Dost: 'Dat zit er niet meer in en is wel eens irritant, maar het hoort erbij'

    Dost: 'Dat zit er niet meer in en is wel eens irritant, maar het hoort erbij'

    donderdag 26 april 2018 om 09:43

    De populariteit van Bas Dost is na zijn doelpuntenlawine van vorig seizoen enorm toegenomen in Portugal. De Nederlandse spits merkt een enorm verschil met anderhalf jaar geleden, toen hij net was neergestreken bij Sporting Portugal.

    "De mensen kenden mij amper, ik kon vrijwel ongestoord over straat lopen", zegt Dost tegen ELF Voetbal. "Ik verlang nog weleens naar die tijd. Een avondje rustig uit eten met mijn vriendin zit er niet meer in. Dat is weleens irritant. Maar het hoort erbij, dat weet ik ook wel. Als jeugdvoetballertje van FC Emmen droomde ik ervan om een beroemde voetballer te worden. Ik moet niet zeuren."

    Dost is nergens veilig voor handtekeningenjagers. "De grote clubs hebben hun supporters door het hele land zitten. Dat vond ik aanvankelijk ook frappant in Lissabon. Je hebt geen Sporting-wijken of Benfica-wijken. Best lastig ook met twee stadions op een kilometer van elkaar. Je maakt hier mee dat er binnen een gezin mensen voor Sporting, Benfica én Porto zijn. Hoe verzin je het? Maar in Portugal is het supporterschap meer een kwestie van gevoel. De liefde voor de club is extreem, maar de haat voor de ander valt mee. Ik moet vaak genoeg op de foto met supporters van andere clubs."

    Om zo nu en dan te ontsnappen aan de hectiek, trekt Dost erop uit met zijn vriendin. "Gaan we een stuk rijden, het land in. Pakken we een kerkje of een kapelletje, of een mooi stadje. Er zijn hier zoveel prachtige plekken om naartoe te gaan. Daar kan ik echt van genieten. Het geeft­ mij innerlijk veel rust. Dat is mij heel wat waard."

    Plaats een reactie

    jollyrogers +4905
    donderdag 26 april 2018 om 09:48
    als je jezelf belangrijker vindt dan oranje, blijf dan maar lekker daar!
    Vind ik leuk
    Youri99 +9020
    donderdag 26 april 2018 om 10:00
    Over 2 jaar zegt Dost net als Ibrahimovic nu, als ik naar het EK wil dan ga ik naar het EK.
    Vind ik leuk
    M.J. +196
    donderdag 26 april 2018 om 10:55
    Over 2 jaar gaan we ook niet naar het EK...
    Vind ik leuk
    Youri99 +9020
    donderdag 26 april 2018 om 11:11
    Als Dost wil dan gaat hij gewoon hoor.
    Vind ik leuk
    meinema +1334
    donderdag 26 april 2018 om 10:01
    Dat zegt ie niet
    Vind ik leuk
    Argento8523 +6588
    donderdag 26 april 2018 om 10:02
    Wat is dat voor een opmerking dan?

    Iemand staat vrij om niet voor zijn of haar land uit te willen komen
    [Reactie gewijzigd op donderdag 26 april 2018 om 10:02]
    Vind ik leuk
    jollyrogers +4905
    donderdag 26 april 2018 om 10:07
    zolang als we dat inderdaad vinden, ipv het het een eer vinden, dan blijft het een hopeloze missie om weer op niveau te komen.
    pas als mensen er echt 100% voor gaan, dan kan het goed komen. vandaar dat ik liever heb dattie we blijft
    Vind ik leuk
    Argento8523 +6588
    donderdag 26 april 2018 om 10:12
    Ja daar heb je wel een punt

    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 10:21
    Ik denk inderdaad dat het daar aan ligt. Hou op zeg.
    Vind ik leuk
    Wijsneus01 +1863
    donderdag 26 april 2018 om 10:45
    Onzin, er ligt nog steeds de verantwoordelijkheid bij de staf om de spelers te voorzien van de juiste begeleiding. Er is geen sprake van dienstplicht hier. Een bedrijf als voorbeeld nemend, kan nog zo mooi zijn, maar als het management waar jij mee te maken hebt en collegas dikke poep is, dan wil je toch niet meer voor dat bedrijf werken..
    Vind ik leuk
    Knoerisgeitje +21006
    donderdag 26 april 2018 om 10:04
    Als je je eigen gelukkigheid minder belangrijk vindt dan oranje is er iets goed mis met je!
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 10:09
    Ik vind het juist getuigen van zelfkennis en respect naar Oranje toe. Als hij wel wordt opgenomen en bijna niet speelt en als hij speelt niet tot uiting komt is het nutteloos voor beide. Hij staat hier zijn plaats af aan een ander die wel kan functioneren in dit team.
    Vind ik leuk
    JustH +15562
    donderdag 26 april 2018 om 10:12
    Als de bondscoach iedereen belangrijker vind dan Dost.
    Moet hij zeker lekker daar blijven. Mooi land, lekker klimaar.
    aardige mensen. Hoofdprijs voor Dost, lekker koesteren en genieten.
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 10:25
    Zoveel stelt oranje nou ook weer niet voor hoor. Die 2 oefenpotjes? Als het er weer echt toe doet, zullen ze weer van het kastje naar de muur gespeeld worden. Alle hoeken van het veld zullen ze weer zien.
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 10:40
    Iedereen is belangrijker dan Oranje. Is slechts een vertegenwoordigend elftal dat zo nu en dan eens een wedstrijdje speelt. Ik vind mezelf ook belangrijker dan oranje overigens.
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 11:33
    je hebt helemaal gelijk Robin de Venter!!

    Vind ik leuk
    MagicFeeling +3794
    donderdag 26 april 2018 om 12:29
    Dost heeft groot gelijk. Bij Sporting heeft hij van Jorge Jesus een verbod op mee verdedigen en moet hij in de 16m blijven om de voorzetten erin te koppen en schieten. Je moet de kwaliteiten van een spits optimaal benutten, anders haal je er onvoldoende rendement uit.
    Vind ik leuk
    Bep Slatter +10819
    donderdag 26 april 2018 om 13:15
    De domste ..... laat ook maar.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 26 april 2018 om 13:16]
    Vind ik leuk
    Cookee +10645
    donderdag 26 april 2018 om 15:48
    Als Oranjespelers hun vriendjes in de selectie belangrijker vinden dan het team dan winnen we nooit wat.
    Ik zou de beste spits namelijk wel een bal geven waar hij iets mee kan.
    Vind ik leuk
    Plattekar bv +23529
    donderdag 26 april 2018 om 09:48
    Nou krijgt íe het respect...is het weer niet goed!
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 09:58
    Is een man zonder gevoelens
    Vind ik leuk
    donderdag 26 april 2018 om 09:59
    Hij heeft niks gepresteerd bij Oranje beter dat die zich niet meer beschikbaar stelt goals kan die maken maar voetballen niet
    Vind ik leuk
    WED +249
    donderdag 26 april 2018 om 10:13
    Wat veel BS reacties, laat die jongen lekker zijn keuzes maken, respect voor Bas!
    Vind ik leuk
    Boi +572
    donderdag 26 april 2018 om 10:54
    Je snapt toch niet dat een spits, die niet veel onderdoet voor Messi wat doelpunten betreft, gewoon niet gerespecteerd wordt bij zijn Nationale ploeg? Ik snap hem heel goed hoor dat hij zich nu niet meer beschikbaar stelt. Vindt t wel kapot jammer, want ik denk dat we nog ver hadden kunnen komen, nationaal gezien, met Bas als de eerste spits.
    Vind ik leuk
    Stewie89 +527
    donderdag 26 april 2018 om 11:21
    Dost zegt in ieder geval wat hij wil, zonder standaard media training gelul.
    Vind ik leuk
    Rodajc +14348
    donderdag 26 april 2018 om 11:49
    Heerlijk leventje heeft die kerel, maar ook zelf verdiend hoor.
    Vind ik leuk
    Meneer Smith +2792
    donderdag 26 april 2018 om 12:31
    Kunnen psvers en feyenoorders wat van leren , minder haat naar andere clubs ,lees : ajax :)
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +26324
    donderdag 26 april 2018 om 17:30
    Lekker genieten in Portugal en niet meer weggaan. Wat moet je nou in Newcastle? Beroerd eten en klote weer.. Bij Sporting is hij de man!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws