Van der Vaart draagt oplossing aan: 'Mijn zoontje deed dat beter dan ploeggenoten'

    Van der Vaart draagt oplossing aan: 'Mijn zoontje deed dat beter dan ploeggenoten'

    Gepubliceerd: donderdag 24 mei 2018 om 07:06do 24-05-2018 om 07:06

    Rafael van der Vaart vindt dat het Nederlandse voetbal meer in pass- en trapoefeningen moet investeren. De middenvelder constateert dat het combinatievoetbal nauwelijks nog zichtbaar is bij Nederlandse clubs.

    Van der Vaart speelde na zijn vertrek bij Ajax ('daar was het alleen maar passen en trappen') in 2005 in Duitsland, Engeland, Spanje en Denemarken, maar kon wat combinatietrainingen betreft alleen zijn hart ophalen rond interlands. "Zeker toen Bert van Marwijk bondscoach was. Hij geloofde er heilig in, die trainingen lagen op een heel hoog niveau en waren daardoor ook echt zwaar. Maar dat liep als een trein; heerlijk", zegt hij in de Volkskrant.

    Volgens Van der Vaart moet Nederland niet meegaan in de fysieke strijd. De interland tegen Zweden van 12 oktober 2010 ziet hij als verplicht lesmateriaal. "Dat was bizar, dat klopte aan alle kanten. Die Zweden waren fysiek sterker, maar we tikten ze helemaal zoek. Die moeten alle criticasters maar even bekijken. Je kunt best een keer een mindere generatie hebben. Maar het kan niet zo zijn dat een speler geen bal meer kan aannemen en geen goede pass heeft. Dat zie ik te vaak en daar kan ik niet bij."

    Van der Vaart traint met zijn elfjarige zoontje alleen maar op passen en trappen, vertelt hij. "Steeds harder, steeds sneller. Hij trainde een keer mee bij Midtjylland. Nou hij legde die ballen makkelijker weg over dertig meter dan mijn ploeggenoten. Naar die basis moeten we terug. Kijk naar Van Persie. Dat is niet meer de fitste van de Eredivisie, maar hij steekt er met kop en schouders bovenuit, omdat hij alles net even sneller bedenkt en kan uitvoeren."

    Plaats een reactie

    donderdag 24 mei 2018 om 07:14
    van der Vaart voor trainer?
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +19066
    donderdag 24 mei 2018 om 07:36
    Lijkt hij me niet echt het type voor.. .
    Het zou wel leuk zijn mocht hij het toch gaan proberen als trainer.
    Vind ik leuk
    ruuddevil +3008
    donderdag 24 mei 2018 om 07:18
    Zijn zoontje was beter, maar zelfde speelde die frikadel niet.
    Vind ik leuk
    Koeroe +12544
    donderdag 24 mei 2018 om 07:21
    Ik wist gewoon dat zo'n kut reactie weer ging komen over een frikadel(het is frikandel trouwens). Maar een beetje meer respect voor vdv is op zijn plaats. Mensen zouden hem is meer als goede voetballer moeten herinneren ipv elke x zon uitgekauwde grap
    Vind ik leuk
    J R Riquelme +1370
    donderdag 24 mei 2018 om 08:35
    Helemaal mee eens, mensen vergeten snel wat Rafa bereikt heeft en was voor geweldige voetballer het was.

    Alleen omdat hij heeft toegegeven niet zo’n topsport eetgewoonte heeft wordt hij constant afgebrand.
    Te triest voor woorden!

    Net zoals Kramer nu ook de rest van zijn carrière aan zijn kroketje wordt herinnerd.
    Al was dat van Kramer niet slim om dat tijdens een wedstrijd te doen en is zijn gezeik volledig zijn eigen schuld.

    Maar Rafa verdiend dat in mijn ogen niet.
    Vind ik leuk
    FCG1971 +3013
    donderdag 24 mei 2018 om 18:43
    Ik probeer me bij dat soort kut-opmerkingen over Vd Vaart een beeld van de schrijver te vormen. Je weet het nooit maar ik denk dat daar veel volwassenen tussenzitten met een enorme bierbuik die kind aan huis zijn bij de plaatselijke snackboer. Ik vermoed dat ze een frikandel XXL bestellen.........
    Vind ik leuk
    Obl93 +2534
    donderdag 24 mei 2018 om 12:45
    Precies, in zijn top tijd één van de meest technisch begaafde spelers van de wereld. Wordt altijd even vergeten volgens mij, en buiten dat heeft hij hier gewoon een punt.
    Vind ik leuk
    kcim +2942
    donderdag 24 mei 2018 om 21:30
    Eens. VdVaart was een bovengemiddelde voetballer. Hier geen discussie over.
    Echter, kan mij bijna niet meer zijn laatste goede seizoen herinneren... 1e periode HSV?
    Daarom reken ik hem niet tot de absolute top van zijn generatie (wel Robben, van Persie en Sneijder). Wel jammer want zat m.i. meer in.
    Vind ik leuk
    Obl93 +2534
    vrijdag 25 mei 2018 om 03:37
    De tijd bij de Spurs was ook heel sterk. En in Oranje was het ook genieten.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 10:48
    Hij zegt niets over de complete spelers, maar puur over het onderdeel passen en trappen
    Vind ik leuk
    Jozef +39914
    donderdag 24 mei 2018 om 11:25
    Heel grappig en echt vindingrijk van je ruuddevil.

    Rafaël heeft gewoon gelijk, maar stel je voor: je zou dat eens toegeven.
    Vind ik leuk
    myrthewit +1662
    donderdag 24 mei 2018 om 07:21
    Hij heeft groot gelijk. Het irriteert mij al jaren dat dit soort dingen zo slecht verzorgd zijn in Nederland. Dat gezeur over fysieke kracht vind ik al lang overdreven...
    Vind ik leuk
    Argento8523 +6759
    donderdag 24 mei 2018 om 07:34
    Geniaal hoor

    Rafavet van der Vaart

    Leeft al jaren niet meer als top sporter
    Vind ik leuk
    aartstyle +1687
    donderdag 24 mei 2018 om 07:36
    Van de Vaart was een echte wereldtopper geweest met juist wat meer fysieke kwaliteiten. Dus niet alleen fysieke kracht, maar met meer loopvermogen of een betere versnelling op de eerste meters zoals iniesta had hij nog een veel betere carriere gehad. Maar het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Hij heeft gelijk dat er voetballend en passend niet meer zulke voetballers in Nederland rond lopen op dit moment.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11313
    donderdag 24 mei 2018 om 07:40
    Ik word een beetje moe van die Vd Vaart hype. Hij heeft deels gelijk, maar iemand die al jaren en jaren fysiek niet mee kan komen komt het toch vreemd over dat hij dan fysieke strijd onbelangrijk vindt. Tuurlijk moet je mee in die strijd, houdt echter niet in dat je de rest niet vergeten. Hij noemt RvP, maar die is weldegelijk fit en afgetraind. Dat hij geregeld blessures heeft, dat is wat anders.
    Vind ik leuk
    Jozef +39914
    donderdag 24 mei 2018 om 11:29
    Rafaël heeft mooi meer dan honderd interlands gespeeld met een fysiek dat zelfs met de intensiefste trainingen nooit geschikt zou zijn geweest voor topvoetbal. Juist door de elementen die hij noemt was hij zo goed. Ik kan me die wedstrijd tegen Zweden die hij aanhaalt ook nog goed herinneren. Kijk er nog eens naar en je zult begrijpen wat hij bedoelt. Zijn opmerking naar van Persie is bovendien respectvol. Hij geeft aan dat van Persie zich nog staande houdt vanwege zijn tot in den treure geoefende techniek, maar dat het fysiek al een tijdje op is. Dat zien we toch allemaal wel hoop ik?
    Vind ik leuk
    Sazzz +11313
    vrijdag 25 mei 2018 om 09:20
    Met alle respect, hoeveel van die interlands heeft hij volledig gespeeld? Op hoeveel eindtoernooien is hij serieus belangrijk geweest? Wat heeft hij nou echt gewonnen? Niks. Ik geef hem ook ten dele gelijk, techniek is belangrijk. Maar zijn hoogtijdagen zijn zoooo lang geleden en fysiek is in die periode zo veel belangrijker geworden.
    En ik zeg ook niet dat hij niet respectvol is wbt RvP, ik bedoel dat hij een verkeerde vergelijking maakt. RvP is fysiek namelijk sterk, wbt afgetraind. Hij heeft alleen veel blessures, maar dat is iets anders. Bij united was hij één bonk spieren. Ronaldo is volledig afgetraind, Messi idem
    Vind ik leuk
    Bolle twin +208
    donderdag 24 mei 2018 om 07:45
    Lekker je ploeggenoten belachelijk maken terwijl ze beter waren dan jou dikke fricandel
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:57
    Maar als het niet goedschiks kan moet het ook kwaadschiks kunnen. Winnen ten koste van alles.
    Vind ik leuk
    Birdiemann +387
    donderdag 24 mei 2018 om 08:15
    Van de Vaart was een wereldvoetballer . En als ik hem op tv zie vraag ik me af waarom mensen hem te dik vinden , slaat nergens op . Als hij te dik wordt genoemd dan is 98% van Nederland te dik . En dat kinderachtige gedoe over fricandellen slaat ook nergens op . Spelers als Witsche , Winter en Bergkamp en Roy noemden ze de patatgeneratie .
    Vind ik leuk
    Sazzz +11313
    vrijdag 25 mei 2018 om 09:21
    Voor een topsporter is ie te dik. De meesten van ons verdienen geen miljoenen met ons lichaam. Hij wel en dient daarom afgetraind te zijn.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13556
    donderdag 24 mei 2018 om 09:08
    "omdat hij alles net even sneller bedenkt en kan uitvoeren.""


    Heel lang verhaal over trainen en dan afsluiten met iets wat gewoon niet te trainen is. Dat heet klasse en talent.
    Vind ik leuk
    meinema +1344
    donderdag 24 mei 2018 om 10:18
    Gelukkig ben jij (hoop ik) geen trainer.. als jij denkt dat dat niet te trainen is dan snap je er niet heel veel van.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13556
    donderdag 24 mei 2018 om 10:46
    Oh.... dus het is te trainen om iets sneller te bedenken en uit te voeren.

    Aannames, passing... ja dat is te trainen maar dat is niet hetzelfde als je hersenen sneller oplossing laten verzinnen in situaties.
    Zo'n goal als Bergkamp tegen Newcastle maakte is volgens jou te trainen.

    Ik geloof niet dat ik hier degene ben die het niet begrijpt.
    Of we hebben het niet over hetzelfde "onderwerp", dat kan ook.


    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:34
    Dat is wel te trainen maar dan in delen, aanname van Bergkamp had hij op getraind wegdraaien had hij op getraind en het afmaken ook. Talent alleen is niet genoeg je moet talent ook door ontwikkelen.en dat heeft meer met mindset te maken.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13556
    donderdag 24 mei 2018 om 11:38
    Klopt allemaal wel dat de beweging, de aannames en zo bij die goal te trainen zijn (voor de een beter dan de ander) maar het op dat moment zo verzinnen dat je precies dat gaat doen, dat is niet te trainen.
    Dat heb je, of dat heb je niet. En daar doelde ik op in eerste instantie.

    Vind ik leuk
    meinema +1344
    donderdag 24 mei 2018 om 14:57
    Zet iemand op een balk. Gooi een bal naar hem die hij terug moet kaatsen en ondertussen moet hij alle provincie hoofdsteden in Nederland opnoemen. Bij deze al 1 manier om het te trainen. Kijk voor de grap eens bij SC Heerenveen, daar trainen ze juist hier op. Onmogelijke situaties voor een voetballer omtoveren tot een mogelijke situatie door middel van training, afleiding, focus en ze in onmogelijke situaties te brengen. Uiteraard hebben de besten van de wereld ook talent maar met door dit te trainen kan je hier heel ver in komen en ook bij de besten van de wereld gaan horen.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11313
    vrijdag 25 mei 2018 om 09:26
    Het is natuurlijk een mix van talent en trainen. Ik zou 24/7 kunnen trainen maar dan zou ik nog niet eens in de buurt komen van de tweede divisie. Ik zou beter worden dan ik ben, maar nooit goed. Ik mis namelijk talent. Maar als je talent hebt moet je weldegelijk hard trainen om dat talent te ontwikkelen. Je ziet toch dat degenen die hard trainen en getalenteerd zijn verder komen dan degenen die teren op alleen hun talent. Het meest duidelijke voorbeeld zijn Sneijder en Vd Vaart.
    Vind ik leuk
    RtdDub +13556
    vrijdag 25 mei 2018 om 09:32
    Tot op zekere hoogte is er inderdaad te trainen.
    Ik was ook een betere voetballer geweest als ik wel op mijn 10de naar de Feyenoord jeugd was gegaan al is het alleen maar omdat je dan met echte trainers te maken hebt ipv goedwillende vaders bij een amateur club.

    Maar op een goed moment houdt het "beter worden" inderdaad gewoon op.

    En ik blijf er bij, heel snel een oplossing zien die vrijwel niemand anders ziet en zeker niet zo snel, is niet te trainen.
    Vind ik leuk
    Nick Kools +12385
    donderdag 24 mei 2018 om 10:45
    Hier heeft v/d Vaart wel een punt.
    Panna's maken is nu belangrijker dan gewoon functionele techniek!
    Bal met de juiste snelheid op de juiste voet geven zie je inderdaad steeds minder....... helaas.
    Vind ik leuk
    Wien1978 +361
    donderdag 24 mei 2018 om 11:43
    Zinnige teksten!
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws