Bosz: 'Hij is na die finale bij mij thuis geweest, maar kon niets betekenen'

    Bosz: 'Hij is na die finale bij mij thuis geweest, maar kon niets betekenen'

    donderdag 24 mei 2018 om 07:32

    Peter Bosz had kort na de kansloos verloren Europa League-finale van Ajax tegen Manchester United een gesprek met algemeen directeur Edwin van der Sar. Het was een moeizaam gesprek, erkent de trainer tegen de NOS.

    "Bij Edwin van der Sar was al heel lang bekend hoe ik erover dacht", blikt Bosz terug. "Dat heb ik voor de winterstop, in de winterstop en na de winterstop bij hem aangegeven. Hij is na die Europa Cup-finale nog bij mij thuis geweest om daarover te spreken. Maar uiteindelijk gaf hij aan dat hij niets voor mij kon betekenen."

    De relatie tussen Bosz en zijn vaste assistent Hendrie Krüzen enerzijds en de andere assistenten Dennis Bergkamp, assistent-coach Hennie Spijkerman, keeperstrainer Carlo L'Ami en conditietrainer Björn Rekelhof had al het hele seizoen het karakter van een verstandshuwelijk. Bosz wilde verder bij Ajax, maar dan wel met een andere invulling van de technische staf.

    Dat leidde tot een aantal vruchteloze gesprekken tussen Bosz en Van der Sar, waarvan de laatste kort na de verloren Europa League-finale. Niet lang daarna tekende Bosz een contract bij Borussia Dortmund.

    "Die belangstelling van Dortmund kwam pas aan het rollen nadat mij duidelijk was geworden dat er niets zou veranderen in mijn staf. Dortmund heeft geen enkele rol gespeeld bij mijn beslissing. Ik was sowieso gestopt."

    Poll

    Stelling: Ajax had Bosz nooit moeten laten gaan

    (10353 stemmen)

    Plaats een reactie

    D0mmeLFCT65 +18445
    donderdag 24 mei 2018 om 07:38
    Onder Bosz heb ik Ajax een aantal prachtige wedstrijden zien spelen.
    Jammer dat er niet naar hem geluisterd is.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 07:38]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11311
    donderdag 24 mei 2018 om 07:47
    Hij wou letterlijk iedereen buiten gooien, meestal krijg je dan niet je zin. Daarnaast is deze man niet in zijn eerste leugentje gestikt.
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +18445
    donderdag 24 mei 2018 om 07:58
    Vond ik nog niet zo'n gek idee.
    De vriendjes kliek wordt je ook niet beter van.
    Vind ik leuk
    DEWEE +2139
    donderdag 24 mei 2018 om 08:09
    Andere invulling of echt buitengooien?
    Een andere rol voor die personen was geen optie?

    Niet veel later gooit Ajax er als nog 2 buiten en zit Lami niet meer op de bank, dat vind ik vrij apart en daarmee had je Bosz misschien kunnen behouden.

    Het is in ieder geval een feit dat het allemaal veel minder is geworden dan vorig seizoen onder Bosz. Een grote puinhoop
    Vind ik leuk
    Sazzz +11311
    donderdag 24 mei 2018 om 08:28
    Dat is omdat er eentje, de belangrijkste, ruzie maakte. De anderen werden met keizer verantwoordelijk gehouden voor het matige resultaat. Het is raar mensen buiten te schoppen als het resultaat goed is
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27179
    donderdag 24 mei 2018 om 10:14
    Ja, maar was dat goede resultaat dankzij of ondanks die mensen?
    Zij zaten er ook toen er geen resultaat was.
    Vind ik leuk
    Adje80 +8234
    donderdag 24 mei 2018 om 08:45
    Nou ja een trainer heeft veel zeggenschap maar dan moet je wel echt presteren..de Europa league was geweldig maar hij is geen kampioen geworden. Om een icoon als bergkamp te laten ontslaan als trainer met een feyenoord verleden kan ook helemaal verkeerd uitpakken.
    Vind ik leuk
    deir712 +349
    donderdag 24 mei 2018 om 14:50
    Dit heeft anders ook niet echt gewerkt en daarbij: een paar maanden later is de heer Bergkamp en consorten met slaande deuren de toenmalige Amsterdam ArenA uitgewerkt. Het had anders kunnen lopen als het verzoek gelijk was ingewilligd.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12447
    donderdag 24 mei 2018 om 12:12
    Tja we praten over 4 a 5 thuiswedstrijden die goed waren dankzij een enorme chemie tussen het elftal en het publiek in een vol eigen stadion. Iets waar de trainer gewoon geluk mee moet hebben.
    Dit "lukte" Keizer bijv ook in de thuiswedstrijd tegen PSV "dit seizoen.
    Het is hem in een heel seizoen niet gelukt om Ajax ook maar 1 uitwedstrijd zo goed op de rails te hebben als in die handvol thuiswedstrijden met als dieptepunt de EL finale.

    Daarbij had ie ook nog eens het geluk een zeldzaam seizoen te treffen waarin de Ajax selectie vanaf begin september een keer Ajax waardig was. Het seizoen ervoor en erna had geen enkele coach, ook hij niet, met de beschikbare spelers Kerst overleefd in de EL.

    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 12:13]
    Vind ik leuk
    Sazzz +11311
    vrijdag 25 mei 2018 om 09:05
    Precies. Iedereen, inclusief hijzelf, vergeet dat we nogal kansloos de CL niet haalden, dat we vrij vroeg uit de beker lagen en dat de titelrace ook vrij snel gedaan was. Zo goed was het helemaal niet
    Vind ik leuk
    Gerro +6146
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:24
    Als het over een zeldzaam geluk gaat dan hadden ze hem nog een jaar moeten laten zitten dan had je het geweten en dit kunnen zeggen. Voor de chemie met publiek geef ik vrij weinig voor daar ga je echt niet beter van spelen dat is een leuke bijkomstigheid.
    Vind ik leuk
    Gerro +6146
    vrijdag 25 mei 2018 om 12:17
    Ja maar nu hebben ze de meeste er zelf naar die tijd uitgedonderd dus Bosz had het dus toch juist gezien.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 08:06
    Als deze uitspraak van Bosz klopt, en Van der Sar heeft dit daadwerkelijk gezegd, vind ik dat zorgelijk. Een algemeen directeur die niets voor een trainer kan betekenen bij de samenstelling van het personeel? Niet zo maar personeel maar de technische staf van het eerste ellftal.
    Maar ja, vraag mensen die uit een film komen wat ze hebben gezien... en je vraagt je direct af of ze wel in dezelfde film waren.
    Vind ik leuk
    UitdeBijlmer +3657
    donderdag 24 mei 2018 om 11:15
    Niets voor hem kunnen betekenen en niets kunnen betekenen voor wat betreft zijn eis om er vier man uit te gooien is wel iets anders is het niet. Als er vier man uit moeten heeft ook van de Sar te overleggen met de raad van commissarissen en het technisch hart, als beide negatief adviseren voert van de Sar dat uit.
    Tevens bestaat de vraag (nu nog steeds) wie cultuurbewaker Bergkamp eigenlijk kan ontslaan, volgens mij moet dit via de ledenvergadering en kunnen Overmars en van de Sar dit helemaal niet. Dit is volgens mij ook precies de rede dat Bergkamp officieel nog steeds in dienst is van Ajax. De rechtsgeldigheid moet kennelijk eerst nog uitgezocht worden voordat er over een afkoopsom gesproken kan worden.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:06
    DOmmelLFCT65 ga toch buitenspelen man , Bosz heeft nog nergens iets bereikt het is een egotripper Hendry Kreuzen is de vakman daarom wilde Petertje hem zo graag erbij hebben ,maar ook in Dortmund ging het verkeert met Petertje
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +18445
    donderdag 24 mei 2018 om 11:45
    Meningen kunnen verschillen.
    Wat we wel kunnen stellen is dat het zonder Bosz niet beter is geworden.
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:39
    Eergisteren stond er nog een artikel dat hij het liefste bij Ajax was gebleven? Ik niet snappe
    Vind ik leuk
    Pvm9 +783
    donderdag 24 mei 2018 om 07:46
    Dat staat in dit stuk toch ook. Hij wilde verder onder de voorwaarde dat hij zijn staf anders mocht invullen.
    [Reactie gewijzigd op donderdag 24 mei 2018 om 08:33]
    Vind ik leuk
    Bolle twin +208
    donderdag 24 mei 2018 om 08:14
    Kun je niet begrijpend lezen droeftoetter
    Vind ik leuk
    2cents +53798
    donderdag 24 mei 2018 om 07:39
    Ja, ja Bosz. Ben je nu nog steeds je straatje aan het vegen?

    Je hebt met Dortmund gegokt en dik betaald uiteindelijk verloren. En nu?
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 07:40
    En nu? Nu heeft hij tijd genoeg om die ontslagmiljoenen op te maken :)
    Vind ik leuk
    Senna +6293
    donderdag 24 mei 2018 om 11:01
    Ja 2 cents
    Maar onder de spelers was er wel respect voor bosz. En hij heeft ze wel aan het voetballen gekregen.
    Vind ik leuk
    Sazzz +11311
    donderdag 24 mei 2018 om 07:44
    Daarom zeggen meerdere spelers dat je tegen hen gezegd hebt te zullen blijven... Vlak voordat je vertrok naar Dortmund...
    Vind ik leuk
    wattenstaafje +20473
    donderdag 24 mei 2018 om 08:02
    Die belangstelling van Dortmund kwam pas aan het rollen nadat mij duidelijk was geworden dat er niets zou veranderen in mijn staf.

    Nee Petertje......je hebt pas iets gedaan met de eerder getoonde interesse nadat je je zin niet had gekregen.
    Vind ik leuk
    DuWijk +310
    donderdag 24 mei 2018 om 08:05
    Ik heb op ‘eens’ gedrukt in deze poll maar daarbij wil in anderzijds niet zeggen dat Ajax iedereen had moeten ontslaan en/of een andere plek in organisatie moeten geven.

    Bergkamp en L’ Ami daarentegen wat mij betreft wel.
    Vind ik leuk
    Der Monarch +2024
    donderdag 24 mei 2018 om 08:09
    Uiteindelijk heb je met de aanwezige mensen wel de finale van de EL gehaald. Was het zo kut dan allemaal?
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 08:29
    vd Sar = totaal gebrek aan visie!
    Vind ik leuk
    ajaxfan30 +1274
    donderdag 24 mei 2018 om 09:07
    Dus van der Sar opzouten dus jij hebt Ajax naar de klote geholpen
    Vind ik leuk
    plein19 +1710
    donderdag 24 mei 2018 om 09:22
    Hij had gelijk te vertrekken. Doodzonde
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 10:14
    Iedereen wil Peter terug waarom zooooooooooo moeilijk!
    Zelfs Cruijff wilde graag dat hij kwam, we hebben toch gezien dat Ajax veel beter ging voetballen onder Peter!
    En we hebben toch moeten constateren dat Ajax weer leefde onder Peter!
    Enz enz.. kom AUB terug Peter en laat Ajax weer lachen, want Amsterdam huilt waar het ooit heeft gelagen.
    Vind ik leuk
    Leozao +346
    donderdag 24 mei 2018 om 10:16
    Bosz bleef het gedachtegoed van Johan Cruijff trouw. Daar is lef voor nodig. Dat heeft niet iedereen bij Ajax. Met de visie van Cruijf krijg je meer uitschieters, zowel naar boven als beneden. Tijdens de uitschieters naar beneden verzliezen mensen hun baan in de voetballerij...
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 11:03
    Los van het feit dat Bosz een moeilijk mannetje is, is de hele situatie daar in Ouderkerk aan de Amstel natuurlijk om te janken zo belachelijk.

    Een technisch hart, als platform dat in de vereniging het technische gedeelte van de club vorm geeft. Voorzitter Sar, hoofdtrainer Boer, verbindingsman Bergkamp die de speelstijl moet waarborgen, jeugdman Jonk en spelerbeleidman Overmars.

    Na wat hommeles en trainerswissel, houd je Sar, Overmars en assistent trainer Bergkamp erin - maar niet de hoofdtrainer die 'geen ajaxman is'. Een tweede assistent trainer die meer inbreng op technisch vlak heeft dan de hoofdtrainer en z'n eerste assistent.

    Bosz was ook niet te benijden...
    Vind ik leuk
    donderdag 24 mei 2018 om 14:21
    Een en al rottigheid al jaren daar!
    Vind ik leuk
    Donnygo +3021
    donderdag 24 mei 2018 om 14:31
    Ik wil het team bijelkaar houden ik ga niet weg en ik was het liefst gebleven allemaal woorden van meneer Bosz in interviews voor en na zijn vertrek en nu geeft hij aan na de finale toch wel vertrokken was. Soms is het zo moeilijk te onthouden wat je allemaal gezegd hebt.

    Je ging voor geld en uitdaging naar Dortmund en dat is echt geen schande maar wees is gewoon eerlijk.
    Vind ik leuk
    Hansi H +107
    vrijdag 25 mei 2018 om 00:37
    Bosz is een nooit-winner.
    Haal een grote coach die veel gewonnen heeft.
    Vind ik leuk
    vrijdag 25 mei 2018 om 08:37
    We kunnen hier lang en breed over discussiëren, maar Bosz was de beste zet die Ajax had. Heeft een hoop achterbakse slangen naar boven gehaald. Alles werd beter, totdat de slangen nattigheid voelde en er een stokje voor staken. En iedereen weet wie de slangen zijn toch???
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 25 mei 2018 om 08:38]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Bosz: 'Hij is na die finale bij mij thuis geweest, maar kon niets betekenen'