Kampioen PSV op rapport: topseizoen Zoet en Lozano, slechts één onvoldoende

    Kampioen PSV op rapport: topseizoen Zoet en Lozano, slechts één onvoldoende

    Gepubliceerd: maandag 16 april 2018 om 14:30ma 16-04-2018 om 14:30

    PSV mag zich sinds zondagavond officieel kampioen van het seizoen 2017/2018 noemen. In de statistiekenlijstjes prijken de namen van de spelers zelden bovenaan, maar trainer Phillip Cocu had zonder twijfel de beschikking over spelers die een topseizoen draaiden. VoetbalPrimeur maakt rapport op.

    Jeroen Zoet: 8,5
    Als hij vorig jaar al klaar was voor een transfer, dan is hij dat nu zéker. Zoet keepte zijn beste seizoen voor PSV. Tekenend was het moment tijdens PSV - Ajax waarop hij de levensgrote kans van Klaas-Jan Huntelaar ontmantelde. Inmiddels is de puntenpakker ook buiten het veld, als een van de leiders, van grote waarde.

    Nicolas Isimat-Mirin: 7
    Isimat-Mirin kende een slow start dit seizoen. De Fransman deed het in zijn vermakelijke interviews beter dan op het veld, terwijl hij veel overtredingen maakte én penalty's veroorzaakte. Cocu liet hem trainen met tennisballen en prompt kreeg Isimat geen enkele kaart meer. Maakt nog regelmatig een schoonheidsfoutje, maar is 'vaster' geworden. Hoogtepunt was zijn winnende goal in de blessuretijd tegen PEC Zwolle.

    Daniel Schwaab: 7,5
    De stille kracht van PSV sleepte zondag op 29-jarige leeftijd zijn eerste landstitel in de wacht. En dat hij het verdient, is een understatement. Schwaab is een baken van rust en bleef het hele seizoen een zekerheidje in de basiself. Met zijn ervaring, sobere manier van verdedigen en leiderscapaciteiten is de Duitser dit seizoen goud waard geweest.

    Santiago Arias: 7,5
    Speelt over drie weken, thuis tegen FC Groningen, naar alle waarschijnlijkheid zijn laatste wedstrijd voor PSV. Arias is de beste rechtsback van de Eredivisie en kan zich op het WK met Colombia nog nadrukkelijker in de kijker spelen. Leverde zes assists en scoorde drie keer in de periode 27 januari-25 februari. Een moderne en complete back als hij kan PSV een mooi bedrag opleveren.

    Joshua Brenet: 6,5
    Met een assist in de kampioenswedstrijd tegen Ajax snoerde Brenet zijn critici de mond. In de periode na de winterstop stak hij weliswaar niet in zijn beste vorm, maar als rechtspoot op links was de tweevoudig Oranje-international een makkelijk doelwit. Stuurde in de winter nog aan op een transfer naar Sevilla, maar PSV blokkeerde dat. Drie maanden later is Brenet kampioen.

    Jorrit Hendrix: 7
    Eigenlijk viel hem ná de kampioenswedstrijd van PSV pas de eer ten deel die hij verdiende. Krijg het maar voor elkaar, Andrés Guardado opvolgen. Vooral in de tweede seizoenshelft speelde Hendrix een reeks indrukwekkende wedstrijden. In de rol van sobere controleur zorgt hij ervoor dat Marco van Ginkel, Bart Ramselaar en/of Gaston Pereiro met een gerust hart de aanval kunnen zoeken.

    Derrick Luckassen: 5
    Zal zich ongetwijfeld iets anders hebben voorgesteld van zijn eerste jaar in Eindhoven. PSV troefde afgelopen zomer Feyenoord af voor het blok graniet, die ruim vijf miljoen euro kostte. Luckassen zal volgend seizoen moeten bewijzen dat hij dat prijskaartje waard is. Speelde zeventien wedstrijden, waarvan zeven als basisspeler, maar was vooralsnog niet erg gelukkig.

    Bart Ramselaar: 6
    Ramselaar speelde dit seizoen 28 van de 31 competitiewedstrijden bij PSV, maar uitgerekend in de kampioenswedstrijd zat hij op de bank. Vervelend voor Ramselaar, die na de winterstop opkrabbelde na een eerste seizoenshelft met weinig speelminuten. Hij was ook echt wel belangrijk voor PSV, maar zette niet de verwachte stap.

    Marco van Ginkel: 8
    Alles viel dit seizoen op zijn plek voor Van Ginkel. Verzaakt nooit, geeft negentig minuten gas en heeft zich opgeworpen als de leider van het elftal. De Chelsea-huurling maakte bovendien veertien goals dit seizoen, waarvan negen penalty's. Geen enkele keer ging het mis vanaf de stip. Het is zijn tweede landstitel met PSV, maar deze zal - na een heel seizoen als aanvoerder - nog beter smaken.

    Gaston Pereiro: 6,5
    Ook dit seizoen hebben Cocu, de supporters van PSV en talloze voetbalvolgers geprobeerd het mysterie te ontrafelen, maar Pereiro blijft ongrijpbaar. De Uruguayaan wisselt geweldige momenten - voornamelijk tegen Ajax en Feyenoord - af met wedstrijden waarin geen spoor van hem te bekennen is. Een constante Pereiro kan PSV ettelijke miljoenen opleveren.

    Luuk de Jong: 8
    Zet Luuk de Jong neer in een kampioenswedstrijd en de targetman van PSV scoort. Ook zondag tegen Ajax. Is mentaal bovendien ijzersterk, want hij zag een zomertransfer afketsen, begon het seizoen als reservespits achter Jurgen Locadia en moest zijn aanvoerdersband inleveren. Werkte keihard, loste zijn doelpuntenprobleem op en oogt als herboren in Eindhoven.

    Steven Bergwijn: 7,5
    Dook in het gat toen Lozano geschorst was en brak eindelijk echt door. Bergwijn gold jarenlang als de grote belofte in Eindhoven, maar pas in de tweede seizoenshelft kwam hij los. Het resultaat: acht goals en zes assists. Staat er goed op in het buitenland, maar zal ondanks zijn derde landstitel met PSV in het buitenland nog nergens binnenkomen als een grote jongen.

    Hirving Lozano: 8,5
    Voor zo'n debuutseizoen zou elke aankoop blind tekenen. Lozano is de speler die PSV waarschijnlijk de hoogste transfersom op gaat leveren, maar de vraag is: wanneer vertrekt de Mexicaan? Cocu zal een gat in de lucht springen als de Mexicaan nog een jaartje blijft. Schoot uit de startblokken, scoorde vijftien keer en bleef ook tijdens een mindere periode belangrijk. Enige minpunt: zijn opvliegende karakter.

    Noot: om opgenomen te worden in het rapport moet een speler minimaal vijftien competitiewedstrijden hebben gespeeld dit seizoen

    Poll

    Wie vind jij de beste PSV'er dit seizoen?

    (2245 stemmen)

    Plaats een reactie

    Niels92 +29393
    maandag 16 april 2018 om 14:31
    Voor alle goeie PSV supporters, ik wens jullie straks een mooie huldiging toe, geniet ervan :)
    Vind ik leuk
    mcmodd +24318
    maandag 16 april 2018 om 14:48
    Ik sluit me volledig bij je aan Niels. Feest hoort bij kampioenschap, Stratumseind mag nogmaals zwart zien. Jammer dat morgen al vroeg de wekkers rinkelen. Het bier is altijd mannelijk: de kater zit op je slaapkamermatje.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 16:31
    ja , want het gaat heel lang weer duren , ajax ajax
    Vind ik leuk
    Arvin +5977
    maandag 16 april 2018 om 20:37
    Je zat op een ander topic psv af te zeiken en nu loop je ajax fans te zieken. Bah, hou op met dat gestook man. Vier je feestje of lik je wonden, volgend jaar weer een nieuw seizoen en nieuwe kansen. Niet dit eeuwige gestang.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 17:40
    Tof kerel!
    Vind ik leuk
    RtdDub +13521
    maandag 16 april 2018 om 14:32
    Valt Lozano na de winterstop (verhuizing van links naar rechts) niet gewoon een tikkeltje tegen?
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 14:33]
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41989
    maandag 16 april 2018 om 14:35
    Buiten gister vind ik hem inderdaad fors tegenvallen na de winterstop.

    Tagliafico had er wel iets van moeit mee :-)
    Vind ik leuk
    RtdDub +13521
    maandag 16 april 2018 om 14:40
    Die Argentijn vind ik best goed, begrijp me niet verkeerd, maar pakt gisteren wel gewoon kaart nummer 5 en 6 sinds zijn komst.
    Rijkelijk veel voor een linksback bij een topclub die toch niet heel erg vaak met echt goede rechterspitsen van doen heeft.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41989
    maandag 16 april 2018 om 14:43
    Wil zich veel te veel laten gelden ja. Gister de 1e gele kaart was de enige echt nuttige. Daar meost ie Lozano echt afstoppen.

    Precies zoals je zegt; zoveel goeie kwam ie echt niet tegen.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 14:54
    Wat vond jij van de 2e gele? Kan zijn dat ik het verkeerd heb gezien maar hij speelde toch "gewoon" de bal? Was het niet helemaal eens met de 2e gele, en dus rode, kaart.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41989
    maandag 16 april 2018 om 16:56
    Toen was ik al weggezapt naar de halve finale FA cup vrouwen...
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 17:45
    Ja dan is t lastig oordelen haha. Heb de wedstrijd uitgezeten, daarna tv niet meer aangehad. Trouwens weinig positieve berichten voor volgend jaar.. onana, ziyech etc..
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41989
    maandag 16 april 2018 om 19:32
    Tjah, ik vind Ziyech een geweldige voetballer, maar toch denk ik dat Ajax beter af is zonder hem.

    Vind het verhaal Veltman eigenlijk meer jammer. Net als het verhaal Younes. Twee spelers die toch wel belangrijk voor Ajax waren.

    Ik sprak Younes trouwens tijdens Jong Ajax tegen Emmen afgelopen vrijdag. Hij zat op de tribune met wat vrienden. Ik zei dat ie alleen op de foto mocht met me als ie niet naar PSV zou gaan. Toen zei ie met een lach; nee hor, ik ga naar Feyenoord.

    Moest er wel om lachen.

    De Ligt, Veltman, Onana, Ziyech; als het bij die 4 blijft mogen we in de handjes knijpen. Die vier gaan absoluut weg.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 22:26
    Jaaa Younes man... Ik weet nog in zijn eerste weken hoe hij over Ajax sprak en dat hij met legendes als Bergkamp mocht werken etc.. Zoveel respect komt er van die jongen af, nooit echt lopen zeiken/morren tot de laatste weken eigenlijk (waarvan ik niet eens weet wat nou wel en niet waar is).

    Veltman heb je nog best eens kans dat hij blijft! (wat ik zeker hoop) En ik denk dat de Ligt verstandig genoeg is om te beseffen dat een jaartje Ajax hem beter voorbereid op een stapje omhoog.

    Onana is nu negatief maar dat kan ook zomaar anders zijn.. Stel je speelt a.s. wedstrijd weer de pannen van het dak en je wordt 2e is "opeens" alles minder kut.

    Ziyech is gedane zaak.. En ergens is het maar beter ook, als hij blijft kan dat alleen maar voor onrust zorgen in dit stadium. Ondanks dat ik hem echt fantastisch vind is het beter voor het team/Ziyech zelf.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +5001
    maandag 16 april 2018 om 14:40
    Vijftien goals en elf assists in zesentwintig wedtrijden vind ik indrukwekkend in je eerste seizoen Eredivisie. Gisteren was hij ook een constant gevaar, niet voor niets ging Tagliafico er af met twee keer geel tegenover Chucky.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13521
    dinsdag 17 april 2018 om 09:20
    8 assists.

    Ik zei ook "na de winterstop".
    Merendeel van die goals en assists zijn van voor de kerst.
    Vind ik leuk
    Koeroe +12509
    maandag 16 april 2018 om 14:33
    Een 8,5 gemiddeld nou nou. Elke wedstrijd tussen de 8 en 9 gespeeld dan. Knap hoor
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41989
    maandag 16 april 2018 om 14:34
    Hendrix; ook hier weer één van de meest onderschatte spelers in de eredivisie. Ik vind het een geweldige controleur en één van de belangrijkere spelers bij PSV. Belangrijker nog dan Lozano sinds de winterstop.

    Zoet vind ik trouwens overdreven hoog. Speelt soms een 7,5. Maar heeft ook wat keertjes 6jes of lager gescoord.
    Vind ik leuk
    Korm +37674
    maandag 16 april 2018 om 14:49
    Vind hendrix de laatste weken inderdaad weer erg goed spelen maar het eerste helft van het seizoen vond ik hem niet veel. misschien vergelijk ik hem te veel met guardado...
    Vind ik leuk
    Blijdorp010 +9360
    maandag 16 april 2018 om 14:59
    Hij leek gisteren wel een beetje de hendrix van het begin bij PSV of zie ik dit verkeerd? Balletjes onderscheppen/overal tussenzitten en direct naar een teamgenoot spelen. Het is geen spelbepaler nee:)
    Vind ik leuk
    dhrwobo +29732
    maandag 16 april 2018 om 14:37
    Arias had wel een hoger cijfer verdiend in mijn ogen. Echt zijn beste seizoen bij PSV. Gaat komende zomer een mooie stap maken hoop ik voor hem.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19384
    maandag 16 april 2018 om 14:39
    Vind het cijfer voor Lozano veel te hoog voor iemand die zo vaak roodvpakt of negatief in beeld is.
    Vind ik leuk
    Mass +5448
    maandag 16 april 2018 om 14:39
    Cocu...Een 9
    Vind ik leuk
    Kim Jung-On +4015
    maandag 16 april 2018 om 14:42
    Zoet een topseizoen en een 8,5? Wauw..
    Vind ik leuk
    Shelbourne +5001
    maandag 16 april 2018 om 14:43
    Veel wisseldende cijfers. Luuk de Jong was lange tijd natuurlijk ondermaats maar verpersoonlijkt de veerkracht van deze ploeg. Pereiro had wel wat hoger gemogen, in vorm de beste speler van PSV en als het er om gaat staat hij er altijd. Schwaab is na de winter uitgegroeid tot steunpilaar maar daarvoor toch wat wijfelend. Zelfde geldt voor Bergwijn die na de winter is gaan vlammen.
    Vind ik leuk
    Doe dan! +6631
    maandag 16 april 2018 om 14:56
    Teamprestatie
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 15:02
    Zoet was dit jaar onze punten pakker! Schwaab was onze papa hij was vooral de laatste wedstrijden zeer ervaren. Lozano was in het begin heel goed vond hem de laatste wedstrijden wel goed voetballen maar niet heel veel goals gemaakt en onze V.Ginkel was onze penalty killer en de rest was ook wel goed maar LUCASSEN SNEL VERKOPEN
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 15:03]
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +22165
    maandag 16 april 2018 om 15:16
    Arias verdient ook wel een 8je. Die gaat na het WK weg voor een lekker bedrabg :)
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 16:28
    allemaal snel , echt slecht allemaal een 4
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 15:03
    Met de statistieken die Lozano als buitenspeler kan overleggen, heeft hij een meer dan prima seizoen gedraaid. Lozano heeft diverse doelpunten gescoord waarbij PSV de overwinning over de streep kon trekken, bijvoorbeeld 2 maal tegen AZ. Gisteren had Tagliafico weinig grip op Lozano net zoals Lothar Feltmann dat eerder had dit seizoen. Echter deze laatste speler werd toen gespaard door huisscheidsrechter Kevin Blom. Ook de erg ondergewaardeerde centrale verdediger D. Schwaab verdient alle credits. Wedstrijden lang wist hij met 0 overtredingen zijn wedstrijden uit te spelen. Al met al is dit PSV meer dan de terechte kampioen van Nederland geworden.
    Vind ik leuk
    Rodajc +15945
    maandag 16 april 2018 om 15:05
    Haha Luckassen 6de omdat hij als enige een onvoldoende kreeg?
    Vind ik leuk
    100%PSV +3290
    maandag 16 april 2018 om 20:28
    Jullie mogen in Kerkrade blij zijn dat PSV al kampioen is. Ben benieuwd of een groot aantal van onze spelers woensdag nuchter aan de wedstrijd begint. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen!
    [Reactie gewijzigd op maandag 16 april 2018 om 20:31]
    Vind ik leuk
    Rodajc +15945
    maandag 16 april 2018 om 20:33
    Haha hoop op flink wat katertjes iig.
    Vind ik leuk
    100%PSV +3290
    maandag 16 april 2018 om 20:36
    Gun ‘t jullie meer dan FCT. Denk dat PSV met vele jeugdspelers zal starten.
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 16:24
    Er zijn een paar uitblinkers maar over het algemeen is het gehele team het beste van dit seizoen
    Vind ik leuk
    SjakieNYC +141
    dinsdag 17 april 2018 om 01:18
    Dit dus. PSV uiteraard de terechte kampioen en een fantastische teamprestatie maar bv een De Jong een 8 als cijfer geven over een heel seizoen...zeker al te veel biertjes op?
    Vind ik leuk
    maandag 16 april 2018 om 16:27
    geen van alle , allemaal een 4
    Vind ik leuk
    040bovenaan +1911
    maandag 16 april 2018 om 20:00
    Je hebt er echt kijk op.....bijna net zo sneu als Sjakie
    Vind ik leuk
    100%PSV +3290
    maandag 16 april 2018 om 20:31
    Louis als net zo’n grote Calimero als Huilie-Huilie-Sjakie. Hij heeft een slechte week gehad: het zowel arrogante Barca is uit de CL gekegeld als arrogante Ajaks heeft het landskampioenschap verspeeld tegen ONS PSV.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws