Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'

    Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'

    zondag 15 april 2018 om 13:19

    Mateja Kezman wist niet wat hij moest verwachten toen hij in de zomer van 2000 naar PSV vertrok. De Servische spits zou echter vier prachtige seizoenen beleven, waarin hij twee keer landskampioen en drie keer Eredivisie-topscorer werd.

    De topschutter uit het toenmalige Joegoslavië kostte PSV omgerekend veertien miljoen euro en voelde de druk, toen hij in Eindhoven arriveerde. "Ik was als de dood", vertelt hij aan VICE Sports. "We leefden in die tijd in Servië onder economische sancties. Hoe zou leven in het westen van Europa eruit zien? Mijn eerste indruk was dit: iedereen had het over hoe groot mijn prijskaartje was." Kezman moest het bovendien in zijn eentje zien te redden in een nieuwe omgeving. "Mijn vader kreeg nauwelijks zijn visum om langs te komen. Mijn vriendin kon niet komen, mijn broer ook niet. Ik was helemaal alleen, man, dat was zwaar."

    De inmiddels 39-jarige Serviër liet echter zien dat hij over persoonlijkheid beschikt en dwong daarmee respect in de kleedkamer af. Kezman denkt terug aan een voorval, toen hij ontdekte dat de veters uit zijn schoenen waren verwijderd. "Iedereen was aan het lachen of keek naar beneden. Ik werd getest. Dus ik pakte die schoenen, gooide ze naar de materiaalman en schreeuwde naar hem: je hebt zestig seconden om dit op te lossen, of ik kom niet trainen. Op dat moment verdiende ik hun respect, ze zagen dat ik ballen had."

    Kezman verliet het Philips Stadion in 2004 als publiekslieveling, maar heeft nooit overwogen om terug te keren in de Eredivsie. "Omdat ik niet van comebacks hou. Ik kwam, won en ging weg, dus waarom zou ik er teruggaan en mijn eigen nalatenschap verpesten?", aldus de inmiddels gestopte spits, die een toenadering vanuit Rotterdam afwees. "Feyenoord was op een gegeven moment heel concreet, maar dat wees ik af, omdat ik dat respectloos vond naar PSV en de supporters daar. Ik ben niet het type dat zoiets flikt."

    Lees meer over:EredivisiePSV

    Plaats een reactie

    Kijkmaar +1710
    zondag 15 april 2018 om 13:22
    Held!!
    Vind ik leuk
    zondag 15 april 2018 om 13:27
    KEZZA! Onze held!
    Vind ik leuk
    PRICE +18786
    zondag 15 april 2018 om 13:39
    Mooi voetballer,en een speler die nog eens een mannetje uit speelde. Hopelijk word de nieuwe argentijn zijn opvolger
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:40]
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +8368
    zondag 15 april 2018 om 13:23
    Heeft na zij PSV periode bijna nergens meer succes gehad. Jammer, want het was een geweldige speler.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +82369
    zondag 15 april 2018 om 13:25
    Was een fenomeen in NLD!
    Vind ik leuk
    J de Wit +1021
    zondag 15 april 2018 om 13:27
    Had van mij best mogen afbouwen bij ADO! Kan me goed herinneren hoe hij scoorde enwon van Manchester United. Prachtige goal
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:27]
    Vind ik leuk
    Vp128 +586
    zondag 15 april 2018 om 14:28
    Die goal vergeet ik nooit meer! Wat een fenomeen
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +22267
    zondag 15 april 2018 om 13:49
    Ook alleen in NL.. verder overal geflopt. Was toch een goede afmaker
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +82369
    zondag 15 april 2018 om 13:56
    Zeker weten ja en dat geef ik ook aan. ;-)
    Vind ik leuk
    Alain2708 +10833
    zondag 15 april 2018 om 13:27
    Als hij ballen had gehad, dan had hij een speler bij zijn nek gepakt om het op te lossen en niet de materiaalman die van niks wist!

    Desalniettemin een goede spits geweest voor PSV.
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 13:28]
    Vind ik leuk
    jamesquinn +2998
    zondag 15 april 2018 om 13:29
    Als dit sneue en arrogante gedrag je karakter moet tonen...
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17249
    zondag 15 april 2018 om 13:31
    Heb nog een gedragen en gesigneerd shirt van hem. Was toch een beetje een idool ondanks dat ‘ie voor de concurent speelde.
    Vind ik leuk
    Alain2708 +10833
    zondag 15 april 2018 om 14:15
    Slaap je zeker nog steeds in? ;-D
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17249
    zondag 15 april 2018 om 14:29
    Haha nee ;) ligt ergens in een zak met een keeper shirt gedragen door Dudek bij Feyenoord, Europese wedstrijd :p
    [Reactie gewijzigd op zondag 15 april 2018 om 14:29]
    Vind ik leuk
    Alain2708 +10833
    zondag 15 april 2018 om 14:32
    Hahaha, zou ik ook zeggen! ;-)

    Maar leuke shirts..
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +17249
    zondag 15 april 2018 om 14:41
    ;)
    Vind ik leuk
    Pds010 +727
    zondag 15 april 2018 om 13:32
    de lapswans
    Vind ik leuk
    Kevindo +614
    zondag 15 april 2018 om 13:42
    Fenomenale spits. Aardig wat doelpunten die ik me nog goed kan herinneren van hem. Erg zonde dat hij na zijn vertek bij PSV geen schim meer was van de spits die de Eredivisie op de kop wist te zetten.
    Vind ik leuk
    zondag 15 april 2018 om 13:44
    Klinkt leuk maar Kezman was gewoon bang om bij terugkeer te falen, niet meer en niet minder.
    Vind ik leuk
    Psvschilder +1636
    zondag 15 april 2018 om 13:44
    Een van de psvhelden allertijden
    Vind ik leuk
    De Gekste +189
    zondag 15 april 2018 om 13:51
    Hij is mijn jeugd held zoals anderen dat met Cruijff of Nilis hebben. Mooie tijden waren dat.
    Vind ik leuk
    DrDeef +1167
    zondag 15 april 2018 om 13:53
    Goede spits, enge vent.
    Vind ik leuk
    Enden +3075
    zondag 15 april 2018 om 13:57
    Voor de eredivisie topspits.
    Wel sneu inderdaad om dan kwaad te worden op de materiaalman.
    Pak dan een van de spelers
    Vind ik leuk
    Utca030 +8199
    zondag 15 april 2018 om 14:05
    Lekkere voetballer was dat zeg, echt genoten van deze jongen.
    Vind ik leuk
    satesaus +453
    zondag 15 april 2018 om 14:07
    Jemig zeg, dit is wel heel oud nieuws.
    Vind ik leuk
    zondag 15 april 2018 om 14:20
    Dank je wel Keza voor mooie doelpunten
    Vind ik leuk
    Dicky +17438
    zondag 15 april 2018 om 15:12
    Sorry hoor, maar iemand die zo met de materiaal man omgaat verdient geen respect in mijn optiek.
    Vind ik leuk
    base +1776
    zondag 15 april 2018 om 15:19
    Je verdiende respect door die arme man af te blaffen die er niks aan kon doen?
    Wat een kneuzen.
    Vind ik leuk
    Nistel +3233
    zondag 15 april 2018 om 15:32
    Misschien zat die in het complot?
    Zal overigens niet voor het eerst zijn als VP weer selectief quote of zaken aandikt.
    Vind ik leuk
    base +1776
    zondag 15 april 2018 om 16:02
    Misschien zat hij ook achter de twin towers.;)
    Vind ik leuk
    Nistel +3233
    zondag 15 april 2018 om 17:33
    Kezman wellicht, da's geen vriendje van de US of A.. :)
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Voormalig Eredivisie-topscorer wees Feyenoord af: 'Kon ik niet maken naar PSV'