van dit soort type spelers is leuk. Als hij van je eigen club is is het schitterend maar ook als hij van de concurrent is blijft het mooi.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +15436
zondag 15 april 2018 om 15:20
Exact. Al zou ik ze tegenwoordig niet snel meer inlijsten en ophangen ;) maar koester ze nog steeds...
Vind ik leuk
Pds010 +546
zondag 15 april 2018 om 13:32
de lapswans
Vind ik leuk
Kevindo +541
zondag 15 april 2018 om 13:42
Fenomenale spits. Aardig wat doelpunten die ik me nog goed kan herinneren van hem. Erg zonde dat hij na zijn vertek bij PSV geen schim meer was van de spits die de Eredivisie op de kop wist te zetten.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:44
Klinkt leuk maar Kezman was gewoon bang om bij terugkeer te falen, niet meer en niet minder.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 15:08
Hehe, je kan het niet laten om een negatieve opmerking te maken. Dat rompertje zit zo strak, alle eerbied is uit jou geperst.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:44
Een van de psvhelden allertijden
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 13:51
Hij is mijn jeugd held zoals anderen dat met Cruijff of Nilis hebben. Mooie tijden waren dat.
Vind ik leuk
DrDeef +860
zondag 15 april 2018 om 13:53
Goede spits, enge vent.
Vind ik leuk
Enden +2525
zondag 15 april 2018 om 13:57
Voor de eredivisie topspits.
Wel sneu inderdaad om dan kwaad te worden op de materiaalman.
Pak dan een van de spelers
Vind ik leuk
Utca030 +5298
zondag 15 april 2018 om 14:05
Lekkere voetballer was dat zeg, echt genoten van deze jongen.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 14:07
Jemig zeg, dit is wel heel oud nieuws.
Vind ik leuk
zondag 15 april 2018 om 14:20
Dank je wel Keza voor mooie doelpunten
Vind ik leuk
Dicky +13157
zondag 15 april 2018 om 15:12
Sorry hoor, maar iemand die zo met de materiaal man omgaat verdient geen respect in mijn optiek.
Vind ik leuk
base +683
zondag 15 april 2018 om 15:19
Je verdiende respect door die arme man af te blaffen die er niks aan kon doen?
Wat een kneuzen.
Vind ik leuk
Nistel +2208
zondag 15 april 2018 om 15:32
Misschien zat die in het complot?
Zal overigens niet voor het eerst zijn als VP weer selectief quote of zaken aandikt.
Vind ik leuk
base +683
zondag 15 april 2018 om 16:02
Misschien zat hij ook achter de twin towers.;)
Vind ik leuk
Nistel +2208
zondag 15 april 2018 om 17:33
Kezman wellicht, da's geen vriendje van de US of A.. :)
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'