Groot succes voor Nederlands voetbal: Oranje O17 wint EK-finale van Italië

    Groot succes voor Nederlands voetbal: Oranje O17 wint EK-finale van Italië

    Gepubliceerd: zondag 20 mei 2018 om 21:05zo 20-05-2018 om 21:05

    Oranje O17 heeft op sensationele wijze de Europese titel gepakt. In een zinderende finale werden de leeftijdgenoten van Italië na penalty's verslagen. In de reguliere speeltijd scoorden beide landen twee keer.

    Oranje bereikte de finale door overwinningen op Spanje, Duitsland en Servië in de groepsfase en hield het hoofd koel in de penaltyseries tegen Ierland (kwartfinale) en gastland (Engeland). In de finale ging het aanvankelijk weer crescendo. De ploeg van bondscoach Kees van Wonderen zette Italië onder druk, maar de spaarzame mogelijkheden leverden niets op.

    Dat veranderde direct na rust, toen Italië al wat meer uit zijn schulp was gekropen. Jurriën Timber combineerde met Daishawn Redan en schoot raak via een Italiaans been: 1-0. Oranje leek op rozen te zitten, maar twee wereldgoals van Italië zetten de wedstrijd plotseling op z'n kop. Samuele Ricci en Alessio Riccardi scoorden met geweldige schoten van afstand.

    Het geschrokken Oranje rechtte de rug en knokte zich toch weer knap naast Italië. Invaller Brian Brobbey liep bij de tweede paal een voorzet met buitenkantje rechts binnen van Mohammed Amine Ihattaren. Omdat in het restant van de wedstrijd niet meer werd gescoord, liep de finale (weer) uit op penalty's.

    Wouter Burger opende het bal met een rake penalty, waarna doelman Joey Koorevaar de eerste én tweede penalty van Italië stopte. Tussendoor scoorden Ihattaren en Timber de tweede en derde Oranje-penalty. Ramon Hendriks benutte de vierde strafschop, waardoor Oranje O17 Europees kampioen is.

    Plaats een reactie

    Niels92 +30392
    zondag 20 mei 2018 om 21:06
    Kampioenuhhhhhhhhhhhhhhhhh :)
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:07]
    Vind ik leuk
    Choppa +335
    zondag 20 mei 2018 om 21:07
    Een positieve lichtpunt voor het nederlandse voetbal.
    Ik ben heel erg blij en trots op onze jongens.
    Wie had ooit gedacht dat we 3 penaltyreeksen zouden winnen van top voetballanden gezien onze verleden.
    Vind ik leuk
    Mdlr +19
    maandag 21 mei 2018 om 15:21
    Mocht ook wel een keer een Nederlandse generatie komen die wel penalties kunnen inschieten.
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19455
    zondag 20 mei 2018 om 21:07
    Kees van Wonderen voor bondscoach!!
    Vind ik leuk
    Vamos7 +5149
    zondag 20 mei 2018 om 21:07
    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa siiiiiiiiiiiiiiiiiiii jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Oranje Europees kampioen jaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Vind ik leuk
    Eimersweide +7724
    zondag 20 mei 2018 om 21:19
    Blij?
    Vind ik leuk
    Vamos7 +5149
    zondag 20 mei 2018 om 21:38
    Ja we hebben weinig om blij van te zijn als Oranje zijnde. Dit moeten we koesteren.
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:39]
    Vind ik leuk
    Antikunstgras +13066
    zondag 20 mei 2018 om 22:11
    Nog steeds niet hersteld flappie?
    Vind ik leuk
    Nuance +9450
    zondag 20 mei 2018 om 21:07
    Waanzinng goed gedaan! Top
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:08
    Tjakkaaaaa geweldig boys
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:08
    Verdiend dik en dik verdiend.
    Vind ik leuk
    Senna +6245
    zondag 20 mei 2018 om 21:08
    Top prestatie van die jongens en van van wonderen
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19455
    zondag 20 mei 2018 om 21:08
    Even voor de duidelijkheid...

    Is dit nou een echte prijs voor Nederland? Want dan is de winst van Jong Ajax een echte prijs voor Ajax..

    Dilemma?
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90968
    zondag 20 mei 2018 om 21:09
    Die van jong Ajax is toch ook een prijs. Wie zegt dat het geen prijs is?
    Vind ik leuk
    Ajacied_8 +19455
    zondag 20 mei 2018 om 21:11
    Ik zie nogal vaak helemaal niets in Amsterdam langskomen hier. Zal jouw niet bewust opvallen.. ;p
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90968
    zondag 20 mei 2018 om 21:17
    Oh ja dat, maar wat heeft dat met een jeugdelftal te maken dan? Ik neem aan dat men het over Ajax 1 zal hebben.
    Vind ik leuk
    voetbal!!! +8963
    zondag 20 mei 2018 om 21:18
    Het 1e en jong staan los van elkaar hè;) Er is nog steeds helemaal niets in Amsterdam:-)
    Vind ik leuk
    John M. +4836
    zondag 20 mei 2018 om 21:11
    Wat ben je toch een zeikerd!!!
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:12
    Niet zo negatief.. winst van de jupiler league vergelijken met EK winst U17 is een beetje scheef.

    De jupiler league was mooi, maar dit is fantastisch! De negatieve sfeer doorbreken.
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:13]
    Vind ik leuk
    Cappie +7399
    zondag 20 mei 2018 om 21:59
    Als jij tevreden bent met de winst van de Jupiler league voor je cluppie dan boeit het jou toch niet wat fans van andere clubs daarvan vinden?
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19977
    zondag 20 mei 2018 om 21:08
    Jaaaaaaaaaaaaa
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90968
    zondag 20 mei 2018 om 21:09
    Leuk voor die gasten, al is dit geen graadmeter voor de toekomst.
    Vind ik leuk
    Jarinr10 +10852
    zondag 20 mei 2018 om 21:33
    Nee klopt,hoe is t eigenlijk met Maceo Rigters haha!
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90968
    zondag 20 mei 2018 om 21:37
    Ja dat is wat ik bedoel. Gaf ik een paar weken terug in een topic ook al aan. Sommige zijn te euforisch Jari.
    Vind ik leuk
    Mdlr +19
    maandag 21 mei 2018 om 15:26
    Klopt idd, de vraag is altijd nog hoe deze spelers zich ontwikkelen en wat voor keuzes ze maken, net als de winst van het EK van jong oranje van Foppe de Haan, zie je ook weinig meer van terug.
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:09
    Fantastisch resultaat. Chapeau.
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:09
    Op het juiste moment de juiste wissels, een pluim voor K. van Wonderen.
    Koorevaar ook weer goud waard.
    Super prestatie.
    Vind ik leuk
    Thilo +2790
    zondag 20 mei 2018 om 21:10
    AJAX!!! Jurrien Timber en Brian Brobbey mokums trots
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:12]
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:20
    koorevaaaaaar ROTTERDAMSE trots
    Vind ik leuk
    fr1963 +3340
    maandag 21 mei 2018 om 01:35
    En persoonlijk verantwoordelijk voor de winst van laatste 3 wedstrijden door steeds pingels te stoppen. Grote klasse!
    Vind ik leuk
    Joey2000 +369
    zondag 20 mei 2018 om 21:38
    Wat dacht je van Gravenberch, wat een voetballer is dat zeg!
    Vind ik leuk
    COYG +6851
    zondag 20 mei 2018 om 22:16
    Wel jammer dat één van de twee uit Rotterdam komt. Van Feyenoord...
    Vind ik leuk
    munkikiii +2141
    zondag 20 mei 2018 om 21:10
    Zeer terecht dat Italië was de hele wedstrijd nergens alleen door 2 zondagsschoten leek het even mis te gaan voor NL maar gelukkig verdient gewonnen !!! En man man wat loopt er een boel talent in dat onder 17 veel dynamiek snelheid kracht scorend vermogen dit jonge team heeft van alles wat niet normaal
    Vind ik leuk
    Jan Guevara +8654
    zondag 20 mei 2018 om 21:12
    Verdiend.
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:11
    KAMPIOENUH!!! Ik ga ff toeterend door de Schilderswijk, grote blij!!
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:12
    Kunnen de grote boys wat van leren
    Vind ik leuk
    ihvmmdk +6788
    zondag 20 mei 2018 om 21:13
    NEDERLAND OHH NEDERLAND JIJ BENT DE KAMPIOEN!!!
    Vind ik leuk
    Lubje +743
    zondag 20 mei 2018 om 21:14
    Fantastisch!!! Dit geeft heel veel hoop voor de toekomst!
    Vind ik leuk
    Roodbergen +9269
    zondag 20 mei 2018 om 21:14
    Prachtige dag is het toch!
    Vind ik leuk
    Counterattack +10907
    zondag 20 mei 2018 om 21:18
    Hallo Hier Doetinchem.
    Een wonder dat je nog op de site bent en niet in de stad aan het feesten. Proficiat en welkom terug.
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +19048
    zondag 20 mei 2018 om 21:16
    Mooie prestatie. Proficiat
    Vind ik leuk
    Topdrie +2937
    zondag 20 mei 2018 om 21:16
    Waar was die megaster van Chelsea? Ik had echt wel iets meer verwacht van Redan dit toernooi. Gravenberch erg sterk vandaag. Ongelukkig in de afwerking maar zeer sterk gespeeld
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +22083
    zondag 20 mei 2018 om 21:16
    Mooi zo.
    Vind ik leuk
    sambam203 +55
    zondag 20 mei 2018 om 21:16
    Pingels zullen nooit meer een probleem zijn
    Vind ik leuk
    PoepWagen +1867
    zondag 20 mei 2018 om 21:21
    Ik wil de hallelujah stemming hier natuurlijk niet bederven, en vind het knap gedaan en erg leuk voor die jongens maar dit zegt werkelijk niks over de toekomst. Van de generaties goeie Nederlandse elftallen die we hadden was nooit in het jeugdvoetbal iets van tevoren zien, terwijl de Europese kampioenen van jong een jaar of 15 terug ook praktisch niks terug is gezien.... Maar desalniettemin, goeie prestatie!
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:21]
    Vind ik leuk
    poklane +5222
    zondag 20 mei 2018 om 21:56
    Inderdaad, in 2006 en 2007 ook het EK onder 21 geworden en op Huntelaar en in mindere mate Vlaar en Vermeer hebben we aan die 2 teams niks gehad.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +27503
    zondag 20 mei 2018 om 21:23
    Hoera! Hoop voor het NL voetbal! Werd zeker tijd.
    Vind ik leuk
    013Tilburg +392
    zondag 20 mei 2018 om 21:24
    Er is dus toch nog een beetje hoop. Goed bezig jongens! Gefeliciteerd!
    Vind ik leuk
    Shelbourne +4939
    zondag 20 mei 2018 om 21:26
    Knappe prestatie, geniet er van boys.

    Hoop wel dat die jongens hun focus houden, geduldig en verstandig blijven zodat een aantal van deze jongens straks naar het grote Oranje kunnen doorstromen
    Vind ik leuk
    Foebele +54806
    zondag 20 mei 2018 om 21:29
    Hahaha die gast op krukken staat er maar wat verloren bij nadat heel zijn team weg rent...
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:30
    KAMPIOENEN!!!!! Zuipen!!! GEFELICITEERD
    Vind ik leuk
    AFCAPJ +82
    zondag 20 mei 2018 om 21:31
    Zitten volens my wel een paar talenten tussen die de echte top kunnen gaan halen.
    Vind ik leuk
    Romo +991
    zondag 20 mei 2018 om 21:32
    Super gefeliciteerd....
    Geweldige prestatie
    Vind ik leuk
    Jc 74 +298
    zondag 20 mei 2018 om 21:32
    Prachtig resultaat voor een leuke lichting .Er zitten in elke lichting tussen O-15 en jong oranje een paar uitstekende talenten dit geeft nog geen garantie maar toont wel aan dat wij in Nederland moeten blijven investeren in talenten .Met wat geluk is er over een paar jaar weer een Nederlands elftal te kneden wat bij de top 20 in de wereld meedraait
    Vind ik leuk
    BassieN +11070
    zondag 20 mei 2018 om 21:35
    Koorevaar HELD!
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:48
    De kleinzoon van Joop?
    Vind ik leuk
    tikkietoe +5506
    zondag 20 mei 2018 om 21:37
    Benieuwd hoeveel van die jongens op korte termijn door de buitenlandse clubs worden weggekaapt.
    Of is dat al gebeurd?
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:42
    Lekker man!! De toekomst is goed....
    Vind ik leuk
    Maxx Jw +1287
    zondag 20 mei 2018 om 21:47
    Gefeliciteerd boys! Trouwens, ik dacht dat Italianen zo goed konden verdedigen...die 2e van Nederland ging er wel makkelijk in.
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:50]
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 21:48
    Is dat de kleinzoon van Joop Korevaar?
    Vind ik leuk
    The Iceman +11418
    zondag 20 mei 2018 om 21:57
    Deze keeper heet Koorevaar, dus denk het niet.
    [Reactie gewijzigd op zondag 20 mei 2018 om 21:58]
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 22:13
    Was ook maar een grappie (slecht nederlands, dat wordt lachen)
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 22:31
    Jammer dat ik nergens een filmpje kan vinden waarbij ze de prijs omhoog houden!
    Vind ik leuk
    Gerro +7346
    zondag 20 mei 2018 om 23:05
    Wie de jeugd heeft heeft de toekomst
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 23:23
    Ziet meteen dat het een Kluivert is he. Allemaal een wat dikke kop.
    Vind ik leuk
    zondag 20 mei 2018 om 23:45
    PRACHTIG!!!!
    Vind ik leuk
    maandag 21 mei 2018 om 00:08
    Goet sow jongûs
    Vind ik leuk
    Schaar +1536
    maandag 21 mei 2018 om 00:21
    Dat is een goed stel hoor
    Vind ik leuk
    Hansi H +105
    maandag 21 mei 2018 om 01:06
    Geweldig toch!!!
    We kunnen wat nieuw talent gebruiken straks.
    Vind ik leuk
    fr1963 +3340
    maandag 21 mei 2018 om 01:31
    Alweer die Koorevaar! 3e wedstrijd waarin hij de winst verzorgt! Europees kampioen dankzij hem zou ik zeggen!
    Als cilissen 1 mooie uittrap doet bij Barca, dan wordt dat hier breed uitgemeten. Waarom zou dat zijn?
    Vind ik leuk
    maandag 21 mei 2018 om 07:17
    Technisch verbazingwekkend goed voetbal van beide partijen, maar vooral van Oranje. Zitten spelers tussen die ons weer vol laten genieten over een aantal jaar op een ek/wk!
    Vind ik leuk
    maandag 21 mei 2018 om 07:39
    Een geweldige prestatie. Ben benieuwd hoeveel scouts uit de P.L er op de tribune zaten met alle gevolgen.
    Vind ik leuk
    maandag 21 mei 2018 om 14:39
    De reacties hier over jongens van Ajax, Feyenoord of PSV deze jongens spelen het hele jaar tegen elkaar. Als je dan op die leeftijd met elkaar als Oranje zo’n prestatie levert doet het er niet toe bij welke club je speelt voorbeeld voor velen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws