Kritiek op Lindhout en VAR: 'Dacht dat het sketch uit m'n favoriete programma was'

    Kritiek op Lindhout en VAR: 'Dacht dat het sketch uit m'n favoriete programma was'

    dinsdag 22 mei 2018 om 16:31

    Mario van der Ende heeft in zijn column in het Algemeen Dagblad kritisch gereageerd op scheidsrechter Allard Lindhout en de VAR. Tijdens het duel tussen FC Emmen en Sparta werd middenvelder Stijn Spierings (Sparta) naar de grond getrokken, maar werd er géén strafschop gegeven. Oud-scheidsrechter Van der Ende vergelijkt het met Jiskefet.

    Jiskefet was een humoristische, satirische serie die met name in de jaren negentig erg populair was. 'Toen ik de play-offwedstrijd FC Emmen - Sparta volgde, dacht ik dat er weer een sketch uit mijn favoriete programma voorbijkwam', schrijft Van der Ende. 'Scheidsrechter Allard Lindhout voerde bij een overduidelijke strafschop, samen met de videoreferee (VAR) en diens kompaan die de beelden moest aandragen, een act op die feilloos paste in het Jiskefet-format.'

    Na het moment bekeek Allard de beelden en vond ook de videoscheidsrechter niet dat er sprake was van een overtreding. 'Vanaf die plek werden hem verkeerde beelden voorgetoverd en durfden ze geen oordeel uit te spreken. Onbegrijpelijk. En tel uit je winst! Ik ben voorstander van de VAR, maar het is inmiddels overduidelijk dat de kwaliteit van de mensen die ermee werken bepalend is voor het slagen of falen.'

    'Laatst hoorde ik bondsdirecteur Eric Gudde zeggen 'dat je alleen sneller gaat, maar dat je samen verder komt'. Dat geldt niet voor het implementeren van de VAR, want gebruikt zoals in Emmen kan de videoreferee de kliko in. Is Jiskefet toevallig niet het Friese woord voor afvalbak?'

    Poll

    Eens met Van der Ende?

    (470 stemmen)

    Plaats een reactie

    Vamos7 +1387
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:35
    Het blijft de interpretatie van de scheids. Ik ben van mening gebruik de video beelden alleen bij buitenspel meer nie.
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10524
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:37
    Tuurlijjk niet! Rood en strafsschop ook, maar dan moet je het wel goed doen!

    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:23
    Met Higler in het veld en Blom als VAR??
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10524
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:31
    Dan krijg je week in week uit onterechte beslissingen.
    Aangezien ik weet waarom je die twee refs noemt. Waarom noem je Higler?Die floot juist meer in njullie voorrdeel en heeft psv van 2 ptn genaaid eerder dit jaar.

    Blom gaf een strafschop voor PSV, wat de winnende opleverde. Omdat het voor PSV was, vond jij 'm onterecht, jouw reacties kennende.
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:55
    Daar ging het niet eens om maar goed....hoezo heeft Higler jullie genaaid dan? Of was het geen slaande beweging van Lozano omdat Huntelaar ook niet bestraft werd?? Huntelaar kreeg ook geen penalty voor overduidelijk vasthouden, daar is geen VAR voor nodig. Overigens denk ik dat je als PSV zijnde thuis een 2-0 voorsprong tegen Heerenveen wel moet kunnen vasthouden. Maar als je 38% balbezit hebt wordt dat lastig..... in de wedstrijd bij Heerenveen stonden jullie al met 2 goals achter voordat de kaart voor Lozano viel. Overigens hadden er in die wedstrijd nog wel een paar kaartjes gegeven kunnen worden voor PSV'ers. Ginkel, Locadia voor spugen naar Dumfries omdat hij die niet voorbij kwam en Hendrix voor een paar gefrustreerde overtredingen. Maar ik ben blij dat je eindelijk toegeeft dat die penal bij AZ onterecht en zeer beslissend was....
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10524
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:48
    Het was wel een rooie kaart Lozano. Nooit gezegd van niet. Zelfs in de eerste 100x dat je het me vroeg.. Obviously. Oa het feit dat Heerenveen niet 2x rood kreeg was schandalig.

    Locadia spugen kaart houd toch op man.

    Verder wil ik de discussie niet eens meer aangaan. Ik heb al zo vaak gehad dat jij mijn uitspraken negeert om opnieuw dezelfde 'punten ' te maken. Verder heb ik jou ook nimmer serieus genomen oa wegens de manier die ik net noemde. Fijne avond
    Vind ik leuk
    Timmio Iotio +10524
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:49
    Plus ik geef niks toe bij je laatste punt

    Als je goed kan lezen zie je ook dat ik juist het juist een pingel vind. Goeienavond
    Vind ik leuk
    Jan Guevara +7633
    dinsdag 22 mei 2018 om 18:37
    Precies. Waarom kijken ze het niet af bij de sport waar het beter geregeld is? Bij American Football kijkt een team van scheidsrechters continu mee en beoordelen ze met zijn allen de situatie.
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +15323
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:39
    Inderdaad, buitenspel en bal over doellijn ja of nee.
    Vind ik leuk
    Thobar +3648
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:55
    Lijkt simpel maar afgelopen seizoen in de Bundesliga ook enkele verbazingwekkende beslissingen zien langskomen en schijnbaar gaan we in Nederland die kant op.
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:54
    Niet mee eens.
    Iedere keer dat men de term "mannelijk voetbal" gebruikt (en dat was in dit geval ook) is het om de eigen interpretatie van de regels te vergoeilijken. Vasthouden is vasthouden en vasthouden is strafschop.
    Zijn verhaal "het was niet zwaar genoeg" is onzin. Er staat nergens omschreven hoe hard je mag trekken voordat het een overtreding is.
    Een scheidsrechter heeft niets te interpreteren hij moet de regels volgen en als de regels niet uitvoerbaar zijn moeten we deze wijzigen.

    Sparta had na raadplegen van de VAR beide keren een penalty moeten krijgen. Lijkt me heel simpel of de VAR in de kliko of de scheidsrechter in de kliko.
    Vind ik leuk
    Thobar +3648
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:03
    Wat is een feit en wat is een interpretatie. Probleem is wel dat er een grijs gebied is mn door het toneelspel van het gros van de voetballers. Was hier ook het geval maar was wel het aandikken van een overtreding die er wel degelijk was waardoor Friday de kans werd ontnomen. Over de overtreding op Spierings in de eerste wedstrijd zullen we het maar niet hebben want de enige die toneelspeelde was Bannink, ongelofelijk eigenlijk.
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:43
    Toneelspel is de schuld van de scheidsrechter.
    Shirtje trekken pas bestraft wanneer het slachtoffer valt.
    Valt hij niet dan is er (meestal) niet hard genoeg getrokken.
    Logisch dan ga je de schwalbes promoten.

    Getrek en duw bij een corner is met de VAR binnen de kortste keren afgelopen.
    Je start de beelden na het fluitsignaal en de eerste die vastgrijpt is het haasje. Wel consequent blijven dat moet ik bij mijn hond ook.
    Na de 4de speelronde gaat er niet meer gehangen en geduwd worden bij een corner.
    Vind ik leuk
    Thobar +3648
    woensdag 23 mei 2018 om 00:02
    Je noemt het probleem al waarom het hem niet gaat worden; consequent blijven.
    Vind ik leuk
    Spartan +4793
    dinsdag 22 mei 2018 om 18:35
    Ja, we wegmteb allemaal dat het met 0-1 (emmen - sparta) en 2-1 in minuut 53 (sparta - emmen) afgelopen is en Sparta never nooit meer zou degraderen.

    Krijgt Sparta nu de gemiste inkomsten terug van de KNVB?
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2032
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:20
    Als clubs hun zaken niet op oorde hebben rond wedstrijden draaien ze op voor alle kosten plus een boete...dat zou ook de andere kant op moeten gelden lijkt.
    Vind ik leuk
    Barry Engels +25608
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:56
    Lijkt mij ook het beste. Er is veel te vaak sprake van schijnbare willekeur.
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:35
    Lindhout heeft hoogstpersoonlijk de 2 eredivisieclubs laten degraderen, waarschijnlijk toto gespeeld.
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:39
    wat een onzin. Het gaat over de punten van een heel seizoen. En een VAR verminderd fouten. Maar het blijft mensenwerk. Clubs hadden gewoon meer punten moeten halen zodat ze niet van 1 scheidsrechter afhankelijk zijn.Met of zonder var
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:07
    De nacompetitie is een Knock-out en heeft niets met de punten van een heel seizoen te maken.
    In dit geval heeft het ook niets met mensenwerk te maken. De tegenstander trekt wel of hij trekt niet. In de wedstrijd kun je dat als scheids missen. Bij gebruik van de VAR zie je dat. Is het niet duidelijk kijk je nog een keer of uit een andere hoek of van boven of van onder maakt niet uit. VAR liet vasthouden zien, dus was duidelijk een penalty.

    Heeft geen ruk te maken met punten welke de ploeg eerder in het seizoen had moeten halen.
    Vind ik leuk
    Gazza +329
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:20
    Hoe bedoel je onzin?? Je kan ook meer punten halen als de scheidsrechters gewoon de juiste beslissingen nemen. Je mag het altijd over het vertoonde spel hebben maar een scheidsrechter is een onderdeel van dat spel en geen hoofdrolspeler. Als ik Nijhuis zie fluiten onder het mom van mannelijk voetbal maar wel geel trekt voor commentaar hierop dan is er iets grondig mis. Alle scheidsrechters zouden allemaal dezelfde regels moeten hanteren en niet de regels in hun voordeel interpreteren. Je weet vandaag de dag niet eens waar je aan toe bent. Higler fluit het hele seizoen al als de kat zijn kut maar in de alles beslissende wedstrijd wil hij de Nijhuis uithangen onder het motto: ik heb het gezien maar ik hou plotsklap van mannelijk voetbal. Als dit te tendens is van het hedendaagse voetbal dan kan je beter als supporter thuis blijven.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 22 mei 2018 om 22:49
    Je hebt helemaal gelijk over wat scheidsrechters moeten doen. En ik vind de vrijheid van Nijhuis te idioot voor woorden. Maar het spel gaat zo snel. Met miljarden die er op het spel staan. Zo'n druk mag je niet op mensen leggen. Ze hebben ondersteuning nodig. Masr van een veel hoger niveau dan tot nu toe wordt geleverd door de VAR
    Vind ik leuk
    SP-AR-TA +943
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:36
    In Emmen was het sowieso een penalty maarja wat heb je er nu aan? Je had als Sparta zijnde daar er vol tegenin moeten gaan maar zoals gewoonlijk is Sparta de liefste van de klas. Degradatie is nu een feit. Je hebt een labiele selectie gehad die er schuldig aan is maar met een beetje mazzel had je nu kunnen doorontwikkelen als Eredivisieclub. Dat neem ik de KNVB vooral kwalijk. Ik wens alle Eredivisieclubs heel veel sterkte met dit systeem aankomend seizoen.
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:43
    Tijdens alle wedstrijden worden fouten gemaakt. Alle punten tellen even zwaar. De laatste wedstrijden krijgen alleen meer aandacht. Wel of geen var een blunder van een scheidsrechter is geen reden voor overspelen. Dan kun je bezig blijven
    Vind ik leuk
    SP-AR-TA +943
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:48
    Klopt maar het gevoel voor timing is wel erg beroerd nu voor zover je er invloed op hebt.
    Vind ik leuk
    Thobar +3648
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:10
    Fouten maken met de Var is toch een heel stuk minder begrijpelijk dan een scheidsrechter die maar één kans had om het goed te zien en vervolgens de juiste beslissing te nemen in een split second.
    Lijkt erop dat de Var beide keren de autoriteit van zijn collega niet wilde aantasten door ruimte te laten hem zelf te laten beslissen ipv hem simpelweg te overrulen.
    Dit geklungel tast dus wel de autoriteit vh nieuwe systeem aan.
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 22 mei 2018 om 19:14
    Heb je helemaal gelijk in. En nog onbegrijpelijker dat scheidsrechter verkeerde beelden te zien krijgt. Maar het is een nieuw systeem. Vreemde beslissingen maken we bijna ieder weekend mee. En in deze fase is een blunder bijna meteen fataal. Maar dat is niet nieuw en hadden de teams moeten zien te ontlopen
    Vind ik leuk
    Sideburnn +2032
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:25
    Het gaat erom dat blunders worden uitgesloten...
    Is de Var erniet kun je altijd discuseren over wel of niet....maar nu is dat uit te sluiten en ga je juist opzichtig een verkeerde beslissing nemen.
    Misschien goed om te kijken of er rare weddenschappen zijn afgesloten op deze wedstrijden.....
    Vind ik leuk
    plein19 +1232
    dinsdag 22 mei 2018 om 22:45
    Weddenschappen worden wel gecontroleerd. En hopelijk kan de groep speciaal opgeleide scheidsrechters het aantal blunders flink terugbrengen.
    Vind ik leuk
    Ibo +92
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:36
    Waarom kijkt de 4e official overigens niet mee op de beelden. Die staat er bijna naast naar laten t de scheids zelf oplossen. Of zijn die gasten echt alleen voor het wisselbord?
    Vind ik leuk
    SP-AR-TA +943
    dinsdag 22 mei 2018 om 18:09
    Ja vind ik ook onbegrijpelijk maarja die staan idd alleen maar met dat bord te zwaaien.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +350
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:40
    Zo, onze Mario kan ook best een verjongingskuurtje gebruiken.
    Vind ik leuk
    Rodajc +9518
    dinsdag 22 mei 2018 om 16:40
    Ik zie het verband tussen dit moment en Jiskefet niet, is niks grappigs aan. Niet alleen voor Sparta maar gewoon in het algemeen is het niks satirisch. Waardeloze opmerking.
    Vind ik leuk
    HanV +3381
    woensdag 23 mei 2018 om 12:17
    Hij loopt achter met de humor. Ik zag maandag Klikbeet. We moeten nu lachten om gemanipuleerde filmpjes waarin iemand antwoord geeft op een vraag waar ze een andere vraag voormonteren. Verzonnen zogenaamd grappig tweets. Een parodie op Maestro waarin BN-ers een vliegtuig moeten laten landen. Een waarschijnlijk zelfs in hun eigen ogen mislukt item over kantoortypes. Waarin Ajax meehelpt om het aantal toeristen in Nederland te verminderen met hun Europese prestaties. Het WK kwartetten waarbij alle finalisten uit Nederland komen. Een nieuws-item over de reacties van toeschouwers op iets. Het ging nog verder, een item zonder sociale media is bij hun onmogelijk, de mening van iedereen met een phone misschien wel smarter dan hij/zij-zelf moet gebracht worden. Ik denk dat ik volgende week weer een stuk meepak, als ik er aan denk, anders mis ik niets.
    Vind ik leuk
    remakil +4293
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:00
    De KNVB moet eens in Duitsland gaan kijken... dit systeem werkt beter dan het gedrocht hier, waarbij telkens andere scheidsrechters achter het scherm zitten.. en wat voor lui. Higler, Makkelie... brrr
    Vind ik leuk
    Thobar +3648
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:16
    Echt niet ook daar een aantal merkwaardige beslissingen. Verschil is dat het journaille daar niet zo gauw autoriteit afvalt en geen lastige vragen of opmerkingen maakt
    Vind ik leuk
    remakil +4293
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:11
    Er waren wat zaken ja, maar minder duidelijk als hier. Daarbij, als je vanuit 1 centrum werkt met een vast team. Dan zijn het leerervaringen.

    Hier zit elke scheids er achter, wanneer dat zo uitkomt. Is een wereld van verschil. Het is een utopie om foutloos te zijn, maar hier is sprake van willekeur. Verschil tussen Bas Nijhuis en Kevin Blom is groot...
    Vind ik leuk
    Gazza +329
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:26
    Daarom wil meer dan de helft van de spelers van deze VAR af?? In Duitsland hebben de scheidsrechters net zoals hier een eigen interpretatie en dat zou niet zo moeten zijn. Overtreding is overtreding en vasthouden moet bestraft worden. In het begin van dit seizoen heeft de KNVB gevraagd om meer te letten op vasthouden in het strafschopgebied. Wat schetst mijn verbazing?? In de belangrijkste wedstrijd voor Sparta heeft de scheidsrechter 2 keer de VAR gebruikt en om onbegrijpelijke redenen doen ze er niks mee. Als Blom het ook geen strafschop vond waarom een scheidsrechter dan naar de kant laten komen?? Ik zeg je dat Higler dit roept om zichzelf vrij te pleiten!
    Vind ik leuk
    remakil +4293
    dinsdag 22 mei 2018 om 21:20
    Spelers willen er van af, omdat ze nu geniepig kunnen zijn en ze weten dat schwalbes lonen. Of dat ze weg komen met een smerige schop.. het gros van de criminelen wil ook van de politie af...
    Vind ik leuk
    Deck010 +1639
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:06
    Als je wilt dat het systeem met een videoref een kans van slagen heeft, moet je zijn beslissing gewoon accepteren. Als alle clubs het hier over eens zijn moeten ze echt eens stoppen met ouwehoeren achteraf. Als de VAR al niet meer serieus genomen wordt zijn we weer terug bij af en kunnen we voortaan weer lekker ouwehoeren tegen de scheids als hij een dubieuze beslissing neemt. Wat wordt anders de volgende stap? Beslissingen aanvechten en hopen dat een wedstrijd over gespeeld moet worden?
    Vind ik leuk
    LinkeLoutje +6170
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:17
    Kut... Er wordt uitgelegd wat Jiskefet is...
    Vind ik leuk
    Setovitch +1542
    dinsdag 22 mei 2018 om 17:22
    Een VAR moet een specialist zijn die ook alle regels kent anders heeft het geen zin als je jiet een van de andere kant de beelden kan brkijken stelletje klunzen
    Vind ik leuk
    dinsdag 22 mei 2018 om 18:27
    Een zielig zooitje bij elkaar. Als het was omgekeerd en sparta was gepromoveerd had niemand er over gehad. Wat een zielig zooitje en wat een avhterlijke afgunst.
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2407
    dinsdag 22 mei 2018 om 19:39
    Het blijft mensenwerk, interpretatie speelt dus een rol. Ik vind het wel een strafschop maar goed. De VAR is niet perfect maar het helpt wel. Er worden nog steeds fouten gemaakt maar wel minder.
    Vind ik leuk
    Micha EL +776
    dinsdag 22 mei 2018 om 20:18
    Waarom wordt er alleen over Sparta en de Var (nadeel Sparta) gesproken. Waarom hoor je niets over almere city die zowel thuis als uit genaaid zijn door de scheidsrechter. Waar was toen de VAR die niet ingreep of juist verkeerd ingreep. Alleen omdat het Sparta is wordt er over gesproken. Emmen heeft verdiend gewonnen van Sparta.
    Vind ik leuk
    FW1 +0
    dinsdag 22 mei 2018 om 21:29
    Absoluut schandalig wat er gebeurt is in de tweestrijd tussen FC Emmen en Sparta.
    Uit zeer betrouwbare bronnen is vernomen dat oud scheidsrechter en FC Emmen directeur Ben Haverkort een dikke vinger in de pap heeft gehad.
    Vind ik leuk
    woensdag 23 mei 2018 om 08:21
    hallo Ik schakelde naar de wedstrijd, e ik dacht dat ik verkeerd zat, en naar Judo zat te kijken. Het was een Ipon! Op 2 meter en dit niet zien? Dan moet je naar de oog arts! mvg ritje
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Kritiek op Lindhout en VAR: 'Dacht dat het sketch uit m'n favoriete programma was'